رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال برنامه‌ریزی شده است تا کشت گلخانه‌ای در سطح استان به ۴۰۰ هکتار افزایش پیدا کند چرا که هزینه تولید در گلخانه‌ها کمتر است.
کد خبر: ۷۵۳۰۸۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴ 11 June 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی رسول جلیلی عصر امروز در مراسم افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع و ماشین‌آلات کشاورزی، باغبانی، نهاده‌ها، آبیاری، آبرسانی و تجهیزات وابسته اظهار کرد: رتبه‌های نخست تولید محصولات باغی و برخی محصولات از جمله چغندر قند و سیب در سطح کشور به آذربایجان‌غربی تعلق دارد.

وی افزود: در ابتدای سال گذشته، ۳۴ هکتار کشت گلخانه در آذربایجان‌غربی وجود داشته که امسال این میزان به ۶۰ هکتار ارتقا یافته و برنامه‌ریزی شده است تا این گلخانه‌ها به ۴۰۰ هکتار واحد گلخانه‌ای افزایش پیدا کند چرا که هزینه تولید در گلخانه‌ها کمتر بوده و راندمان بالایی در صرفه‌جویی مصرف آب دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در ایران ۲۷۶ نهال در یک هکتار کاشته می‌شود، گفت: در کشورهای خارجی با استفاده از فناوری، دو هزار نهال در یک هکتار کاشته می‌شود و در این کشورها ارتفاع درختان کوتاه بوده و میوهای بیشتری نسبت به برگ دارند و بنابراین هزینه تولید محصولات کشاورزی آنها بسیار پایین است.

وی با اشاره به اینکه هدف‌گذاری سازمان این است که کاشت نهال پایه‌رویشی در استان توسعه یابد، ادامه داد: در استان سه نهالستان تولیدکننده این نوع نهال‌ها وجود دارد که در برابر خشکسالی و آفت مقاوم بوده و محصولات بیشتری نیز تولید می‌کنند.

جلیلی عنوان کرد: در سال ۹۷ با وجود افزایش قیمت ارز اما فروش خوبی در بازار سیب نصیب کشورمان نشد چرا که در بازار رقابت سیب ایران به دلیل هزینه بالای تولید حذف شد زیرا برای مثال سیب در بازار روسیه یک دلار قیمت دارد و برای کاهش هزینه تولید باید از روش‌های نوین برای کشت محصولات استفاده کرد و امسال برنامه‌ریزی شده است تا با کمک ستاد احیا و استانداری هزینه‌های تولید سیب کاهش یابد.

وی تصریح کرد: ۲۲ هکتار زعفران در استان کشت می‌شود و در حاشیه دریاچه ارومیه نیز کشت پسته در حال گسترش است و تنها مشکل در تولید پسته پایین آمدن دمای هوا در زمستان و سرماخوردگی محصولات است که با برنامه‌ریزی مناسب مشکلی نیز برای این منظور به وجود نمی‌آید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار