کد خبر: ۷۵۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳ 23 June 2019
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد، از برگزاری پنجمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین در تیرماه امسال خبر داد.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد محمود باقری در جمع خبرنگاران افزود: جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین با هدف معرفی فرهنگ غنی و رسوم و مناسک مردم عشایر ایران زمین به گردشگران، شهروندان به ویژه جوانان برگزار می گردد.
وی بیان کرد: پنجمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین در تیرماه امسال از شانزدهم تا بیستم تیرماه به مدت پنج روز در پارک ولایت یاسوج برگزار می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این جشنواره تمام فرهنگ مادی و غیرمادی عشایر را در محورهای مختلفی به نمایش خواهد گذاشت.
باقری عنوان کرد: در این جشنواره گروه هایی که از استان های مختلف شرکت خواهند داشت در محورهایی همچون نمایش نوع سرپناه های عشایری، پخت انواع غذاهای محلی، نوع پوشش مردم عشایر، ادبیات و موسیقی عشایر به رقابت می پردازند.
وی گفت: بازی های محلی، قصه خوانی و شاهنامه خوانی به عنوان اوقات فراغت مردم عشایر، شیوه برگزاری مناسبات و مناسک عشایری و چگونگی برگزاری جشن ها و عزاداری ها و نوع پوشش مناسب در هریک از این آئین ها، از جمله محورهای رقابتی در جشنواره ملی فرهنگ عشایر خواهند بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت فرهنگ مادی عشایر به عنوان هنر، معیشت و راهی برای تبادلات فرهنگی و اقتصادی خاطر نشان کرد: صنایع دستی عشایر، سوغات و فراورده های دامی عشایر نیز در این جشنواره به نمایش گذاشته خواهد شد.  
 باقری بیان کرد: مدرنیته و زندگی در جوامع شهری سبب شده است بسیاری از جوانان با آداب و رسوم گذشته آشنایی لازم را نداشته باشند.
وی افزود: این جشنواره برای قشر جوان فرصتی را محیا می کند تا با فرهنگ غنی عشایر و گذشتگان و همچنین اصالت خویش آشنا شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: این جشنواره فرصتی را فراهم خواهد آورد تا گردشگرانی که به یاسوج سفر می کنند با حضور در این جشنواره با فرهنگ عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر مناطق مختلف ایران زمین آشنا شوند.
باقری اضافه کرد: رونق صنعت گردشگری در استان، اولین اولویت این اداره کل است.
وی گفت: جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین سبب شناخته شدن استان در سطح کشور و رونق گردشگری در استان می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: حضور 15 استان کشور در ادوار گذشته این جشنواره نشان از تأثیرگذاری بالای این رخداد فرهنگی مهم در سطح کشوراست.
باقری بیان کرد: برای برگزاری پرشور این جشنواره نیاز به تعامل دستگاه های مختلفی همچون سازمان شهرداری، امورعشایر، برنامه بودجه و کارگروه گردشگری استان وجود دارد.
وی اضافه کرد: امیدواریم همچون سالیان گذشته به منظور برگزاری هرچه با شکوهتر جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین، همه دستگاه ها همکاری لازم را به عمل آورند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار