رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به مشکلات حوزه صنایع دستی و فروش محصولات اشاره و عنوان می‌کند که ساماندهی وضعیت موجود بازار صنایع دستی می‌تواند در رفع مشکلات این بخش بسیار مفیدتر واقع شود.
کد خبر: ۷۵۵۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸ 19 June 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:ایجاد و استقرار کیوسک‌های عرضه کننده صنایع دستی در کلانشهر شیراز موضوعی است که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در میزگرد ایرنا به مناسبت هفته صنایع دستی مطرح کرد.
طرحی که در ابتدای راه، نقدهای مسئولان مربوط در شهرداری شیراز و رئیس اتحادیه صنفی تولیدکنندگان صنایع دستی، خاتم، ساعت و بافندگان فرش دستباف شیراز را در پی داشت.
میراث فرهنگی فارس بر ایجاد کیوسک‌های صنایع دستی در مسیرهای پرتردد کلانشهر شیراز تاکید دارد و این کار را عاملی برای رونق تولید در این حوزه می‌داند اما مسئولان شهرداری شیراز نسبت به اعلام عمومی این طرح پیش از اطلاع دادن به مدیریت شهری گلایه دارند و شرط دیگری مبنی بر رضایت و موافقت کاسبان قدیمی و فروشندگان رسمی صنایع دستی در شیراز را برای اجرای این طرح ملاک عمل می‌دانند.
از سوی دیگر نماینده بخش خصوصی فعال در این حوزه باطن این طرح را سازنده ارزیابی اما مسائل دیگری را مطرح می‌کند که نشان از مخالفت با اجرای این طرح در شرایط کنونی دارد.

در دستور کار

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس به بیان برنامه‌های این نهاد در مسیر رونق تولیدات حوزه صنایع دستی اشاره و اینگونه موضوع را باز کرد که در گذشته طرحی در شیراز بعنوان ایجاد کیوسک صنایع دستی مطرح شد اما گذشت زمان گرد فراموشی بر آن پاشید که به نظر می‌رسد اکنون این اداره کل مصمم به احیا و اجرایی کردن این طرح در شیراز با کمک شهرداری این کلانشهر است.
مصیب امیری با بیان اینکه می‌توان کیوسک‌هایی تحت عنوان گردشگری و عرضه صنایع دستی در مسیر پرتردد در سطح شهر شیراز راه اندازی کرد، این مساله را نیز بیان کرد که اگر شهرداری مجوز و مکان ایجاد این کیوسک‌ها را در نظر بگیرد این اداره کل با کمک بخش خصوصی غرفه‌های عرضه صنایع دستی را در سطح شهر شیراز ایجاد خواهد کرد.
او سه روز بعد و بار دیگر در ۲۳ خرداد ۹۸ و در آئین نکوداشت هفته صنایع دستی شیراز از قرارگیری این طرح در دستورکار ویژه اداره کل میراث فرهنگی استان فارس در سال ۹۸ سخن گفت که تکرار این موضوع نشان از عزم جدی متولی ارشد صنایع دستی استان فارس برای ایجاد کیوسک‌های صنایع دستی در معابر عمومی سطح شهر شیراز و در قالب دکه‌های عرضه کننده محصولات بومی این منطقه دارد.

اول هماهنگی بعد اطلاع رسانی
معاون شهردار شیراز و رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری این کلانشهر  از طرح ایجاد کیوسک‌های عرضه صنایع دستی در این شهر اظهار بی اطلاعی کرد.
ابراهیم گشتاسبی راد این مساله را یادآو شد که برپایی نمایشگاه‌های فصلی عرضه صنایع دستی در سطح شهر شیراز اغلب مورد اعتراض مغازه داران و کسبه‌ای که در حوزه فروش محصولات صنایع دستی فعال هستند واقع می‌شود.
به نظر او، اجرای طرح کیوسک‌های عرضه صنایع دستی حتماً باید با موافقت و رضایت اصناف و فعالین بازار انجام شود.
معاون شهردار شیراز با راه اندازی کیوسک‌های صنایع دستی بدون توجه به خواست و رضایت اصناف و بازاریان موافق نیست و بی توجهی به این قشر را زمینه ساز افزایش مشکلات این حوزه می‌داند.
گشتاسبی راد معتقد است که در این باره هرگونه تصمیم گیری و اقدام باید براساس نظرات کارشناسی و با مشورت تمام کسانی که در این حوزه دخیل هستند و منافعی دارند از جمله اصناف و شهرداری انجام شود.
او همچنین اعلام رسمی این طرح بدون هماهنگی با شهرداری شیراز را اقدامی شتابزده و نامناسب دانست.

رضایت کسبه، شرط ایجاد کیوسک
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در ادامه می‌گوید که راه اندازی کیوسک‌های صنایع دستی با در نظر گرفتن منافع کسبه‌ای که سالیان سال در این حوزه فعال هستند و جلب رضایت آنها ایرادی ندارد.
این مقام مسول در شهرداری شیراز به این مطلب نیز اشاره می‌کند که از نظر سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز، توسعه فروش صنایع دستی با انجام کار کارشناسی ایرادی ندارد.

حل مشکلات موجود بهتر از اجرای طرح‌های جدید
او به مشکلات حوزه صنایع دستی و فروش محصولات اشاره و عنوان می‌کند که ساماندهی وضعیت موجود بازار صنایع دستی می‌تواند در رفع مشکلات این بخش بسیار مفیدتر واقع شود.
گشتاسبی راد معتقد است هنر فاخر شیراز در حوزه صنایع دستی باید به درستی معرفی شود، درصورتی که اکنون در اکثر محصولات صنایع دستی موجود در بازار شیراز هیچ‌گونه علائمی مبنی بر مشخص شدن سازنده و منطقه ساخته شده وجود ندارد.
او می‌گوید که خاتم سازی شیراز مکتب منحصر به فرد خود را دارد، بنابراین باید اسم استادکار سازنده و نام شیراز در گوشه‌ای از محصولات درج شود تا سندیت محصولات مشخص و برند شیراز در سراسر دنیا مطرح شود؛ بعضی استادکاران صنایع دستی شیراز تنها آثار فاخر تولید می‌کنند و حاضر به ساخت محصولات بازاری نیستند که حتماً باید با درج نام استادکاران خبره این شهر و همچنین اسم شیراز بر روی تولیدات برندسازی جهانی در این باره صورت گیرد.
او می‌گوید که برندسازی محصولات صنایع دستی از آشفتگی موجود در این بازار می کاهد و رونقی نیز در فروش کالاهای فاخر و تولید شده شیراز ایجاد خواهد کرد.

اکنون وقتش نیست
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان صنایع دستی، خاتم، ساعت و بافندگان فرش دستباف شیراز نیز علیرغم اینکه شاکله این طرح را مناسب ارزیابی می‌کند اما با اجرای آن در شرایط کنونی موافق نیست.
ناصر مینا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ایجاد دکه‌های عرضه صنایع دستی در سطح شیراز را با توجه به بیکاری جمع کثیری از جوانان این شهر کار خوبی می‌داند که باید در زمانی مناسب که وقت آن اکنون نیست اجرایی شود.
وی ارزیابی خود را از بازار فروش صنایع دستی اینگونه بیان می‌کند که اکنون بازار راکد و کاهش ورود گردشگر خارجی به کشور و استان فارس دلیل اصلی این وضعیت است و قطعاً کاسبان و فروشندگان این حوزه در شرایط کنونی استقبالی از ایجاد کیوسک‌های صنایع دستی نخواهند کرد.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان صنایع دستی، خاتم، ساعت و بافندگان فرش دستباف شیراز، فروش محصولات صنایع دستی را توسط اعضا زیرمجموعه این اتحادیه در حال حاضر مناسب نمی‌داند و می‌گوید که فریاد فروشندگان صنایع دستی در مراکز اصلی عرضه این محصولات از جمله سرای مشیر به هوا بلند است چون به دلیل کاهش ورود گردشگران خارجی به کشور فروش کالاها نیز به سطح نازلی رسیده است.
مینا به ایجاد نمایشگاه‌های موقت در ایام خاص سال مانند نوروز و در محل‌هایی مانند گذر حافظیه اشاره می‌کند و می‌گوید که واحدهای صنفی و بازاریان عرضه کننده صنایع دستی با ایجاد این نمایشگاه‌های فصلی نیز مخالف هستند زیرا تأثیر منفی بر بازار آنها خواهد گذاشت.

او افزایش واحدهای عرضه کننده صنایع دستی در شیراز را تا زمانی که ورود گردشگران خارجی به این شهر فزونی و در پی آن بازار نیز رونق پیدا کند مفید نمی‌داند.
مینا معتقد است که در شرایط کنونی اگر کیوسک‌های عرضه کننده صنایع دستی در شیراز ایجاد شود بازار این گروه تازه وارد راکد و در مقابل بازار نیمه جان فعالان و بازاریان کهنه کار شیرازی را که در طول سال هزینه‌های گزافی بابت اجاره مغازه، مالیات و دارایی، عوارض شهرداری و … می‌پردازند نیز راکد خواهد کرد.

سد چینی بشکند
وی با بیان اینکه در حال حاضر صنایع دستی قاچاق رمق بازار این حوزه را گرفته می‌گوید که اگر مسئولان و متولیان امر می‌خواهند گره‌ای از کار این بخش بردارند و رونقی در بازار صنایع دستی ایجاد کنند بهتر است جلو ورود کالاهای خارجی و عمدتاً چینی‌ها را بگیرند تا از زمین خوردن تولیدکنندگان داخلی جلوگیری شود وگرنه تا چند سال آینده تولیدکنندگان و استادکاران ماهر شیرازی بیکار می‌شوند و یا تغییر شغل می‌دهند.
مینا اعلام آمادگی کرد که به عنوان فعال این حوزه در زمینه ایجاد کیوسک‌های صنایع دستی در زمان مناسب مشاوره لازم را به متولیان امر ارائه دهد اما او معتقد است که در شرایط کنونی بازار ظرفیت ایجاد عرضه کننده جدید را ندارد.

ظرفیت تکمیل است
وی به ایجاد اولین مجتمع تجاری عرضه صنایع دستی کشور که ۲۳ خرداد ۹۸ در شیراز به بهره برداری رسید اشاره و عنوان کرد که این شهر فعلاً گنجایش ایجاد واحد عرضه کننده جدید دیگری را در این حوزه ندارد.
فاز اول مجتمع تجاری عرضه صنایع دستی شیراز با ۶۵ واحد صنفی آغاز به کار کرد که به گفته مسئولان امر این تعداد واحد عرضه کننده صنایع دستی در این محل در فاز دوم به حدود ۱۲۰ واحد افزایش می‌یابد.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان صنایع دستی، خاتم، ساعت و بافندگان فرش دستباف شیراز شمار اعضای این اتحادیه را حدود ۳۷ هزار بافنده فرش دستباف و حدود هزار تولید کننده انواع صنایع دستی اعلام کرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار