همتی با اشاره به اینکه دولت نمی‌خواهد اقتصاد کشور بهم بخورد، افزود: با این کار تمام بخش‌های دولت دچار مشکل می‌شود و به مردم اطمینان می‌دهم که در سال گذشته و حالا عدد معمولی هم افزایش درآمد دولت از محل ارز نداشتیم. سال گذشته نتیجه عملکرد بانک مرکزی در بازار ارز منفی بود و در واقع خرید بیشتر از فروش بود.
کد خبر: ۷۵۶۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۲ 22 June 2019
دکتر عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی امشب با حضور در برنامه نگاه یک از رسانه ملی پیرامون مباحث مختلف پولی و بانکی گفتگو کرد.
 
به گزارش تابناک اقتصادی؛ دکتر عبدالناصر همتی در این برنامه با موضوع آخرین تحولات مربوط به سیاست‌های پولی و ارزی، سیاست‌های اعتباری برای رونق تولید  و روند ساماندهی نظام بانکی، در پاسخ به این پرسش که دغدغه مردم و بیشتر از همه معیشت است و به نظر می‌رسد که این امر با مباحث ارز گره می‌خورد و ارز در صدر موضوعات تحلیل‌های اقتصادی قرار گرفته است؟، افزود: بحث معیشت دغدغه مسولان و دست اندرکاران اقتصادی کشور است و معیشت مردم با اقدامات سال گذشته ترامپ برای برخورد با ایران به  عنوان بزرگترین قدرت اقتصادی که با تحریم شروع کرد و فشارها را افزایش داد و می‌خواست سیستم سیاسی و اقتصادی را بر هم بزند.
 
افزایش نرخ ارز بر طبقات بالاتر اثر مثبت دارد/ اجازه نمی‌دهیم وضع بدتر شود/ دولت هیچ نقشی در افزایش نرخ ارز ندارد/ دلار در محدوده ۱۳ هزار تومان مانده است

وی با بیان اینکه، هدف اصلی بهم زدن نرخ ارز و منبع درآمدی نفتی و بستن مبادلات مالی و پولی برای افزایش نرخ ارز است، اظهار داشت:  نرخ های زیادی برای ارز  اعلام می کردند که  البته اتفاقی نخواهد افتاد.

همتی تصریح کرد: نرخ ارز متغیر اقتصادی است و بر روی بخش تولید و سایر بخش‌ها تاثیر دارد و با افزایش نرخ ارز تورم داشته ایم و عمده فشار به طبقه متوسط  و پایین می‌آید  اما بر طبقات بالاتر اثر مثبت دارد .

رییس کل بانک مرکزی گفت: این امر دغدغه دولت است و تلاش داریم فشار را به حداقل برسانیم و در مقابل فشار حداکثری داریم مقاوت می کنیم و اجازه نمی‌دهیم وضع بدتر شود. ترامپ در توییتی اعلام کرده که می خواهیم عزمت ایران را برگردانیم و تازه فهمید نمی‌توانند غظمت ایران را بگیرند و امیدواریم به تدریج این مشکلات حل شود.

همتی با اشاره به اینکه دولت نمی‌خواهد اقتصاد کشور بهم بخورد، افزود: با این کار تمام بخش‌های دولت دچار مشکل می‌شود و به مردم اطمینان می‌دهم که در سال گذشته و حالا عدد معمولی هم افزایش درآمد دولت از محل ارز نداشتیم. سال گذشته نتیجه عملکرد بانک مرکزی در بازار ارز منفی بود و در واقع خرید بیشتر از فروش بود.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: دولت از ناحیه افزایش نرخ ارز درآمدی نداشته است. کالاهای اساسی را با نرخ ۴۲۰۰ تومان تامین کردیم و بنابراین مقدار کمی از نرخ نیمایی اتفاق افتاد و البته این ارزها برای دولت نبود و از طریق بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی و عمده نیز برای صادر کننده ها بود که عرضه شد. چرا دولت باید کاری بکند که شاخص نرخ ارز بالا برود؟ وقتی نرخ دلار بالا می‌رود خانه و ماشین گران می شود، بنابراین دولت چنین کاری را نمی‌کند.

وی تصریح کرد: رییس جمهور بارها با من تماس گرفتند و خواستار تلاش بیشتر برای کاهش نرخ ارز بودند و مقام معظم رهبری نیز بر حفظ ارزش پول ملی تاکید دارند. ما تلاش می‌کنیم که ارزش پول ملی تقویت شود و شرایط بهتر می شود و این دوره نیز تمام می‌شود و ما قله مقاومت را طی کردیم و از این به بعد جمهوری اسلامی برای اداره اقتصاد کشور تصمیم می‌گیرد.

همتی گفت: اگر بتوانیم و هر زمان که بشود دلار را از نرخ فعلی نیز پایین تر می‌آوریم. در واقع بخشی از فشار به نرخ ارز تقاضاهایی است که تنها در داخل کشور نیست و بیشتر در کشورهای همسایه ایران است و تقاضاهایی از طریق نرخ سازی ایجاد می‌شود. وقتی در دوحه تقاضای سنگین برای درهم ایجاد می شود و در هرات و سلیمانیه و ... این اقدامات انجام می شود بر نرخ دلار تاثیر می گذارد.

رییس کل بانک مرکزی بیان داشت: فشارها از جایی مشخص است که هدایت می شود ولی بانک مرکزی مقاومت می‌کند. بانک مرکزی تمام تلاش خود را به کار می گیرد که در بازار و نرخ ارز اجازه آربیتراژ داده نشود و ما تقریبا نزدیک نرخ بازار حرکت می‌کنیم. در مواقعی که بانک مرکزی وارد می شود نرخ بازار کاهش می‌یابد. در ماه های اخیر تلاش برای قطع کامل صادرات نفت، تروریستی اعلام کردن سپاه و .. برای این بود که نرخ ارز از کانال خود خارج شود ولی با تدابیر بانک مرکزی اجازه ندادیم این اتفاق بیفتد. چند ماه است که نرخ حول و حوش ۱۳ هزار تومان مانده و من این نرخ را نیز ارزش ذاتی دلار نمی‌دانم.

وی افزود: کسانی که در این کارها نیستند در ارز سرمایه گذاری نکنند. ممکن است دو روز نفع ببرند ولی بعد از آن ضرر می‌کنند. مردم عادی در بازار نیستند و مطمئن هستم که با منابع درآمدی جدید از ناحیه صادرات نفت و ذخایر ارزی و ارز صادرکنندگان وضع بهتری داریم و وقتی در حواله و پرداخت های ارزی در تجارت دست بالا داشته باشیم نرخ ارز در صرافی‌ها تحت تاثیر قرار می گیرد. برای ۳ ماه اخیر ۱۱ میلیارد دلار تامین ارز کردیم و ۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی از این رقم بود و مابقی نرخ نیمایی بوده است.

همتی خاطرنشان کرد: ذخایر اسکناس کشور در چند سال اخیر بی سابقه است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار