موزه مردم شناسی ارامنه اصفهان شنبه شب با حضور استاندار، اسقف ارامنه اصفهان و جنوب ایران، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی استان در کلیسای وانک گشایش یافت.
کد خبر: ۷۵۶۴۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴ 23 June 2019

به گزارش تابناک، در این موزه مردم شناسی، فرهنگ و آداب و رسوم، لباس و وسایل زندگی همچنین تجارت ساکنان محله ارمنی نشین جلفای اصفهان به نمایش گذاشته شده است.

بخش اول این موزه مربوط به هنرهای تزئینی ارامنه، صنعت چاپ و وسایل منزل ارامنه ساکن اصفهان اختصاص دارد و در بخش دوم آن اتاق خانم‌ها و دفتر کار آقایان و وسایل پخت و پز آنها در طی دوره تاریخی صفویه تا پهلوی در معرض دید علاقه مندان قرارگرفته است.

بخش سوم این موزه به کلیسا، مدرسه و آلات موسیقی قدیمی ارامنه اصفهان اختصاص یافت و در بخش چهارم آن تصاویر ۳۰ نفر از نامداران محله جلفا همراه با عکس‌های ارنست هولستر عکاس نامدار آلمانی که در دوره قاجار به ایران آمد به نمایش درآمده است.

ارنست هولتسر مهندس آلمانی و از عکاسان پیشگام نیمهٔ دوم قرن نوزدهم میلادی بود. او در دوران حکومت ناصر الدین شاه قاجار به ایران آمد و حدود ۲۰ سال در اصفهان بود و عکس‌های ارزشمندی از این شهر و اطراف آن از جمله محله جلفا تهیه کرد.

کلیسای وانک (در زبان ارمنی به معنی کلیسای جامع) یا آمنا پرکیج در سال ۱۰۶۵ هجری مطابق با ۱۶۵۴ میلادی، در زمان شاه عباس دوم ساخته شد.

وانک از نظر طلاکاری سقف و سطح داخل گنبد و نقاشی‌های تاریخی از زیباترین کلیساهای جلفای اصفهان است.

داخل کلیسا و تمام دیوارهای اطراف و جوانب آن از تزئینات نقاشی رنگ و روغن و آب طلا به سبک ایرانی و تصاویری از زندگی حضرت مسیح (ع) متاثر از نقاشی ایتالیایی است.

برج ناقوس روبروی در اصلی کلیسا به سبک ایرانی در زمان شاه سلطان حسین ساخته شد.

حدود هفت هزار نفر از ارامنه کشور در استان اصفهان سکونت دارند.

پیشینه سکونت ارامنه مسیحی در اصفهان به دوره صفویه بازمی گردد و علاوه بر محله جلفا در برخی روستاها و شهرستان‌های تابعه این استان نیز زندگی می‌کنند.

ارامنه دارای کلیساهای متعدد در گوشه و کنار استان اصفهان و آزادی در انجام مناسک وبرپایی آیین‌های مذهبی و اجتماعی خود هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار