امروزه با گسترش ماشین آلات کشاورزی دیگر جمع آوری محصول به روش سنتی و قدیمی به صرفه نبوده و کمباین و دیگر ماشین آلات برداشت از الزامات مهم بخش کشاورزی در این فصل از سال هستند،اما این روزها نبود ماشین آلات کشاورزی و کمبود کمباین در آبدانان موجب نارضایتی و اعتراض کشاورزان آبدانانی شده است.
کد خبر: ۷۵۱۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶ 03 June 2019

تابناک ایلام::بدون شک مهمترین فصل کشاورزان فصل برداشت محصول است چرا که ماحصل یک سال دست رنخ خود را برداشت می کنند.

امروزه با گسترش ماشین آلات کشاورزی دیگر جمع آوری محصول به روش سنتی و قدیمی به صرفه نبوده و کمباین و دیگر ماشین آلات برداشت از الزامات مهم بخش کشاورزی در این فصل از سال هستند،اما این روزها نبود ماشین آلات کشاورزی و کمبود کمباین در آبدانان موجب نارضایتی و اعتراض کشاورزان آبدانانی شده است.

این در حالی است که بنا به گفته مدیریت جهاد کشاورزی این شهرستان پیش بینی میشد بیش از ۲۰۰ دستگاه کمباین غیربومی و نیز ۷۰ دستگاه بومی کار برداشت را انجام دهند.


حجت مرادخانی از کشاورزان آبدانانی است با لحن معترضانه ای می گوید مدتی از زمان برداشت محصولم گذشته و به سبب نبود کمباین شاهد ریزش بذر آن در میان مزرعه هستم. وی ادامه میدهد ماشین الات کمباین حاضر در منطقه با توجیه استهلاک بالا و گرانی قطعات حاضر به فعالیت در مزارعه ما نیستند. این کشاورز دلیل این کار را ضعف مدیریتی دستگاهای مسئول میداند و اظهار میدارد که مسئولان نه نظارتی بر نرخ کرایه ها دارند و نه کمباین داران را مکلف به فعالیت در منطقه می کنند.

احسان کرمی دیگر کشاورزی است که می گوید طی سالیان گذشته به سبب خشکسالی دغدغه به صرفه نبودن برداشت محصول داشتیم اما اینک که به لطف بارشها محصولات کشاورزی از کمیت و کیفیت خوبی برخوردارند دغدغه وسیله برداشت را داریم. وی نبود دستگاه کمباین برای کشاورزان این منطقه را آزار دهنده دانست و گفت هفته هاست در پی کمباین هستم اما هنوز موفق به این کار نشده ام.

هادی زارعی کشاورزی دیگر است که بیان می دارد وجود کمباین های بومی نه تنها کمکی به کشاورزان در برداشت محصول نکرده بلکه خود به معضلی در افزایش نرخ کرایه ها و  کارشکنیهای دیگر شده است.وی اظهار میدارد علیرغم نرخ ثابت خرید گندم ما کرایه بیشتری به کمباین داران می دهیم اما باز حاضر به جمع آوری محصول ما نیستند.این کشاورز خاطرنشان می کند ما دادمان به جایی نمی رسد و از طرفی نمی توانیم با مالکین کمباین درگیر و آنها را اجبارا وادار به کار کنیم لذا انتظار است رسانه ها مشکلات ما را بیان کنند.

احمد زیدی نیا از کشاوززان روستای انجیره است او می گوید محصولات کشاورزی آماده جمع آوری است اما علیرغم مراجعات متعدد به جهاد کشاورزی و کمباین دارن تنها با این پاسخ مواجه شده ایم که کمباین به این روستای نمی آید.وی خاطرنشان می کند بالغ بر ۳۰۰ هکتار زراعت در این روستا کشت شده که در صورت نیامدن به موقع کمباین تباه خواهند شد.

مدیر جهاد کشاورزی آبدانان در گفتگو با خبرنگار ما می گوید جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را در راستای برداشت محصول کشاورزان بکار برسته بطوریکه با کمک دادستان شهرستان شبانه روز مسیر عبور کمباین داران را مسدود و از عبور آنها از منطقه جلوگیری می کند.

عباس پیری مهمترین مشکل پیش آمدن این معضل را کمباین داران کاه کوب عنوان و بیان می کند از آنجا که اکثر کشاورزان متقاضی این دستگاه بوده و از طرفی به سبب کند کار بودن آن موجب تاخیر در برداشت شده و همچنین سنگلاخی و ناهموار بودن اراضی ، گرانی لاستیک و قطعات و همزمانی برداشت در سایر شهرستانها و داشتن قرار داد با آنها سبب شده تا کمباین داران در منطقه حضور نیابند.وی خاطر نشان می کند جهاد کشاورزی جز تامین سوخت ماشین آلات کشاورزی از نظر قانونی مسئولیتی در قبال کمباین داران ندارد لذا تاکید کرد کشاورزان باید خود با مالکان کمباین قرارداد ببندند تا کار برداشت محصول آنها انجام گیرد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار