رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: نکته‌ای که عراقچی به مقام آلمانی یادآور شد//خودداری آلمان از استرداد یک قاتل به ایران/نظر عارف درباره رقابتش با لاریجانی/مصباحی‌مقدم: طرح استانی شدن انتخابات مجلس ایرادات مبنایی دارد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۴۷۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۳ 23 May 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

خواب 350 میلیارد دلاری پوتین برای سوریه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، به دنبال درآمد 350 میلیارد دلاری از حضور نظامی در سوریه است. مجله «فارین پالیسی»، در گزارشی که چندی پیش منتشر شد، اعلام کرد: بعد از آنکه پوتین به هدف اول خود در قبضه کردن پایگاه نظامی طرطوس رسید، هم‌اکنون به دنبال تحقق هدف بعدی خود یعنی کسب منافع اقتصادی از سوریه است. «انشل فورا»، خبرنگار مجله در بیروت، طی گزارشی در این ‌باره نوشت: پوتین بعد از چهار سال حضور نظامی روسیه در سوریه و محصور شدن مخالفان در حداقل مساحت ممکن در این کشور، تمامی اهداف نظامی خود را محقق‌شده می‌بیند و منتظر است که سوریه او را از لحاظ اقتصادی سورپرایز کند. به گفته سه سیاستمدار لبنانی که با این مجله گفت‌وگو کردند، در حال حاضر مسائل مالی و اقتصادی مهم‌ترین انگیزه حضور روس‌ها در سوریه شده است.

تحریم‌های آمریکا تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران است

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در گفت‌وگوی اختصاصی خود با شبکه خبری سی‌ان‌ان با انتقاد از خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اظهار داشت: ما (در برجام) با حسن نیت عمل کردیم اما نمی‌خواهیم با کسانی که زیر تعهداتشان زده‌اند گفت‌وگو کنیم. ما تسلیم تهدید نمی‌شویم. ایران هرگز تحت فشار مذاکره نمی‌کند. شما نمی‌توانید ایرانی‌ها را تهدید کنید و سپس از آنها انتظار تعامل داشته باشید. راه درست برای این کار احترام است، نه تهدید. ایران با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا وارد مذاکره نخواهد شد مگر اینکه این کشور با اجرای تعهداتش در برجام به تهران احترام بگذارد. ایران خواهان درگیری نیست. ما خواهان پایان فوری جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران هستیم. تحریم‌ها سبب شده است تا مردم ایران از نیازهای معیشتی خود محروم شوند. تحریم‌های آمریکا تروریسم علیه شهروندان ایرانی است. دولت ترامپ علاوه براین از توافق آب و هوایی پاریس، توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی و یونسکو خارج شده است. آمریکا بود که میز مذاکره را ترک کرد.

ربیعی، نهاوندیان، صالحی، صالحی‌امیری، کدام‌ یک سخنگوی دولت می‌شود

دولت بالاخره بعد از بیش از 300 روز سخنگو خواهد داشت و قرار است طی جلساتی در یکی، دو روز اخیر میان حسن روحانی و گزینه‌های مورد نظر، سخنگوی دولت دوازدهم مشخص شود. به گفته واعظی قرار است با جلساتی که با گزینه‌های نهایی گذاشته می‌شود، پست بدون متولی سخنگویی دولت هم تعیین تکلیف شود.او البته از هیچ گزینه‌ای نام نبرده‌ بود اما بنا بر عادتی مألوف که پستی خالی می‌شود تا زمان انتصاب، گمانه‌زنی‌هایی در مورد صندلی بدون متولی وجود دارد یا در همین راستا زمزمه‌هایی در فضای سیاسی شنیده می‌شود؛ صندلی سخنگوی دولت نیز در طبقه هشتم ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری فعلا در تیررس این گمانه‌زنی‌ها و زمزمه‌هاست./ اعتماد

مارادونا بازداشت شد

دیگو مارادونا افسانه زنده جهان فوتبال بدلیل عدم پرداخت بدهی 5 میلیون یورویی خود به دوست دختر سابقش بازداشت شد.روسیو اولیوا دوست دختر سابق مارادونا علیه وی اقامه دعوی کرده بود. مارادونا در 13 ام ماه ژوئن محاکمه خواهد شد.تی ار تی فارسی

عده‌ای ارز ۴۲۰۰تومانی می‌گیرند؛ اما چیزی وارد نمی‌کنند

اژه‌ای، معاون اول قوه قضاییه گفت: عده‌ای در واردات، ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی می‌گیرند اما چیزی وارد نمی‌کنند و چوب لای چرخ اقتصاد می‌گذارند و در جهت خواست دشمن، مردم ما را ناراضی‌تر می‌کنند. امروز عده‌ای خواسته و یا ناخواسته در زمین دشمن بازی می‌کنند، دشمن به اقتصاد مردم فشار می‌آورد و از همه توان استفاده می‌کند و عده‌ای در داخل خواسته یا ناخواسته همین کار را انجام می‌دهند، جنس را احتکار و یا گران می‌فروشند. ضرورت دارد ما از کسانی که در این شرایط خاص چوب لای چرخ تولید می‌گذارند بازخواست و با آنها برخورد کنیم و جای گذشت نیست./ تسنیم

رازهایی از فعالیت لابی‌های سعودی در آمریکا

روزنامه واشنگتن‌پست با استناد به گزارش مؤسسه «ابتکار شفافیت در امور خارجی» نوشت: چندین شرکت که در قالب قانون ثبت نمایندگی شرکت‌های خارجی در آمریکا به ثبت رسیده‌اند اعلام کرده‌اند از 2017 تا 2018 بیش از 40 میلیون دلار پول از عربستان سعودی به آنها رسیده است. در حالی که بر اساس آمار موجود، گروه‌های فشار سعودی بیش از چهار هزار بار با اعضای کنگره، اعضای دولت آمریکا، مراکز فکری و پژوهشی و رسانه‌های این کشور تماس برقرار کرده‌اند. این گزارش تأکید می‌کند: محور اصلی تمامی این تماس‌ها حول حفظ استمرار فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان و مقابله با هر تلاشی در کنگره برای پایان دادن به حمایت آمریکا از ریاض در جنگ یمن بود./ اعتمادآنلاین

احتمال ائتلاف فراکسیون های مستقلین و نمایندگان ولایی برای ریاست دوباره لاریجانی

ولی داداشی درباره احتمال ائتلاف فراکسیون‌های سیاسی مجلس در انتخابات هیئت رئیسه مجلس اظهار کرد: ائتلاف بین فراکسیون‌ها در گذشته هم اتفاق افتاده و ممکن است مجدداً نیز اتفاق بیفتد همچنان که پیش از این درباره ریاست مجلس چنین اتفاقی افتاد البته ممکن است بر سر نواب رئیس هم ائتلافی صورت گیرد. وی افزود: گزینه فراکسیون‌های مستقلین و ولایی برای ریاست مجلس آقای لاریجانی است و احتمال ائتلاف بین این دو فراکسیون در این زمینه وجود دارد. همچنان که سال گذشته هم وقتی آقای حاجی بابایی برای ریاست مجلس رأی نیاورد هر دو فراکسیون به آقای لاریجانی رأی دادند و این باعث شد ایشان مجدداً به عنوان رئیس مجلس انتخاب شود./ایسنا

رویکرد فراکسیون امید به انتخابات هیأت رئیسه مجلس چیست

محمدرضا تابش درباره رویکرد فراکسیون امید به انتخابات هیأت رئیسه مجلس که یکشنبه آینده برگزار می‌شود، گفت: هنوز تصمیم فراکسیون امید برای نحوه ورود به انتخابات هیأت رئیسه نهایی نشده است؛ البته مسئولیت کار با کمیته منتخب فراکسیون است و تاکنون نیز در جلسات هیأت رئیسه، شورای مرکزی و مجمع عمومی دیدگاه‌های مختلف و بعضاً متضادی مطرح شده است. این نماینده مجلس با بیان اینکه تصمیم نهایی فراکسیون امید برای نحوه ورود به انتخابات هیأت رئیسه مجلس منبعث از رأی و اراده اعضای فراکسیون خواهد بود، گفت: در جلسه روز شنبه فراکسیون امید در این باره تصمیم گیری می‌شود و همه تابع نظر جمعی هستیم و امیدواریم در خروجی تصمیم همه ملاحظات رعایت شود./ایسنا

مصباحی‌مقدم: طرح استانی شدن انتخابات مجلس ایرادات مبنایی دارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس، ایرادات مبنایی دارد، اما به احتمال بسیار زیاد این ایرادات قابل رفع است. حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم با اشاره به طرح استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس در هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد. وی ادامه داد: شورای نگهبان ایرادانی به این طرح گرفته است و طرح برای بررسی‌های بیشتر به مجلس شورزای اسلامی فرستاده شده است تا ایرادات آن برطرف شود. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ایرادات مبنایی مطروحه به این طرح نیز بیان داشت: طرح استانی شدن انتخابات، ایرادات مبنایی دارد، اما به احتمال بسیار زیاد این ایرادات قابل رفع است.

صوفی: اظهارات روحانی برای «اختیار ویژه» توجیه ضعف‌های خودش است

عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: حسن روحانی در انتخابات ۹۶ شعار‌هایی داد، آن موقع کاملاً در جریان اختیارات رئیس جمهور بود؛ بنابراین این اظهارات فرافکنی و توجیه ضعف‌های خودشان است. علی صوفی عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان عدم اختیار رئیس جمهور را امری جدید ندانست و گفت: این اظهارات از همه رؤسای جمهور شنیده شده است. خاتمی هم معتقد بود، ما یک تدارکاتچی بیشتر نیستیم، احمدی نژاد هم به نوعی از این سخنان می‌گفت و امروز، روحانی نیز همین مطلب را اظهار می‌کند. دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات اظهار داشت: شاید همین موضوع باعث شده که زمینه بحث تغییر ساختار موجود (ریاستی به پارلمانی) مطرح شود. صوفی در پاسخ به این که «آیا ارائه انتقاد و تأکید بر ناکارآمدی دولت منجر به موضع گیری اخیر رئیس جمهور نشد؟»، گفت: روحانی در جریان وظایف و اختیارات رئیس جمهور بود و با علم همین وظایف و مسئولیت‌ها در دور دوم نامزد انتخابات شد. به همین جهت اظهارات وی قطعاً رافع مسئولیت‌های او نیست.

وی با اشاره به شعار‌های انتخاباتی رئیس جمهور، یادآور شد: او در انتخابات ۹۶ شعار‌هایی داد، آن موقع کاملاً در جریان اختیارات رئیس جمهور بود بنابراین، این اظهارات فرافکنی و توجیه ضعف‌های خودشان است. عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در پاسخ به این پرسش «آیا دولت از اختیارات خود در فرماندهی جنگ اقتصادی و یا شورای هماهنگی اقتصادی برای عبور از مشکلات استفاده کرده است؟» می‌گوید: خیر، استفاده نکرده است. آقای رئیس جمهور و تیم او درگیر ملاحظات داخلی خودشان هستند. صوفی تصریح کرد: بعضی از نزدیکان رئیس جمهور معتقدند اساساً در کره زمین کسی تأثیرگذاری حزب اعتدال و توسعه را ندارد، به همین جهت نتیجه انتخابات به خاطر وجود و فعالیت این حزب است و اعتدال و توسعه حق دارد تمام ارکان دولت را در اختیار بگیرد.

نظر عارف درباره رقابتش با لاریجانی

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در عین حال که معتقد است این فراکسیون همراه دولت است، از طرفی نیز می‌گوید انتقادات جدی به دولت وارد است. محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد این فراکسیون، گفت: مجلس دهم ویژگی‌های خاص خود را دارد و روند شکل‌گیری آن به‌سمت سه فراکسیون حرکت کرد، پس نمی‌توان روی خروجی فراکسیون‌ها حساب کرد، به ‌خصوص اینکه فراکسیون میانی (مستقلان) در عمل تصمیم‌گیرنده است.
وی افزود: گاهی از لیست امید گلایه می‌کنند، البته این لیستی بود که برای آن هزینه دادیم، اما همه آن لیست عضو فراکسیون امید نشدند، ولی به هر حال ما در فراکسیون امید انسجام قابل قبولی داریم و همواره دغدغه‌مان پیگیری مشکلات مردم بود. رئیس فراکسیون امید مجلس ادامه داد: در این راستا تلاش کردیم طرح‌های فراکسیونی را با رویکرد اجماعی به نتیجه برسانیم که نمونه آن طرح صداوسیماست که قرار شده در کمیسیون فرهنگی دنبال شود، ما فراکسیون اکثریت نیستیم که بگوییم جمع‌بندی فراکسیون می‌تواند در صحن، رأی آورد، به همین دلیل سعی می‌کنیم طرح‌ها را با تفاهم پیش ببریم.

پشت پرده سفر مقامات کشور‌های منطقه به تهران

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی درباره سفر مقامات مسئول کشور‌های مختلف به ایران توضیحاتی ارائه کرد. کیوان خسروی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: سفر مقامات مسئول کشور‌های مختلف به ایران افزایش یافته است، عمدتا از آمریکا نمایندگی دارند. برخی رسانه‌ای می‌شود و پاره‌ای از سفر‌ها نیز محرمانه می‌ماند. وی افزود: بر اساس سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران، بدون استثنا، پیام اقتدار، منطق، مقاومت و ایستادگی ملت ایران به آنان ابلاغ شده است. به صراحت گفته ایم تا رفتار‌ها عوض نشود، تا حقوق کشور تأمین نشود، تا از لفاظی به اقدام عملی تغییر مسیر ندهند، راه همین است. به هیچ وجه مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.

خودداری آلمان از استرداد یک قاتل به ایران

نشریه «فوکوس» روز پنجشنبه گزارش داد که ایران از دو سال پیش از آلمان خواسته یک تبعه ایرانی متهم به قتل را به تهران مسترد کند، اما برلین از اجرای این درخواست خودداری کرده است. بر اساس این گزارش، این فرد ۵۰ ساله که نامش فاش نشده، در سال ۲۰۱۵ فردی را در تهران به قتل رسانده و سپس به صورت غیرقانونی از کشور گریخته است. ایران در سال ۲۰۱۷ رسما درخواست استرداد این فرد را که به عنوان پناهجو در آلمان به سر می‌برد، به برلین ارائه کرده است، اما مقام‌های آلمانی به این بهانه که این فرد در صورت بازگشت به ایران با احتمال اعدام روبروست، این درخواست را اجرایی نکرده‌اند.این فرد در سال ۲۰۱۶ وارد آلمان شده و در حال حاضر هم در نورنبرگ اقامت دارد. دادستان رسیدگی‌کننده به این پرونده، در این رابطه به فوکوس گفته است: «به دلیل اینکه این فرد در وضعیت پناهندگی به سر می‌برد، مقام‌های مربوطه از استرداد او خودداری کرده‌اند. این فرد در کشورش به جرمی متهم شده که می‌تواند حداکثر مجازات، یعنی مجازات مرگ را به همراه داشته باشد.»

سلیمی‌نمین: احمدی‌نژادی‌ها درمانده شده‌اند

یکی از چهره‌های نزدیک به محمود احمدی‌نژاد در دو مصاحبه جداگانه با محمد سرافراز رئیس پیشین صدا و سیما و هوشنگ امیراحمدی ایرانی مقیم امریکا، ادعا‌ها و اتهاماتی را متوجه برخی نهاد‌های نظام و جریان‌های سیاسی کرده است.

روزنامه ایران با عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات تاریخ معاصر و از تحلیلگران سیاسی اصولگرا درباره اهداف این جریان گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌آید؛

* کاملاً روشن است که نوعی درماندگی سیاسی موجب شده تا این جریان تلاش کند از هر امکانی برای خروج از این وضعیت استفاده کند. مشخصاً آقای هوشنگ امیراحمدی متعلق به نحله‌ای به نام «واسطه‌های سیاسی» یا «دلالان عرصه سیاسی» است. این دلالان در مقطعی؛ چه در عرصه تسلیحات و چه در رد و بدل کردن پیام، کارآیی داشتند. ما امروز برای انتقال پیام نیازی به دلال نداریم.* اما در گذشته دلال‌ها در عرصه‌های مختلف ایفای نقش می‌کردند. البته دلالان غالباً هم سنخ طرف مقابل بودند، یعنی براساس یک عرق ملی عمل نمی‌کنند. به عنوان مثال آقای امیر قربانی‌فر در عرصه تسلیحات برای ما دلالی می‌کرد، اما او کاملاً امریکایی بود و در کودتای نوژه هم نقش داشت.

* این ادعا‌ها بسیار گزافه است. اولاً که خانم آلبرایت بابت کودتای ۲۸ مرداد عذرخواهی نکرد. در اظهارات ایشان اصلاً کلمه apologize یا کلمات دیگری که نشان از عذرخواهی باشد، وجود ندارد. خانم آلبرایت گفت: «من ناراحتی ایرانیان را درک می‌کنم، اما ما دلایل خودمان را داشتیم» آیا این به معنای عذرخواهی است؟ این به معنی تأکید بر صحت عملکرد خودشان است. ادعای او درباره ترامپ هم سخن گزافه‌ای است.* اکنون آقای هوشنگ امیراحمدی کارکرد خود را از دست داده و طبیعتاً از وضعیت فعلی سیاست خارجی ناراضی است، زیرا تا پیش از این، این افراد از طریق همین دلالی و واسطه‌گری به امکاناتی دست پیدا می‌کردند و توجهی به آنان می‌شد، کما اینکه وزارت خارجه مرتب آنان را به ایران دعوت می‌کرد، آنان هم می‌آمدند و امکانات مالی و اعتبار سیاسی کسب می‌کردند.

واکنش زاکانی به طرح گفت‌وگوی ملی اصلاح‌طلبان

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: طرح گفت‌وگوی ملی برای انحراف افکار عمومی از اشتباهات برخی افراد است. زاکانی درباره ایده گفت‌وگوی ملی اظهار کرد: گفت‌وگو امر بسیار خوبی است، اما آن کسی که مقصود خودش را از گفت‌وگو بیان می‌کند باید مشخص کند که به‌دنبال چه هست، اما آقایانی که موضوع گفت‌وگوی ملی را مطرح می‌کنند، می‌خواهند اینگونه وانمود کنند. مشکلاتی که برای مردم ایجاد شده، نادیده گرفته شود و فکر می‌کنند به قول تاج‌زاده خاطره تاریخی ملت ایران دچار فراموشی است؛ لذا باید این گفت‌وگو‌ها به‌گونه‌ای باشد که مردم را به‌حساب بیاورند و مانند تاج‌زاده فکر نکنند که ملت ایران به فراموشی دچار خواهد شد و یا دچار شده است. وی ادامه داد: این افرادی که خواهان گفتگوی ملی هستند باید ابتدا پاسخگوی اشتباهات گذشته باشند؛ زیرا گذشته، ترسیم‌کننده مسیر آینده این افراد است. عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: من علاقه‌مند به گفت‌وگو هستم، اما مراد و مقصود این آقایان که خواهان گفتگوی ملی هستند به‌‎نوعی ماله‌کشی بر خطا‌های گذشته خودشان است؛ لذا هرکسی باید مسئولیت راه طی‌شده را بپذیرد و پس از پذیرش این مسئولیت‌ها، بنشینند و گفت‌وگو کنند.

نکته‌ای که عراقچی به مقام آلمانی یادآور شد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در دیدار مقام آلمانی با تأکید بر پایان خویشتن‌داری ایران، تعهدات کشور‌های باقی مانده در برجام را یادآور شد. «ینس پلوتنر» مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه آلمان و مذاکره کننده ارشد این کشور در برجام که به تهران سفر کرده است، امروز (پنجشنبه) با سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این ملاقات آخرین تحولات برجام و تلاش‌های آلمان برای حفظ آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. عراقچی در این دیدار با تاکید بر پایان خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران، تعهدات کشور‌های باقی مانده در برجام پس از خروج آمریکا از این توافق را یادآوری و بر ضرورت اجرای این تعهدات بر اساس چهار بیانیه کمیسیون مشترک برجام تاکید کرد.در این دیدار همچنین، پلوتنر بر ادامه تعهد کشورش به برجام تأکید کرد و گفت: کشور‌های اروپایی به تلاش‌ها و مشورت‌های خود برای تأمین خواسته‌های ایران و حفظ برجام ادامه خواهند داد. به گزارش فارس، «میشائیل برشتولد» سفیر آلمان در تهران نیز در صفحه توئیترش با انتشار عکسی از «ینس پلوتنر» مدیرکل سیاسی وزارت خارجه آلمان و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نوشت: «زمان دیپلماسی، دیدار امروز ینس پلوتنر جهت گفتگو با معاون اول وزیر امور خارجه، سید عباس عراقچی در تهران.»

نایاک: ایرانیان مقیم آمریکا به جنگ «نه» گفتند

شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) گزارش داد: ایرانیان مقیم آمریکا با راه انداختن کمپینی مخالفت خود را با جنگ علیه ایران ابراز کردند. تارنمای این شورا روز پنجشنبه نوشت: سیاست‌های جنگ طلبانه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اوضاع را به سمت جنگ تغییر داده است و یک توئیت ناشی از محاسبات غلط می‌تواند ما را به سمت رویارویی با ایران سوق دهد. در تارنمای این شورا آمده است: از اولین روز روی کار آمدن ترامپ وی و دولت تشنه‌ی جنگ او، برای سوق دادن آمریکا به جنگ غیرمحتاطانه دیگری در خاورمیانه، پیوسته تنش با ایران را تشدید کرده اند. به عنوان ایرانی و دارای تابعیت آمریکایی از این موضوع بیشترین آسیب را خواهیم دید. به همین دلیل لازم است با صدای بلند در مخالفت با این جنگ صحبت کنیم و به قانونگذاران آمریکایی نشان دهیم که ایرانیان آمریکا به جنگ «نه» و به صلح و دیپلماسی «آری» می‌گویند. نایاک در وبسایت خود متن نامه ایرانیان آمریکا را به فارسی و انگلیسی منتشر کرده است. در این نامه آمده ما به عنوان امضاکنندگان جامعه آمریکایی‌های ایرانی تبار بسیار نگران هستیم که دولت آمریکا به سمت جنگی ویرانگر با ایران حرکت کند. در این نامه به تهدید‌های «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا علیه ایران اشاره شده و عنوان می‌شود با توجه به تشدید تنش میان ایران و آمریکا، قانونگذاران، رسانه‌ها و مردم آمریکا باید از تکرار اشتباهی که منجر به جنگ مصیبت بار در عراق شد پرهیز کنند و دولت را به خاطر سیاست دردسرسازش با ایران پاسخگو بدانند. در بخش دیگر این نامه آمده است: بزرگترین قربانی سیاست کاخ سفید در اعمال «فشار حداکثری» مردم ایران خواهند بود.

سپاه: خواهان جنگ نیستیم، اما مرد جنگیم

دریادار تنگسیری با اشاره به اقدامات و توطئه‌های خصمانه دشمنان علیه ایران اسلامی، گفت: دشمن بداند ملت ما جنگ طلب نیست، ما خواهان جنگ نیستیم، اما مرد جنگیم؛ دشمنان ما را از مرگ نترسانند؛ قسم یاد کرده‌ایم که تا آخرین نفر و آخرین نفس راه شهدای عزیز که راه افتخار ایران اسلامی است را ادامه دهیم. دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه درآیین پاسداشت حماسه آزادسازی خرمشهر که با حضور جمعی از یگان‌های نیرو‌های مسلح استان و آحاد مردم در مصلای نماز جمعه بندرعباس برگزار شد، از عملیات بیت المقدس به عنوان عملیاتی مهم، راهبردی و کم نظیر یاد کرد و گفت: این عملیات غرور انگیز که دستاورد‌ها و ثمرات بسیار ارزشمندی را برای ما به همراه داشت، امروز در دانشکده‌های مهم نظامی دنیا بررسی و تحلیل می‌شود. وی افزود:در آن زمان ما امکانات کافی نداشتیم و سطح عملیات بسیار وسیع بود؛ ارتش بعث تمام امکاناتش را به میدان آورده بود، آن‌ها روبه روی خرمشهر دژی ساخته بودند که باور کردنی نبود؛ اما با لطف و عنایت پروردگار و ایمان، ولایت مداری، مقاومت و مجاهدت رزمندگان خرمشهر آزاد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار