مدیر کل محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به سوالات اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص گلایه از وضعیت آلایندگی زیست محیطی در اصفهان و عدم ارائه و شفاف سازی در خصوص آلایندگی نیروگاه های هسته ای اعلام کرد: چگونه میتوان با بودجه ۲۵۰ میلیون تومانی ۱۰ هزار واحد صنعتی موجود در اصفهان را پایش کرد.
کد خبر: ۷۶۰۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹ 07 July 2019

تابناک اصفهان- عاطفه قلع ریز: نصیر ملت عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در حالی از نگرانی ها در حوزه آلاینده های نیروگاه های هسته ای خبر داد و خواهان توضیح محیط زیست در این ارتباط شد که بار هم مدیر کل محیط زیست استان اصفهان در لابه لای پاسخ به گلایه ها و گاها سوالات اعضای شورا ترجیح داد مسله آلایندگی نیروگاهها هسته ای را اشاره ای نداشته باشد .
وی بیان داشت: هیچ گاه محیط زیست در این خصوص شفاف سخن نگفته است و همواره این نگرانی ها و آلاینده ها نیروگاه ها هسته ای از سوی منابع غیر رسمی مطرح شده که خواهانیم محیط زیست در این ارتباط شفاف سازی کند.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اعلام اینکه آبیاری محصولات کشاورزی با پساب های فاضلاب شهری و صنعتی به مرز هشدار و نگرانی رسیده است و لازم‌محیط زیست ورود جدی پیدا کند، گفت: انتخاب اصفهان برای تبدیل شدن به شهر صنعتی یک اشتباه فاحش بوده است.
دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان یک دهم اعتبارات ملی را در حوزه محیط زیست دارد، ادامه داد: در کل کشور ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای محیط زیست در نظر گرفته شده است که یک دهم این بودجه به اصفهان این شهر صنعتی دادند.
وی با بیان اینکه با تخصیص این بودجه کم هم به محیط زیست اصفهان و هم مردم استان ظلم و کم لطفی شده است، ادامه داد: بستن ده تا ۱۵ روز زاینده رود تمام موجودات زیست محیطی رودخانه را از بین خواهد برد.
زندآور دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان از مجموعه مدیریت محیط زیست استان خواست که با جذب منابع دولتی در رفع آلاینده های زیست محیطی گام جدی بردارد، اضافه کرد: آلایندگی محیط زیست اصفهان امر جدیدی نیست و باید محیط زیست بدنبال راهکار و چاره جدی باشد و در خروج صنایع آلاینده از محدوده شهر تلاش کند.
وی گفت: امروز شاهد افزایش بار بیماری های غیر واگیردار مثل ام اس و سرطان ها هستیم.
یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان از عدم هماهنگی بین دو دستگاه شهرداری و محیط زیست خبر داد و افزود: امروز شاهد تشکیل کار گروه تخصصی محیط زیست هستیم که انعقاد تفاهم‌نامه همکاری فی مابین شهرداری و شورا و محیط زیست میتواند بسیاری از چالش ها و مشکلات امروزه را حل و فصل کند.

۲۵۰ میلیون تومان پول اسنپ پایش محیط زیست هم نخواهد شد
مدیر کل محیط زیست استان اصفهان با اعلام اینکه از تخصیص بودجه ۱۸ میلیارد تومانی به این نهاد، ۱۱ میلیارد آن صرف حقوق کارکنان میشود، گفت: چطور امکان دارد با ۲۵۰ میلیون تومان بتوان ۱۰ هزار صنعت موجود در استان را پایش کرد پول اسنپ آن هم نمیشود.
وی با بیان اینکه با عصای جادویی نمیتوانم مشکلات زیست محیطی اصفهان را حل و فصل کنم، افزود: به مردم اصفهان خیانت نمیکنم اما نمیتوانم خدمتی هم انجام دهم.
حشمتی لازم مسولیت اجتماعی و مطالبه گری عمومی را در بین لایه های مردم ایجاد کرد، گفت: با این‌بودجه محدود تنها باید از منطقه ده شروع کرد.
وی با اعلام اینکه در سفر وزیر نیرو به اصفهان و برگزاری جلسه در استانداری ، مدیر کلدمحیط زیست را در جلسه استانی دعوت نکرده بودند و در این اوضاع چگونه میتوان مشکلات زیست محیطی استان را حل و فصل کرد، ادامه داد: آغشته شدن تالاب گاوخونی به فلزات سنگین سبب میشود دیگر هیچ کارخانه ای نتواند به فعالیت خود ادامه دهد.
شهردار اصفهان نیز در جلسه گفت: حق بر محیط زیست امروز به گونه‌ای شده است که هیچ کس نمی‌تواند به دلیل حاکمیت دولت‌ها و ادعای حاکمیت بر سرزمین خویش نسبت به این موضوع تجاوز کند، امروزه دیگر آمریکایی‌ها نمی‌توانند تکنولوژی خود را به نپال برده و آن سرزمین را آلوده کنند، امروزه بشر در هر کجایی که باشد از این حق برخوردار است.
وی ادامه داد: اقدامی که توسط کمیسیون محیط زیست شورا و سازمان محیط زیست استان اصفهان انجام شده است به نوعی توجه به حق محیط زیست است، این حق حقی نیست که حکومت‌ها تأمین کنند، این حقی است که حکومت‌ها باید تضمین کنند، این حق بر انسان مسلم است و از این حق با زنده متولد شدن بهره مند است، قرار نیست مجلس‌ها و حکومت‌ها این حقوق را تأمین کنند، بلکه باید ابزار و لوازم کافی را ایجاد کنند تا این حقوق تضمین شود.
نوروزی در ادامه با اشاره به تفاهم نامه محیط زیستی بین شهرداری و شورای شهر اصفهان و اداره کل محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه تضمین حقوق محیط زیست است، محیطی که اگر سالم نباشد نخستین حق بشری یعنی حق بر حیات به مخاطره می‌افتد؛ در حضور اعضای شورای شهر تفاهم نامه ای را امضا و اجرا می‌کنیم تا شاهد شهری باشیم که زیست پذیر و آماده برای یک زندگی بهتر باشد.
شهردار اصفهان تأکید کرد: امید دارم این تفاهم نامه فتح بابی برای همکاری‌های بیشتر بین مدیریت شهری و سازمان محیط زیست به عنوان متولی اصلی حفظ و کنترل محیط زیست باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار