رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند طرح گزارش بی‌حجابی به سوءاستفاده و پرونده‌سازی ختم می‌شود/آشنا: آن‌ها که بهتان می‌زدند و هوار می‌کشیدند کجا هستند؟ و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۶ 07 July 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

طرح گزارش بی‌حجابی به سوءاستفاده و پرونده‌سازی ختم می‌شود

احمد مسجدجامعی با اشاره به نحوه گزارش گیری از بدحجابی گفت: حجاب قانون است، اما اجرای این قانون نیز مهم است، زیرا برخی گزارش دهی‌ها به نوعی پرونده سازی شبیه است، به طور مثال فرد متخلفی که خیابان یکطرفه را آمده بود در برابر مقاومت‌های خانمی که می‌گفت: تو تخلف کرده‌ای و باید خیابان را برگردی، گفت: همین حالا گزارش حجابت را می‌دهم. عضو شورای شهر تهران از دستگاه‌های ذیربط درخواست کرد برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ای احتمالی چاره جویی شود و باید با افرادی که از این نوع طرح‌ها سوءاستفاده می‌کنند برخورد قانونی شود. در پایان، رئیس شورای شهر درخواست کرد این تذکر به صورت کتبی به شورا داده شود تا از مراجع ذیصلاح موضوع پیگیری شود.

پیغام آمریکایی‌ها پس از ساقط شدن پهپاد و پاسخ ایران

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: آمریکا پس از سرنگونی پهپاد متجاوزش از طریق واسطه‌های دیپلماتیک اعلام می‌کند که ما برای حفظ آبروی خود می‌خواهیم عملیاتی محدود در منطقه‌ای کم ارزش انجام دهیم و شما پاسخ به آن ندهید. پاسخ نظام جمهوری اسلامی این است که ما هر عملیاتی را شروع جنگ تلقی می‌کنیم و به آن پاسخ خواهیم داد و زمین جنگ را ما طراحی آن را شروع کردید، پایانش را ما اعلام می‌کنیم./ فارس

اصلاح طلبان و اصولگرایان هر هفته با رهبری جلسات مشترک دارند

محسن رهامی رئیس «کمیته راهبردی جبهه اصلاحات» روز شنبه ۱۵ تیر در گفت‌وگو با روزنامه سازندگی عنوان کرد که از دو سال پیش هفته‌ای یک بار حدود ۸ اصلاح طلب و ۸ اصولگرا به دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌روند و درباره مباحثی مانند انتخابات و کاهش اختلافات بین دو جناح سیاسی گفت‌وگو می‌کنند. این چهره اصلاح‌طلب همچنین با اشاره به این که «فضای دلسردی حاکم شده است» از مذاکره با شورای نگهبان درباره این که «اصلا چطور مردم را امیدوار کنیم پای صندق‌های رأی بیایند» خبر داده است.

خاتمی: دفاعیات خود را منتشر می‌کنم

بالاخره پس از خبر روز گذشته‌ی خبرگزاری فارس، حکم محکومیت سید محمدرضا خاتمی به دو سال حبس تعزیری، شب گذشته در سامانه‌ی ثنا به یکی از وکلای وی ابلاغ شد. در پی ابلاغ این حکم در مرحله بدوی، محمدرضا خاتمی بیانیه‌ی کوتاهی صادر کرد:
به نام خدا
رأی صادر شده از دادگاه در مورد اینجانب همان بود که در تمام پرونده‌های سیاسی انتظار می‌رفت، در حالیکه دادگاه افکار عمومی رایی خلاف آن صادر کرده است. من و وکلای اینجانب طبق روال قانونی تقاضای تجدید نظر خواهیم کرد و در این فاصله برای نشان دادن میزان اتقان رأی قاضی محترم و نیز بی ارتباط بودن دفاعیات نماینده محترم دادستان در رد اسناد و مدارک ارائه شده به دادگاه، متن کامل دفاعیات و مستندات را به پیشگاه مردم شریف ایران ارائه خواهم کرد. / امتداد

دیگر کاندیدای اصلاح طلبان «لاریجانی» نیست

مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: من هیچ حزب اصلاح طلبی را ندیدم که بگویند لاریجانی بهتر از عارف است. وی با بیان اینکه ما به عملکرد فراکسیون امید ایراد داریم افزود: از اول افرادی در لیست آوردیم که با عکس سلفی گرفتند، اما زنبیل‌شان را جای دیگری گذاشتند، ۵۰ نفر بودند که به عارف رأی ندادند. در عملکرد از فراکسیون امید دفاع نمی‌کنم، اما بسیاری از واقعیت‌ها را هم نمی‌خواهیم قبول کنیم. مجلس خود آن گونه که باید در رأس امور باشد نیست، به ما گفتند قرار بود در مجلس خانه تکانی شود پس چه شد؟ ما اعتراف می‌کنم، نتوانستیم آن گونه که در زمان انتخابات حرف زدیم را عمل کنیم. ما دیگر نه لیستی خواهیم بست و نه کاندیدای ما «علی لاریجانی» است، زیرا لاریجانی نه اصلاح طلب است و نه خودش و نه ما او را اصلاح طلب می‌دانیم. از الان عده‌ای گفتند اگر فلان شرط نباشد در انتخابات نمی‌آییم هر کسی می‌تواند نظر بدهد، شورای نگهبان همان شورا است، برخی هم می‌گویند تحت هر شرایطی لیست می‌دهیم، اما اگر کاندیدا‌های مناسبی باشند لیست می‌دهیم، در غیر این صورت خیر لیست نخواهیم داد.

در اوضاع کنونی کشور اصولگرایان نقشی نداشته و پاسخگو نیستند

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین از احتمال تغییر نام جمنا خبر داد و گفت: اصولگرایان سه یا چهار حزب قدرتمند و فراگیر ندارند که فعالیت‌های انتخاباتی توسط این جبهه‌ها شکل بگیرد. «محمدرضا باهنر» امروز (یکشنبه) در نشست خبری درباره برنامه‌های شورای وحدت اصولگرایان اظهارداشت: اصولگرایان سه یا چهار حزب قدرتمند، فراگیر ندارند که فعالیت‌های انتخاباتی توسط جبهه‌ها شکل بگیرد، این جبهه‌ها در هر دوره انتخابات برای رسیدن به ائتلاف تلاش می‌کنند. در هر موسم انتخابات بخش زیادی از انرژی ما صرف وحدت و ایجاد ساختار می‌شود. وی گفت: در اوضاع کنونی کشور اصولگرایان نقشی نداشته و پاسخگو نخواهند بود، نه مجلس و نه دولت اصولگرا نیستند، دکتر روحانی با حمایت اصلاح طلبان پیروز شد. پیشگویی و رمالی نمی‌کنیم بلکه فکر می‌کنیم فضای عمومی کشور آمادگی پیروزی اصولگرایان را دارد. / ایرنا

فتاح در ریاست بنیاد مستضعفان؟

شنیده‌ی انصاف نیوز حاکی از این است که پرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان شده است. محمد سعیدی کیا از ۳۱ تیرماه ۹۳ یعنی پنج سال پیش تاکنون ریاست این بنیاد را برعهده داشت. محمدباقر قالیباف نیز یکی از گزینه‌هایی بود که بار‌ها در رسانه‌ها برای ریاست احتمالی او گمانه‌زنی شده بود. فتاح تاکنون رئیس کمیته‌ی امداد امام خمینی بود.

آشنا: آن‌ها که بهتان می‌زدند و هوار می‌کشیدند کجا هستند؟

مشاور رئیس‌جمهور به آغاز گام دوم کاهش تعهدات ایران در برجام واکنش نشان داد. امروز گام دوم کاهش تعهدات ایران در برجام برداشته شد و براساس آنچه سخنگوی دولت اعلام کرد، امروز از میزان ۳.۶۷ غنی‌سازی اورانیوم عبور خواهیم کرد و میزان غلظت بر اساس نیاز کشور خواهد بود. در همین راستا، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئییس جمهور در توییتر خود نوشت: آن‌ها که دیروز بهتان می‌زدند و هوار می‌کشیدند که «دولت همه توان هسته‌ای کشور را به باد داد» امروز کجا هستند که ببینند ایران با چه سرعت و کیفیتی می‌تواند توان غنی‌سازی و تولید آب سنگین خود را احیا کند.

واکنش وکیل سعید طوسی به اظهارات محمود صادقی

وکیل سعید طوسی در واکنش به ادعای محمود صادقی نماینده‌ی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مبنی بر ارجاع پرونده‌ی شکایت از موکلش به دیوان عالی کشور گفت: «بالاخره آقای منتظری باید نظر بدهد و ایشان مرجع قضایی است. ایشان می‌گوید نه این کذب است. حال شکات پرونده یا آقای صادقی چه می‌گویند؟»

ذوالنور: ممکن است رآکتور قدیم و جدید اراک را با هم عملیاتی کنیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: شاید ایران به رآکتور قبلی اراک بازنگردد، ولی اگر طرف مقابل تعهداتش را اجرایی نکند ممکن است تکمیل بازطراحی رآکتور و حتی تکمیل رآکتور قدیمی را هم در دستور کار داشته باشیم.

آیت‌الله «حسینی شاهرودی» دعوت حق را لبیک گفت

آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی مرجع تقلید شیعیان لحظاتی پیش دعوت حق را لبیک گفت. این مرجع بزرگ جهان تشیع فرزند آیت‌الله سید محمود حسینی شاهرودی مرجع شیعیان بود که به دلیل بیماری مدتی در بیمارستان تهران بستری بود و در سن ۹۴ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

دانشگاه شهید بهشتی مجدداً تحریم شد

رئیس دانشگاه شهید بهشتی از تحریم مجدد این دانشگاه در قالب اسناد برجامی خبر داد و گفت: اتحادیه اروپا مجدداً تا هشت سال آینده دو دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف را در لیست تحریم‌های برجامی قرار داد و در همین راستا مقاومت و حساسیت زیادی در انتشار مقالات علمی غیر از موضوعات فیزیک و هسته‌ای در مجامع بین‌المللی صورت می‌گیرد.

تکذیب خبر ریاست قالیباف بر بنیاد مستضعفان

محمود رضوی در توییتی نوشت:‌خبرآمد خبری در راه است!
ولی #دروغ بود!
بحث #بنیاد_مستضعفان مدت‌هاست که مطرح وآقای #قالیباف هم هیچ‌گاه آن‌رانپذیرفتند
اتاق جنگ روانی ناکارآمدان ازسایه مدیریت کارآمد جهادی هم می‌ترسد و تخریب را از روز‌ها قبل آغاز کرده، اما #مجلس_نو تاچشاندن طعم کارآمدی به مردم ادامه دارد.

کنایه‌های فلاحت پیشه به «چرچیل‌های پارلمانی»

حشمت الله فلاحت پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی در توییتر خود نوشت: انتخاباتی دیگر و تکاپوی چند چرچیل پارلمانی؛ آن‌هایی که اعتبار مجلس را در قمار لابی‌های بیرونی کاسته اند، منافع ملی را قربانی منافع شخصی و جناحی می کنند، نخبه کشی و نوچه پروری آن‌ها سطح کارشناسی قوه مقننه را پایین آورده و تا هستند، مجلس در رأس امور نیست. خانه ملت نیازمند خانه تکانی است.

واکنش سردار کوثری به خبر تغییر فرمانده بسیج

جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله تهران در پاسخ به سؤالی درباره علت تغییر رئیس سازمان بسیج مستضعفین می‌گوید: طبیعی است وقتی دولتی عوض می‌شود و رئیس‌جمهوری جدید سر کار می‌آید، وزرایش را تغییر می‌دهد. اسماعیل کوثری درباره سوابق رئیس جدید سازمان بسیج مستضعفین به ایرنا می‌گوید: آقای سلیمانی سابقه درخشانی هم در زمان هشت سال دفاع مقدس و هم زمانی که کار را با بسیج و یگان‌های رزم شروع کردند، دارند. ضمن اینکه ایشان آگاهی و تسلط خوبی در رابطه با بسیج نیز دارد. او اضافه می‌کند: ان‌شاءالله ایشان با حمایت فرماندهان جانبی، فرمانده کل سپاه و همچنین همکاری زیرمجموعه خود بتوانند موفق باشند و به اهدافی که بسیج در برنامه پنج‌ساله ششم دارد و همچنین برنامه‌ای که برای بسیج در آینده مشخص شده است، برسند. کوثری در پاسخ به این سؤال که میانگین حضور فرماندهان سپاه در قامت رئیس سازمان بسیج مستضعفین بیش از سه سال است، آیا تغییر زودهنگام سردار غیب‌پرور معنی خاصی دارد، می‌گوید: این سؤال را باید از فرمانده کل سپاه پرسید. به هرحال با جابجایی فرمانده کل سپاه این تغییر و تحولات صورت گرفته است.

مهناز افشار به ایران بازگشت

مهناز افشار تصویری از خود را در حالی که سوار بر موتور در تهران است، در اینستاگرام منتشر کرد و در توضیح آن نوشت: «سلام وطن، سلام تهران.»
افشار مدتی پیش در آلمان کارگاه بازیگری برگزار کرده بود و سپس در صفحه خود از برگزاری کارگاه آموزش بازیگری تحت عنوان ۲۰ سال بازیگری با مهناز افشار در اروپا خبر داده بود و حال با انتشار این عکس نشان داد که در تهران به سر می‌برد.

اعتراض نماینده زاهدان به توهین فراستی در تلویزیون به خاندان ریگی

علیم یارمحمدی، نماینده زاهدان در مجلس، با انتقاد از صحبت‌های مسعود فراستی درباره خاندان ریگی و استفاده از لفظ «خاندان لعنتی ریگی» در برنامه تلویزیونی «هفت» گفت: مردم ما بیش از همه از صداوسیما گله‌مند هستند و آگاهی مردم از ناآگاهی فراستی دلیلی برای واکنش نشان ندادن از سمت آن‌هاست. مسعود فراستی هر نقدی به فیلم دارد، بگوید، اما چرا دویست هزار نفر را به حساب یک نفر می‌رنجاند؟

او افزود:چرا صداوسیما در این دوران حساس مملکت، تریبون را به دست افرادی بی‌ملاحظه می‌دهد که بار‌ها بی‌توجه به مخاطب، صحبت‌های نادرستی کرده و مردم و هنرمندان را رنجانده است؟ چرا نگران نیستند که چنین صحبت‌هایی امکان ایجاد چه مشکلات داخلی را دارد؟ خوشبختانه همشهری‌های من به ‌خوبی می‌دانند که ریشه این بحث‌ها شخصی است، اما از صداو سیما و برنامه «هفت» خواهان پاسخ هستیم. /سینماسینما

جانشین فرمانده ناجا: هیچ کجای دنیا فضای مجازی این گونه لجام گسیخته نیست

سردار سلیمانی، جانشین فرمانده ناجا در پاسخ به پرسش خبرنگاری در زمینه هجمه برخی افراد به پلیس تصریح کرد: با پدیده جدیدی مواجهیم که امیدواریم با همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف بتوانیم با این موضوع برخورد مناسبی داشته باشیم. وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا فضای مجازی این گونه لجام گسیخته نیست و افرادی که در این فضا‌ها فعالیت می‌کنند شناسنامه دار هستند، اظهار کرد: این موضوع کمک می‌کند تا همه مردم به نحو مطلوب از این فضا بهره برداری کنند. سلیمانی با بیان اینکه در کشور ما بیش از ۵۳ میلیون نفر در فضای مجازی فعالند و بیش از ۷۰ درصد مردم از اینترنت استفاده می‌کنند، گفت: این موضوع ظرفیت نفوذ را بیشتر می‌کند و نمی‌توان در این فضا بدون قاعده و ضابطه عمل کرد و قطعاً نیاز به مدیریت و کنترل بیشتری خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار