کد خبر: ۷۵۸۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷ 30 June 2019

عطیه هوشمند، خبرنگار انصاف نیوز: روز یکشنبه، ۱۹ خردادماه فردی به نام «امیرهوشنگ انصاری نسب» با انصاف نیوز تماس گرفت و گفت می‌خواهد ماجرای یک تخلف مالی را مطرح کند. ساعتی بعد در دفتر این سایت خبری حضور پیدا کرد و گفت که ۱۰۰ میلیارد تومان در اختیار دارد، نمی‌داند با این پول که متعلق به او نیست چه کار کند و هر چه به نهادهای مختلف گفته تاکنون کسی تکلیف آن را مشخص نکرده است.

انصاری ادعا کرد که صبح همان روز دو فرد مسلح او را تهدید کرده‌اند و پیش از این ۵۰ بار از سوی افرادی غریبه تهدید شده است: «همین امروز دو فرد مسلح دم در خانه‌ی من آمده‌اند و تهدید کرده‌اند که: «یک آدم بی‌پول زنده بهتر از یک پولدار مرده است و مراقبت خانواده‌ات باش»».

او که می‌گوید در زمینه‌ی تولید کنستانتره آهن دست به ابداعی جدید زده است درباره‌ی آن توضیح داد: بنده یک مخترع هستم و شغلم معدن کاری است. در زمینه‌ی معدن اختراعات متعددی را ثبت کرده‌ام؛ از جمله تجهیزات ساخت کنستانتره‌ی خشک سنگ آهن. کنستانتره در تمام دنیا از جمله ایران که از این قاعده مستثنی نیست، با آب تولید می‌شود و به ازای هر یک تن کنستانتره حدود ۱۲۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود. عطف به اینکه کشور درحال حاضر درحال تولید سالانه ۴۰ میلیون تن کنستانتره سنگ آهن است، درنظر بگیرید که چه مقدار آب در این صنعت در ایران درحال مصرف است؟! آن هم در کشوری که با مشکل آب روبروست و باتوجه به اینکه معادن کشور ما عمدتاً در مناطق کویری است. ما این اختراعات را به ثبت رساندیم و شروع به تولید کردیم.

انصاری در ادامه در توضیح نحوه‌ی شراکت و تأسیس شرکتی که «ا.پ.م.صفیر» نام دارد و مشکلاتش از آنجا آغاز شده گفت: «دوستانی ما را به آقای دکتر … معرفی کردند. آقای … فرزندشان را معرفی کردند و گفتند بیایید با هم در تأسیس این شرکت مشارکت کنیم و گفتند ما معادن زیادی داریم -که درست هم می‌گفتند- و مجموعه‌ی هولدینگ … هم بخش عمده‌ای از آن متعلق به ایشان است.

همانطور که گفتم تبحر خاصی در فرآوری سنگ آهن دارم و در دنیا هم مرا می‌شناسند و فقط محدود به ایران نیست. ایشان پیشنهاد خرید دو میلیون تن سنگ آهن عیار کم به بنده دادند که عمدتاً اینها را دور می‌ریختند اما من گفتم می‌شود از آن استفاده کرد. در قراردادی شریک شدیم و دست به شراکت زدیم که ۴۱ درصد سهام در اختیار ما و ۵۹ درصد برای آنها بود، به دلیل قدرت نفوذ ایشان و عدم علاقه‌ی من این شراکت به این شکل آغاز شد و در نهایت یک کارخانه یک میلیون تن در منطقه‌ی سنگان خواف احداث کردیم. ما پس از احداث از شرکت اینها حدود یک میلیون تن سنگ آهن عیار کم خریدیم. این یک میلیون تن سنگ آهن از طریق آقای … (عضو هیات مدیره و از سهام‌داران شرکت) خریداری شده است که این کار با توجه به اینکه شرکت سهامی عام است غیرقانونی بوده است. این سنگ آهن دوباره از سوی بنده فروخته و قرارداد فروش هم توسط بنده بسته شد. پول‌هایی که بابت فروش این سنگ آهن‌ها دریافت شد به حساب آقای … (سهام‌دار و عضو مذکور هیات مدیره) ریخته شد.

او در مورد قطع شراکت و همکاری‌اش با این افراد عنوان کرد زمانی که متوجه شده افراد یاد شده در حال انتقال سود و سهام شرکت «ایده پردازان…» واقع در شهرستان سنگان خواف از طریق حساب شخصی دیگر اعضای شرکت به حساب شخصی خود و دیگر تخلفاتی مربوط به آن هستند، از این شرکت کنار کشیده و با آن قطع همکاری کرده است. انصاری نسب در این باره توضیح داد: ده میلیارد تومان سرمایه‌ی اولیه‌ی شرکت تبدیل به ۴۰۰ میلیارد تومان سود شد و سود بسیار بالایی داشت. بعد از مدتی متوجه شدم که آقای … که سهام دار عمده است این اجناس را شخصاً خریده و این یک تخلف و جرم کیفری محسوب می‌شود. متاسفانه از طریق حساب‌های من بخشی از این پول‌ها مبادله می‌شد. از طرفی اموال دیگری را از شرکت خودش خرید که متاسفانه به نام بنده زده شد. از تمام پول‌هایی که به حساب من ریخته شده فیش‌های بانکی‌اش وجود دارد و عیناً آن را به حساب همان فرد یعنی آقای… واریز کرده بودم. اما این بخش کوچکی از این است و برخی آقایان در شرکتی که قبلاً داشتند و سهام دار عمده‌ی آن بودند سالانه فسادهای مالی بسیار وسیعی را انجام می‌دهند. از جمله این فسادها بخشی از اموال این شرکت در حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است که در حال حاضر در اختیار بنده است!

انصاری نسب در ادامه توضیح می‌دهد: اموالی که ما از شرکت … می‌خریدیم را آقای … [عضو هیات مدیره] نباید به نام خودش می‌کرد و نمی‌دانستم که انتقال آن به اشخاص حقیقی جرم کیفری است. ایشان با الفاظ بازی می‌کرد و می‌گفت صورت خوشی ندارد که اموال مذکور به حساب من منتقل شود و آنها را به افراد مختلفی از جمله آقای … منتقل می‌کردند و وقتی فهمیدم نمی‌دانستم با این پول چه کار کنم. بخش دیگری از اموال نیز از سوی ایشان به نام من و همسرم شد که متعلق به مجموعه‌ی سهام‌داران است. چرا این اموال را به آقای … [عضو هیات مدیره] برگردانم؟ این اموال دزدی است. این ۱۰۰ میلیارد برای من نیست و در این چند سال بدون هیچ دستبردی به آن این پول را نگهداری کرده‌ام. ما بارها به سهام داران گفته‌ایم که ۱۰۰ میلیارد از اموال شما پیش بنده است. بنده بابت این اموال به آقای … [عضو هیات مدیره] رسید داده‌ام؛ اگر این را به سهام داران برگردانم روزی او آن رسید را رو می‌کنند. اگر هم به خودش [عضو هیات مدیره] تحویل بدهم اینها سهام یک سری سهام‌دار است که اکثراً جانباز یا نیازمند هستند. من نمی‌دانم که با این پول باید چه کار کنم. ۱۰۰ میلیارد را اگر به آقای … [عضو هیات مدیره] برگردانم پس فردا که پرونده‌های اینها رو شد می‌گویند چرا با دزد قصد همکاری داشته‌ای؟ بنده از روزی که این قضیه را دیدم با آن شرکت قطع همکاری کرده‌ام اما بلاتکلیف مانده‌ام. من الان به سهام‌داران این پول را بدهم آن آقا که از من رسید دارد مدعی من می‌شود و اگر به آقای … [عضو هیات مدیره] بدهم پس فردا اتفاقی می‌افتد و من مدعی او می‌شوم.

انصاری نسب می‌گوید این مساله را به مسوولان قضایی و اطلاعاتی گزارش داده اما پیگیری برای جلوگیری از فساد جاری در این شرکت هنوز نتیجه‌ای را در پی نداشته است: من از مقامات محترم بازرسی کل کشور تقاضا دارم وضعیت این شرکت را بررسی کنند و اموالی را که در این شرکت به حساب‌های شخصی مدیران ریخته شده رسیدگی کنند. تقریباً خیلی‌ها در اینجا در حال تخلف هستند. حساب‌های شخصی اینها را بررسی و کارشناسی کنید. 

من این ۱۰۰ میلیارد تومان را چه کار کنم؟ با تعدادی از سهام‌داران تماس گرفته‌ام که من را از این معضل خارج کنید. حتی گفتم از من شکایت کنید که این اموال شرکت دست من است تا با حکم قاضی این اموال را به سهام‌داران برگردانم. این شدنی است. اما اینکه من خودم این اموال را به سهام‌داران برگردانم پس فردا اگر خود آقای … که از من رسید گرفته شکایت کرد چه می‌شود؟

انصاری در پاسخ به اینکه آیا با انتقال چنین اموالی شرکت ایده پردازان ورشکست نمی‌شود گفت: سود این شرکت بسیار بالاست. در حدود ۳۰۰، ۴۰۰ میلیارد در سال توسط برخی از افراد در آن فساد مالی صورت می‌گیرد و این شرکت سالی ۱۰ هزار میلیارد درآمد دارد.

او در این باره که آیا از لحاظ حقوقی تا به حال راهکاری توسط مشاوران حقوقی به او داده شده است گفت: برخی شکایت‌های کیفری را مطرح کردیم اما من خودم را از این کار کنار کشیده‌ام. حتی با وجود اینکه ۹۰ میلیارد از سهام بنده در دست آقای … (عضو مذکور هیات مدیره این شرکت) مانده است اما به وکیلم هم گفته‌ام که پولم هم مهم نیست و احتیاجی به آن ندارم. ۹۰ میلیارد در مقابل دزدی سالانه‌ای که صورت می‌گیرد چیزی نیست. اما برای انتقال ۱۰۰ میلیارد تومان راهی جز شکایت سهام‌دارها نیست. حتی در حدود دو ماه پیش یک اظهارنامه از سوی دفتر خدمات قضایی به آقای … یکی اعضای هیات امنای شرکت فرستاده شد و در آن توضیح دادم که اموال شما را آقای … به صورت غیرقانونی خریده و بخشی از اموال شما هم دست من است. من خوشحال می‌شوم که از من شکایت کنند، چون دیگر تکلیفم معلوم می‌شود، اما در حال حاضر هیچ کاری در ارتباط با این پول نمی‌توانم انجام دهم و اگر آن را برای خودم بردارم مال دزدی است.

انصاری نسب می‌گوید روزی که برای مصاحبه به دفتر انصاف نیوز آمده است نیز دو فرد مسلح او را تهدید کرده‌اند و پیش از این ۵۰ بار از سوی افرادی غریبه تهدید به قتل شده است: همین امروز دو فرد مسلح دم در خانه‌ی من آمده‌اند و من را تهدید کرده‌اند که: «یک آدم بی‌پول زنده بهتر از یک پولدار مرده است». از بعد از همکاری شروع به تهدید من کردند و گفتند فلان صاحب قدرت تو را داخل گونی می‌کند. این‌ها نگران شده‌اند که من می‌خواهم یک کارخانه‌ی کنسانتره بزنم و تکنولوژی را جای دیگری استفاده کنم. در حالی که این تکنولوژِی برای کشور مهم و حیاتی است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه دو سهام‌دار مذکور که به فساد مالی در شرکت مشغول‌اند مسلح بوده و چرا باید بتوانند اسلحه حمل کنند؟، به انصاف نیوز گفت: یکی از این دو نفر به شدت معتاد به شیشه است و مواد مخدر مصرف می‌کند. به چه علت باید به اسلحه دسترسی داشته باشد؟ من به وزارت اطلاعات ۱۰ گزارش مختلف فرستادم که چه اتفاقی افتاده است. شدیداً تهدید جانی می‌شوم که البته به هیچ عنوان نگران نیستم. هرجا می‌خواهند مرا با تیر بزنند بگویند من به همانجا می‌روم و واهمه‌ای از این نظر ندارم.

انصاری با اشاره به فعالیت شرکتی که متعلق به شریک سابق او بوده و در منطقه‌ی خواف کنستانتره آهن با مصرف بالای آب را تولید می‌کرده گفت: این فرد منطقه‌ی خواف را به آتش کشیده و خسارات زیست محیطی بسیاری به این منطقه وارد شده به صورتی که گفته می‌شود منطقه‌ای که کارخانه در آن قرار دارد تا ۱۰ سال دیگر اساساً قابل سکونت نخواهد بود. هزاران نفر در آن منطقه بی خانمان شده‌اند و همه‌ی منطقه از نظر زیست محیطی نابود شده و تمام چاه‌ها خشکیده است.

او در ادامه می‌گوید که با وجود اینکه شرکت مذکور و دیگر شرکت‌های مرتبط با آن مانند هولدینگ … که در حدود ۶۰ شرکت زیرمجموعه دارد و در زمینه‌ی تولید کنستانتره آهن نیز فعال است، ارتباطی به نهادی نظامی ندارد، فرد عضو هیات مدیره در شرکت که پیش از این به آن اشاره شده بود در منطقه این شایعه را پخش کرده که شرکت‌های مذکور به یک نهاد مربوط هستند تا مردم را بترساند؛ انصای در این مورد می‌گوید: در تمام منطقه چو انداخته‌اند که این شرکت مال فلان نهاد است. چه ربطی به آن دارد شما چرا اسم آن نهاد را خراب می‌کنید و یدک می‌کشید؟ اینکه یکی از فرماندهان برادر یکی از اعضای هیات مدیره است به آن نهاد چه ارتباطی دارد؟ به چه حقی مردم را براساس این ارتباط فامیلی می‌ترسانند که اموال مردم را بخورند؟

انصاری نسب با اشاره به اینکه به دستگاه قضایی مراجعه کرده اما هنوز نتیجه‌ای نگرفته است گفت: کسی که باید در این ماجرا شکایت کند سهام‌داران هستند که ما به آن‌ها اطلاع دادیم اما به افرادی که برای پیگیری سهام غیرقانونی منتقل شده از سوی این فرد به او مراجعه کردند حق السکوت داده شده زیرا عضو مذکور هیات مدیره هر ماه در حدود دو میلیارد درآمد دارد و سهام شرکت مذکور برگردانده نشد. برای پیگیری پولی که در حدود ۱۰۰ میلیارد از سهام شرکت به من منتقل شده از آنجایی که دیگر در آن شرکت سهام‌دار نیستم، سهام‌داران باید از من یا عضو مذکور هیات مدیره که تخلفاتی انجام داده است شکایت کنند اما با توجه به اتفاقات ذکر شده چنین کاری نمی‌کنند. تا زمانی که سهام‌داران از من شکایت نکنند من نمی‌توانم این ۱۰۰ میلیارد را به آن‌ها برگردانم زیرا فردی که این پول را به من منتقل کرده که بعداً بتواند آن را به حساب خودش بریزد از من برای این پول رسید دریافت کرده است. به بازرسی شرکت هم مراجعه کردم اما فایده‌ای نداشت. سازمان بازرسی کل کشور و هر نهادی که به آن مراجعه کرده‌ام تا به حال گفته‌اند این به ما مربوط نمی‌شود و می‌گوید اگر شرکت دولتی بود ما مداخله می‌کردیم و به ما مربوط نمی‌شود.

او در انتها از سازمان‌های مرتبط و دستگاه‌های مرتبط می‌خواهد به فسادهای جاری که شرح داده شد رسیدگی کند: یا به این فساد رسیدگی کنند یا کاری کنند من این اموال را به مردم پس بدهم. من از قوه قضاییه می‌خواهم که در نظر داشته باشند که برخی از پرونده‌ها به بن بست می‌رسد. اموالی دست من است که متعلق به عده‌ای جانباز است. من دوست دارم این اموال را به صاحبش برگردانم برای من راهی پیدا کنید. مقامات محترم قوه قضاییه و سازمان بازرسی! به شدت در این شرکت فساد صورت می‌گیرد و اموال سهام‌داران را می‌دزدند. همه جا چو انداخته‌اند که اینجا مال فلان نهاد نظامی است. مال آنها نیست. خیلی ساده است. حساب‌های این افراد را چک کنند و ببینند از کجا دارد به حسابشان پول واریز می‌شود.

انصاری نسب در پایان گفت: امیدوارم اطلاع رسانی شود و سهام‌داران بدانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است. دوستان! اموالتان پیش من است. بنده وظیفه‌ی اخلاقی خودم می‌دانم که این را اطلاع بدهم. حداقل مردم بدانند. به هرحال من هم تا آخر عمر نمی‌توانم این اموال را نزد خودم نگه دارم زیرا این مال دزدی است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار