کد خبر: ۷۵۵۸۲۱
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰ 21 June 2019

تابناک فارس به نقل از برترین‌ها: اردک‌ها یکی از گونه‌های جذاب و قوی در دنیای پرندگان شناخته می‌شوند. آن‌ها از شناخته شدن‌ترین و محبوب‌ترین پرندگان جهان به شمار می‌روند. این پرندگان حیواناتی به شدت اجتماعی اند و حیوانات خانگی فوق العاده‌ای محسوب می‌شوند. گونه‌های زیادی از این پرندگان در سراسر جهان یافت می‌شوند که دارای زیبایی‌های گشفت انگیز و عجیب و غریبی اند که تحسین همگان را در پی دارند. بیشتر از ۱۲۰ نوع مختلف از اردک‌ها در سراسر جهان یافت می‌شوند که تعداد کمی از آن‌ها علاوه بر زیبایی چشمگیر، بسیار نادر و گران قسمت اند.

 

۱۰- اردک کله سفید

10 اردک زیبا و غیر معمول جهان

اردک کله سفید یکی از نادرترین پرندگان آبزی در جهان محسوب می‌شوند. هر دو جنس نر و ماده حدود ۴۵ سانتیمتر طول دارند. از مشخصه‌های نوع نر این اردک، سایز کوچک، کلیه سفید درخشان و نوک آبی رنگ و دم‌های سخت و ایستاده آن‌ها است. ماده این پرنده کله تیره تر، بدنی خاکستری قهوه‌ای و نوکی به رنگ قهوه‌ای تیره دارند.

این اردک‌های معمولا در تالاب‌های عمیق در آب کم عمق و آزاد یافت می‌شوند. به خاطر نکاهش و نابودی زیستگاه‌های آن‌ها و هم چنین شکار بی رویه، جمعیت آن‌ها در طی سالیان اخیر به طور چشمگیری کاهش یافته است و آن‌ها را به شدت در معرض خطر انقراض قرار داده است. برای حفاظت از جمعیت اردک‌های سر سفید، نیاز به حفاظت موثر از تالاب‌ها و کنترل شکار آن‌ها است.

 

۹- اردک شمالی

10 اردک زیبا و غیر معمول جهان

اردک‌های شمالی اردک‌های دریایی زیبایی اند که در سواحل آلاسکا و قسمت‌های شمال شرقی سیبری یافت می‌شوند. طول این اردک‌ها برای جنس نر حدود ۵۳ سانتیمتر و برای ماده ۵۰ سانتیمتر است. پشت سفید، کله زرد و سبز رنگ، بدن سیاه رنگ از خصوصیات جنس نر آن‌ها است. در حالیکه نوع ماده آن‌ها دارای رنگ قهوه‌ای روشن است.

از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۳، جمعیت اردک‌های شمالی ۹۶ درصد کاهش یافت! تغییرات آب و هوایی و آلودگی نفتی آب‌ها در اقیانوس شمالی علت این کاهش بود.

 

۸- اردک گلگون

10 اردک زیبا و غیر معمول جهان

نوک‌های آبی درخشان از مشخصه‌های بارز اردک‌های گلگون محسوب می‌شود که از پرندگان بومی آمریکای شمالی محسوب می‌شوند. همچنین دم‌های برافراشته نیز از دیگر ویژگی‌های این اردک‌ها محسوب می‌شود. هر دو جنس ماده و نر این اردک ظاهر مشابهی دارند. در طی فصل زایشی، اردک‌های نر با چرخیدن در اطراف اردک ماده و نشان دادن رنگ‌های درخشان آبی و قهوه‌ای نوک و بدن خود سعی در جذب اردک ماده دارد. این اردک‌ها در دریاچه‌ها یافت می‌شوند.

 

۷- اردک ماندارین

10 اردک زیبا و غیر معمول جهان

اردک ماندارین از زیبا‌ترین اردک‌ها و حتی پرندگان جهان محسوب می‌شود. این گونه بومی مناطق شرقی آسیا است. امروزه اردک ماندارین را می‌توان در چندین نقطه از جهان از جمله روسیه، کره، انگلستان، ایرلند و کالیفرنیا مشاهده کرد. این اردک‌های عجیب و غریب را می‌توان در دریاچه‌ها مشاهده کرد. ماندارین‌های نر دارای مجموعه‌ای از رنگ‌های زیبا هستند در حالی که ماندارین‌های ماده، قهوه‌ای تیره هستند.

در رسوم و سنت‌های آسیایی، این اردک‌ها نماد عشق و اردواج و در حین مراسم ازدواج یک جفت از این اردک‌ها به عروس هدیه می‌شود. عقیده بر این است که اردک‌های ماندارین به جفت خود در تمام عمر وفادار می‌مانند. هنگامی که یکی از جفت‌ها می‌میرد، اردک بافی مانده تمایلی برای ادامه زندگی ندارد و می‌میرد.

 

۶- مرغابی غلتاب

10 اردک زیبا و غیر معمول جهان

مرغابی غلتاب یک گونه غیرمعمولی از اردک‌ها است که در مناطق ساحلی اقیانوس‌های آرام و اطلس در حین زمستان پیدا می‌شوند. این اردک بومی مناطق شمالی آمریکا است. اردک‌های نر با پر‌های مخملی سیاه، رگه‌هایی از سفیدی در کله و گردن و نوک‌های رنگی خود شناخته می‌شوند. نوع ماده این پرنده دارای رنگ سیاه روشن‌تر و رنگ نوک‌های آن‌ها سبز مایل به سیاه است.

این اردک‌ها اغلب در خلیج ها، بندر‌ها و زیستگاه‌های ساحلی دیده می‌شود.

 

۵- اردک دم بلند

10 اردک زیبا و غیر معمول جهان

اردک‌های دم بلند اردک‌هایی با نوک‌های کوتاه و دارای دم‌هایی باریک و بلند هستند. پر‌های اردک‌های نر در طول فصل‌های زمستان و تا بستان تغییر رنگ می‌دهند. در تابستان، پر‌های سفید روی سر این اردک به رنگ سیاه تغییر می‌کنند.

این اردک‌ها غواصان ماهری اند که می‌توانند تا ۶۰ متری زیر سطح اقیانوس‌ها شیرجه بزنند و چند دقیقه را زیر آب بمانند و غذای خود را به دست بیاورند.

 

۴- مرغابی پادشاه

10 اردک زیبا و غیر معمول جهان

مرغابی‌های پادشاه بزرگترین اردک‌های دریایی محسوب می‌شوند که در نیم کره شمالی زندگی می‌کنند. این مرغابی نام خود را از برآمدگی برجسته زرد رنگ موجود بر روی سر خود گرفته است که شکل یک تاج را ترسیم می‌کند. این گونه از اردک‌ها ساکن سوالح شمالی آلاسکا، کاندا، گرینلند و روسیه است. نوع نر آن‌ها دارای بدن سیاه رنگ، قفسه سینه سفید، گردن و سر خاکستری آبی و نوک قرمز رنگ است. نوع ماده آن‌ها به طور کلی دارای رنگ قهوه‌ای گرم و نوک سیاه اند.

این پرندگان بیشتر عمر خود را در اقیانوس‌ها سپری می‌کنند.

 

۳- اردک ماهی خوار

10 اردک زیبا و غیر معمول جهان

این اردک‌ها با تاج خارق العاده سیاه و سفیدشان شناخته می‌شوند. زیستگاه‌های بومی آن‌ها در آمریکای شمالی می‌باشد. نوع نر آن‌ها دارای چشمان زرد رنگ و تاجی سیاه و سفید رنگ متمایز بر روی سر آن‌ها قرار دارد. ماده آن‌ها دارای چشمان قهوه‌ای و تاجی قهوه‌ای قرمز و بدنی قهوه‌ای خاکستری است.

این اردک‌های کوچک را معمولا می‌توان در اطراف دریاچه‌های کوچک و رودخانه‌ها مشاهده کرد.

 

۲- اردک نوک برآمده

10 اردک زیبا و غیر معمول جهان

اردک نوک برآمده که هم چنین به نام اردک شانه‌ای نیز شناخته می‌شوند، گونه‌ای منحصر به فرد از اردک‌ها می‌باشند که یک برجستگی بزرگ سیاه بر روی نوک‌های جنس نر آن‌ها وجود دارد. این گونه از اردک‌ها در تالاب‌های استوایی آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آسیا بافت می‌شوند. آن‌ها یکی از بزرگترین پرندگان ابی محسوب می‌شوند. این برجستگی بر روی نوک‌های جنس ماده آن‌ها وجود ندارد.

 

۱- اردک اسمو

10 اردک زیبا و غیر معمول جهان

این نوع از اردک‌ها به خاطر پر‌های سیاه و سفید خود مشهور اند. این پرندگان جز اردک‌های ماهی خواری محسوب می‌شوند که در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا یافت می‌شوند. آن‌ها جز زیباترین اردک‌های جهان می‌باشند. جنس نر ان‌ها دارای بدنی سفید با رگه‌هایی از سیاه پررنگ بر روی سر و پشت آن‌ها است. در حالیکه ماده آن‌ها دارای سری خرمایی رنگ و چشمانی قهوه‌ای و بدنی خاکستری رنگ هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار