از 5 روز جشنواره، 3 شب جشن، یک روز افتتاحیه و یک روز دیگر اختتامیه است که افتتاحیه عصر روز 29 هُم خرداد ماه با حضور حسین زادگان استاندار مازندران، دکتر علیمحمد شاعری نماینده مجلس و مدیران ارشد استان و شهرستان برگزار خواهد شد و همچنین از نماینده مجلس در خواست کردیم در مراسم افتتاحیه و اختتامیه، حداقل یک مسئول کشوری با اولویت سازمان گردشگری و جهاد کشاورزی برای دعوت به این مراسم بیاوریم.
کد خبر: ۷۴۹۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱ 30 May 2019

به گزارش تابناک مازندران، دومین جشنواره تمشک جنگلی ایران در نکا بصورت ملی برگزار می شود .

دکتر سید مهدی احمدی شهردار شهرستان نکا در دومین جلسه ی برگزاری جشنواره ی تمشک جنگلی در جمع اصحاب رسانه ضمن خوش آمدگوئی، آنان را چشم، گوش و زبان مردم و مسئولین قلمداد کرد و از آنان خواست: بعنوان رابط بین مسئولین و مردم نقش خود را بخوبی ایفا نمایند تا هم مشکلات مردم را بگوش مسئولین برسانند و هم عملکرد مدیران را به مردم اعلام نمایند تا کار با قوت بیشتری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پیگیری شود.

وی افزود: علارغم اینکه در شهرستانهای متعدد مازندران و بویژه در مرکز استان، رسانه های زیادی خبرهای شهرداری نکا را پوشش می دهند، سیاست بنده در حوزه رسانه بر بومی گردی است، تا هم از ظرفیت بومیان استفاده بهینه شود و هم اینکه اخبار و خدمات از طریق این خبرنگاران به مردم منعکس شود.

احمدی با اشاره به اینکه: نکا از جمله شهرهائیست که هم در حوزه ی نیروی انسانی و مدیریت و هم در زمینه ی منابع طبیعی دارای ظرفیتهای خوبی است، خاطرنشان کرد: متأسفانه به بعضی از ظرفیتها پرداخته نشد تا شکوفا شوند، مثلاَ مناطق روستایی و ییلاقی شهرستان نکا دارای ظرفیت کشت گیاه داروئیِ گل گاوزبان است که باید کشف، شناسانده و تبدیل به یک صنعت در شرق مازندران شود که به دنبالش فرآوریهایی نیز خواهد داشت و درنتیجه اشتغال و درآمدزایی ایجاد می کند و می تواند به عنوان نماد در شهر استفاده شود.

شهردار نکا با اشاره به اینکه: تمشک محصولی است که هیچکس برای تولید آن زحماتی مانند کاشت، مراقبت، سم زدن، ارائه خدمات و ... را متقبل نمی شود و فقط با لطف خداوند رشد کرده و به بهره برداری می رسد، افزود: در حال حاضر یکی از ظرفیتهائی که شهرداری و شورای اسلامی شهر آنرا کشف و به عنوان یک نماد معرفی کرد، تمشک بود که بالغ بر 1000 تن در سال استحصال می شود و به گفته ی کارشناسان، بخش زیادی از این محصول از بین می رود.

وی با بیان اینکه: یکی از خریداران کارآفرین در حوزه تمشک می گوید؛ "بنده هرساله 600 تن تمشک را از شهرستان نکا شخصاً تهیه و تبدیل به مربا و سایر فراورده ها می کنم"، گفت: تمشک از جمله میوه هائیست که دارای فرآورده های متعددی همچون؛ بستنی، مربا، شربت، شکلات، کیک و ... می باشد که همه ی این ویژگی ها ما را بر آن داشت تا به سمت این محصول و نعمت الهی معطوف بداریم و آن را بعنوان نماد گردشگری شهرستان نکا معرفی و هرساله جشنواره ای تحت عنوان «جشنواره تمشک جنگلی» برگزار نمائیم.

سید مهدی احمدی با اشاره به اینکه: جشنواره ها معمولاَ؛ محلی، شهرستانی، استانی، ملی و بین المللی هستند، خبر داد: تقریباً یکسال است که با کمک رئیس گردشگری و صنایع دستی شهرستان بدنبال ثبت این نماد گردشگری هستیم و تلاش می کنیم تا زمان افتتاح دومین جشنواره، آن را ثبت ملی کنیم تا امسال دومین جشنواره را با عنوان «جشنواره ملی تمشک جنگلی ایران» برگزار نمائیم.

وی خبر داد: بعد از برگزاری اولین جشنواره تمشک در سال گذشته، حدود 6 ماه است که 8 جلسه برگزار کردیم که جشنواره سال گذشته را آسیب شناسی و برای برگزاری دومین جشنواره برنامه ریزی نمائیم تا بتوانیم در سال آینده جشنواره ای بهتر از سال گذشته برگزار نمائیم.

شهردار نکا با اشاره به اینکه: در آسیب شناسی جشنواره ی گذشته به چند آسیب رسیدیم گفت: در سال گذشته در مکان جشنواره کمبود تمشک داشتیم که امسال مقرر شد این نقص در غالب تنظیم تیم هایی برای چیدن تمشک از سوی پیمانکار حل شود.

احمدی مشکل دیگر جشنواره ی پارسال را گرمای مکان جشنواره برشمرد و خبر داد: تغییراتی در فضای دومین جشنواره تمشک ایجاد خواهد شد تا این مشکل نیز رفع شود.

سید مهدی احمدی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات اولین جشنواره تمشک در سال گذشته زمان کم برگزاری جشنواره بود که 3 شب جشن داشتیم و 2 شب دیگر نمایشگاه تمدید شده بود، خبر داد: امسال با توجه به اینکه نمایشگاه محصولات صنایع دستی و گردشگری و توانمندی های بومی و محلی هم برگزار می شود، جهت توجیه اقتصادی برای شرکت کنندگان در جشنواره، بنا را بر این گذاشتیم که جشن امسال بیشتر و در 5 شب برگزار شود.

وی با بیان اینکه: در اولین جشنواره تمشک نکا شهرداری و شورای اسلامی شهر شخصاً ورود کرده بودند، اعلام کرد: در دومین جشنواره ملی تمشک جنگلی همه ی مدیران و مسئولین در برگزاری این جشنواره حضور می یابند و جشنواره در قالب ستاد برگزار می شود و «ستاد برگزاری دائمی جشنواره ملی تمشک جنگلی ایران» را خواهیم دا شت .       

شهردار نکا در ادامه تصریح کرد: «ستاد برگزاری دائمی جشنواره ملی تمشک جنگلی ایران» را منتسب به شهرداری، شورای اسلامی، فرمانداری، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی نمی دانیم، بلکه این کار و اقدامیست مشترک، از سوی همه ی دستگاههای اجرائی شهرستان که دبیری آن را شهرداری بر عهده گرفت و در حال انجام برنامه های اولیه ی آن هستیم.

دبیر دومین جشنواره ملی تمشک جنگلی ایران افزود: جلسات جشنوازه را با حضور توحیدی مقدم فرماندار نکا، معاونین وی، بخشداران، رؤسای ادارات، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، گردشگری و میراث فرهنگی، بهداشت، هلال احمر، نیروی انتظامی، شورای اسلامی شهر، شهرداری، سازمان ورزش و جوانان و ارشاد ارسلامی برگزار کردیم.

سیدمهدی احمدی با اعلام اینکه: این جشنواره با 3 محوریت و در 100 غرفه برگزار میشود، عنوان کرد: ارائه توانمندیهای نکا در حوزه ی ورزشهای بومی و محلی با همکاری سازمان ورزش و جوانان و هیأت بومی و محلی از ارکان این جشنواره است.

وی خبر داد: توانمندی های نکا در حوزه هنر و موسیقی از دیگر محوریت آن است که رئیس فرهنگ و ارشاد شهرستان نکا در جلسات برنامه ریزی جشنواره، نام نیروهای بومی و محلی را در حوزه هنر و موسیقی معرفی کرد تا بر مبنای آن از ظرفیتهای بومی و محلی نکا استفاده نمائیم.

شهردار شهرستان نکا ارائه صنایع دستی و گردشگری شهرستان با همکاری رئیس میراث فرهنگی در غرفه ها جهت همه ی توانمندی های بومی شهرستان نکا در حوزه هنرهای دستی را از محوریت دیگر جشنواره برشمرد.

وی افزود: غرفه های دیگری نیز برای خدمات رایگان پزشکی، خدمات هلال احمر و ... نیز اختصاص یافت.

سید مهدی احمدی در ادامه گفت: از 5 روز جشنواره، 3 شب جشن، یک روز افتتاحیه و یک روز دیگر اختتامیه است که افتتاحیه عصر روز 29 هُم خرداد ماه با حضور حسین زادگان استاندار مازندران، دکتر علیمحمد شاعری نماینده مجلس و مدیران ارشد استان و شهرستان برگزار خواهد شد و همچنین از نماینده مجلس در خواست کردیم در مراسم افتتاحیه و اختتامیه، حداقل یک مسئول کشوری با اولویت سازمان گردشگری و جهاد کشاورزی برای دعوت به این مراسم بیاوریم.

دبیر برگزاری دومین جشنواره ملی تمشک جنگلی ایران درباره تفاوت دیگر جشنواره ی امسال نسبت به سال گذشته گفت: در سال گذشته افتتاحیه صبح و جشن شب بود، ولی امسال افتتاحیه را وصل به جشن شبانه کردیم. 8 غروب افتتاحیه داریم، 8 تا 9 موقع نماز و استراحت است دوباره از ساعت 9 تا 11 شب مثل هر شب در همان مکان قبلی در شهید عباسپور می باشد.

احمدی ضمن تشکر از همه ی اصحاب رسانه چه بومی-محلی و چه ملی که در سال گذشته در حوزه ی انعکاس خبری جشنواره تلاش کردند، از آنان خواست تا امسال نیز این ظرفیت خوب را که منبع درآمدی برای شهروندان نکایی است با تمام توانمدی و بنحو احسن انعکاس خبری دهند و همکاری خود را بصورت مستدام ادامه دهند.

وی در ادامه خبر داد: امسال به پیمانکار پیشنهاد دادیم مثل سایر جشنواره ها یک غرفه را به خبرنگاران و خبرگزاری ها اختصاص دهیم که سال گذشته نداشتیم.

شهردار شهرستان نکا با بیان اینکه: در همین راستا صدا و سیما، رادیو، حوزه اطلاعات و اخبار نیز همکاری خواهند داشت، اعلام کرد: یکی از ویژگیهای جشنواره ی امسال، حضور تمام قد صدا و سیما در پشتیبانی این جشنواره است که مطمئنم با این آمادگی رسانه ها قطعاً شاهد انعکاس خبری خوبی در جشنواره تمشک نکا خواهیم بود، زیرا ظرفیت تمشک با توجه به استحصال سالانه 1000 تن در شهر، بالاست و بسیاری از خانواده ها ممکن است درآمدشان در طول سال 15 الی 20 میلیون تومان از تمشک بدست آید هرچند که امسال فراوانتر از سالهای گذشته هست.

دبیر برگزاری دومین جشنواره ملی تمشک جنگلی ایران گفت: مدیران جهاد کشاورزی، گردشگری، ارشاد، ورزش و جوانان، فرمانداری، شهرداری، شورا و با کارشناسی آقای محمدپور جمعاً به تعداد 8 نفر، توانمندی ها را بررسی و پیمانکار را به عنوان برنده اعلام کردیم که در این راستا هم فراخوان دادیم و هم ظرفیتها را بررسی کردیم.

سید مهدی احمدی یک هفته قبل از برگزاری نمایشگاه، محل نمایشگاه آماده و المان تمشک که پارسال نصب نشده بود، نصب می شود، یادبود، تندیس و ... نیز مثل سال گذشته تهیه خواهد شد، مستندی هم در پایان کار تهیه خواهد شد.

احمدی با دعوت از همه ی اقشار مردم برای شرکت در جشنواره، حضور هرچه بیشتر بازدیدکنندگان را سبب رونق اقتصادی برنامه دانست و از پیگیری مزرعه تمشک در شهرستان خبر داد و گفت: به دنبال تهیه زمینی برای کشت محصول تمشک هستیم که قطعاً تمشک جنگلی نخواهد بود.

خبر: الهام زارعی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار