معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاروزی آذربایجان‌غربی از آغاز برداشت محصول گندم از سطح مزارع استان خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود گندم تولیدی در استان از ۵۵۰ هزار تن در سال گذشته به بیش از ۷۰۰ هزار تن در سال زراعی جاری افزایش یابد.
کد خبر: ۷۵۸۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱ 01 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی اکبر کرامتی با بیان اینکه برداشت محصول گندم از سطح مزارع استان آغاز شده است، اظهار کرد: طبق بررسی‌ها میزان تولید این محصول استراتژیک طی سال زراعی جاری در این استان مطلوب و رضایت‌بخش است.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های مناسب سال زراعی جاری، پیش‌بینی می‌شود گندم تولیدی در استان از ۵۵۰ هزار تن در سال گذشته به بیش از ۷۰۰ هزار تن در سال زراعی جاری افزایش یابد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاروزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه میزان مصرف سموم نیز در گندم‌های تولیدی آذربایجان‌غربی بسیار اندک بوده و حداقل کود و سم برای تولید این محصول به کار گرفته شده است، گفت: در این منطقه ارقامی مانند سرداری، آذری و باران در کشت گندم دیم و ارقامی مانند زرین، پیشگام و میهن در کشت گندم آبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه همه کمباین‌های بومی و مهاجر نیز برای برداشت این محصول در سطح استان آماده هستند، گفت: ۹۸۵ کمباین بومی، ۱۷۰ کمباین مهاجر و دو هزار و ۸۳۰ دستگاه دروگر آماده به کار جهت برداشت به موقع مزارع گندم از هم اکنون آماده شده‌اند.

کرامتی افزود: ۶۳ مرکز خرید دولتی استاندارد برای خرید تضمینی گندم در استان فعال هستند و امکان افزایش این مراکز تا اتمام فصل خرید نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برای جلوگیری از افزایش ضایعات بر فعالیت کمباین‌ها نظارت می‌شود، اظهار کرد: فضای ذخیره‌سازی گندم برای ۹۸۰ هزار تن در استان تأمین شده و بر اساس مصوبه هیأت دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال جاری ۱۷ هزار ریال تعیین و ابلاغ شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاروزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: در راستای کاهش هزینه‌های تبعی و حمل و نقل مقرر شده به کشاورزانی که گندم خود را به مراکز و سیلوهای دولتی شرکت غله تحویل دهند، ۲۰ تومان کرایه به ازای هر کیلوگرم پرداخت شود و مراکز خرید نیز از ساعت هشت صبح تا 20 عصر و روزهای تعطیل نیز برای تحویل محصول گندم‌کاران دایر خواهند بود.

به گزارش فارس، آذربایجان‌غربی یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت دارد که ۷۰۰ هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات باغی و زراعی رفته است؛ از مجموع این ۷۰۰ هزار هکتار نیز ۱۲۰ تا ۱۶۰ هزار هکتار باغ و حدود ۳۷۵ هزار هکتار گندم‌زار بوده و مابقی به کشت سایر محصولات آبی و دیم اختصاص دارد.

پیش‌بینی می‌شود امسال ۷۰۰ هزار تن گندم از سطح ۳۷۵ هزار هکتار از گندم‌زارهای آذربایجان‌غربی برداشت شود.

در سال زراعی گذشته نیز حدود 625 هزار تن گندم مازاد بر نیاز زارعین آذربایجان‌غربی به صورت تضمینی از سوی دولت خریداری شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار