رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:آخرین وضعیت پرونده متهمان محیط زیستی/جواد امام: دولت را دست و پا بسته در استخر انداخته‌اند و می‌گویند شنا کن/اغلب اصلاح طلبان، چپ‌های تند اول انقلابند و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۵۹۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲ 03 July 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
به ده نفر اول اصولگرایی بگویید بروید کلاه بیاورند می‌روند سر می‌آورند

محمدرضا باهنر در گفت: وگو با روزنامه رسالت شکل گیری یک اتحاد جدید در درون اصولگرایی را تایید کرده است. اتحادی که با همراهی باهنر، ناطق نوری و جامعه روحانیت مبارز شکل گرفته است. آیا آن‌ها صف خودر ا. از اصولگرایان جدا می‌کنند؟ باهنر همچنین خبر داد که ناطق نوری برای حضور در انتخابات احساس تکلیف کرده است. عدم حضور لاریجانی در انتخابات مجلس و حضورش در انتخابات ریاست جمهوری را به طور تلویحی تایید می‌کند. باهنر همچنین در تعریف اصولگرایی آن‌ها را افرادی معرفی می‌کند که «اگر به ده نفر اولشان بگویید کلاه بیاور سر می‌آورند و ده نفر آخر هم در تاریکی شب و درگوشی می‌گویند اصولگرا هستند.

مردم از دست دولت سردرگم‌اند

مرتضی حاجی، فعال اصلاح طلب گفت: جهانگیریِ دولت دوازدهم نسبت به جهانگیری دولت یازدهم محدودتر شده است. دولت باید خودی نشان بدهد که می‌خواهد چه اقدامی انجام بدهد. در شرایطی که فشار و تحریم دارد هرروز گسترده‌تر می‌شود، تدبیر دولت برای تأمین حداقل‌های نیاز روزمره خانوار‌ها با قیمت مناسب چیست؟ نمی‌خواهم بگویم دولت به انتقاد‌ها توجهی ندارد؛ اما بازخورد‌ها چندان محسوس نیست. در مجموعه اصلاح‌طلبان تاکنون نشنیده‌ام فردی بخواهد دنبال تحریم انتخابات باشد/ تسنیم

ایران از عربستان غرامت بگیرد

رئیس کمیته بین الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ضمن اینکه مصادره کشتی ایران در بندرجده از سوی دولت سعودی را امری ناقض حقوق بین‌الملل عنوان کرد، گفت: ایران باید در اسرع وقت نزد سازمان جهانی کشتیرانی و هم نزد مجامع حقوقی بین المللی مانند دیوان لاهه علیه دولت عربستان سعودی شکایت و درخواست غرامت و خسارت کند. جلیل رحیمی جهان آبادی، درباره توقف کشتی ایرانی در بندر جده عربستان سعودی و اجازه ندادن به ترخیص این کشتی از سوی عربستان، گفت: حمل و نقل بین المللی در آب‌ها تابع دو مجموعه از مقررات است، مجموعه اول که در حوزه حقوق بین‌الملل عمومی است همچون عبور و مرور کشتی‌های غیر نظامی در آب‌های مختلف (آب‌های داخلی، آب‌های سرزمینی، آب‌های ازاد بین المللی) بخش دوم مقررات سازمان کشتیرانی جهانی است که وضعیت حمل و نقل جهانی، خطوط و لاین‌های حرکت کشتی‌ها و مقررات مربوط به توقف و لنگرگاه‌ها و موضوعات دیگر اینچنینی را مشخص می‌کند. / ایسنا

اگر به دنبال نتیجه گرفتن از برجام بودیم چرا سفارت آتش زدند؟

محسن صفایی فراهانی، فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: اگر می‌خواستند از برجام نتیجه بگیرند، نمی‌رفتند سفارت عربستان را آتش بزنند! یعنی اینکه من این استراتژی را قبول ندارم! چه اتفاقی افتاد؟ مردم و کشور صدمه خورند. حتما داستان اخیر که در فجیره اتفاق افتاده را شنیده اید. من الان توئیت یکی از مدیران کشور را می‌خوانم؛ می‌گوید «یمن را ببینید، وقتی خاکش را به توبره می‌کشند باید انتظار چنین واکنش‌هایی را هم داشته باشند. بعید نیست کار انصارالله باشد که دوستدار مخلص ایران است..»! چگونه اسم این فرد را مدیر بگذارند؟ او می‌تواند منافع ملی کشور را تشخیص دهد؟ اصلا چگونه این حرف را می‌زند؟ / خبرآنلاین

تصمیمات اخیر ایران نقض برجام نیست؛ یک امر فنی است

وزیر امور خارجه اسپانیا در مصاحبه با شبکه رادیویی «Cadena SER» در خصوص عهده دار شدن پست ریاست سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دوره آتی گفت: این مهم برای اسپانیا و شخص بنده به عنوان وزیر خارجه حائز اهمیت است و بدان افتخار می‌کنم. «جوزپ بورل Josep Borrell» که از او به عنوان جانشین موگرینی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا یاد می‌شود در بخش دیگری از این مصاحبه پیرامون برجام با بیان اینکه فعلاً پیش از رأی گیری پارلمان اروپا نمی‌تواند در جایگاه رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا صحبت کند، اظهار کرد: معتقدیم به چنین وضعیتی نخواهیم رسید؛ اوضاع بدتر نخواهد شد و نهایتاً عقلانیت حاکم خواهد شد. خبرنگار در ادامه از وزیر خارجه اسپانیا سوال کرد آیا امکان نجات حداقلی برجام وجود دارد یا اینکه این توافق دیگر تبدیل به کاغذ پاره شده است که بورل در پاسخ تصریح کرد: ما در اروپا همه تلاشمان را برای حفظ این توافق انجام دادیم و ایران تا کنون این توافق را نقض نکرده است". خبرنگار اصرار کرد که "درست است ایران برجام را نقض نکرده، اما خبر از غنی سازی بالاتر از حد مجاز اورانیوم داده است که بورل در واکنش گفت که این فقط در راستای مسائل فنی بوده و فکر نمی‌کنم اراده دیگری پشت این تصمیم ایران بوده باشد. خبرنگار در ادامه در خصوص نقض برجام از سوی ترامپ سوال کرد که بورل در پاسخ تاکید کرد: اقدام ترامپ نه تنها نقض برجام، بلکه اساساً خروج از آن بود.

اغلب اصلاح طلبان، چپ‌های تند اول انقلابند

فاطمه هاشمی در مصاحبه‌ای با اعتماد گفت: اگر به سوابق احزاب اصلاح‌طلب نگاه کنید، اغلب چپ‌های تند اول انقلاب بودند. یک روز مخالف امریکا بودند و از دیوار سفارت امریکا بالا رفتند و یک روز صحبت از مذاکره با امریکا را به میان آوردند. با این حال دلیل اینکه من به حزب اعتدال و توسعه، گرایش پیدا کردم، به خاطر این بود که به‌دنبال تفکر پدرم بودم. ایشان معتقد بود کشور با اعتدال جلو خواهد رفت و توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که اعتدال در تفکر وجود داشته باشد. من مطمئنم که پدر وصیتنامه دیگری داشتند. سالی که می‌خواستیم به عراق برویم وصیتنامه نوشتند. یک‌بار دیگر هم دو، سه سال قبل از فوت‌شان دیدم که پدر و مادر در مورد این موضوع حرف می‌زنند که من خندیدم و به شوخی گفتم سهم من را بیشتر از بقیه بنویسید. به هر حال این وصیتنامه‌ای که ما دیدیم سال ۷۹ نوشته شده بود.
 
ادعایی درباره توقیف کشتی ایرانی توسط آل سعود

با وجود برطرف شدن نقص فنی کشتی ایرانی با نام «Happiness ۱» که در بندر جده عربستان سعودی متوقف شده است، مقامات این کشور اجازه ترخیص این کشتی را نمی‌دهند. روز سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه سال جاری یک فروند کشتی ایرانی وابسته به شرکت ملی نفتکش که در آب‌های دریای سرخ به سمت کانال سوئز در حرکت بود، دچار مشکل در بخش موتورخانه شد و نهایتاً برای برطرف کردن نقص فنی در تاریخ ۱۲ اردیبشهت ماه به بندر جده عربستان منتقل گردید، اما مدتهاست با وجود رفع نقص، عوامل دولت سعودی اجازه ترخیص به این کشتی را نمی‌دهند.بنابر این گزارش، تاکنون بیش از ۱۰ میلیون دلار به بندر جده عربستان بابت هزینه‌های تعمیر و نگهداری پرداخت شده است. البته این مبلغ، ۷ تا ۸ برابر هزینه‌های متعارف بوده، اما با وجود پرداخت تمام و کمال این رقم، مقامات سعودی دستور داده اند تا از بازگشت این کشتی به ایران جلوگیری شود. نکته دیگر اینکه عربستان نه تنها اجازه ترخیص این کشتی ایرانی و حرکت آن به سوی آب‌های کشورمان را نمی‌دهد، بلکه روزانه ۲۰۰ هزار دلار هزینه اضافه (بابت نگهداری) نیز برای شرکت ملی نفتکش منظور می‌کند.
 
جواد امام: دولت را دست و پا بسته در استخر انداخته‌اند و می‌گویند شنا کن

رئیس کارگروه استان‌های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به ضعف‌ها و انتقاد‌هایی که به دولت وارد است، گفت: انتقاد‌های جدی به دولت وارد است و دولت دچار بی‌عملی شده است، اما از آن طرف هم دست و پای دولت را بسته و در استخر انداخته‌اند و به او می‌گویند شنا کن. جواد امام مدیرعامل بنیاد باران و رئیس کارگروه استان‌های شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در واکنش به اینکه عده‌ای تلاش دارند که مردم را دچار سرخوردگی کنند و با پایین بود مشارکت مثل دهه هشتاد از این فضا برای پیروزی در انتخابات استفاده کنند و از طرفی می‌بینیم که اصلاح‌طلبان فعالیت و برنامه‌ای نداشته و گا‌ها منفعل هستند، گفت: اصلاح‌طلبان منفعل نیستند، اما ساز و کاری که اجازه بدهد آن‌ها به صحنه بیایند و فعالیت کنند در دست نهاد‌های حکومتی و شورای نگهبان است.وی با اشاره به ضعف‌ها و انتقاد‌هایی که به دولت وارد است، افزود: انتقاد‌های جدی به دولت وارد است و دولت دچار بی‌عملی شده است، اما از آن طرف هم دست و پای دولت را بسته و در استخر انداخته‌اند و به او می‌گویند شنا کن. امام ادامه داد: اگر هم مردم اقبالی به اصلاح‌طلبان نشان می‌دهند جریان مقابل اصلاح‌طلبی از تمام امکانات و قدرتشان استفاده کرده و آنقدر مانع بر سر آن‌ها ایجاد می‌کنند که اصلاح‌طلبان موفق نشوند و مردم به این جمع‌بندی برسند که با وجود رای دادن به اصلاح‌طلبان آن‌ها توان انجام کاری را ندارند.

کیهان از وزارت اطلاعات عذرخواهی کرد

روزنامه کیهان در متن کوتاهی که تحت عنوان "تصحیح و پوزش" منتشر کرد از وزارت اطلاعات بابت یادداشتی که در آن نسبت به "نفوذ در وزارت اطلاعات" هشدار داده شده بود عذر خواهی کرد.متن "تصحیح و پوزش" کیهان به این شرح است:«چندی قبل در یکی از یادداشت‌های کیهان که در آن به خطر نفوذی‌ها پرداخته شده بود، ضمن هشدار به همه مراکز و کانون‌ها درباره حضور نفوذی‌ها و مراقبت از اطلاعات نظام، ‌اشتباها به نفوذ در وزارت اطلاعات ‌اشاره شده بود(!) که با ابراز تاسف به خاطر بروز این خطا، از کارکنان وزارت محترم اطلاعات که نام سربازان گمنام امام زمان(عج) برازنده آنان است، پوزش می‌خواهیم.گفتنی است کیهان نیز مانند همگان، قدردان خدمات بی‌شائبه فرزندان فداکار و پاکباخته ایران اسلامی در وزارت اطلاعات بوده و تلاش گسترده آنان را فراموش نشدنی می‌داند».
 
نظر ترکان درباره ماجرای "پرستو"

مشاور عالی سابق رئیس جمهور با عنوان اینکه باور و پذیرش وجود موضوعی به اسم «پرستو» سخت است، گفت: برای من دور از ذهن نیست که دستگاه‌های امنیتی بیگانه از پرستو استفاده کنند، اما اینکه دستگاه امنیت جمهوری اسلامی این کار را کند را نمی‌توانم قبول کنم شما هم نپذیرید، چون به نفع کشور نیست. اکبر ترکان مشاور پیشین رئیس‌جمهور در گفتگو با ایلنا، در واکنش به ماجرای پیش آمده نجفی و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره «پرستو» بودن میترا استاد گفت: آیا منظور شما از پرستو فرستادن برخی زنان برای مردان است، می‌شود یک بچه مسلمان در دستگاه‌های امنیت اسلامی چنین کاری را بکند؟ ولله برای من سخت است باور کنم که بچه‌های ما در دستگاه‌های امنیتی این کار را که اسم خاصی در ادبیات عموم جامعه دارد، انجام دهند.

مشاور سابق رئیس‌جمهور با منکر دانستن این موضوع، دامن زدن به آن را نادرست خواند و گفت: نمی‌توانیم قبول کنیم که در جمهوری اسلامی یک فرد امنیتی این کار را بکند. اسرائیلی‌ها و دستگاه‌های امنیتی خارجی که مقید به دین، شرع و اسلام نبوده و اصولی ندارند این کار را انجام می‌دهند، اما ما یک اصولی داریم. ترکان با بیان اینکه نمی‌تواند وجود پرستو در دستگاه‌های امنیتی کشور را بپذیرد، گفت: احتمالش را بسیار بسیار ضعیف می‌دانم که در دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی کسانی باشند که این کار خلاف شرع را انجام دهند.ترکان تصریح کرد: آیا ما هم در مورد پرستو‌ها باید بگوییم بچه‌های امنیتی دارند این کار را می‌کنند؟ نه، چون بچه‌های دستگاه امنیتی ما متدین هستد و این کار را نمی‌کنند. ممکن است که این کار‌ها را دستگاه‌های جاسوسی بیگانه بکنند. این فعال سیاسی گفت: برای من دور از ذهن نیست که دستگاه‌های امنیتی بیگانه از پرستو استفاده کنند، اما اینکه دستگاه امنیت جمهوری اسلامی این کار را کند را نمی‌توانم قبول کنم شما هم نپذیرید، چون به نفع کشور نیست.
 
آخرین وضعیت پرونده متهمان محیط زیستی

سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده متهمان محیط زیستی گفت: این پرونده در دادگاه است و برخی از جلسات دادگاه برگزار و در ادامه مقرر شد که مراجع امنیتی و اطلاعاتی تحقیقات تکمیلی را به دادگاه ارائه دهند که خوشبختانه این نظریه هفته گذشته واصل شده و با وصول این نظریه در هفته‌های آتی ادامه دادگاه برگزار می‌شود.
 
روایت عارف از اشتباه انتخاباتی اصلاح‌طلبان

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: در انتخابات سال ۹۰ اصلاح‌طلبان حضور حداقلی داشتند که حتی در همان هفته اول بعد از برگزاری انتخابات اعلام شد اشتباه کردیم که این حضور حداقلی بود. محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در اولین نشست هم اندیشی کارگروه رسانه شورای عالی اصلاح طلبان با اصحاب رسانه با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محراب، آیت الله صدوقی اظهار کرد: به دلیل اهمیت ارتباط با رسانه و نقش مؤثر رسانه‌های در ارتباط با افکار عمومی در دور سوم فعالیت شورای عالی اصلاح طلبان، کارگروه رسانه به‌عنوان یکی از کارگروه‌های اصلی تشکیل شد.وی همچنین به فلسفه وجودی تشکیل شورای عالی اصلاح طلبان اشاره کرد و گفت: انتخابات سال ۱۳۹۲ چند دستاورد داشت که مهم‌ترین آن ایجاد وحدت و همبستگی میان اصلاح‌طلبان بوده است. این دستاورد در انتخابات گذشته نیز خودش را خوب نشان داد. دستاورد بعدی حضور جدی و یک پارچه اصلاح‌طلبان در رویداد‌های سیاسی بوده است. در انتخابات سال ۹۰ اصلاح‌طلبان حضور حداقلی داشتند که حتی در همان هفته اول بعد از برگزاری انتخابات اعلام شد اشتباه کردیم که این حضور حداقلی بود. عارف، ایجاد انسجام در میان کاندیدا‌ها و ارائه لیست واحد را دیگر دستاورد جریان اصلاحات به تبع تشکیل شورای عالی اصلاح طلبان در سال‌های اخیر دانست و گفت: در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان سال ۱۳۹۴ نتیجه این انسجام و هماهنگی دیده شد.
 
اصلاح طلبان باید به یک سوال مهم جواب دهند

صادق زیباکلام گفت:، اما در حال حاضر آن‌ها به این سوال مهم «چه باید کرد!» جواب نداده اند، از سویی بزرگترین مشکلی که گریبان گیر جناح اصلاحات را گرفته ریزش بدنه اجتماعی است که دیگر خیلی سخت می‌توان آن‌ها را پای کار آورد. زیبا کلام با بیان اینکه آقای خاتمی در دیدار آخر سالش با فراکسیون امید، گفت که شاید دیگر «تکرار می‌کنم» نیز افاقه نکند و کارساز نباشد، گفت: البته این بلا را نه اصول گرایان و نه شورای نگهبان بر سر این طیف سیاسی آوردند، بلکه این موضوع مرتبط با آقای روحانی است و بنده ایشان را مسئول می‌دانم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اگر شما به فرض مثال از یک دهه هفتادی این سوال را بپرسید که چه فرقی میان اصلاح طلبان و اصول گرایان وجود دارد، قطعا آن‌ها جواب می‌دهند، که هیچ تفاوتی میان این دو طیف سیاسی وجود ندارد. به گفته وی، برای اینکه تفاوت میان اصولگرایان و اصلاح طلبان را نسل جدید نیز درک کند، باید مطالبه اصلی اصلاح طلبان دموکراسی و آزادی باشد، به بیان دیگر آن‌ها باید اصلی‌ترین جربانی در کشور باشند که مطالبه آزادی و دموکراسی را دارند. این فعال سیاسی اصلاح طلب بزرگترین مشکل اصلاحات را در شرایطی کنونی فقدان رهبری مشخص می‌داند و می‌گوید: در حال حاضر اصلاح طلبان رویه منسجمی ندارند، بدین شکل که هر گروهی ساز خود را کوک می‌کند و هماهنگی در این زمینه وجود ندارد، از طرفی آقای خاتمی نیز دو سال است سکوت کرده و حرفی نمی‌زند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار