حامد دارابی در گفتگو با تابناک:
رئیس سازمان حج زیارت استان کرمانشاه با حضور در دفتر خبرگزاری تابناک اعلام کرد که در صورت بازگشایی مرز خسروی، سازمان حج و زیارت ظرف ۷۲ ساعت، ۷۰ درصد اعزام‌های مرز مهران را به خسروی منتقل میکند
کد خبر: ۷۵۶۰۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴ 22 June 2019

حامد دارابی در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت:سازمان حج زیارت در استان‌ها دارای سی و یک مدیریت است، در استان کرمانشاه نزدیک به هفتصد نفر کارگزار داریم و این کارگزاران در دوره‌های آموزشی شرکت و آزمون داده اند و سپس مصاحبه و گزینش شده اند و عوامل اجرایی که کاروان‌های ما را به عهده دارند شامل مدیر کاروان‌ها، معاون و خدمه پذیرایی هستند.

وی افزود: مزیت استان کرمانشاه به دیگر استان‌های غربی، مرزی بودن است و ما یکی از ۵ استانی هستیم که به عنوان مرز هوایی برای حج تمتع شناخته شده است و در حال حاضر ایستگاه پروازی نزدیک به نوزده استان رسیده، ولی ما جز ۵ استان اول بوده ایم، کردستان، ایلام و همدان از ایستگاه پروازی کرمانشاه به حج مشرف می‌شدند و درحالی که ایستگاه پروازی همدان توسعه یافته، ولی همچنان بعضی از کاروان‌های این استان به دلیل ظرفیت ایستگاه پروازی به کرمانشاه اعزام می‌شوند.

ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه حج و زیارت، ضعف فرهنگی است، بعضی از مردم بر این گمانند که می‌توان هزینه حج را در امور خیریه صرف کنند، در صورتی که حج یک واجب شرعی است و هیچ یک از مراجع این اجازه را نخواهند داد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در سال ۹۷ ما روزانه اعزام یک کاروان چهل نفره به عتبات عالیات را داشته ایم و اوج زمان کاری ما ایام عید نوروز، عرفه و پایان تابستان است، در حج تمتع نیز سال گذشته هزار زائر به حج مشرف شدند و امسال با توجه به افزایش نرخ ارز پیش بینی ما کاهش این آمار بود، اما بازهم ظرفیت سال قبل را حفظ کردیم، امسال تصمیم بر این شد که کلیه پرواز‌ها با هواپیما‌های ایرانی انجام شود و امیدواریم این برنامه ریزی به گونه‌ای باشد که شاهد کاهش تأخیر در پرواز‌ها باشیم.

وی با اشاره به ثبت نام یک میلیون نفر در سال‌های ۸۴، ۸۵ و ۸۶ افزود: ظرفیت کشور ما برای اعزام یک درصد جمعیت کشور است و تقریبا ۱۷ سال زمان می‌برد تا این افراد مشرف شوند و عملا ثبت نام جدید امکان پذیر نیست.

دارابی در ادامه تصریح کرد: زائرین بیست و چهار ساعت قبل و بعد از سفر شامل بیمه می‌شوند و اگر زائری مدتی بعد از سفر دچار بیماری شود و تیم پزشکی با بررسی تشخیص دهند که عامل این بیماری مربوط به سفر است، بیمه برای این شخص ادامه پیدا می‌کند.

ایشان با اشاره به اینکه هتل‌ها در شهر‌های زیارتی خارج از ایران دارای درجه بندی بر اساس قیمت هستند گفت: ما ۹ گروه قیمتی داریم و با توجه به درآمد پایین اکثریت مردم کرمانشاه، مجبوریم یک هتل با قیمت میانگین انتخاب کنیم و انتخاب هتل‌ها کاملا به عهده خودماست، امسال نیز همانند سال گذشته ۲۰۰ دلار به حجاج ارز تخصیص داده شده که با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی با در دست داشتن کارت ملی ارز دریافت می‌کنند که درحال حاضر بانک مرکزی قیمت را اعلام نکرده است.

حامد دارابی با اشاره به توافق ایران و عراق برای پرداخت نکردن هزینه ویزا بیان کرد: در ایام اربعین که ویزا صادر می‌شود، متولی سازمان حج و زیارت است، ولی در ایام غیر اربعین ما متولی ویزای گروهی و کاروانی هستیم، ویزای فردی در ایام غیر اربعین را دفاتر گردشگری از طریق کنسولگری عراق صادر می‌کنند و، چون دفاتری که این کار را انجام می‌دهند محدود هستند، باعث به وجود آمدن بازار سیاه شده و ما شاهد این هستیم به اسم کارگزاری برای صدور ویزا مبالغ مختلفی را دریافت می‌کنند و با توجه به شکایتی که از این دفاتر شده، سازمان حج وزیارت کرمانشاه هم از نمایندگی وزارت امور خارجه تقاضا کرده که این مجوز نیز به ما داده شود تا ما بتوانیم با نرخ دولتی پانزده هزار تومان برای مردم ویزا دریافت کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت کم هتل‌ها در مدینه گفت:عربستان تمامی هتل‌های اطراف مسجد النبی را جهت توسعه مسجد تخریب کرده و هتلی جایگزین نشده است.

ایشان با بیان اینکه سازمان حج و زیارت سامانه‌ای به نام سامانه سامفا را برای نظر سنجی و دریافت شکایات از دفاتر حج زیارتی در نظر گرفته است گفت: این سامانه بعد از سفر به هر کاروان به طور اتفاقی به بیست نفر با شرایط تحصیلی بالاتر از دیپلم پیامک ارسال می‌کند که وارد سامانه شوید و بیست و هفت سوال را پاسخ داده تا ارزیابی‌ها صورت گیرد و زائرین در ایام حج نیز می‌توانند جهت اعلام نارضایتی و پیگیری شکایات به بازرسی بعثه مقام معظم رهبری رجوع کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به مزیت استان ما به جهت نزدیکی با مرز عراق گفت: سازمان حج زیارت کرمانشاه به جهت منافع و رونق کسب و کار در استان، به سازمان صنعت و معدن کرمانشاه نامه‌ای مبنی بر اینکه چنان چه کارخانجات تولیدی خوراکی و... می‌توانند اقلام مورد نیاز ما را تهیه کنند ارسال کرده است.

که ما نیز این لیست کارخانجات و قیمت را جهت ارزیابی به مرکز ارسال و نیاز‌های زائرین را از کرمانشاه تأمین کنیم، اما متأسفانه تا کنون پاسخی از سازمان صنعت دریافت نشده است.

دارابی با اشاره به احتمال بازگشایی مرز خسروی گفت: زمانی که رئیس جمهور به عراق سفر کرد، یکی از بند‌های معاهده بین المللی بازگشایی مرز خسروی بود و شورای عالی امنیت ایران با بازگشایی مرز خسروی به شرط تأمین امنیت توسط دولت عراق موافقت کرد، نخست وزیری عراق نیز این مسئولیت را به فرماندهی عملیات ارتش بزرگ بغداد سپرد، فرماندهی عملیات ارتش بزرگ بغداد نیز این دستور را به فرماندهی دیاله ابلاغ کرد که آیا می‌تواند امنیت را تامین کند؟ و فرماندهی ارتش دیاله موافقت خود جهت تأمین امنیت را به فرماندهی عملیات ارتش بزرگ بغداد اعلام و این فرماندهی نیز موافقت خود را برای این تأمین امنیت، بصورت کتبی به دفتر نخست وزیری ابلاغ کرده، اما اکنون این نامه موافقت در دفتر نخست وزیری بایگانی شده و علت آن نامشخص است.

رئیس سازمان حج و زیارت استان کرمانشاه در پایان گفت:بنده بعنوان رئیس سازمان حج زیارت کرمانشاه اعلام می‌کنم که در صورت بازگشایی مرز خسروی، ما می‌توانیم ظرف ۷۲ ساعت، ۷۰ درصد اعزام‌های مرز مهران را به خسروی منتقل کنیم و با تمامی عوامل و کارگزاران جهت خدمتگذاری به زائرین آمادگی کامل را داریم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار