کد خبر: ۷۵۲۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳ 09 June 2019
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در شبکه اول سیما گفت: نظر رهبری معظم انقلاب، مجمع و دولت این نیست که مردم باید ریاضت بکشند و به مردم فشار بیاید.

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی»، دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام، شامگاه شنبه ۱۸ خردادماه با حضور در برنامه زنده نگاه یک، با مخاطبان رسانه ملی در موضوع تحولات سیاسی و اقتصادی گفتگو کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تبریک عید سعید فطر و با گرامیداشت سالروز ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: از همین فرصت استفاده می‌کنم و ضمن تبریک عید سعید فطر، آرزوی توفیق و سربلندی برداران و خواهرانمان را دارم.

وی با اشاره به سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) گفت: انقلاب ما یک انقلاب عمیق با آرمان‌های بزرگ بوده است. در حد اصلاح و ترمیم اگر بود، نامی از امام نبود و دشمنی‌ها با ملت ما ادامه پیدا نمی‌کرد. ملت ما جهش بزرگی را برای رسیدن به آرمان‌های بزرگ خود شروع کرده و از این راه به سوی تمدن بزرگ گام برداشته است. این راه ادامه دارد و امام زنده است و صف بندی دشمنان با ما ادامه خواهد داشت. این آمریکا است که با ما و راه ما درگیر می‌شود و ما راهی جز مقاومت برای پیشرفت نداریم. شکل گیری یک دولت مستقل و بزرگ در شمال خلیج فارس، به ضرر آمریکایی‌ها است. می‌خواهند ما را به دوران سیاه قاجار و پهلوی برگردانند.

دکتر رضایی با اشاره به کلید واژه مقاومت در اندیشه امام راحل گفت: دشمنی جدی با ما از ابتدای انقلاب آغاز شده و دو نوع فشار به ما تحمیل کردند. اول فشار سخت مثل ترور و جنگ و حمله نظامی برای ما به وجود آوردند. با مقاومت توانستیم سپر دفاع برای ملتمان تدارک ببینیم. حتی آقای ترامپ اذعان دارد که قصد حمله نظامی ندارند. چون می‌دانند که اگر اقدامی کنند، تمام منطقه آتش می‌گیرد. دهه اول فشار‌های نظامی و سخت بود که تبدیل به توانایی شد. حسرت سربازان ما برای فشنگ، تبدیل به موشک‌های بردبالا و دقیق شده است. فشار نظامی پایان پیدا کرد.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس افزود: با مقاومت توانستیم توانایی‌های دفاعی خود را گسترش دهیم. در این چهل سال ما تحریم اقتصادی بودیم. اروپایی‌ها در سال ۹۱ امیدوار بودند که کار ایران را با تحریم‌های اقتصادی به پایان ببریم. قبل از آن هم تحریم‌هایی بود. به مرور اضافه شده اند. مساله اینجاست که چرا این تحریم‌ها پایان نمی‌یابند. این تحریم‌ها باید با مقاومت انقلابی و فعال مردم کنار زده شوند. وپایان شوند. ما باید به بیش از شکست آمریکا فکر کنیم و کاری کنیم که آن‌ها دیگر سراغ تحریم ایران نروند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مقاومت تنها مخصوص ملت ما نیست. هیچ ملتی با سازش موفق نشده است. نوع مقاومت ملت ما با دیگر کشور‌ها فرق می‌کند. در اروپا هم با مقاومت بوده که پزشرفت کرده ااند اانگلیس که دشمن ما بوده ددبرابر هیتلر مقاومت کردند. فیلم تاریک‌ترین ساعت، مقاومت چرچیل در برابر نازی‌ها را نشان می‌دهد و می‌بینیم که می‌خواهند بگویند تاریک‌ترین ساعت‌ها را به روشنایی تبدیل کروه اند د. ژاپن و چین از راه مقاومت پیروز شدند. مصدق هم زمانی که مقاومت را کنار گذاشت گرفتار کودتای آمریکا شد و دولتش شکست خورد.

دکتر رضایی گفت: فشار‌ها در مقابل پیشرفت ماست. ما اگر به سوی آرمان هایمان حرکت نکنیم، دشمن با ما کاری نخواهد داشت. ما توانایی بی سابقه‌ای در امور دولتی داریم و برخی از کشور‌های منطقه به دولت سازی و ملت سازی با همراهی ایران فکر می‌کنند. این قدرت از پیشرفت ما پیدا شده است. اگر نخواهیم ملت بزرگی و مستقلی باشیم، دشمن با ما کاری نخواهد داشت. دشمن نتوانسته جلوی پیشرفت ما را بگیرد. ما با فشار‌های آمریکا، سازمان اطلاعاتی قدرتمند و توان دفاعی بزرگی د. را به دست آورده ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص اهداف آمریکا از فشار به ملت ایران گفت: هر چه ایران بزرگتر شود، توسعه پیدا کند آمریکا کوچک‌تر و از منطقه دورتر می‌شود. یک جایگزینی قدرت در منطقه در حال وقوع است. ما با شیوه مقاومت به این دستاورد رسیده ایم. مردم کشور‌های منطقه از ما تقاضا می‌کنند که در کشورهاشان حضور داشته باشیم. آن‌ها از آمریکا فاصله می‌گیرند و این قدرت منطقه‌ای برای آمریکا گران تمام شده است.

وی افزود: مقاومت فعال، یک فرایند و فناوری است. مرحله اولش، فرصت سازی یا شکست دشمن است. باید فرصت‌ها را به بهره برداری برسانیم و ظرفیت‌ها را فعال کنیم. آمریکایی‌ها سه هدف را دنبال می‌کنند. می‌خواهند دوگانگی و دوقطبی در جامعه، دولتمردان و میان مردم و حکومت ایجاد کنند. عده‌ای را طرفدار مذاکره و عده‌ای را مخالف مذاکره کنند. می‌خواهند با ایجاد نارضایتی و فشار اقتصادی، امنیت ما را که بزرگترین دستاورد انقلاب است، مخدوش کند.

دکتر رضایی گفت: آمریکایی‌ها برای این کار استراتژی‌هایی را در نظر دارند. می‌خواهند با ا، سخت‌ترین تحریم‌ها را اجرا کنند که البته سر و صدا و جنگ روانی‌ای بیش نیست. آمریکایی‌ها دنبال این هستند که ما را به پای میز مذاکره بکشانند. این فشار‌ها برای مذاکره است. اگر مذاکره نباشد، فشار بی معنی می‌شود. مذاکره هدف نهایی آمریکایی هاست و مقاومت ما می‌تواند تعیین کننده باشد. ما باید به آمریکایی خودمان را با انسجام اثبات کنیم. ما به دولت انتقاد داریم، اما در مقابل آمریکایی‌ها در کنار هم ایستاده ایم. حتی برخی از ضد انقلاب خارج نشین هم در برابر تروریست خواندن سپاه، سکوت نکرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برنامه آمریکا مشخص است و ما هم مطمئنا به مقاومت خود ادامه می‌دهیم و باید وارد مقاومت فعال شویم. این که حرف‌های آمریکایی عوض می‌شود، نشان دهنده شکست آنهاست. از شروط ترکمچایی گذر کرده اند و می‌گویندحاضرند بدون پیش شرط مذاکره کنن. ناوهاشان را در ۵۰۰ کیلومتری چابهار و عقب‌تر از آن برده اند.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: دشمنان ما در همه اهدافشان با شکست روبرو شده اند و نمی‌توانند وارد بحث جنگ نظامی با ما شوند. آقای جان بولتن و پمپئو که محاسباتشان تحت تاثیر منافقین، اسرائیل و عربستان است، نمی‌توانندتحلیل عمیق موسسات پژوهشی و نطرات ژنرال‌های ارتش آمریکا گه معتقدندنمی تواند با حرف به مقابله با ایران بیانند. آن‌ها حادثه جزیره فارسی و جنگ ایران و عراق را تحلیل می‌کنند. آن‌ها اذعان دارند که تصمیم گیران نظامی ایران از انعطاف پذیری و نوآوری و خلاقیت برخوردارند. ارتشی‌های آمریکا می‌دانند که منازعه با ایران، کل منطقه را به آتش می‌کشاند. نیرو‌های مسلح ما آمادگی خودشان را حفظ کرده اند و دشمن را هم دست کم نگرفته اند. نیرو‌های ما ناو‌های آمریکا را زیر نظر دارند و آماده دفاع هستند. آن‌ها هم نمی‌خواهند درگیری ناخواسته‌ای با نیرو‌های ما داشته باشند. از ما خواسته اند که تلفن قرمز راه اندازی شود و بر اثر اشتباه، درگیری ناخواسته‌ای رخ ندهد. به نیروهایشان گفته اند که اگر ایرانی‌ها نزدیک شدند درگیر شوید، اما جایی قرار گرفته اند که ما نیازی به نزدیک شدن به آن‌ها نمی‌بینیم.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: کسانی که با خوش خیالی و بدون محاسبات وارد یک امر حیثیتی می‌شوند، با یک شکست، خیلی زود کنترل خود را از دست می‌دهند. دنیا نظاره گر منازعه ایران و آمریکا هستند و می‌بینند که آقای ترامپ چه می‌کند و افق کار ترامپ را می‌بینند. آن‌ها در فشار روحی از یک شکست محتمل، دچار اختلال شده اند. یک روز می‌گویند می‌خواهیم با رهبران ایران می‌خواهیم کار کنیم! این حرف‌ها نشان می‌دهد که در موضوع تصمیم گیری درستی نیستند. منابع مقاومت ما بسیار بیشتر از منابع فشار آمریکاست. حرف اصلی ما با اروپاست. آن‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند. ما یک روز هم به فرصت دوماهه شورای امنیت ملی اضافه نخواهیم کرد. آمریکا باید بداند که ما هزینه‌مند کردن تحریمو فشار را از طرق مشروع حق خود می‌دانیم. ملت ما هزینه‌های بزرگی را با هر ابزار مشروع علیه فشار‌های امریکا اعمال خواهد کرد. اروپا باید به تعهداتشعمل کند. نمی‌توانند به تعهدات خود پایبند نباشد. موضوع رفاقت و همکاری نیست. بحث قرارداد و توافق بین المللی است که باید به آن عمل کنند. این که با چند هزار دلار و یک کانال محدود با ما ارتباط مالی داشته باشند، قابل قبول نیست. تعهدات اروپایی‌ها در برجام ذکر شده است. ما پیش داوری نمی‌کنیم، اما بدانند که ملت ایران نجابت به خرج داده و به آن‌ها باز فرصت داده است. این دو ماه در هفته‌های آینده تمام می‌شود.

وی افزود: امروز آمریکایی‌ها از نظر تاریخی، در ضعف بزرگی در ابعاد سیاسی و اقتصادی و نظامی قرار گرفته اند. احتمال وقوع تهدیدات آمریکا به ده بیست درصد رسیده است. آمریکا حدود ۲۲ هزار میلیارد دلار بدهی دارد. ۲۸ میلیون آمریکایی بیمه نیستند. بودجه برای کار‌های زیربنایی مثل آب و شبکه توزیع انرژی ندارد و از عربستان و دیگر کشور‌ها گدایی می‌کنند. از این گاوشیرده، برای مردم آمریکا می‌دوشد تا هزینه‌های خود را تامین کند، زیرا توانایی‌های گذشته را ندارد. آن‌ها منابع برای ایجاد یک رویداد بزرگ علیه ما را ندارد. آن‌ها در ائتلاف و حامی هم با مشکل روبرو شده اند. بین آمریکا و اروپا و چین و روسیه اختلافات زیادی به وجود آمده.

دکتر محسن رضایی گفت: محاسبات کمیسیون اقتصاد ما می‌گوید که دولت ما دو تا سه برابر نقدینگی کشور دارایی دارد. دولت ما بسیار ثروتمند است و می‌تواند این سرمایه‌ها را نقد کنند. با کنترل چهار پنج هزار حساب، با گردش بالای بیست میلیارد تومان، منبع ۱۲ هزار میلیارد تومان به بودجه مالیاتی کشور اضافه شده است. دکتر محسن رضاییی گفت: می‌خواهیم از همین منظر به مقاومت اقتصادی فعال وارد شویم، چون به شکست آمریکایی‌ها یقین داریم. نباید بحث مقاومت را در حداقل بهره برداری که شکست دشمن است، محدود کنیم. ما نباید زیر بار مذاکره بر سر توانمندی موشکی و نوامیس انقلاب برویم و در کنار آن باید از حضور در سوریه و عراق برای تقویت بازار و تجارت خود استفاده کنیم. سال گذشته ۹ میلیارد دلار صادرات به عراق داشتیم که می‌تواند تا ۳۰ میلیارد دلار برسد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مفهوم فدرالیزم اقتصادی گفت: ما باید در داخل کشور، تمام امکانات را فعال کنیم. این بهترین فرصت برای صنعتی شدن اقتصادی ما است. اگر تولید در ایران فعال شود ما وارد کننده نفت می‌شویم! من مخالف فدرال سیاسی هستم، اما در کشاورزی، در درمان، در اقتصاد باید اختیارات را به مردم و مناطق داد. ایالت‌های اقتصادبوجود اید. در اقتصاد باید امور را به مردم سپرد و دولت نقش نظارتی داشته باشه. در بند سوم اقتصاد مقاومتی دادن اختیارات به مناطق واستان‌ها آمده است. ما دنبال اقتصاد آزاد نیستیم، اما باید آزادی اقتصادی را دنبال کنیم. باید اختیارات اقتصاد را به مردم و استان‌ها داد. وزارتخانه‌ها باید کار اجرایی را به استان‌ها واگذار کنند.

دکتر رضایی افزود: باید اقتصاد را مردم پایه کنیم. برای مردم پایه شدن اقتصاد، باید به مردم اختیار داد. آن‌ها مزیت نسبی را بهتر از دولت تشخیص می‌دهند. البته منابع ملی را قرار نیست واگذار کنیم. دولت باید راه را برای فعالیت اقتصادی مردم، باز کند. با اصلاح سیاست‌های مالی، دولت می‌تواند سرمایه گذاری در پروژه‌ها را به مردم واگذار کند. ستون سومی در بودجه نیاز است که مشارکت مردمی و دولتی را درفعالیت عمرانیلحاظ کند. ما باید آسیب پذیری‌هایی مثل ارز را کنترل کنیم. دولت باید برنامه ریزی کند. سال ۹۴ و ۹۵ مازاد ارزی داریم، اما در سال ۹۶ نوزده میلیارد دلار از منابع ارزی خود را از دست دادیم. باید نقدینگی را کنترل کنیم. این ضریب فزاینده پول را می‌توان به بازار‌های مولد و صنعت هدایت کنیم. اگر نقدینگی راهی بانک‌ها شود، بدون اینکه وارد تولید شود، سیل نقدینگی تشکیل می‌شود.

وی افزود: سیاست‌های بانک مرکزی ما بر اساس روش‌های دهه هشتاد میلادی اداره می‌شد و نمی‌توانست جلوی حجم پول و زایش آن را بگیرد. ما به تحول نظام بانکی و پولی نیاز داریم. اخیرا دولت به کار‌های اصلاحی روی آورده است به عنوان نمونه بانک مرکزی به کنترل تراکنش‌ها روی آورده است. ورود ارز‌های ناشی از صادرات و سیاست‌های بانک مرکزی و کاهش تنش، ارزش دلار را کم کرده و اگر مقاومت اقتصادی فعال داشته باشیم دلار تا ۷۵۰۰ تومان کاهش ارزش پیدا می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: باید به شفافیت روی آورد. سامانه‌های وزارتخانه‌ها و بانک‌ها به هم متصل شوند. آقای روحانی از همه اختیارات خودش استفاده کند. ستاد مبارزه با قاچاق کالا می‌تواند با اختیارات خود، قاچاق را جلوگیری کند. از آقای رئیسی تقاضا می‌کنیم که مصوبه مجمع برای از کجا آورده اید را اجرایی کند. موضوع انضباط در کشور ضعیف است. حیف و میل زیاد است. با نظم و انضباط اقتصادی می‌توان جلوی فساد‌ها را گرفت. نظر رهبری معظم انقلاب، مجمع و دولت این نیست که مردم باید ریاضت بکشند و به مردم فشار بیاید. چه ارتباطی بین مسکن و نرخ ارز وجود دارد؟ باید به خانه‌های خالی و گران قیمت تهران مالیات وضع کرد. با مقاومت اقتصادی قیمت ارز پایین می‌آید و اقتصاد ما به شکوفایی می‌رسد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش مجمع در همکاری با دولت و سایر دستگاه‌ها گفت: موضوع نظارت دو سال است در مجمع به دستور مقام معظم رهبری فعال شده است. به طور جدی در هیئت نظارت داریم امور را کنترل می‌کنیم. لوایح FATF و CFT از صحن مجمع به کمیسیون‌ها رفته، اما از دستور خارج نشده. فشار‌های آمریکا طرفداری از این لوایح را در مجمع کمتر کرده است. ما آمریکایی‌ها را شکست خواهیم داد.

دکتر رضایی گفت: در پایان یادآور شوم که در سیمای نسل جوان تحولی می‌بینم که گام دوم انقلاب در موضوع اقتصاد و فرهنگ، به انقلابی دیگر تبدیل خواهد شد. انقلاب ما انقلاب خودباوری و اعتماد به نفس بوده. ما خودمان را در جنگ و دفاع پیدا کردیم. چرا در مسائل اقتصاد و خودروسازی صاحب برند موفقی در دنیا نباشیم. ان شا الله با این غلط آمریکایی ها، به شکوفایی اقتصادی هم خواهیم رسید.
برچسب ها: محسن رضایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار