در جلسه مشترک کمیته نظارت بازرسی با قرارگاه بازسازی و نوسازی استان خوزستان مطرح شد؛
رئیس کمیته بازرسی و نظارت قرارگاه نوسازی مناطق سیل‌زده کشور گفت: دستور رئیس‌جمهور و تأکید وزیر کشور در جلسات قرارگاه عبور از اسکان موقت و تدارک شرایط لازم برای اسکان دائمی سیل‌زدگان است، به همین دلیل تسریع در پرداخت تسهیلات مورد تأکید وزارت کشور است.
کد خبر: ۷۵۹۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳ 03 July 2019

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ علی طالبی رئیس مرکز مدیریت عملکرد و بازرسی وزارت کشور و رئیس کمیته نظارت و بازرسی قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده در جلسه کمیته نظارت و بازرسی مناطق سیل زده با اشاره به لزوم بررسی اقدامات انجام شده، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات کشاورزان را که نسبت به آن معترض هستند در خصوص سامانه هواشناسی است که بعضاً توان پیش‌بینی به موقع وضعیت آب و هوایی را ندارد و با دستور وزیر محترم کشور و پیگیری‌های انجام شده از سوی کمیته تخصیص اعتبار، اعتبار مناسبی برای استان‌های هدف در این خصوص در نظر گرفته شده است.

وی افزود: دستگاه های اجرایی زیر نظر ستاد بحران برای تهیه نقشه‌های خطرپذیری و توسعه سامانه‌ها به ویژه سامانه‌های دیجیتال برای پیش بینی و پیشگیری ضعیف عمل  کرده اند؛ همچنین در خصوص آمایش سرزمینی برای استفاده در زمان بحران در کشور کار چشم گیری نشده است.

رئیس کمیته بازرسی و نظارت قرارگاه نوسازی مناطق سیل‌زده کشور با اشاره به اهمیت حفظ خودکفایی روستاها، عنوان کرد: پیشنهاد می شود تلاش شود جابه‌جایی روستاها کمتر رخ دهد زیرا باید در جابه‌جایی ها سبد معیشتی آن‌ها که شامل نزدیکی به مزارع و دام‌ها و طیور می‌شوند را نیز در نظر گرفت و کار بسیار مشکلی است که استقلال روستائیان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: در پرداخت تسهیلات از امور بانکها به سیل‌زدگان از نظر وزیر کشور ۱۲ روز پیش قابل قبول نبود اما از ۱۲ روز پیش روند کار بهبود پیدا کرد.

طالبی گفت: دستور رئیس‌جمهور عبور از اسکان موقت و تدارک شرایط لازم برای اسکان دائمی سیل‌زدگان است به همین دلیل اولویت هایی قرارگاه ابلاغ کرده است، تسریع در پرداخت تسهیلات، پرداخت اعتبارات برای تأمین خسارت‌ها، اعتبارات زیرساختی و توجه به کشت و سبد معیشتی کشاورزان مورد تأکید وزارت کشور است.

طالبی با اشاره به تفاوت در نوع خسارت و نوع اقدامات بازسازی در استان‌های سیل‌زده، اظهار کرد: در بحران‌ها ابتداء پیش بینی پیشگیری و در انتها تسکین و بازتوانی پس از بحران تأثیرگذارترین مراحل هستند که در پیشگیری و پیش‌بینی برنامه و قوانین بالادستی زیادی در کشور در مجموعه دستگاه‌ها و مدیریت بحران تعریف شده است.

وی افزود: سازمان بحران به‌عنوان یک سازمان هماهنگ‌کننده وظیفه و مأموریت خاص مانند دستگاه های مجری ندارد اما وظیفه آن برنامه‌ریزی وسیاستگذاری نظارت بر دستگاه عضو است که یک بخش از آن برنامه‌ریزی و نظارت بر ایجاد سامانه و یا نقشه‌های خطرپذیری است که مبنای آمایش‌های سرزمینی که توسط دستگاههای متولی باید انجام شود . 

در ادامه استاندار خوزستان ضمن خوش آمدگویی به کمیته نظارت و بازرسی قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده وزارت کشور، بازدید میدانی و عینی این هیئت از مناطق سیل زده استان خوزستان را اقدامی خوب و موثر برشمرد.

استاندار خوزستان درخصوص اقدامات قبل از سیل، حین و بعد از سیل در دیدار اعضای کمیته نظارت و بازرسی گفت: ما از سال گذشته که هشدارهای هواشناسی را دریافت می کردیم روزانه با رصد اوضاع، جلسات مختلف را برگزار کردیم. در اوایل سال ۹۸ که سیل اتفاق افتاد نزدیک ۱۷ میلیارد مترمکعب آب وارد استان خوزستان شد که گنجایش و ظرفیت سدهای ما ۶ میلیارد مترمکعب بود که با تشکیل تیم های کارشناسی مختلف از جمله اساتید علوم آب دانشگاه چمران و کارشناسان زبده سازمان آب و برق خوزستان و مشاوران در این زمینه نسبت به خروج آب از سدها تصمیم کارشناسی گرفته شد.

شریعتی اضافه کرد: هرچند این سیل رنج و زحمت برای مردم استان داشت ولی به اذعان همه نمایش و تبلور وحدت ایستادگی و همگرایی در استان و کشور شد و شاید می توان گفت نمونه دیگری از رشادت های دوران دفاع مقدس بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار