کد خبر: ۷۵۱۰۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۱ 03 June 2019

 

مستند «خانیم باجی» روایتی تلخ از واقعیتی سرد و تاریک

امیر رجبی در جریان رونمایی از فیلم مستند «خانیم باجی» که در سالن استاد جابر عناصری حوزه هنری اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: قرائتی از «هنر» وجود دارد که آن را «حدیث نفس» می‌داند و بر اساس این تعبیر، هنرمند احوال درونی خود را با ابزار هنر ابراز می‌کند.

وی افزود: دیدگاه دیگری این تعریف را نقض می‌کند و معتقد است هنر وسیله‌ای برای بیان دغدغه‌های اجتماعی، سیاسی و ... است و هنرمند وظیفه دارد این دغدغه‌های جمعی را بیان کند.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل ادامه داد: فیلم خانیم باجی از این دست است و از زندگی دردآمیز زنی پرده برداشته تا شاید گره از کارش بگشاید.

«جدایی از اصل وجود» گمشده انسان امروز است

 فضل‌الله اشجع در مقام سخنران این مراسم به بحث درباره هنر و رسالت هنرمند پرداخت و بیان کرد: هر واژه‌ای، در هر فرهنگی، معنای خاص خود را دارد و کلمه «هنر» به لحاظ اتیمولوژی از دو بخش «هو» به معنای نیک و «نَرَ» به مفهوم منش و انسان تشکیل شده است.

وی اضافه کرد: فردوسی در شاهنامه تمام خصایل و خصایص خوب را به رستم نسبت داده و سپس او را مرد هنرمند خوانده است.

این محقق تصریح کرد: با این تعابیر و تعاریف، هنرمند باید به کسب و جذب خوبی‌ها بپردازد و وارسته و پاک و آراسته به نیکی‌ها باشد تا بتواند با هنر خود نیکی را به جامعه سرایت بدهد.

وی اذعان کرد: در ایران هنرمند پرهیزگارترین و با تقواترین انسان‌ها بوده و هنر او جامعه را به تعالی و کمال انسانی سوق می‌داده است.

اشجع افزود: کمال را باید فهمید و در راستای رساندن انسان و جامعه به این درجه والا تلاش کرد که در این راستا ایران اسلامی وظیفه سنگینی دارد.

وی ادامه داد: هنر وسیله‌ای‌ست برای بیان ناهنجاری‌ها و نقص‌های جامعه تا زمان رفع آن؛ لذا هنرمند باید بینش درستی داشته باشد تا درد را بشناسد.

این شاعر اردبیلی با اشاره به شعر «بشنو از نی» مولوی تصریح کرد: درد ما فقر نیست؛ انسان گمشده‌ای دارد که قدرت و ثروت نیست؛ بلکه جدایی از اصل وجود است که هنرمند متعهد باید این را رواج بدهد.

اشجع ابراز امیدواری کرد هنرمندان بتوانند رسالت خود را در ترویج منش‌های انسانی جامعه به نحو مطلوب به انجام برسانند.

برسد به دست مسئولان!

بهمن سهراب‌زاده کارگردان مستند خانیم باجی نیز ضمن سپاسگزاری از مسئولان حاضر در جمع، ضمن گله‌مندی از غیبت برخی دیگر از مسئولان، در خصوص چگونگی ساخت فیلم اظهار کرد: بار نخستی که برای بردن نذری، خانیم باجی را دیدم، دستان کم‌توان و چشمان کم‌سو و زندگی نابسامان وی دلم را رنجاند، لذا در مراجعات بعدی به مصاحبت با او پرداختم و نتیجه آن مستندی شد به نام خانیم باجی و خطاب به مسئولان و صاحب‌مسندانی که توان رفع مشکلات وی را دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بهمن سهراب‌زاده کار سینما را همراه با اصغر جاوید و با تأسیس سینما آزادی در سال 52 آغاز کرد اما پیش از آن در حدود سال 45 با تأسیس گروه آرتا و آرتنا به همراه مرحوم مهندس داوود جلایی چندین نمایش ایرانی و خارجی را به روی صحنه برد. نمایش بلبل سرگشته علی نصیریان و سونا بولبول‌لر که در اردبیل و آستارا اجرا شد از آخرین کارهای وی در دو سال اخیر بوده است.

بنا به این گزارش، فیلم خانیم باجی که با هزینه شخصی سهراب‌زاده،کارگردان اثر، فیلمبرداری اصغر جاوید  و تدوین و صداگذاری رامین رحمانی تهیه شده، مستندی است بر اساس زندگی زنی رنجور از اهالی روستای میناباد نمین که با داشتن آرتروز شدید، آسم، مشکل کم‌سویی چشم و بیماری قلبی، با اینکه روزگاری در بیمارستان بستری شده اما به دلیل نداشتن هزینه پرداخت، از عمل بازمانده و ترخیص شده است. همسرش او را ترک کرده و خانیم باجی با مادری پیر و بیمار حتی از داشتن آب گرم و حمام بی بهره و محروم بوده و تا کنون به هر که مراجعه کرده، دست خالی بازگشته است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار