معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه رازی در نشست خبری ، ضمن تشریح فعالیت های این معاونت گفت : هیچ گونه تخلفی در انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه رازی صورت نگرفته است
کد خبر: ۷۴۹۳۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶ 28 May 2019

به گزارش خبرنگار تابناک ، صبح امروزپنجم خرداد ماه دکتر علی اکبر محسنی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی و رئیس شورای هماهنگی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های استان کرمانشاه در نشست خبری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ، که با حضور اصحاب رسانه استان کرمانشاه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد ، به تشریح فعالیت و برنامه های این معاونت پرداخت.

دکتر محسنی در ابتدا به بیان اهم وظایف معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها پرداخت و افزود: برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی؛ توسعه و ایجاد بستر مناسب برای انجام فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی؛ ترویج روحیه دین‌گرایی و دین‌پژوهی و به ویژه فعالیت‌های قرآنی؛ برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فوق برنامه دانشجویان؛ برگزاری کارگاه‌های آموزش‌های مهارتی و کارآفرینی، بررسی درخواست‌های تشکل‌های دانشجویی اعم از سیاسی، مذهبی، انقلابی، دینی و حمایت‌های مادی و معنوی از فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی دینی و اجتماعی دانشجویان از مهم‌ترین وظایف معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها به شمار می‌آید.

ایشان برجسته‌ترین ویژگی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه را در حوزه "اجرایی" یاد کرد و افزود: این حوزه شامل اجرای مجموعه آیین‌نامه‌ها، قوانین و مصوبات شورای فرهنگی دانشگاه، هیأت نظارت بر تشکل‌های دانشگاه، هیأت نظارت بر نشریات دانشجویی، کانون‌های دانشگاه و آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، آسیب‌شناسی فرهنگی، دینی و اخلاقی در جامعه و نیازسنجی فرهنگی، اخلاقی و دینی در سه سطح دانشجویی، اساتید و کارمندی و ارزیابی کمیت و کیفیت سطح فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه رازی می‌باشد.

دکتر محسنی، معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها را مجری مصوبات شوراهای فرهنگی و نظارتی دانشگاه‌ها دانست و یادآور شد: بُعد اجرایی معاونت فرهنگی با توجه به مجموعه ضوابط و قوانین، پُررنگ‌تر و برجسته‌تر از بُعد نظریه ‌پردازی و تصمیم‌سازی است.

فعالیت ۷۴ انجمن علمی-دانشجویی در دانشگاه رازی/"انجمن فرهنگ و سیاست" تنها تشکل رسمی و قانونی جریان منتصب به اصلاح‌طلبان است که مجوز فعالیت در دانشگاه رازی را دارد

 

این مقام مسئول "تشکل‌های سیاسی"، "انجمن‌های علمی" و "کانون‌های فرهنگی" را سه حوزه تعریف شده برای فعالیت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: در بحث تشکل‌های سیاسی، طی ۱۰ سال اخیر و تا پیش از حضور بنده در معاونت فرهنگی، تشکل‌های اصلاح‌طلب دانشجویی هیچ فعالیتی در دانشگاه رازی نداشتند و در حال حاضر "انجمن فرهنگ و سیاست" تنها تشکل رسمی و قانونی جریان منتسب به اصلاح‌طلبان است که مجوز فعالیت در دانشگاه رازی را دارد که می‌تواند یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های معاونت در حوزه تشکل‌های سیاسی باشد.

دکتر محسنی از "انجمن‌های علمی-دانشجویی" به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فعالیت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه نام برد و بیان کرد: این انجمن‌ها کاملاً در راستای تحقق اهداف ذاتی دانشگاه گام بر می‌دارند و فعالیت‌های آن مکمل اهداف و رسالت ذاتی دانشگاه است.

ایشان از رشد چشمگیر تعداد انجمن‌های علمی-دانشجویی دانشگاه رازی خبر داد و افزود: در سال ۱۳۹۵ تعداد ۳۹ انجمن علمی در دانشگاه رازی داشتیم و هم‌اکنون این آمار به ۷۴ انجمن علمی فعال افزایش یافته است، همچنین ۵۱ نشریه علمی در سطح دانشگاه فعالیت دارند.

دکتر محسنی به فعالیت کانون‌های فرهنگی در دانشگاه رازی اشاره کرد و گفت: تعداد کانون‌های فرهنگی دانشگاه از پنج مورد به ۹ مورد افزایش داشته و هم‌اکنون کانون‌های "آفتاب"، "امید اجتماعی"، "فیلم و عکس"، "هلال احمر"، "شعر و ادب"، "مطالعات فرهنگی" و "تئاتر و هنرهای تجسمی" فعالیت دارند اما ما از کمیّت و کیفیت این کانون‌ها ناراضی هستیم که البته این نارضایتی متوجه دانشجو نیست بلکه متوجه آیین‌نامه‌های دست و پا گیر است. به‌عنوان مثال کانون موسیقی که از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برخوردار است، به دلیل اختلافات و کشمکش‌هایی که در  نوع و کیفیت موسیقی، شعر و نوازندگان و معیارهای حلال و حرام و مجاز و غیرمجاز بودن آن بین جناح‌های مختلف و حتی میان مراجع تقلید وجود دارد، فعالیتی ندارد. این کانون علی‌الظاهر به رسمیت شناخته شده اما برای اجرا با موانع و سلیقه‌های بازدارنده‌ی متعددی مواجه است که البته این محدودیت، در اکثر دانشگاه‌ها در مورد کانون موسیقی وجود دارد.

 

پیشگامی دانشگاه رازی در برگزاری "کرسی‌های آزاداندیشی"/ افزایش قابل توجه تعداد نشریات دانشجویی در دانشگاه

 

این مسئول با ادامه توضیحات در خصوص محدودیت فعالیت برای برخی از کانون‌های فرهنگی، گفت: در حوزه مطالعات فرهنگی یا کانون فیلم نیز با این محدودیت‌ها مواجه هستیم. به دلیل اختلافات عمیق فکری، فرهنگی و دیدگاهی میان مسئولان حوزی، دانشگاهی، سیاسی و فرهنگی؛ کانون‌های فرهنگی آن طور که شایسته است، بستر لازم و مناسب برای فعالیت ندارند و عملا با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند به همین دلیل بسیاری از دانشجویان علاقه و انگیزه خوبی برای استقبال از این کانون‌ها از خود نشان نمی‌دهند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی، از افزایش قابل توجه تعداد نشریات دانشجویی در دانشگاه خبر داد و اظهار داشت: سال ۱۳۹۵ تنها ۲۳ نشریه دانشجویی داشتیم اما هم‌اکنون ۱۵۳ نشریه در سطح مجموعه تشکل‌های دانشگاهی دانشگاه رازی مجوز فعالیت دارند.

دکتر محسنی در ادامه از پیشگامی دانشگاه رازی در برگزاری "کرسی‌های آزاداندیشی" در دو سطح دانشجویی و اساتید خبر داد و تصریح کرد: از زمان فعالیت بنده در معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تاکنون ۲۲ کرسی آزاداندیشی در زمینه‌های مختلف با هدف بررسی و نقد اتفاقات کلان ملی و بعضاً بین‌المللی مربوط به جهوری اسلامی ایران برگزار شده است.

ایشان توضیح داد: کرسی‌های آزاداندیشی با محوریت موضوعاتی همچون سیل، زلزله، برجام، FATF، ۲۰۳۰، محصولات تراریخته با تکیه بر ظرفیت‌های علمی اساتید شاخص، برجسته و صاحب‌ نظر دانشگاه رازی در این حوزه‌ها و با دعوت از صاحب‌نظران جناح‌های مختلف، برگزار کردیم که با استقبال مواجه شده است.

دکتر محسنی تاکید کرد: دانشگاه رازی در  برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در ابعاد مختلف کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، ملی، امنیتی، اجتماعی و بین‌المللی؛ فعال عمل کرده و در بسیاری از این کرسی‌ها ابتکار عمل را در دست داشته و پیشگام بوده است، به لحاظ کمّی نیز دانشگاه رازی یکی از چند دانشگاه موفق کشور در این زمینه به شمار می‌آید.

 

خط قرمز دانشگاه رازی در برگزاری تریبون‌های آزاد، "وحدت ملّی" است

 

ایشان اشاره‌ای به "تریبون‌های آزاد دانشجویی" داشت و بیان کرد: در خصوص برگزاری تریبون‌های آزاد دانشجویی محدودیتی وجود ندارد و به هر تقاضایی از طیف اصلاح طلب، بسیج، اصولگرا و کانون‌ها و... رسیدگی می‌شود. البته خط قرمز ما در برگزاری تریبون‌های آزاد، "وحدت ملّی" است و به تریبون‌های آزادی که موضوعات آنها مغایر با وحدت ملّی باشد و به اصل نظام لطمه بزند، به دلیل مصلحت سنجی‌های کاملا امنیتی که به ندرت از این موارد داشتیم، مجوز برگزاری داده نمی‌شود.

دکتر محسنی با بیان اینکه به طور متوسط تریبون‌های آزاد دانشجویی هر هفته در ابعاد مختلف برگزار شده، گفت: ما حتی به این تریبون‌ها مجوز  دادیم که معاونت فرهنگی را نقد کنند چراکه تنها راه نجات کشور و ایجاد همدلی و وفاق ملّی، تنها راه دفع تهدیدات بین‌المللی و دفع خطرات داخلی و تنها راه زدودن ابهامات و بی‌اعتمادی‌ها و بدبینی‌ها و قضاوت‌های یکجانبه را در توسعه و گسترش "گفتگو و نقدهای سیاسی-اجتماعی" می‌دانیم اما خط قرمز ما نقد و اعتراضی است که به امنیت ملّی و وحدت ملّی کشور لطمه بزند و غیر از این محدودیتی برای نقد نداریم.

دکتر محسنی برگزاری ۱۵۳ کارگاه آموزشی در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، دینی و علمی، برگزاری ۳۵۴ فعالیت فوق برنامه، برگزاری ماهانه ۸۵۰۰ نفرساعت کارگاه مهارت‌افزایی علمی و کارآفرینی برای دانشجویان و جشنواره ملّی قرآن و عترت را از دیگر اقدامات انجام شده توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی برشمرد و گفت: دانشگاه رازی پس از دانشگاه تهران، دومین دانشگاهی است که دهمین جشنواره بین‌المللی "حرکت" را به نحو شایسته‌ای میزبانی کرد که با رضایت و استقبال دانشگاه‌های کشور همراه بود.

دکتر محسنی، برگزاری جشنواره داخلی رویش، برگزاری سه دوره جشنواره ملّی امام رضا(ع)، میزبانی شایسته همایش بین‌المللی زکریای رازی، برگزاری ۷۹۵ برنامه مجزا در قالب کنفرانس، نمایشگاه، نشست تخصصی، کارگاه علمی، مسابقات کارآفرینی و اختراع توسط انجمن‌های علمی را از دیگر اقدامات مثبت انجام شده در حوزه معاونت فرهنگی دانشگاه برشمرد.

این مسئول در ادامه بیان کرد: دانشگاه رازی اولین دانشگاه در کشور است که نشست آزاداندیشی موانع تحقق گام دوم انقلاب را با محوریت "موانع تحقق عدالت اجتماعی و آرمان‌های انقلاب" بعد از چند روز از  ابلاغ این بیانیه برگزار کرد.

 

کو‌چک‌ترین تخلفی در انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه رازی صورت نگرفته است

 

دکتر محسنی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ابطال نتایج انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه رازی از سوی مسئولان وزارت متبوع، گفت: یقیناً همه مسئولان حوزه معاونت فرهنگی دانشگاه گرایشات سیاسی و تعلقات فکری خاصی دارند اما قسم می‌خورم که در اجرای مقررات کو‌چک‌ترین تخلفی صورت نگرفته است، در نامه‌ای که از  وزارت علوم دریافت کردیم سه اشکال برای ابطال نتایج انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی عنوان شده: در این نامه آمده که معاونت فرهنگی به جای یک هفته، شش روز و ۱۲ ساعت زمان برای ثبت نام و تبلیغ صاحبان نشریات در نظر گرفته که البته به دلیل ضرب‌الاجلی بود که وزارت از  قبل برای ما تعیین کرده بود اما شخصاً فکر می‌کنم ۱۲ ساعت یا یک روز کمتر، تاثیری در برگزاری یک انتخابات بسیار پیچیده و ظریف ندارد.

ایشان ادامه داد: ما برای جلوگیری از ایجاد هرگونه شبهه و شائبه، از آقای دکتر کرمی مسئول نشریات در وزارت علوم درخواست کردیم که با حضور در دانشگاه رازی بر روند برگزاری انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی نظارت کند که ایشان نیز حضور یافتند و در جریان صفر تا صد روند برگزاری انتخابات قرار گرفتند و در پایان همان روز برگزاری انتخابات نیز عنوان کرد که مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی در ادامه افزود: یکی دیگر از دلایل وزارت علوم برای ابطال نتایج انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه رازی این بود که به ۱۷ نشریه دارای مجوز، اجازه شرکت در انتخابات را نداده‌ایم؛ در پاسخ به این ادعا باید بگوییم که ۱۷ نشریه نبوده بلکه ۸ نشریه اجازه شرکت در انتخابات را نداشتند و علت آن عدم رعایت ضوابط زمان‌بندی انتشار نشریه و به طور شفاف عدم انتشار منظم نشریه بوده است و لذا نشریاتی که ضوابط قانونی را اجرا کرده‌اند از شرکت در انتخابات محروم نشدند و بر اساس قانون تنها نشریاتی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که در طول یک سال گذشته حداقل یک شماره چاپ داشته باشند.

دکتر محسنی افزود: متأسفانه عده‌ای به ناحق یا از سر ناآگاهی، حوزه معاونت فرهنگی را به قانون‌شکنی متهم کردند، حتی زمانیکه از وزارت علوم سوال کردیم معیار فعال بودن یا نبودن یک نشریه چیست پاسخ دادند که " خود ما هم در این قضیه مسأله داریم و اصلاحاتی در آیین‌نامه در حال انجام است".

دکتر محسنی تاکید کرد: بنای معاونت فرهنگی بر این نیست که نشریه‌ای را تعطیل کند بلکه حقیقت وجود ما این است که زمینه‌های رشد و انتشار را تسهیل نماییم و سیاست ما به شکل‌های مختلف، تشویقی است نه بازدارنده.

ایشان در ادامه با اشاره به اجرای "آیین‌نامه پوشش مناسب" در دانشگاه رازی و برخی حواشی ایجاد شده در این خصوص، توضیح داد: متاسفانه عده‌ای معاونت فرهنگی را در فضای مجازی به ناحق آماج حمله قرار دادند و الفاظی مانند برخورد داعشی و فاشیستی از سوی برخی از تشکل‌های رسمی دانشگاه نسبت داده شده و برخی از تشکل‌ها و جریانات اعتقادی به حد و مرز ندارند.

 

از ۱۲ هزار دانشجو تنها ۲۵۰ نفر به آیین‌نامه پوشش مناسب پایبند نیستند/ دانشگاه پیگیر احقاق حقوق اکثریت دانشجویان است

 

دکتر محسنی بیان داشت: قانون پوشش مناسب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و یک بند آن من‌درآوردی نیست اما با کمال تأسف بنا به ملاحظات جریانی و سیاسی که خیلی‌ها می‌خواهند همیشه وجیه المله بمانند و کسی از آنها نرنجد در عین حال در مسیر خدا هم حرکت کنند آن را اجرایی نکردند.

ایشان اظهار داشت: تدوین این آیین‌نامه را بعد از طی یک پروسه معرفت شناسی، ارشادی، ترغیبی و توجیهی از دو سال قبل شروع کردیم تا نهایتاً بعد از رایزنی‌های بسیار در شورای فرهنگی، آیین‌نامه‌ی تلطیف‌شده‌ای که سراسر آن منبعث از آیین‌نامه ستاد عالی انقلاب فرهنگی و وزارتخانه است، در دانشکده‌ها نصب کردیم، جلسات متعددی نیز با اساتید متشرع و کارمندان و ضابطین فرهنگی در خصوص اجرای این آیین‌نامه، نحوه برخورد، آسیب‌ها، آگاهی‌بخشی، توجیهی و ارشادی مبتنی بر معرفت،  برگزار کردیم و تعدادی از ضابطین موجه فرهنگی را تعیین کردیم تا اگر کسی پوشش نامناسب عرفی دارد در وهله اول به نصیحت و ارشاد وی بپردازند و اگر افراد خاطی بر رویه نامناسب خود اصرار داشتند با حفظ آبرو و حرمت آن‌ها نسبت به تذکر و ارسال پیامک به هنجارشکنان اقدام شود. متاسفانه از ۱۲ هزار دانشجو تنها ۲۵۰ تا ۲۶۰ نفر به آیین‌نامه پوشش مناسب پایبند نیستند، ما باید حق اکثریت اساتید و دانشجویانی که می‌خواهند در محیطی سالم تحصیل نمایند را به جا آوریم با تمام این اوصاف هیچ دانشجویی به خاطر پوشش نامناسب به کمیته انضباطی معرفی نشده است اما عده‌ای روی مواضعشان سماجت دارند که به آن‌ها اعلام کردیم اگر بر این رویه اصرار داشته باشید راهی جز رفتار قانون‌مند نداریم.

دکتر محسنی در پایان بیان کرد: در پایان وظیفه خودم می‌دانم از آقای دکتر زینی‌وند مدیر کل برنامه‌ریزی فرهنگی دانشگاه و آقای دکتر معصوم‌پور مدیر کل پشتیبانی فرهنگی دانشگاه تشکر نمایم که بخش عظیمی از اقدامات انجام شده با زحمات و خلوص و پیگیری و جدیّت این دو بزرگوار صورت گرفته است، همچنین به طور ویژه و خاص از ریاست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر اعلمی‌آل‌آقا که همواره و بدون اغراق، مددکار مادی و معنوی معاونت فرهنگی بوده‌اند تشکر می‌کنم و اگر حمایت‌های خاص ایشان نبود چه بسا بسیاری از این اقدامات به منصه ظهور نمی‌رسید.

*در ادامه دکتر تورج زینی‌وند مدیر کل برنامه‌ریزی فرهنگی دانشگاه رازی در پاسخ به سؤالی پیرامون فعالیت کانون‌های فرهنگی دانشگاه و علت عدم استقبال دانشجویان از این کانون‌ها، اظهار داشت: هم‌اکنون ۹ کانون فعال فرهنگی مجوزدار در دانشگاه رازی مشغول فعالیت هستند که از آیین‌نامه‌های کانون‌های فرهنگی مصوب وزارت علوم پیروی می‌کنند. در آسیب‌شناسی که صورت گرفت، فعالیت‌های سیاسی علت عمده عدم استقبال دانشجویان از کانون‌های فرهنگی شناخته شد و حجم وسیعی از دانشجویان به فعالیت در تشکل‌ها و انجمن های علمی گرایش دارند به طوریکه ۲۵۰۰ دانشجو در انتخابات انجمن‌های علمی- دانشجویی دانشگاه رازی شرکت کردند.

معاونت فرهنگی با بی‌طرفی و به دور از گرایشات سیاسی، بر محور وحدت حرکت می‌کند

دکتر زینی‌وند در ادامه اشاره‌ای به فعالیت کانون‌های فرهنگی در دانشگاه داشت و افزود: برنامه‌های کانون‌های دانشگاه از ۵ درصد در سال ۱۳۹۵ به ۲۹ درصد در سال ۱۳۹۶ رسید و در سال ۱۳۹۷ نیز اجرای ۸۰ برنامه توسط ۶ کانون حکایت از رشد ۳۴ درصدی برنامه‌ها دارد و در نیمسال اول سال ۱۳۹۸ نیز رشد ۳۲ درصدی در این زمینه را شاهد بوده‌ایم.

مدیر کل برنامه‌ریزی فرهنگی دانشگاه رازی با اشاره به اینکه برای اولین بار "شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی" در دانشگاه رازی ایجاد شده، گفت: انتخابات کانون‌ها نیز به صورت هماهنگ برگزار می‌شود.

ایشان برگزاری ۳ دوره جشنواره "رویش" در حوزه کانون‌های فرهنگی را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و ابراز امیدواری کرد: کانون‌های فرهنگی دانشگاه از نظر کمیّت و کیفیت در مهر ماه سال آینده ارتقاء یابد.

دکتر زینی‌وند یادآور شد: برگزاری نشستی با حضور کانون‌ها، انجمن‌ها و تشکل‌های دانشجویی با هدف برنامه‌ریزی برای سال آینده، در دستور کار قرار دارد که امیدواریم این نشست قبل از اتمام سال تحصیلی برگزار شود. ضمن اینکه اجرای برنامه‌های متعدد اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی نیز در دستور کار ما قرار دارد.

ایشان در ادامه، گسترش ادبیات گفت‌وگو در میان اقشار مختلف دانشگاه از جمله تشکل‌های دانشجویی را از اهداف و برنامه‌های معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه رازی دانست و اظهار داشت: تلاش معاونت فرهنگی بر این بوده که با بی‌طرفی و به دور از گرایشات سیاسی، بر محور وحدت حرکت کند.

 

آیین‌نامه نشریات دانشجویی نیازمند اصلاح و بازبینی کامل است

 

دکتر زینی‌وند در خصوص ابطال نتایج انتخابات کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه رازی توضیح داد: برخی از تشکل‌های سیاسی با بی‌اخلاقی محض تمام تلاش و همت خود را در جهت تخریب معاونت فرهنگی به کار گرفتند تا انتخابات را ابطال کنند و صدها بهانه به وازرتخانه ارجاع دادند که این انتخابات چنین و چنان است، در صورتیکه نماینده ناظر وزارتخانه تمام و کمال در جلسه انتخابات حاضر بوده و آراء نیز موجود است. یکی از دلایل وزارتخانه برای ابطال نتایج انتخابات عدم رعایت زمان بوده است، سؤال ما این است که اگر زمانبندی انتخابات رعایت نشده افرادی که معترض بودند چطور در جلسه حضور پیدا کردند...

ایشان با ادامه توضیحات بیان کرد: ۱۷  نشریه دانشجویی غیرفعال محسوب شدند و اجازه شرکت در انتخابات را نداشتند، اصولا تعریف وزارتخانه از نشریه فعال مورد اختلاف جدی همه معاونت‌های فرهنگی دانشگاه‌ها است و آیین‌نامه نشریات دانشجویی نیز نیازمند اصلاح و بازبینی کامل می‌باشد.

دکتر زینی‌وند در ادامه به ارائه توضیحات لازم در خصوص "آیین‌نامه پوشش مناسب" در دانشگاه رازی پرداخت و اظهار داشت: بر اساس سیاست معاونت فرهنگی دانشگاه رازی، وزارت علوم و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت کشور "حجاب" امر مُسلّم دینی و اخلاقی است و شایسته است که پوشش دانشگاهیان مناسب با شأن محیط دانشگاه باشد و هدف و فلسفه این آیین‌نامه، ایجاد آرامش و امنیت روانی در محیط دانشگاه است.

 

به دنبال حجاب اجباری نیستیم/ "آیین‌نامه پوشش مناسب"، گامی موثر و ارزنده در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها است

 

این مسئول ادامه داد: دانشگاه رازی با کار کارشناسی یک آیین‌نامه بسیار ارشادی، ترغیبی و آموزشی برای دانشجویان طراحی کرده و به برخی از دغدغه‌های قشر دینی و دغدغه‌مند دانشگاه پاسخ داده و هرگز به دنبال مسائلی تحت عنوان حجاب اجباری که برخی در فضای مجازی تلقی کردند، نبوده است، "آیین‌نامه پوشش مناسب"، آیین‌نامه رقیق شده‌ی آیین نامه‌های وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در همه دانشکده‌ها به وضوح در معرض رؤیت و دید همه دانشجویان قرار گرفته است.

دکتر زینی‌وند اظهار داشت: غالب دانشجویان از آیین‌نامه پوشش مناسب استقبال کردند اما برخی از تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی در مورد شیوه آن انتقاداتی داشتند. اجرای این آیین‌نامه ممکن است با ضعف‌ها و کاستی‌هایی همراه بوده که إن‌شاءالله از نظر دوستانمان هم استفاده خواهیم کرد و سعی ما بر این است که اگر این آیین‌نامه نیاز به اصلاحیه داشت از شورای فرهنگی دانشگاه مدد بگیریم.

این مسئول اجرای آیین‌نامه پوشش مناسب را گامی موثر و ارزنده در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها دانست و افزود: قطعا دانشجویانی هستند که مخالف این آیین‌نامه هستند، ما به نظر آن‌ها احترام می‌گذاریم اما دانشگاه پیگیر حقوق و قوانین خود نیز خواهد بود و سعی دارد با گفت‌وگو مشکلات را حل کند.

ایشان برگزاری کارگاه‌های آموزشی متعدد در خوابگاه‌هایی دانشجویی دختران از اقدامات انجام شده در راستای کارآفرینی ذکرد کرد و گفت: برای برگزاری برنامه‌هایی جهت پر کردن اوقات فراغت نیز از رابطین دانشجویی استفاده می‌کنیم.

 

عمده فعالیت انجمن‌های علمی دانشگاه رازی بر محور "دانش افزایی" است/ به دنبال توانمندسازی دانشجویان هستیم

 

در ادامه دکتر جعفر معصوم‌پور مدیر پشتیبانی فرهنگی دانشگاه رازی با قدردانی از ریاست محترم دانشگاه جناب آقای دکتر اعلمی‌آل‌اقا به سبب حساسیت و توجه به انجمن‌های علمی و با تشکر از دکتر محسنی معاون فرهنگی دانشگاه، به ارائه توضیحاتی در خصوص ماهیت انجمن‌های علمی پرداخت.

دکتر معصوم‌پور عمده فعالیت انجمن‌های علمی را بر محور "دانش افزایی" دانست و اظهار داشت: فعالیت انجمن‌های علمی در حیطه‌های کنفرانس، نمایشگاه‌های علمی، نشست‌های تخصصی، مسابقات علمی، کارآفرینی و اختراع هدفگذاری شده است، عمده فعالیت‌ها در کارآفرینی و مهارت افزایی است و برای این مهم  هزینه‌ای از دانشجو دریافت نمی‌شود.

ایشان از برگزاری دوره‌های مهارت‌افزایی برای انجمن‌های علمی زیر نظر مرکز ارتقاء شایستگی‌های حرفه‌ای دانشگاه (SCD) با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: پس از پایان دوره‌ها، گواهینامه معتبر به متقاضیان اعطا می‌شود.

دکتر معصوم‌پور با اشاره به گوشه‌ای از دستاوردها و فعالیت‌های کارآفرینی انجمن‌های علمی دانشگاه گفت: با توجه به پتانسیل بالای استان کرمانشاه در حوزه کشاورزی، انجمن‌های علمی کشاورزی دانشگاه نیز در حوزه پرورش قرقاول، قارچ، کشت زعفران، کرم ابریشم و ماهی‌های زینتی فعالیت‌های بسیار خوبی داشتند که منجر به سوددهی شده است، الان چهارمین دوره کشت زعفران در دانشکده کشاورزی رو به اتمام است.

ایشان با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده برای توانمندسازی دانشجویان گفت: انجمن‌های علمی کشاورزی دانشگاه تعاملات خوبی نیز با تعاونی‌های روستایی داشتند، همچنین ۵ هزار مترمربع زمین در اختیار انجمن تولید ژنتیک گیاهی قرار دادیم، کارگاه شبکه کامپیوتر توسط انجمن کامپیوتر با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای و برگزاری دوره مربیگری پهپادهای غیرنظامی از دیگر اقدامات است.

دکتر معصوم‌پور اشاره‌ای به برخی از دستاوردهای انجمن‌های علمی دانشگاه داشت و افزود: اخیراً انجمن رباتیک موفق به کسب رتبه دوم ربات‌های هوشمند ایران شد و مجوز شرکت در مسابقات جهانی چین و کره جنوبی را دریافت کرد، کارهای بزرگ دیگری نیز انجام شده از جمله اختراع نوعی مخمر از ضایعات ذرت توسط انجمن مهندسی شیمی است که برای خوراک دام و طیور تولید شده و در مرحله نهایی ثبت اختراع است.

مدیر کل پشتیبانی فرهنگی دانشگاه رازی برگزاری دوره‌های تربیت مربی زبان، کارگاه ویراستاری و آشنایی با نرم‌افزار را از جمله برنامه‌های معاونت فرهنگی برای انجمن‌های علمی در تابستان پیش‌رو عنوان کرد.

 

 

 

 

 

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار