به گفته مدیرکل انتقال خون فارس « تمامی ذخایر خونی در استان فارس کاهش یافته و به مرز بحران و هشدار رسیده است».
کد خبر: ۷۴۹۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹ 28 May 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم:یکی از سنت‌های حسنه در شب‌های قدر در تمامی ایران و به ویژه استان فارس اهدای خون است. امسال نیز این سنت حسنه در شیراز اجرا می‌شود اما کمبود پایگاه‌های انتقال خون در بسیاری از شهرستان‌های استان فارس سبب شده که مردم نتوانند به این سنت حسنه در شب قدر عمل کنند.

کمبود خون به بحران رسید

از میان شهرستان‌های فارس غیر از شیراز تنها آباده، مرودشت، کازرون، فسا، جهرم، داراب، گراش و لار پایگاه انتقال خون دارند و دیگر شهرستان‌های استان در این زمینه محروم هستند. در حالی که به گفته مدیرکل انتقال خون فارس « تمامی ذخایر خونی در استان فارس کاهش یافته و به مرز بحران و هشدار رسیده است».

مسعود ترابی از تمامی مردم درخواست کرده که با حضور در پایگاه‌های اهدای خون به یاری بیماران نیازمند بشتابند. وی گفته است که « با توجه به کمبود خون در سطح استان در روز‌های اخیر از استان‌‌های همجوار خون را دریافت کردیم» در حالی که به نظر می‌رسد اگر تعداد پایگاه‌های انتقال خون در استان افزایش یابد با این حجم از کمبود خون روبه‌رو نباشیم.

شهرستان ممسنی یکی از شهرستان‌های محروم در زمینه پایگاه انتقال خون است. به گفته یکی از اهالی نورآباد یک روز در ماه تیم انتقال خون به شهرستان می‌آید اما مکان ثابتی ندارند و هر بار برای اهدای خون باید چندین جا مراجعه کنیم.

یک روز در ماه برای اهدای خون

این شهروند نورآبادی از کمی جا و شلوغی بیش از حد در همان یک روز سخن می‌گوید که سبب کلافگی مردم و اهدا‌کنندگان خون می‌شود. به گفته وی با توجه به قرار گرفتن در شب‌های قدر اگر پایگاه ثابتی در شهرستان وجود داشت مردم هر زمان که فرصت داشتند و به ویژه در این شب‌ها برای اهدای خون اقدام ‌می‌کردند اما چنین چیزی نیست.

نیاز بیماران ممسنی به خون و مشکلاتی که خانواده این بیماران برای تهیه فرآوردهای خونی دارند، موضوعی است که داوود ایوبی، فرماندار این شهرستان در گفت‌وگو با تسنیم مطرح می‌کند و بر لزوم احداث یک پایگاه انتقال خون در ممسنی تاکید می‌کند.

وی از اقدام یکی از خیران نیک‌اندیش شهرستان ممسنی برای اقدام به احداث پایگاه انتقال خون سخن می‌گوید که مقدمات کار در حال انجام است اما هنوز تهیه نقشه و کلنگ‌زنی آن انجام نشده است. به گفته ایوبی این پایگاه انتقال خون بناست در زمینی به مساحت 300 متر ساخته شود و خیر نیک اندیش نیز در ابتدا 250 میلیون تومان برای این پروژه در نظر گرفته است.

احداث پایگاه خون نورآباد و حل مشکلات دو شهرستان

آنگونه که فرماندار ممسنی می‌گوید: در حال حاضر ممسنی به لحاظ درمانی شهرستان رستم را نیز تحت پوشش دارد و با توجه به اینکه بیمارستان مصیری شهرستان رستم هنوز آماده نشده است، مردم این شهرستان از خدمات بیمارستانی نورآباد بهره‌مند می‌شوند که اگر پایگاه انتقال خون احداث شود مشکلات دو شهرستان برطرف می‌شود.

به گفته وی با احداث پایگاه انتقال خون مردم 2 شهرستان ممسنی و رستم از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند و علاوه بر آن مردم ممسنی در امر اهدای خون با وجود نبود مرکز ثابت یکی از شهرستان‌های پیشرو است که با احداث پایگاه به طور قطع امر اهدای خون نیز افزایش می‌یابد.

در حال حاضر نیاز شهرستان‌های ممسنی و رستم به فرآورده‌های خونی از شهرهای شیراز و کازرون تامین می‌شود که برای بیمارانی که نیاز به این فرآورده‌ها دارند، انتظار بسیار سخت و برای خانواده‌هایشان نگران‌کننده است، کمک و حمایت دولت در احداث سریع‌تر این پایگاه می‌تواند نگرانی را از خانواده این بیماران بگیرد.

علاوه بر آن احداث این پایگاه و اهدای خون مردم ممسنی و رستم می‌تواند بخشی از نیاز استان را نیز تامین کند تا کمبود خون به مرز هشدار نرسد موضوعی که این روزها از سوی مسئولان انتقال خون استان بارها مطرح شده است.

خبرگزاری تسنیم بنا دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16 از طریق واتساپ یا پیامک با شماره 09176756618 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

برچسب ها: کمبود خون ، فارس ، بحران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار