بررسی های میدانی خبرنگار تابناک نشان می دهد که شکر وارداتی با نرخ مصوب دولتی در اختیار تولید کنندگان قند قرار گرفته و آنها نیز روزانه قند تولیدی را از طریق حواله در اختیار عرضه کنندگان قرار می دهند ،اما ب ااین وجود قند توزیع شده در فروشگاههای سطح شهر یافت نمی شود ،این یعنی گیرنده حواله دلال است و قند را احتکار کرده تا پس از گران شدن آن را با قیمت آزاد ودلخواه عرضه کند.
کد خبر: ۷۴۶۸۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۷ 20 May 2019

تابناک ایلام ::این روزها بازار کالاهای مصرفی حال وروز خوشی ندارد ،در کنار گرانی لجام گسیخته بسیاری از کالاهای اساسی،بدلیل برخی فاکتورها نظیر نبود نظارت ومدیریت صحیح بازار ،شاهد کمبود وگاها نایاب شدن کالاهای خوراکی مورد نیاز مردم در بازار هستیم.

درحالیکه کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد،در سایه  بی برنامگی ها وخلاء ناشی از عدم نظارت قوی بر تولید وعرضه  برخی کالاها ،  رواج دلال بازی و در نتیجه نایاب شدن این محصولات را در بازار شاهدیم . بسیاری از مردم وحتی صاحبظران براین باورند گرانی و نایاب شدن کالاهای مصرفی مردم هیچ ارتباطی با تحریم های اقتصادی کشور نداشته وجز سوء مدیریت و رها شدن بازار به حال خود و احیانا اقدامات تعمدی دلالان ومنفت طلبان دلیل دیگری نمی تواند داشته باشد.

به هر حال گلایه مردم بخاطر نبود قند ،شکر ،روغن نباتی بعنوان سه محصول پرمصرف ما ایرانیان و گرانی تعمدی آن از سوی برخی دلال ،گلایه به حقی است ،چرا که حداقل مردم  این را به خوبی می دانند که هم تولید مواد اولیه قند وهم تولید آن در همین استانهای همجوار خودمان بوده ،بنابراین گره زدن  این موضوع به تحریم ها وحواله دادن مردم به مقاومت اوج بی تدبیری وکج سلیقگی بوده و راهکار منطقی به نظر نمی رسد.

امروز قند وشکر در بازار ایلام نایاب است ،براساس گزارش های دریافتی در سایر نقاط کشور نیز وضعیت به همین منوال است ،دولت برای فایق آمدن بر این مشکل ارز 4200تومانی برای واردات شکر تخصیص داده واین محصول به نرخ دولتی در اختیار تولید کنندگان قند قرار می گیرد تا متعاقبا آنان نیز قند تولیدی خود رابه نرخ مصوب دولتی در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

بررسی های میدانی خبرنگار تابناک نشان می دهد که شکر وارداتی با نرخ مصوب دولتی در اختیار تولید کنندگان قند قرار گرفته و آنها نیز روزانه قند تولیدی را از طریق حواله در اختیار عرضه کنندگان قرار می دهند ،اما با این وجود قند توزیع شده در فروشگاههای سطح شهر یافت نمی شود ،این یعنی گیرنده حواله دلال است و قند را احتکار کرده تا پس از گران شدن آن را با قیمت آزاد ودلخواه عرضه کند.

یکی از تولیدکنندگان قند بسته ای در شهر ایلام با تایید این خبر به خبرنگار ما گفت : امروز چندین تن قند تولیدی رابا نرخ دولتی در اختیار افراد معرفی شده از سوی اداره صمت قرار دادیم ،اما درعین حال در فروشگاههای سطح شهر فند موجود نیست واین موضوع برای مردم مشکل جدی بوجود آورده است ،معلوم نیست که این میزان قند توزیع شده کجاست !

وی ادامه داد: برای مساعدت و جلوگیری از سوء استفاده دلالان پیشنهاد دادم که باهزینه شخصی  مکانهایی برای عرضه قند دولتی در نظر گرفته شود تا قند تولیدی در اختیار مصرف کننده قرار بگیرد،اما مسئولین مربوطه با احاله نمودن موضوع به بخشنامه با این پیشنهاد موافقت نکردند.

به هرحال مسئولین صمت ودیگر دستگاههای نظارتی باید به صورت ویژه به این موضوع ورود نموده تا ضمن رفع اخلال در بازار عرضه ،از سوء استفاده دلالان وفروش قند دولتی به نرخ آزاد جلوگیری به عمل آورند. با توجه به اینکه قند عرضه شده بایستی به نرح دولتی عرضه شود تمهیدات لازم از طریق درج نوشته" فروش آزاد ممنوع "برروی بسته بندی ها و هر روش ممکن دیگر نسبت به قطع دست سودجویان از این بازار عرضه این محصول مبادرت ورزند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار