دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر فارس از کشف بیش از ۱۳ تن مواد مخدر در سال جاری در استان خبر داد.
کد خبر: ۷۵۴۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴ 17 June 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: محمدرضا ابراهیمی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس در نشست خبری با اشاره به کشفیات مواد مخدر، گفت: در سال گذشته ۴۵ تن انواع مواد مخدر در سطح استان کشف و ضبط شد و در سال جاری تا کنون بیش از ۱۳ تن مواد مخدر در استان کشف شد.

وی افزود: از اسفندماه سال گذشته تا کنون هزار و ۸۰۰ نفر معتاد پرخطر و تزریقی در سطح استان فارس جمع آوری و ساماندهی شدند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون ۴ هزار و ۵۳۰ نفر دستگیر شدند، اظهار کرد: این افراد شامل هزار و ۶۵۱ خرده فروش و توزیع کننده مواد مخدر و دو هزار و ۱۹۷ نفر معتاد و ۶۸۲ نفر مرتبط با جرایم مواد مخدر بودند.

ابراهیمی با توجه به روند فزاینده تقاضای مواد مخدر در جهان، عنوان کرد: ۲۷۵ میلیون نفر معادل ۵.۶ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال در جهان، حداقل یک بار یکی از انواع مواد مخدر و روان گردان‌ها را در سال مصرف کرده اند.

وی گفت: انواع مواد روان گردان جدید شناخته شده در جهان به ۸۰۳ نوع رسیده که شاهد ۳۸۴ درصدی انواع مواد روان گردان جدید شناخته شده در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۰۹ میلادی هستیم.

ابراهیمی افزود: مواد مخدر و روانگردان‌ها به یک ابزار سیاسی و اقتصادی در معاملات بین المللی تبدیل شده به طوری که گردش مالی و اقتصادی قاچاق مواد مخدر در جهان و سود سرسام اور ان، موجب رشد تجارت قاچاق مواد برای نابودی نسل‌ها شده است.

وی ادامه داد: کاهش سن مصرف مواد مخدر و رشد شیوع مصرف مواد در جوانان در جامعه از جمله نگرانی‌ها و دغدغه‌های احاد جامعه جهانی است.

ابراهیمی تصریح کرد: افزایش تولید مواد صناعی و شیمیایی و تغییر الگوی مصرف، تمایل به مصرف همزمان و ترکیبی گونه‌های مختلف مواد، افزایش میزان مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد و ناخالصی مواد، سبب پیچیدگی ابعاد مختلفدمواد مخدر و روان گردان‌ها شده است.

وی اظهار داشت: بهره گیری از شلکه‌های سایبری ماهواره‌ها به منطور ترویج و گسترش باور‌ها و نگرش‌های غلط با هدف فریب فرهنگی و جذب مشتریان جدید، سبب افزایش اقبال نوجوانان و جوانان جوامع به مصرف مواد شده است.

ابراهیمی تاکید کرد: نشانه روی نهاد خانواده، مدارس، دانشگاه ها، بیانگر تلاش جدی سیستم هوشمند مواد مخدر به منظور قتل عام انسا ن‌ها است.

ابراهیمی در تشریح برنامه‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر، ادامه داد: سخنرانی دبیر شورا در پیش از خطبه‌های نماز جمعه شیراز، برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی با شعتر "سلامت همگام عدالت و عدالت همگام سلامت" در بلوار شهید چمران، تشکیل زنجیره انسانی "یاری گر هم باشیم" با همکاری سازمان‌های مردم نهاد و جمعیت هلال احمر استان، برگزاری همایش تجلیل از بهبودیافتگان و خانواده‌های ان‌ها تحت عنوان شمیم پاکی با محوریت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و همایش بزرگ مبارزه با مواد مخدر از برنامه‌های اصلی است.

وی بیان کرد: تجلیل از فعالان و دست اندرکاران امر مبارزه با مواد مخدر، سازمان‌های مردم نهاد مطرح و فعال در استان، برپایی بیش از ۱۰۰ نمایشگاه ثابت و سیار پیشگیری از اعتیاد در ۲۹ شهرستان، اجرای تئاتر‌های خیابانی با موضوع پیشگیری از اعتیاد، افتتاح دو نمایشگاه دائمی با موضوع مواد مخدر در شهرستان‌های اقلید و داراب با محوریت اداره کل اموزش و پرورش، برگزاری بیش از ۷۰۰ کارگاه آموزشی و گفتمان پیشگیری از اعتیاد توسط گروه‌های اجتماع محور، برگزاری بیش از ۹۰ همایش و جشنواره، برگزاری بیش از ۲۳۰ مورد برنامه ورزشی در قالب بازی‌های بومی و محلی، پیاده روی، دوچرخه سواری و ... از دیگر برنامه‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در فارس است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با نواد مخدر استان فارس در تشریح وضعیت منطقه، گفت: افزایش سطح زمین‌های زیر کشت خشخاش در کشور افغانستان و در نتیجه رشد تولید ۵۰ برابری مواد افیونی در سال‌های اخیر و همچنین تولید ماده محرک شیشه، حکایت از جنایت و نقش استکبار جهانی امریکا در کشور افعانستان برای نابودی تمامی جوامع بشریت دارد.

وی با اشاره به اقدامات پیشگیری اولیه از اعتیاد، بیان کرد: تقویت برنامه‌های اطلاع رسانی، اگاه سازی، اموزش سبک فرزند پروری، اموزش مهارت‌های زندگی، تقویت فعالیت‌های ورزشی و هنری، تقویت خدمات مشاوره‌ای و تولید برنامهد‌های تلوزیونی برای ارتقاء سطح دانش والدین، دانش اموزان در مدارس، دانشجویان در دانشگاه ها، کارگران در محیط‌های صنعتی و کارکنان در محیط‌های اداری به منظور جلوگیری از گرایش آحاد سالم جامعه به مصرف مواد از جمله اقدامات صورت گرفته است.

برچسب ها: کشف ، مواد مخدر ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار