کد خبر: ۷۵۵۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹ 19 June 2019

 معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: امسال ۳۰ هزار میلیارد ریال از منابع ملی، استانی و سهم قیر برای تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستاهای کشور مصوب شده است.

محمدرضا شاملو شامگاه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اهواز افزود: پیش بینی شده بر اساس اعتبارات مصوب، برای سه هزار و ۵۰۰ روستای کشور تهیه و اجرای طرح‌های هادی انجام شود که از این تعداد یک هزار روستای نیمه تمام پارسال و ۲ هزار و ۵۰۰ روستای جدید یا روستاهایی که طول بازنگری ۱۰ ساله آنان به پایان رسیده خواهد بود.
وی گفت: در صورت تخصیص کامل اعتبارات مصوب، امکان اجرای کامل تهیه و اجرای طرح‌های هادی روستاهای هدف وجود دارد.
شاملو با اشاره به اینکه پارسال ۷۰ درصد اعتبارات مصوب تهیه و اجرای طرح‌های هادی و بهسازی محیط روستاها تخصیص یافت ابراز امیدواری کرد با تخصیص کامل اعتبارات این ردیف، امکان اجرای کامل طرح‌های عمران روستایی بنیاد مسکن فراهم شود.

** پنج هزار روستای کشور زیر تاثیر سیلاب و بارندگی شدید
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: در سال آبی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ سیلاب و بارندگی شدید بر حدود پنج هزار روستا در ۲۷ استان کشور تاثیر گذاشت و به آنها خسارت وارد کرد.

شاملو با اشاره به اینکه برای همه روستاهایی که در جریان سیلاب و بارندگی شدید متحمل خسارت شدند تیم‌های مطالعاتی برای بررسی و شناسایی نقاط بحرانی روستاها تشکیل شده افزود: این تیم‌های مطالعاتی که از دانشگاه‌های تهران و شهید چمران و پژوهشکده سوانح طبیعی کشور هستند به مناطق بحران زده و خسارت دیده روستایی اعزام شده و در کنار تهیه طرح‌های هادی، بازنگری این طرح‌ها را شروع کردند تا در آینده روستاهای در معرض آسیب، کمتر با چنین مشکلاتی رو به رو شوند.
وی با اشاره به اینکه در کنار بازسازی مسکن روستایی مناطق سیل زده، تاسیسات روبنایی و ایمن سازی روستاها مورد توجه ویژه قرار گرفته بیان کرد: هفت هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب برای بازسازی تاسیسات روبنایی و ایمن سازی روستاهای آسیب دیده مصوب شده است.
شاملو افزود: در این ارتباط سهمیه هر استان مشخص شده و مشاوران طرح‌های اجرایی انتخاب و در بعضی روستاها کارهای عمرانی شروع شده است.
وی ابراز امیدواری کرد در کنار بازسازی کامل منازل آسیب دیده ناشی از سیلاب و بارندگی شدید، تاسیسات روبنایی و محیط روستایی نیز بهسازی شود تا زندگی عادی در این روستاها تا پایان امسال به جریان افتد.
بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جریان سیلاب اخیر در کشور، ۱۱ هزار و ۸۴۶ واحد مسکونی شهری، ۵۶ هزار و ۵۰۰ واحد روستایی به کلی تخریب شدند و ۱۰۱ هزار واحد مسکونی روستایی و شهری آسیب دیدند که باید مرمت شوند.
دولت پرداخت ۸۳ هزار میلیارد ریال برای کمک به بازسازی منازل آسیب دیده ناشی از سیل را تصویب کرده و بانک‌ها موظف هستند این کمک‌ها و تسهیلات را که به صورت بدون عوض و وام قرض الحسنه هستند پرداخت کنند.
سیل فروردین امسال و طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز در خوزستان بر زندگی حدود ۴۰۰ هزار نفر در مناطق شمالی، مرکزی و غربی خوزستان تاثیر مستقیم گذاشت و خساراتی را در این مناطق موجب شد.
در جریان این سیلاب که دست کم در ۱۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده یک هزار و ۵۴۲و احد روستایی تخریب و به هشت هزار و ۴۵۰و احد روستایی خسارت وارد شد ضمن آنکه ۸۴و احد مسکونی شهری زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت تخریب و یک هزار و ۱۱۲ واحد آسیب جدی وارد شد.
طبق مصوبه هیات دولت قرار است به هر خانوار خسارت دیده ناشی از سیلاب، ۵۰ میلیون ریال کمک بدون عوض معیشتی و ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی قرض الحسنه پرداخت شود. طبق همین مصوبه، برای بازسازی واحد مسکونی روستایی ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی و ۱۰۰ میلیون ریال کمک بدون عوض پرداخت می‌شود که این مبلغ در مناطق شهری ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات و ۱۲۰ میلیون ریال کمک بدون عوض است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار