رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: در سطح استان سالانه یک میلیون و ۵۰۰ تن انواع میوه‌های هسته‌دار تولید می‌شود که یک میلیون تن آن سیب است.
کد خبر: ۷۵۱۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵ 03 June 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ، رسولی جلیل عصر امروز در جلسه کارگروه امور اقتصادی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: سالانه یک میلیون تن سیب و در مجموع یک میلیون و ۵۰۰ تن انواع میوه‌های هسته‌دار در استان تولید می‌شود که امسال با توجه به وجود شرایط خوب از نظر بارش و وجود آب انتظار می‌رود با افزایش تولیدات، صادرات محصولات نیز افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه در صادرات محصولات به کشورهای خارجی مشکلاتی وجود دارد، عنوان کرد: برای صادرات میوه به کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان لازم است تا وزارت خارجه رایزنی‌هایی با سفرای این کشورها انجام داده و برای مشکل انتقال ارز راهکارهایی را بیاندیشند تا تاجران راغب به صادرات محصولات کشاورزی بشوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اظهار گله‌مندی تجار از صدور بخش‌نامه‌های لحظه‌ای مبنی بر صادرات یک محصول و یا توقف آن تصریح کرد: صدور این بخش‌نامه‌ها باعث ایجاد سردرگمی در بین تجار و در نهایت دلسردی آنها می‌شود که دولت باید برای این منظور برنامه‌ریزی خاصی را انجام دهد.

وی با اشاره به وجود مشکل در انتقال ارز به کشور برای صادرات و واردات محصولات گفت: برای این منظور تعدادی از تجار برای مبادله پایاپای یا همان مبادله کالا با کالا اعلام آمادگی کردند بدین معنی که در عوض صادرات سیب، تجار مجاز به واردات محصولات کشاورزی خارجی از جمله موز باشند که این اقدام نیز نیازمند توجه دولت است.

جلیلی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی در سال جاری اظهار کرد: امسال با توجه به افزایش نهاده‌های کشاورزی از جمله کود و سم و همچنین افزایش قیمت جعبه‌های پلاستیکی بسته‌بندی میوه امید است با وجود این گرانی‌ها، با فروش بیشتر و با قیمت مناسب‌تر محصولات، سود بیشتری نصیب کشاورزان شود.

وی گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت جعبه‌های پلاستیکی پیشنهاد می‌شود تا جلوی صادرات ضایعات پلاستیکی از کشور گرفته شود زیرا این ضایعات ابتدا صادر شده و سپس جعبه‌های پلاستیکی با قیمت بیشتر وارد می‌شود و از طرفی هزینه حمل و نقل و طولانی بودن صادرات نیز یکی دیگر از مشکلات در زمینه صادرات محصولات کشاورزی است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار