رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: ادعای یک روزنامه‌نگار در خصوص تلاش برای مسموم کردن نجفی/حمله با چاقو به رئیس آموزش و پرورش مانه و سملقان/سخنگوی وزارت خارجه: فرقی بین ظریف و سلیمانی نیست و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۵۰۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۸ 31 May 2019
 

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

 

عذرخواهی نامزد رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا برای تریاک کشیدن در ایران
روری استوارت، نامزد رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا، به خاطر کشیدن تریاک در ایران عذرخواهی کرده است. آقای استورات که در حال حاضر وزیر توسعه بین‌الملل بریتانیا است سال‌ها پیش در هنگام سفر به ایران تریاک مصرف کرده است. مصرف تریاک هم در ایران و هم در بریتانیا ممنوع است. آقای استورات در مصاحبه با اسکای نیوز به غیر قانونی بودن این کار خود در ایران اذعان کرد و گفت: اشتباه خیلی احمقانه‌ای بود که ۱۵ سال پیش مرتکب شدم. در واقع به ایران رفته بودم تا تاثیر مخرب تریاک را از نزدیک ببینم. او گفت: من تاثیر آن را وقتی وزیر امور زندان‌ها بودم دیده‌ام. این کار بسیار اشتباهی بود، اشتباهی احمقانه کردم. آقای استورات گفته است: من در یک مراسم عروسی بودم و یک نفر در اتاق وافور را دستم داد و من هم آن را کشیدم. نباید این کار را می‌کردم، اشتباه بود.

درباره ارتباط میترا استاد با نهادهای امنیتی قرائنی وجود ندارد
سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده محمدعلی نجفی گفت: ما تاکید کرده‌ایم که به این پرونده هم با دقت رسیدگی شود و هم به لحاظ جریحه‌دار شدن احساسات مردم و جامعه و بازتابی که پیدا کرده، ضمن دقت با سرعت هم رسیدگی شود. غلامحسین اسماعیلی به ایلنا گفت: ما بنای این را نداریم که دقت را فدای سرعت یا سرعت را فدای دقت کنیم. بایستی تمام ابعاد این پرونده دقیقا روشن شود و با روشن شدن پرونده قاضی پرونده اظهارنظر قضایی خود را انجام خواهد داد. اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره ارتباط میترا استاد (همسر محمدعلی نجفی) با نهادهای امنیتی گفت: اولا در این ارتباط قرائنی وجود ندارد؛ ضمن اینکه چیزی که الان رسیدگی می‌کنیم پرونده قتل است و فعلا مسئولیت‌مان این است که تکلیف پرونده قتل را روشن کنیم و به سایر زوایای پرونده در فرصت بعدی رسیدگی خواهد شد.

 

آمریکا به زودی در مقابل انقلاب اسلامی زانو خواهد زد
حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات گفت:رهبر انقلاب اسلامی با حکمت خود بیان می‌کنند که ۲۵ سال آینده اثری از صهیونیست‌ها بر روی کره زمین نخواهد بود و پیش‌گویی‌ها و غیب‌گویی‌های رهبری همچون ائمه در حال رخ دادن است و به زودی آمریکا در مقابل انقلاب زانو خواهد زد. مصلحی گفت: بیش از ۱۴ میلیون مقاله در فضای مجازی وجود دارد و بیش از ۷۰ درصد آن در تمامی بخش‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، نظامی و امنیتی بیان می‌کند که آمریکا در حال فروپاشی است. وی ادامه داد: رهبر انقلاب اسلامی با حکمت خود بیان می‌کنند که ۲۵ سال آینده اثری از صهیونیست‌ها بر روی کره زمین نخواهد بود و پیش‌گویی‌ها و غیب‌گویی‌های رهبری همچون ائمه در حال رخ دادن است و به زودی آمریکا در مقابل انقلاب زانو خواهد زد. وزیر سابق اطلاعات بیان کرد: دشمن در صدد است در سال ۹۸، فتنه‌ای شدیدتر از سال ۸۸ را به راه اندازد ولی ملت ایران با اقتدار و مقاومت خود از این گردنه سخت عبور خواهد کرد گرچه ممکن است سوءتدبیرهایی وجود داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه: فرقی بین ظریف و سلیمانی نیست
سید عباس موسوی، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهرستان محمودآباد گفت: چاشنی فشار روانی و تبلیغاتی و اثرگذاری روی افکار مردم در دستور کار معاندین نظام است. وی خاطرنشان کرد: خبر داریم که تیم هایی در کشور های مختلف در حال تزریق یأس از طریق فضای مجازی هستند، با رصد اخبار کشور و با توجه به آشنایی با روحیات ما خبرهایی را منتشر می کنند و چون با سواد رسانه‌ای بیگانه هستیم این اخبار را باور می‌کنیم. وی با تاکید بر این که جنگی نخواهد شد اما باید آمادگی دفاعی و نظامی خود را حفظ کنیم، تصریح کرد: فرقی بین سردار سلیمانی و دکتر ظریف وجود ندارد و هر دو گوش به فرمان رهبری هستند.

ادعای یک روزنامه‌نگار در خصوص تلاش برای مسموم کردن نجفی
روز سه‌شنبه، ۷ خردادماه ۱۳۹۸، محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران، همسرش میترا استاد را به ضرب دو گلوله به قتل رساند. در همین راستا، بهروز شجاعی ضمن انتشار اسکرین شات چت خود با محمدعلی نجفی، در یک پیام توییتری نوشت: این اسکرین شات چتی است که روز انتشار خبر خودکشی دکتر نجفی با ایشان انجام دادم، از بازپرس محترم پرونده، وکیل آقای نجفی، خبرنگاران و حتی دستگاه امنیتی می‌خواهم ماجرای مسمومیت نجفی را واکاوی کنند، کلید ماجرا شاید آنجاست!

عذرخواهی نامزد رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا برای تریاک کشیدن در ایران/قوه قضائیه: درباره ارتباط «میترا استاد» با نهادهای امنیتی قرائنی وجود ندارد/خنثی‌سازی حمله تروریستی در سنندج در روز قدس

حمله با چاقو به رئیس آموزش و پرورش مانه و سملقان
معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: افرادی ناشناس دیشب به مدیر آموزش و پرورش شهرستان مانه و سملقان حمله کرده و او را مصدوم کردند. قنبرعلی خوش آئینه روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بهمن صفرپور، مدیر آموزش و پرورش شهرستان مانه و سملقان توسط چند نفر ناشناس جلو منزل خود، با چاقو مورد حمله قرار گرفت. وی افزود: وی که در این حادثه از ناحیه کتف و دست مجروح شده بود ابتدا به بیمارستان پورسینای شهر آشخانه و سپس بیمارستان امام علی (ع) بجنورد منتقل شد. معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی با بیان اینکه ضاربان متواری شده‌اند، گفت: خوشبختانه حال این همکار فرهنگی مساعد است و نیروی انتظامی تحقیقات برای دستگیری متهمان را آغاز کرده است.

خنثی‌سازی حمله تروریستی در سنندج در روز قدس
فرمانده نیروی انتظامی کردستان، با بیان این مطلب گفت: در چند روز گذشته با اشراف نیرو‌های اطلاعاتی نیروی انتظامی ۳ نفر از اعضای یک گروهک تروریستی که قصد داشتند در روز قدس در سنندج عملیات تروریستی انجام دهند با ۳ قبضه اسلحه و ۱۳ خشاب و حدود ۳۰۰ گلوله دستگیر شدند . سردار علی آزادی افزود: مردم استان کردستان آسوده خاطر باشند که پلیس با هوشیاری کامل از امنیت استان حفاظت می‌کند و چنانچه شهروندان موارد مشکوکی را در اطراف خود مشاهده می‌کنند با شماره تلفن ۱۴۶ تماس حاصل کنند تا ماموران نیروی انتظامی در اسرع وقت موضوع ار بررسی کنند.

ادامه پافشاری داوری بر ادعای خود ردباره نجفی
عبدالرضا داوری با پافشاری بر موضع عجیب خود درباره پرونده نجفی در تویئتر نوشت: هنوز هم معتقدم كه اگر دكتر نجفي، بناي آدم كشي داشت، فردي را اجير ميكرد و ردي از خود باقي نمیگذاشت؛ او در حالتي نامتعادل و تحت فشار شديد، جنايت كرد.

عذرخواهی نامزد رهبری حزب محافظه‌کار بریتانیا برای تریاک کشیدن در ایران/قوه قضائیه: درباره ارتباط «میترا استاد» با نهادهای امنیتی قرائنی وجود ندارد/خنثی‌سازی حمله تروریستی در سنندج در روز قدس

پیشنهاد یک امام جمعه: مفسدان اقتصادی را به دریا بریزیم
حجت الاسلام محمد جواد باقری امام جمعه اسالم ضمن تأکید بر برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی گفت: باید از این دزدان اقتصادی پرسید چرا موقع خوشگذرانی با پول بیت المال کراوات می زنید ولی وقتی در دادگاه حاضر می شود پیشانی تان پینه می بندد و انگشتر عقیق به دست کرده و ریش می گذارید؟ می خواهید اسم اسلام و انقلاب را خراب کنید؟ می خواهید بگویید مذهبی ها مفسد اقتصادی هستند؟ دست شما بوقلمون صفت ها برای مردم رو شده است. مردم فرق خادم و خائن را می دانند و از دستگاه قضا این را می خواهند: « مفسدان اقتصادی را به دریا بریزید. »

انتقاد شدید عارف از عملکرد صدا و سیما درباره پرونده نجفی
رئیس فراکسیون امید: این پرونده یک پرونده شخصی است و باید صدا و سیما اجازه می‌داد مانند سایر پروندهای شخصی روند طبیعی خود را طی کند و بعد اطلاع‌رسانی کند. واقعا از رفتارهای صورت گرفته بخصوص صدا و‌سیما در جریان پرونده نجفی گلایه‌مندم و اعتراض داریم و دلخوریم. متاسفانه در هر اتفاقی گروهی دنبال اغراض سیاسی خود هستند و این مساله درست نیست و نباید از مسائل شخصی افراد برای تسویه حساب‌های شخصی استفاده کرد.

باید توان دفاعی و بازدارندگی خودمان را ارتقا دهیم
علی اکبر ناطق نوری در حاشیه راهپیمایی روز جهانی قدس در جمع خبرنگاران اظهار داشت: به فضل الهی ما پس از تجربه هشت سال دفاع مقدس پیشرفت بسیار زیادی در بخش نظامی کرده ایم که عمدتاً هم برای دفاع و بازدارندگی است.وی با تاکید بر اینکه ما بر اساس مکتب مان هیچگاه حمله کننده نخواهیم بود، گفت: باید توان دفاعی و بازدارندگی خودمان را ارتقا دهیم و در بالاترین سطح قرار گیریم.رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: توان نظامی ما در منطقه بی نظیر است و می توانیم به بهترین شکل در منطقه و خارج از آن از خود دفاع کنیم.ناطق نوری با اشاره به برگزاری کنفرانس بحرین در راستای معامله قرن گفت: همانطور که اجلاس دیگر آنان علیرغم هزینه های بسیار زیاد به نتیجه نرسید و به شکست ختم شد، همه علائم نشان دهنده آن است که این کنفرانس ها نیز با شکست روبرو می شود.

قیمت منطقی دلار حدود 8500 تا 9 هزار تومان است
سیدحسن حسینی شاهرودی با اشاره به روند کاهشی قیمت ارز در روزهای اخیر، گفت: پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان بازار ارز این است که قیمت انواع ارز، به‌خصوص دلار طی ماه‌های آتی روند کاهشی خواهد داشت.وی با تأکید بر اینکه تحریم‌های آمریکا تأثیر به‌سزایی در افزایش قیمت ارز نداشته است، اظهار داشت: آمریکایی‌ها با جنگ روانی در داخل کشور در صدد آشوب بودند و می‌خواستند این طور القا کنند که تحریم‌ها در افزایش قیمت‌ها و نابه‌سامانی‌های بازار کالاهای اساسی مؤثر نقش داشته، در صورتی که واقعیت چیز دیگری است. با توجه به اینکه تمرکز صادرات و مبادلات تجاری کشور از دلار به‌ سمت ارزهای دیگر در حال سوق پیدا کردن است، بنابراین، دلار دیگر نقشی در مبادلات تجاری نخواهد داشت، البته این مسئله نیازمند طی زمانی است که در آینده محقق خواهد شد.نماینده مردم شاهرود در مجلس در پایان با تأکید بر اینکه قیمت منطقی و واقعی دلار حدود 8500 تا 9 هزار تومان است، خاطرنشان کرد: هنگامی که دلار به 10 و یا 11 هزار تومان رسید، بانک‌ها اعلام کردند که دلارهای بازار را خریداری می‌کنند، این کار عملاً اجازه نداد که نرخ دلار کمتر شود که به‌نظر می‌رسد دولت نیز تمایل دارد تا قیمت دلار در کانال 10 و یا 11 هزار تومانی بماند، اما طی ماه‌های آینده روند کاهشی خواهد داشت.

جنگ با تهران برنده نخواهد داشت
حشمت الله فلاحت‌پیشه درباره این‌که برخی از کشورها مانند عمان، پاکستان، ژاپن و عراق قصد دارند نقش میانجی میان تهران و واشنگتن را اجرا کنند، تا مانع تنش احتمالی بین ایران و آمریکا شوند،‌ گفت: آمریکایی‌ها در چند وقت اخیر علاوه بر اینکه به صورت مختلف و مستقیم درخواست‌های مختلفی برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند از طریق کشورهای ثالث هم این پیام را به تهران داده‌اند.وی ادامه داد: همین طرف‌های ثالث که آمریکایی‌ها از آن‌ها درخواست مذاکره با ایران کرده بودند، صراحتا این پیام را به آمریکا رساندند که از موضع جنگ با ایران صحبت نکنند؛ چراکه جنگ با تهران عملا هیچ برنده‌ای نخواهد داشت.رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: طرف‌های ثالث به آمریکایی‌ها گوشزد کرده‌اند که جمهوری اسلامی کشوری است که به خوبی توانایی اداره خود در زمان جنگ را دارد بنابراین نمی‌توان با ایران از این موضع وارد عمل شد.

پارلمان اصلاحات برای فعالیت نیاز به مجوز وزارت کشور ندارد
قاسم میرزایی نیکو درباره اینکه گفته شده در صورت تشکیل پارلمان اصلاحات، این کمیسیون به این پارلمان مجوز فعالیت نخواهد داد، گفت: اگر این پارلمان در شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان تصویب شود و قرار به تشکیل باشد نیاز به اخذ مجوز از کمیسیون ماده 10 احزاب ندارد.وی با بیان اینکه در قانون نحوه فعالیت احزاب ذکر شده و برای تشکیل جبهه نیاز به اخذ مجوز از سوی وزارت کشور نیست، ادامه داد: در این قانون ذکر شده که جبهه از اطلاع چند حزب به کمیسیون ماده 10 احزاب شکل می‌گیرد، که بر سر یک موضوع و در یک زمان خاص ائتلاف می‌کنند.عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تصریح کرد: قرار است در این پارلمان جمعی از احزاب طیف اصلاحات جلساتی را برگزار کنند که این موضوع از نظر آئین‌نامه فعالیت احزاب منعی نخواهد داشت. عضو ناظر مجلس در کمیسیون ماده 10 احزاب با بیان اینکه جبهه‌ها تنها برای برگزاری راهپیمایی یا برگزاری تجمعات از وزارت کشور مجوز دریافت کنند، اضافه کرد: پس از تشکیل پارلمان اصلاحات باید این موضوع به کمیسیون ماده 10 احزاب اطلاع داده شود و نیازی به مجوز نیست./ تسنیم

کنایه‌های تند سعید جلیلی به برجام
سعید جلیلی ظهر امروز در سخنرانی مراسم پایانی روز قدس مشهدمقدس اظهار داشت: آنچه را که توانسته صورت داده و آنچه را که نتوانسته می‌خواهد به ملت ما بفروشد! این حرکت را دنبال می‌کند؛ این متحدینش چه می‌گویند؟ مقام سیاسی اروپایی اخیرا با جسارت و با وقاحت می‌گوید باید به تعهدات برجامی ادامه دهید. چرا؟ یک طرف هر آنچه تعهد داشته صورت داده و آن یکی زیرش زده اما با وقاحت این را می‌گویند. می‌گویند اگر درخت برجام میوه نداشت از سایه‌اش استفاده کنید.وی تصریح کرد: می‌گویند میوه‌اش از ما و سایه‌اش از شما و بعد چند روز می‌گویند شاخ و برگ و چوبش هم مال ما(اروپایی‌ها)!، می‌گویند تو هیچ چیز نداشته باش اما گفت‌وگوی تمدن‌ها مال تو! بحث فلسطین به تنهایی کافی است تا با عبرت آموزی از آن همه معضلات مواجهه با نظام استکباری را برطرف کرد.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار