معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی گفت: حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) در دهه کرامت میزبان ۱.۵ میلیون زائر خواهد بود، از این رو خادمان حرم خود را برای بهترین پذیرایی از مشتاقان اهل بیت (ع) آماده کرده اند.
کد خبر: ۷۵۹۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳ 04 July 2019

به گزارش تابناک رضوی، سید خلیل منبتی با بیان این مطلب افزود: بارگاه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در این ایام به صورت ویژه و متفاوت از روزهای عادی نورآرایی شده و گل آرایی و فضاسازی از ابتدای دهه کرامت در صحن و سراهای حرم مطهر آغاز می شود و تا سالروز میلاد حضرت امام رضا (ع) ادامه دارد.

 

وی اجرای طرح "یا معین الضعفا" را از محوری ترین برنامه‌های دهه کرامت دانست و اظهار داشت: هر سال برنامه های ویژه ای برای تشرف گروه های زائران خاص شامل مددجویان، دانش آموزان زیارت اولی ها، سالمندان، بیماران، معلولان، خانواده شهدای حرم، نابینایان، جانبازان اعصاب و روان در نظر گرفته می‌شود که امسال نیز روزانه میزبان گروه‌های مختلفی از این اقشار در رواق‌های مبارکه کوثر، دارالکرامه و شیخ حر عاملی خواهیم بود.

 

وی با اشاره به اجرای طرح "یا ضامن آهو" طی دهه کرامت گفت: در این طرح که با پیگیری خادمان بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و مسئولان قضایی استان انجام می‌شود، ۸۸ زندانی جرایم غیر عمد خراسان رضوی مشمول لطف امام رئوف (ع) واقع شده و از زندان رهایی می‌یابند.

 

منبتی افزود: حفاظ حرم مطهر رضوی نیز در سالروز میلاد حضرت امام رضا (ع) در زایشگاه ها و بیمارستان‌ها حضور یافته و ضمن اهدای بسته‌های متبرک و نشان حضرت امام رضا (ع) به نوزادان متولد آن روز، اذان و اقامه در گوش این نوزادان می‌خوانند.

 

وی اظهار داشت: امسال همچنین به طور ویژه بسته‌های متبرک شامل نمک و نبات به همراه گل روی ضریح به مراکز فرهنگی، ادارات، ارگان‌ها و تشکل‌های دولتی و غیردولتی سراسر کشور از طریق پست ارسال می‌شود.

 

رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی نیز گفت: ویژه برنامه دهه کرامت امسال با شعار "خدمت کریمانه، مهربانی به رسم اهل بیت (ع) " در سه حوزه حرم مطهر رضوی، مشهد مقدس و استان های دیگر برگزار می شود.

 

حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد افزود: در این راستا ۹ ویژه برنامه در مشهد اجرا می‌شود که مهمترین آنها گلباران حرم مطهر رضوی در سالروز میلاد حضرت معصومه (س) و شب میلاد حضرت امام رضا (ع) و مراسم ردای خدمت ویژه کمک به محرومین است.

 

وی اظهار داشت: ۱۳ ویژه برنامه نیز با تاکید بر معرفت افزایی زائر در سطح ملی و با محوریت استان های دیگر برگزار می‌شود که شامل ایجاد ایستگاه های فرهنگی، خدماتی رضوی با موضوع کتاب و کتابخوانی، پویش مطالعاتی "اوسنه گوهرشاد" با خوانش کتابهای مرتبط با این واقعه و برگزاری مسابقات کتابخوانی است.

 

وی برگزاری مراسم "زیر سایه خورشید" در ۳۱ استان و در دو هزار نقطه شهری و عشایری و روستایی و هفت کشور، اجرای طرح "یا معین الضعفا" شامل پرداخت ۶ هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه ۵۰ میلیون ریالی کمک هزینه خرید جهیزیه به زوج‌های جوان، اهدای ۷۲۰ فقره جهیزیه به زوج های نیازمند با مشارکت قرارگاه محرومیت زدایی بسیج را از دیگر برنامه های در سطح ملی برشمرد.

 

معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی نیز در این نشست گفت: همزمان با دهه کرامت ۲۰۰ ویژه برنامه فرهنگی در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

 

حجت الاسلام حسین شریعتی نژاد افزود: برخی برنامه ها به صورت روزانه در این ایام برگزار می‌شود که شامل جشن شکوه رضوان، سخنرانی و بیان معارف دینی، مسابقات فرهنگی، حلقه های معرفت، نشست های پرسمان دینی، نشست‌ها و محافل قرآنی و نشست‌های "دین، نشاط، زندگی" است.

 

وی اظهار داشت: در این ایام اقامه نماز جماعت به امامت آیات عظام نوری همدانی، سبحانی و سعیدی انجام خواهد شد و در شب میلاد حضرت امام رضا (ع) نقاره زنی مربوط به "اعلام شفایافتگی" یکی از مؤمنین در صحن جامع رضوی انجام می‌شود.

 

وی برگزاری برنامه "میثاق با حضرت امام رضا (ع) " با حضور بیش از ۲۰۰ گروه از دانش آموزان، تشرف گروه های مختلف مذهبی به حرم مطهر رضوی، برگزاری نشست‌های تخصصی ویژه فعالان فرهنگی و نخبگان، نشست تخصصی با حضور برخی مسئولان نظامی با موضوع بررسی و تبیین حادثه ۱۲ تیر ماه ۱۳۶۷ را از دیگر برنامه‌های دهه کرامت در حرم مطهر رضوی برشمرد.

 

حجت الاسلام شریعتی نژاد گفت: طی دهه کرامت امسال بیش از ۵۰ برنامه جشن برای زائران غیر ایرانی از هشت ملیت در حرم مطهر رضوی در نظر گرفته شده که در این راستا دو جشن بزرگ ویژه زائران عرب زبان و اردو زبان ۱۹ و ۲۰ تیر ماه در صحن کوثر و رواق دارالمرحمه حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

 

دهه کرامت امسال از پنجشنبه ۱۳ تیر ماه مصادف با نخستین روز ذی‌القعده همزمان با سالروز ولادت حضرت معصومه و روز دختر تا ۳۲ تیر ماه سالروز میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (ع) با شعار "خدمت کریمانه، مهربانی به رسم اهل بیت (ع) " با محوریت آستان قدس رضوی برگزار می شود.

 

روزهای این دهه به ترتیب "حضرت فاطمه معصومه جلوه کرامت و مهربانی، در شادی اهل بیت (ع) شاد باشیم، خدمت به مردم لذت روحی نشاط معنوی، رونق تولید شادی و امید، امامزادگان ذخایر معنوی جامعه، حضرت شاهچراغ جلوه مودت و مقاومت، مساجد پایگاه ترویج مشارکت اجتماعی، شهدا الگوی جوانان در تحقق گام دوم انقلاب، عفاف و حجاب گوهر خانواده مهدوی، تشکلهای مردمی پرچمدار خدمت کریمانه و امام هشتم جلوه رأفت محور وحدت" نامگذاری شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار