خوابگاه هاي دانشجويي همواره يكي از دغدغه هاي دانشجويان و والدين آنها است و برقراري امنيت و آرامش در خوابگاه ها و داشتن كيفيت و انضباط در رفت و آمدها و ارائه خدمات به بهترين نحو در دستور كار هر دانشگاه محسوب مي شود.
کد خبر: ۷۵۲۳۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱ 09 June 2019

به گزارش خبرنگار تابناک، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان داراي 8 خوابگاه ملكي و دو خوابگاه استيجاري است كه هم اكنون بالغ بر 2 هزار و 700 دانشجوي پزشكي در خوابگاه هاي تحت پوشش دانشگاه اسكان دارند.
در همين ارتباط گفتگويي با دكتر سيد محسن حسيني، معاون دانشجويي فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان صورت گرفته كه به شرح ذيل آمده است.      
 
*لطفا آقاي دكتر بفرماييد به غير از اسكان دانشجويان در خوابگاه ها چه خدمات ديگري به آنها در اين اماكن داده ميشود؟
با عرض سلام و خسته نباشید، هم اكنون بالغ بر  1500 نفر دانشجوی دختر و  1200 نفر دانشجوی پسر در 9 خوابگاه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي اصفهان اسكان دارند و خدماتي همچون تامین و توزیع شام و صبحانه و سرویس ایاب و ذهاب برای این دانشجویان در نظر گرفته شده است.
 
*آیا هزینه ای بابت اسکان در خوابگاه ها دریافت میکنید و تحت چه شرایطی دانشجو امکان اسکان در خوابگاه های تحت نظر دانشگاه را دارد؟
دانشجویان ساکن خوابگاه ملکی پولی  بابت خوابگاه به دانشگاه پرداخت نمی کند و در پایان بدهکار صندوق رفاه وزارت می شود.
اين در حالي كه دانشجویان جدید الورود که یک ترم به خوابگاه خودگردان معرفی می شوند بقیه با اعلام نیاز به سکونت در خوابگاه ساکن می شوند. ترجیحا دانشجویانی که شهر محل تولدشان فاصله ای بیشتر از 80 کیلومتر با اصفهان داشته باشد در اولویت اسکان قرار دارند.
 
*هم‌اکنون ظرفیت اسکان چه تعداد دانشجو در سطوح خوابگاه های خصوصی و دولتی دانشگاه را دارید؟
ظرفیت اسکان بخش خصوصی 600 نفر که در دو خوابگاه استیجاری و دو خوابگاه خودگردان اسکان دارند.
و ظرفیت اسکان دانشجويان در خوابگاه هاي  دولتی بالغ بر 2300 نفر است که در چهار خوابگاه پسران و چهار خوابگاه دختران  که از خوابگاه های ملکی هستند، اسکان دارند.
 
*وضعیت ساخت خوابگاه دانشجویی در مرق اصفهان به کجا رسید؟
با توجه به نیاز ضروری افزایش ظرفیت خوابگاه برای اسکان دانشجویان، مقرر شد طرح افزایش ظرفیت 200 نفره خوابگاه دانشجویی جی اجرا گردد و بر این اساس فعلا خوابگاه مرق در اولویت های بعدی قرار دارد.
 
*چه تعداد دانشجو عضو صندوق رفاه دانشجویی هستند و این صندوق تاکنون چه میزان وام دانشجویی داده است و  شرایط و ضوابط تخصیص وام دانشجویی چیست؟ حداکثر مبلغ وام چقدر است؟
هر دانشجو می تواند از صندوق رفاه وام های مصوب وزارت متبوع را تقاضا نماید و تقریباً نزدیک به 95درصد از تقاضاها پاسخ مثبت داده می شود. در سال 97 به میزان 5 میلیارد تومان وام های دانشجویی پرداخت شده است. از انواع وام های پرداختی می توان به وام ضروری، وام تحصیلی، وام مسکن، وام ودیعه مسکن و وام سفر زیارتی عتبات اشاره کرد.
 
*یکی از گلایه های همیشگی دانشجویان از وضعیت نامناسب اتاق های خوابگاه و قدیمی بودن ساختمان و کیفیت پایین تغذیه و شرایط سخت حاکم بر خوابگاه ها بوده است چه اقداماتی و برنامه هایی در حوزه کیفیت بخشی در حوزه خوابگاه ها و رستوران ها و تغذیه دانشجویان دارید؟
کیفیت و کمیت خوابگاههای علوم پزشکی حتی در دانشگاههای تیپ 1 از درجه مطلوبی برخوردار است و سالیانه با تعمیر و تعویض برخی از تجهیزات خوابگاهی به کیفیت خوابگاهها ارتقا داده می شود. در حال حاضر کلیه خوابگاه ها به امکانات عمومی مانند فروشگاه، خیاط خانه، زیراکس، سایت اینترنت، سالن ورزشی و نمازخانه مجهز هستند.
به منظور بهبود کیفیت غذا و افزایش قدرت انتخاب غذا توسط دانشجویان، انعقاد قرارداد با بخش های خصوصی از جمله شرکت نامی نو و پرداخت سوبسید به دانشجویان از جمله اقدامات در دست پیگیری و اجرا می باشد . از طرفی افزایش تعداد منو های غذایی در بخش سلف سرویس نیز از دیگر  اقدامات این معاونت در حوزه تغذیه جهت افزایش رضایت مندی دانشجویان است
 
*با توجه به اینکه همواره اعلام شده دانشجویان پزشکی بخاطر سختی دروس بیشتر در معرض آسیب هستند امور دانشجویی و فرهنگی چه برنامه هایی برای شادی و نشاط و‌اوقات فراغت دانشجویان فراهم کرده است؟
در راستای ایجاد شور و نشاط در مجموعه دانشگاه، اداره فرهنگی هنری و اداره فوق برنامه با مشارکت دانشجویان اقدام به برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی مانند کلاس های فوق برنامه، اردوهای تفریحی و زیارتی درون و برون استانی، برگزاری کارگاه های مختلف فرهنگی هنری و ورک شاپ های دانشجویی می نماید.
اولويت این برنامه ها مشارکت و حضور دانشجویان هم به عنوان شرکت کننده و هم به عنوان مربی است.
اقدامات فوق همچنین باعث افزایش مشارکت دانشجویان در برنامه ها و جشنواره های کشوری  مانند جشنواره فرهنگی سیمرغ، جشنواره قرآن و عترت و جشنواره دانشجوی نمونه است و این موجب کسب افتخارات و مقام های برتر دانشگاه در این جشنواره ها شده است.
 ع.ق

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار