مدیر اجرایی کلينیک دیابت یزد :
مدیر اجرایی کلينیک دیابت يزد و كارشناس تغذيه معتقد است كه مشكل تغذيه‌ جامعه امروز ناشي از عادات و رفتارهای غذايي اشتباه است و روزه‌داري سالم گامي براي اصلاح اين عادات غلط است.
کد خبر: ۷۴۸۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸ 25 May 2019

«سید محمدرضا آقایی» در نخستین همایش روزه‌داران کوچک با اشاره به ضرورت تغییر عادت‌های رفتاری مردم، اظهار کرد: متاسفانه این باور اشتباه است که جامعه با مشکل تغذیه‌ای روبرو است بلکه مشکل اصلی عادت‌ها و رفتار‌هاي غلط شکل گرفته در بین مردم است.

وی با اشاره به این که باید به روزه نگاه علمی به معنای گرسنگی کشیدن و تاثیر آن بر سلامت فرد داشته باشیم، تصریح کرد: طبق تحقیقات مرکز دیابت استان و پژوهش‌هاي بین‌المللی، بهترین زمان گرسنگی کشیدن بین 8 تا 14 ساعت و بهترین بازه زمانی بین 25 تا 30 روز است.

آقايي با بيان اين كه اين آمار و ارقام مطابق با ايام روزه داري در دين مبين اسلام است، تصريح كرد: بدن انسان در طول سال برخي چربی‌‌ها را در خود ذخیره می‌کند ولي در زمان گرسنگی کشیدن به ترتیب قندها، چربی‌ها و سپس پروتئین‌ها را می‌سوزاند و مصرف می‌کند.

این مسئول با تاكيد بر اين كه مسئله مهم در اين رابطه روزه گرفتن به روش صحیح است، گفت: غذاي مصرفي در ايام رمضان كه در هنگام سحر و افطار صرف مي‌شود، در صورت روزه‌داري سالم باید 20 درصد كمتر از میزان غذای مصرفی ایام عادی سال باشد.

وی سحري نخوردن را از شيوه‌هاي غلط روزه‌داري دانست و گفت: نخوردن وعده غذایی سحر برخلاف تصور برخي از افراد، نه تنها كاهش وزن را به دنبال نخواهد داشت بلكه چاقی را به عنوان مهمترين و اصلي‌ترين عارضه براي فرد روزه‌داري به همراه دارد.

آقایی سالم بودن افراد از جنبه‌های جسمی، روانی، معنوی و اجتماعی را از ضرورت‌های روزه‌داري سالم دانست و گفت: مبحث تغذیه که بسیار هم مورد علاقه خانواده‌هاست یکی از مسائلی است که هر چند زیاد اما به طور نادرست مورد توجه قرار می‌گیرد چرا که بسیاری از بیماری‌ها مانند فشار خون، دیابت و چربی در اثر تغذیه نادرست به وجود می‌آیند.

وی افزود: مهم‌ترین مسئله این است که باید منظم غذا بخوریم نه این که غذا نخوریم و این همان درس رمضان است به عبارتي در مواقع و ساعات مشخصی غذا مصرف شود، همانطور که افطار کردن زمان مشخصی دارد اما این موضوع در ديگر ايام سال کمتر رعایت می‌شود و غالباً ساعات منظمی برای تغذیه نداريم.

این كارشناس تغذيه بر تنوع مواد غذايي مصرفي افراد تاكيد كرد و گفت: برخلاف نظر بسياري از پزشكان كه برخي غذاهاها مانند پیتزا، نان خامه‌ای، نوشابه و حتی پفک را منع مي‌كنند، مصرف اين مواد غذايي هيچ منعي ندارد منتها نکته مهم به اندازه و متعادل مصرف كردن اين تنقلات است چرا که میزان غذا مهم نیست بلکه انرژی غذا اهمیت دارد.

وي در اين مورد با اشاره به اين كه هر برش پیتزا برابر با یک وعده شام است، ادامه داد: متاسفانه برخی از عادات غذايي اشتباه، به صورت پرتکرار انجام مي‌شود در حالي كه برخي موارد مانند مصرف سبزیجات و میوه‌ها كمتر به عادت پرتكرار تبديل مي‌شود.

آقايي با بیان این که باید متمرکز غذا بخوریم، تاکید کرد: متمرکز غذا خوردن یعنی به آداب سفره پایبند بودن و اين در حالي است كه در زندگي‌هاي امروزي شاهد غفلت خانواده‌ها از سفره غذا هستيم و گاهاً وعده غذايي مهم صبحانه را نيز فراموش مي‌كنيم.

نقش والدين در تقويت هوش هیجانی کودکان

«حسينعلي دهقانی‌زاده» مشاور خانواده و مدرس دانشگاه نيز در بخشي از این همایش به ضرورت پرورش هوش هیجانی در فرزندان برای تعاملات گسترده‌تر اشاره كرد و گفت: کودکان باید بتوانند چالش‌های پیش رو مانند هیجانات و روابط احساسی را مدیریت کنند و اين مديريت نیازمند هوش هیجانی است.

وی با اشاره به نقش سبک و الگوی دوران کودکی در شکل‌گیری این هوش، تصریح کرد: برخورد والدین در این زمینه نيز بسیار اهمیت دارد به طوری که آن‌ها آموزش‌گر هیجان برای فرزندانشان هستند و مي‌توانند نحوه استفاده از هوش هیجانی را آموزش دهند.

این مشاور خانواده اقداماتي مانند محکوم کردن، سرکوب کردن و سرزنش کردن را عوامل از بین‌برنده هوش هیجانی در کودکان خواند و گفت: عوامل دیگری همچون مسخره کردن احساسات بچه‌ها نیز از عوامل موثر در تضعيف هوش هیجانی آنهاست.

وی افزود: برخی از افراد در زمانی که فرزندانشان خواسته‌ای هر چند نامعقول دارند، با حواس‌پرتی ذهن، او را از خواسته خود دور می‌کنند اما این اقدام اشتباه است لذا باید احساس او را درک کنیم و با او در مورد احساسش صحبت کنیم.

دهقانی‌زاده با بیان این که احساسات منفی بهترین لحظه برای نزدیک شدن به فرزند است، گفت: در چنين اوقاتي فرزندان به بیان احساسات نیاز دارند و این تمایل به در میان گذاشتن احساس منفی با فرد دیگر است که زمینه‌ساز روابط و وابستگی‌های فرزندان می‌شود.

وی با تاکید براین که باید هوش هیجانی را در کودکان به وجود آورد، گفت: انسان‌های موفق هوش هیجانی بالاتری دارند و می‌توانند احساسات مختلف را درک کنند لذا ضروری است که احساسات ناراحتی، خشم و بی‌حوصلگی فرزندانمان را بپذیریم و برای آن‌ها احساسی تعیین نکنیم به عبارتي می‌توانیم آنها را از تمایلات و خواسته‌هایشان منصرف کنیم اما نمی‌توانیم احساستی مانند این که «چرا این را دوست داری یا نباید این کار را دوست بداری» برایشان تعیین کنیم.

اين مدرس دانشگاه با اشاره به همراهی و همیاری والدین در نامگذاری احساسات کودکان در لحظات هیجانی منفی، تصریح کرد: در مواردی که کودکانمان مرتکب خطا و اشتباه می‌شوند نباید با سرزنش و سرکوفت به سراغشان برویم بلکه باید آن‌ها را به آرامش برسانیم و بعد چارچوب رفتاری آن‌ها را تعیین کنیم.

گفتنی است؛ نخستین همایش روزه‌داران کوچک ویژه مقطع سنی 5 تا 8 سال با اجرای برنامه‌های متنوع، شاهنامه‌خوانی کودک و قصه‌گویی برگزار شد.

در اين همايش کودکان وعده افطار خود هنگام اذان ظهر را صرف کردند و برای اولین بار با اعمال روزه و روزه‌درای به شیوه صحیح آشنا شدند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار