پس از وقوع سیل در مازندران در اواخر سال گذشته مسؤولان ملی، استانی و شهرستانی با حضور در مناطق سیل‌زده ضمن ابراز همدردی وعده‌هایی به مردم سیل‌زده دادند که در این گزارش به بازخوانی وعده‌های داده شده می‌پردازیم.
کد خبر: ۷۵۳۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۹ 12 June 2019

۲۷ اسفند ماه سال ۹۷ درست چند قدمی عید نوروز بارش گسترده باران این نعمت الهی تبدیل به بحران و پدیده‌ای به نام سیل استان را تحت تأثیر قرار داد.

 این سیل در زمانی به وقوع پیوست که هیچ کس انتظارش را نداشت و مردم در شهرستان‌ها خانه‌های کوچکی در کنار آبراهه‌ها داشتند، خانه‌هایی که برای اقشار متوسط و رو به پایین جامعه بود که با بروز سیل حیاط و تا نیمه‌های دیوارشان در آب فرو رفت.

خوشبختانه مردم با حفظ خونسردی توانستند جان خود و کودکان‌شان را در امان نگه دارند، و این نکته حائز اهمیت است که تلفات جانی چندانی نداشتیم.

 از قدیم گفتن بنی آدم اعضای یک پیکرند که در آفرینش ز یک گوهرند... خوشبختانه بعد از انتشار اخبار مبنی بر وقوع سیلاب در مازندران بسیاری از افراد در کشور و خارج از کشور به نوعی ابزار همدردی خود را اعلام کردند.

عمده مشکلات مردم در شهرهای سیل‌زده استان، به دلیل از کار افتادن وسایل مورد نیاز برای زندگی، بحث خوراک و پوشاک بود، که سیل مهربانی از هر طرف به کمک سیل‌زدگان آمد و این مشکل تا حدودی حل شد.

مشکل مسکن آسیب دیده و تخریبی بیداد می‌کرد تا جایی که برخی از مردم مجبور به ترک موقت منازل خود شدند.

مردم، گروه‌های جهادی، مؤسسات خیریه و مساجد از شهرها و روستاهای اطراف به کمک سیل‌زدگان شتافتند، نماینده ولی فقیه استان، استاندار، فرماندار و مقامات پای کار آمده و از دولت تقاضای کمک کردند.

متأسفانه این سیل در استان ۶ قربانی گرفت و بقیه مردم در آستانه سال جدید منزل، لوازم شخصی، باغات، محصولات، دام و طیور خود را از دست دادند.

پس از وقوع سیل مقاماتی چون رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار، فرماندار، نماینده ولی فقیه و بقیه مسؤولان در بازدید از مناطق سیل‌زده ضمن همدردی با مردم وعده‌هایی دادند.

حسن روحانی رئیس جمهور کشور پس از بازدید جهانگیری معاون اول خود را که پیش‌تر از جانب او برای بازدید به این استان آمده بود، شخصا به بازدید مناطق سیل‌زده در استان مازندران آمد و گفت: خسارت‌دیدگان سیل کمک بلاعوض دریافت می‌کنند و پرداخت تسهیلات بلندمدت در برنامه قرار دارد.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم در جلسه ستاد بحران استانداری مازندران گفت: معاون اول رئیس جمهور از برخی مناطق سیل زده در استان مازندران بازدید کرده و به مردم وعده داد دولت در مرحله بازسازی در کنار آنان خواهد بود.

مجید حسین‌زادگان استاندار مازندران از روز اول در جریان سیل قرار داشت و در حالی که چکمه به پا داشت به مناطق سیل‌زده برای ابراز هم‌دردی با مردم حضور پیدا کرد، و طی جلسه ستاد بحران درخواست افزایش مبلغ کمک بلاعوض از مبلغ 2 میلیون به 5 میلیون تومان و ارتقای مبلغ تسهیلات را داشت.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه کربلای مازندران نیز در این زمینه در گفت‌و‌‌گو با فارس از آمادگی کامل خود را به منظور ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی تخریبی پس از سیل اخیر را اعلام کرد وگفت: این کار طی سه ماه آینده انجام می‌شود،همچنین بحث ساماندهی در حریم رودخانه‌ها و احداث دیواره‌های بتنی را هم در دستور کار داریم.

بسیجیان و نیروهای جهادی به صورت خودجوش پای کار آمدند و در شهر و به‌خصوص خانه‌های روستایی حضور پیدا کرده و از هر لحاظ به سیل‌زدگان کمک کردند، برخی از شهر و حتی استان‌های دیگر حضور پیدا کردند و بسیاری از کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم به‌دست سیل‌زدگان رسید.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه عملیات ساخت واحدهای تخریبی ناشی از سیل مازندران آغاز شد و ظرف ۶ ماه آینده در صورت همکاری و مشارکت مردم به اتمام می‌رسد.

وی افزود: تسهیلات بانکی تعمیری آغاز شد و تا سقف ۱۵ میلیون تومان است که 5 میلیون تومان از این رقم بلاعوض پرداخت شد، در روستاها برای احداث واحدهای تخریبی تا سقف ۴۰ میلیون تومان تسهیلان بانکی با ۱۰ میلیون تومان بلاعوض و در شهرها تا سقف ۵۰ میلیون تومان وام با ۱۲ میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان عشایر و روستاییان مازندران هم گفته بود: در صدد هستیم برای سیل‌زدگان در سال ۹۸ حق بیمه این افراد را رایگان کنیم تا پنج درصد بقیه افراد را خودمان پرداخت کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در جلسه ای با فعالان اقتصادی که در فرمانداری شهرستان سیمرغ برگزار شد،گفت: در پی تصمیم هیأت دولت در رابطه با اصناف پیشنهاد کمک بلاعوض و وام صندوق قرض‌الحسنه مطرح شد که موضوع وام ابلاغ شد، بیش از ۷۰۰ واحد صنفی و تجاری آسیب دیدند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی در بازدید از مناطق سیل‌زده به همراه مسؤولان کشوری اعلام کرده بود: 723 خانوار زیرپوشش کمیته امداد در سیل مازندران خسارت دیدند که از این تعداد 95 واحد تخریب شده داریم، همچنین 320 خانوار وسایل زندگی خود را از دست دادند.

رضا نوروزی جعفری افزود: 41 مسکن در شهرستان سیمرغ خسارت دید که 31 مسکن متعلق به مددجویان این نهاد است.

وی افزود: حضور در میدان، روان‌کاوی، دادن دلگرمی به سیل‌زدگان و اسکان در خانه‌های فرزندان یا آشنایان از اقدامات اولیه بوده است، موردی که مجبور به ادامه زندگی در منزل استیجاری باشد را نداشتیم البته در این صورت هم آمادگی پرداخت ودیعه را داشتیم، همچنین توزیع سبد کالا را در روزهای تعطیل داشتیم.

مدیرکل بهزیستی مازندران هم با اشاره به آسیب سیل به 300 واحد مسکونی مددجویان بهزیستی مازندران، گفت: 3 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره برای جامعه هدف مدنظر قرار داده شد و برای هر خانوار از افراد آسیب‌دیده تا سقف 20 میلیون تومان تسهیلات کم بهره اختصاص خواهد یافت.

پیشنهاد پرداخت ۲۰ درصدی هزینه خسارت سیل توسط بیمه‌ها هم از جانب معاون هماهنگی و امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران ارائه شد و گفت: سیل‌زدگان مازندران توسط بیمه‌ها حمایت می‌شوند.

عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۷۸ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان سیل‌زده پرداخت شد که باید جبران شود.

عزیزالله شهیدی‌فر افزود: برای اراضی زراعی که دچار خسارت شدند ۲ میلیون تومان کمک بلاعوض و ۲ میلیون تومان تسهیلات بدون بهره‌‌‌ به کشاورزان پرداخت می‌شود.

مدیر امور شعب بانک ملی مازندران هم از توزیع بیش از ۲۰۰ بسته اقلام غذایی بین سیل‌زدگان خبر داده بود و آمادگی خود را بر طبق مصوبه به هیأت دولت برای تسهیلات بانکی اعلام کرد.

فرمانده سپاه کربلای استان مازندران هم اعلام کرد که ترمیم واحدهای مسکونی سیل‌زدگان به سپاه کربلا واگذار شود طی ۹۰ روز تکمیل و در اختیار خانوده‌ها قرار می‌گیرد.

معاون عمرانی استاندار مازندران در مورد خسارات ناشی از سیل مازندران عنوان کرد: این سیل یک‌هزار و 339 میلیارد تومان خسارت بر جای گذاشت که ۴۷۹ میلیارد برای بخش زیربنایی، ۵۵۸ میلیارد تومان برای بخش کشاورزی، دام و طیور و ۲۷۶ میلیارد تومان برای بخش مسکونی و معیشتی، همچنین 30 میلیارد تومان برای بخش صنعت در نظر گرفته شده و به وزارت کشور اعلام شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با تمهیدات انجام شده خسارت جانی زیادی نداشتیم اما خسارت با باغات و منازل خورده است که برآورد اولیه نشان می‌دهد 6 هزار خانه احتیاج به تعمیرات دارد.

وی افزود: به آقای استاندار عرض کردم برآوردی از وضعیت داشته باشند که زیان هر بخش مشخص شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه بسته‌هایی حمایتی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: بخشی از این بسته‌ها باید بلاعوض باشد چرا که سرمایه مردم مشکل پیدا کرده است.

این اقدامات از جانب مسؤولان صورت گرفت، در حال حاضر که بیش از ۸۰ روز از بروز سیل در استان مازندران می‌گذرد وضعیت مردم سیل‌زده تا حدودی رو به بهبود است ولی هنوز مردم از عواقب سیل رنج می‌برند، مهم‌ترین مشکل به اتمام نرسیدن ساخت‌‌و‌ساز واحدهای مسکونی تخریب شده است، که مردم هم‌اکنون به اجبار در خانه های سیل‌زده درحال زندگی هستند.

خبرنگار خبرگزاری فارس در بازدید میدانی از مناطق سیل‌زده از نزدیک حال و روز سیل‌زدگان را طی گزارشی اعلام و از مسؤولان دلسوز درخواست دارد همان‌طور که در روزهای اول بروز سیل حمایت همه‌جانبه خود را انجام داده و اعلام کردند این روزها هم سری به مردم بزنند و جویای احوال‌شان بشوند تا وعده‌ها را به‌طور کامل عملی کنند.

گزارش از زری طاهری پرکوهی

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار