این پیمانه تیتر‌هایی همچون حباب سکه به ۵۲۰ هزار تومان رسید، کاهش بهای دلار، ارز واردات برنج همچنان ۴۲۰۰ تومان است، روپیه ضعیف‌ترین روز‌های تاریخ خود را می‌گذراند، انتقال نفت روسیه به اروپا از دوشنبه از سر گرفته می‌شود، بانک جهانی ۱۰۰ میلیون دلار دیگر به کنیا می‌دهد، گوجه سبز هیچ وقت ۲۰۰ هزار تومان نبوده و نیست! و احتمال هجوم کالا‌های چینی برای تصاحب بازار هند را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۶۳۰۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳ 19 May 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون حباب سکه به ۵۲۰ هزار تومان رسید، کاهش بهای دلار، ارز واردات برنج همچنان ۴۲۰۰ تومان است، روپیه ضعیف‌ترین روز‌های تاریخ خود را می‌گذراند، انتقال نفت روسیه به اروپا از دوشنبه از سر گرفته می‌شود، بانک جهانی ۱۰۰ میلیون دلار دیگر به کنیا می‌دهد، گوجه سبز هیچ وقت ۲۰۰ هزار تومان نبوده و نیست! و احتمال هجوم کالا‌های چینی برای تصاحب بازار هند را در بر دارد.

سفیر ترکیه: موانع را بردارید تجار ما دوان دوان به ایران می‌آیند

سفیر ترکیه در ایران گفت: در صورتی که برخی موانعی که از سوی ایران اعمال می شود برطرف شود بازرگانان و سرمایه گذاران ترکیه با دست باز و دوان دوان به سمت ایران خواهند آمد. دریا اورس روز شنبه در حاشیه دیدار با استاندار تهران در جمع خبرنگاران افزود: موانع پیش روی سرمایه گذاران ترک که اغلب مربوط به مقررات ایران است باید رفع شود.

وی اظهار داشت: اکنون بازرگانان ترکیه به خوبی در ایران حضور دارند و در واحدهایی مانند پتروشیمی رازی و پارس حیات سرمایه گذاری کرده اند. اورس یادآور شد: موانع موجود برای سرمایه گذاری ترک ها در ایران بیشتر مربوط به مقرراتی که است مانع تسهیل سرمایه گذاری در برخی از مسائل می شود. سفیر ترکیه در ایران گفت: این مسائل توسط دو دولت مرتب و منظم روی میز مذاکره و بررسی قرار دارد و تمامی درهای مذاکره و ملاقات باز است.

وی خاطرنشان کرد: تابستان یا پاییز امسال کمیسیون مشترک اقتصادی میان ایران و ترکیه برگزار می شود و اعضا در مورد تمامی مشکلات موجود و راهکارهای رفع موانع صحبت می کنند. اورس ادامه داد: اگر دو کشور بزرگ و نیرومند منطقه دست به دست هم دهند و کار را برای هم آسان کنند با استفاده از همه ظرفیت های دو کشور روابط تجاری و اقتصادی میان آنها از آنچه که اکنون هست بهتر خواهد شد. سفیر ترکیه در ایران در خصوص افزایش شمار گردشگران ترک در ایران نیز گفت: ایجاد جذابیت از ایران برای گردشگران ترکیه ای به میزان معرفی ایران برمی گردد و وظیفه کشور میزبان است که بتواند به خوبی خود را معرفی کند و ترکیه برای شهروندان خود هیچ کشوری را منع یا توصیه نمی کند. به نقل از ایرنا، وی اضافه کرد: امسال ترکیه تدابیر لازم را برای استقبال از 50 میلیون مسافر و کسب درآمد 40 میلیون دلاری ارزی از آن آماده کرده است اما هیچ مانعی برای سفر و حضور شهروندان ترکیه ای در ایران نیز وجود ندارد.

حباب سکه به ۵۲۰ هزار تومان رسید

دیروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) به رقم ۴ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز ۴ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. هر نیم سکه بهار آزادی به ۲ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان و ربع سکه بهار آزادی نیز به ۱ میلیون و ۷۴۰ هزار تومان رسید. هر سکه یک گرمی یک میلیون و ۱۰ تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۵۲ هزار تومان ارزشگذاری شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، یک میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۲۷ هزار تومان ارزان‌تر شد. حباب سکه نیز، ۵۲۰ هزار تومان بود که نسبت به روز پنج شنبه، ۳۰ هزار تومان افزایش داشت.

افزایش ۱۷۳۲ واحدی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با افزایش ۱۷۳۲ واحدی معادل ۰.۸۲ درصد به رقم ۲۱۲ هزار و ۷۵۰ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۴۹۶ واحدی معادل ۰.۸۲ درصد به رقم ۶۱ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با رشد ۱۰۱۱ واحدی معادل ۲.۲۱ رصد، عدد ۴۶ هزار و ۷۴۹ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۷۰۲ واحدی معادل ۲.۲۱ درصد به رقم ۳۲ هزار و ۴۵۱ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۲۲۹۷ واحد افزایش معادل ۰.۹۷ درصد را رقم زد و به سطح ۲۳۹ هزار و ۴۰۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۶۱۱ واحد افزایش معادل ۱.۰۲ درصد به رقم ۱۵۹ هزار و ۹۸۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۸۷۹ واحد افزایش معادل ۰.۴۶ درصد همراه بود و عدد ۴۰۸ هزار و ۳۳۴ واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص بورس

بهای دلار کاهش یافت

روز شنبه بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی؛ هر اسکناس دلار آمریکا به قیمت ۱۴۴۵۰ تومان در صرافی‌های مجاز و بانکی خریداری و با کاهش ۱۰۰ تومانی نسبت به روز پنجشنبه، به قیمت ۱۴۵۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. همچنین هر اسکناس یورو به نرخ ۱۶۴۰۰ تومان خریداری و به قیمت ۱۶۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این رقم نسبت به پایان هفته گذشته، ۱۰۰ تومان ارزان‌تر است.

احتمال هجوم کالاهای چینی‌ برای تصاحب بازار هند

مؤسسه رتبه‌بندی و تحقیقات هند زیر مجموعه مؤسسه رتبه‌بندی فیچ گزارش داد، به احتمال زیاد چین جریان صادرات تولیدات خود را به سمت کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور هدایت خواهد کرد تا بتواند تأثیر منفی مناقشه تجاری کنونی با آمریکا را خنثی کند. در این گزارش آمده است: این مسأله می‌تواند شرایط عرضه و تقاضا در بازار داخلی هند را مختل کرده و به خصوص تولیداتی نظیر کالاهایی الکترونیک، آهن و فولاد را تحت تأثیر قرار خواهد داد. این مؤسسه رتبه بندی اعلام کرده است که انتظار می‌رود کاهش صادرات کالاهای چینی به آمریکا به روان شدن سیل این کالاها به هند منجر شود. مؤسسه رتبه بندی و تحقیقات هند معتقد است که کاهش ارزش یوآن چین در برابر دلار به دلیل کاهش صادرات به آمریکا به کاهش ارزش رقابت‌پذیرانه روپیه هند منجر شده و رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی هند را نیز تحت تأثیر قرار دهد. این گزارش می‌افزاید، بعید به نظر می‌رسد که هند بتواند از محل اختلاف تجاری چین با آمریکا نفعی عاید خود کند.

ارز واردات برنج همچنان ۴۲۰۰ تومان است

مدیر کل برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار در پاسخ به این که ارز مبنای واردات برنج آیا تغییر کرده است، یا خیر گفت: واردات برنج همچنان با ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید برنج در سال جاری بیش از سال گذشته خواهد بود. کلامی در پاسخ به این که آیا کمبودی در بازار برنج وجود دارد یا خیر، تأکید کرد: بازار با کمبودی مواجه نیست، بررسی‌ها نشان می‌دهد سیل آسیبی به تولید برنج کشور نزده است از این رو دستگاه‌های نظارتی با کسانی که قصد آشفته کردن بازار برنج را دارند، برخورد لازم را خواهند کرد. وی در توضیح این مطلب ادامه داد: نه تنها میزان ذخایر برنج کشور دو برابر سال گذشته است بلکه آمار موید رشد قابل توجه میزان واردات برنج در سال ۹۷ است. در راستای مدیریت تأمین برنج کشور و با توجه به ضرورت جلوگیری از سواستفاده برخی از اعمال ممنوعیت فصلی و از طرفی قابل نگهداری بودن کالایی مانند برنج در سال جاری، ممنوعیت فصلی واردات برنج لغو شده است.

انتقاد شدید یک خودروساز از ترامپ

شرکت خودروسازی تویوتا‌موتور از تصمیم دونالد ترامپ برای اعلام واردات خودرو به ‌عنوان تهدیدی برای امنیت‌ملی آمریکا به‌شدت انتقاد کرده است. این خودروساز ژاپنی این تصمیم را نوعی سیگنال دانسته که از سرمایه‌گذاری‌های تویوتا در ایالات‌متحده استقبال نمی‌شود. تویوتا که در حال ساخت کارخانه مونتاژی در آمریکا به ارزش ۶/ ۱ میلیارد دلار است و در ماه مارس نیز از سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلاری خود در آمریکا خبر داده بود تأکید کرد، فعالیت‌های این شرکت در آمریکا تهدیدی برای امنیت‌ملی محسوب نمی‌شود. به نقل از دنیای اقتصاد، دونالد ترامپ روز جمعه گذشته با اعلام به تاخیر انداختن شش ماهه اعمال تعرفه‌های تجاری بر خودروهای وارداتی از اروپا و ژاپن اظهار کرد، برخی از واردات خودروها و قطعات آن تهدید امنیت‌ملی آمریکا محسوب می‌شود. سیسیلیا مالمستروم، کمیسیونر تجاری اروپا نیز در واکنش به چنین اظهاراتی تأکید کرد که خودروهای صادراتی ما به آمریکا تهدیدی برای امنیت‌ملی نخواهد بود. اروپا آماده است تا در مورد توافق محدودی پیرامون خودرو با واشنگتن وارد مذاکره شود.

روپیه ضعیف‌ترین روزهای تاریخ خود را سپری می‌کند

بلومبرگ: با وجود آنکه دولت پاکستان به رهبری نخست‌وزیر جدید این کشور اخیرا از جلب موافقت صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت وام شش میلیارد دلاری به پاکستان برای رهایی از بحران اقتصادی خبر داده است، بازار ارز پاکستان چندان استقبال ویژه‌ای از این خبر نداشته و روپیه با سرعت درحال حرکت در سراشیبی ارزش است. براساس این گزارش، اواخر هفته گذشته هر یک دلار تقریبا معادل ۱۴۰ روپیه بود، اما این روند در هفته بعد از آن نیز ادامه پیدا کرد تا هر دلار با عبور از سطح ۱۴۷ روپیه، واحد ملی پول پاکستان را در پایین‌ترین سطح تاریخ معاملات خود قرار دهد. در حال حاضر پاکستان با چالش‌های اقتصادی زیادی روبه روست که کاهش حجم ذخایر ارزی، کند شدن نرخ رشد اقتصادی و افزایش کسری حساب تجاری از جمله آنها است.

انتقال نفت روسیه به اروپا از دوشنبه از سرگرفته می‌شود

اپراتور خط لوله اوکراین تأیید کرد که جریان نفت ترانزیتی روسیه به اروپا متوقف شده است؛ اما از روز دوشنبه از سرگرفته می‌شود. شرکت دولتی نفت بلاروس پیش از این اعلام کرده بود جریان نفت ترانزیتی روسیه به اوکراین متوقف شده است زیرا این کشور هنوز درگیر پالایش نفتی است که ماه گذشته دریافت کرده است. به گزارش فارس، از بیستم ماه آوریل، آلودگی نفتی روسیه را مجبور کرد تا جریان نفت از خط لوله دروژبا، مجرای کلیدی برای تأمین نفت اروپای شرقی و آلمان را متوقف کند. از آن زمان تاکنون حدود پنج میلیون تن نفت روسیه به مقصد اروپا از طریق این خطوط لوله متوقف مانده است.

بانک جهانی ۱۰۰ میلیون دلار دیگر به کنیا می‌دهد

معاون رئیس‌جمهور کنیا اعلام کرد: این کشور صد میلیون دلار از بانک جهانی با هدف کمک به برنامه‌های توسعه‌ای دریافت می‌کند. به گفته این مقام ارشد دولت کنیا، این اعتبار برای برنامه‌های ویژه کنیا در زمینه ساماندهی پناهندگان و آوارگان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود با استفاده از این منابع مالی جدید انعطاف‌پذیری جمعیتی به‌ خصوص در شمال کنیا به میزان قابل توجهی بهبود یابد، علاوه بر این دسترسی به منابع آب، پزشکی و سلامت نیز افزایش خواهد یافت. اعتبار ۱۰۰ میلیون دلاری جدید بخشی از ابتکار بانک جهانی برای کمک به وضعیت شمال و شمال شرق کنیا محسوب می‌شود که از ماه می ۲۰۱۸ آغاز شده و بخش های انرژی، راهسازی، تامین آب، کشاورزی را در بر می‌گیرد.

ذخایر طلای ونزوئلا به پایین‌ترین سطح ۲۹ سال اخیر رسید؛ فروش طلا برای واردات کالا

در حالی که فشارهای آمریکا علیه ونزوئلا به اوج خود رسیده، بانک مرکزی این کشور حدود ۵۷۰ میلیون دلار از ذخایر طلای این کشور را به فروش رساند. به نقل از بلومبرگ، اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد، دولت ونزوئلا حدود ۹.۷ تُن از ذخایر طلای خود را در تاریخ ۱۰ ماه می و چهار تن دیگر را سه روز بعد از این تاریخ فروخت. فروش این حجم از طلا توسط دولت ونزوئلا باعث شد تا کل ذخایر طلای این کشور به پایین ترین میزان طی ۲۹ سال اخیر برسد. یکی از این منابع آگاه اعلام کرد که دولت کاراکاس از پول حاصل از فروش این حجم از طلا برای واردات کالاهای مورد نیاز استفاده خواهد کرد؛ ونزوئلا از آغاز ماه آوریل تاکنون ۲۳ تن طلا فروخته است؛ این اقدام دولت کاراکاس مغایر با تحریم های اقتصادی اعمال شده آمریکا علیه ونزوئلا بوده است. دولت ترامپ ماه هاست تلاش می کند با تحت فشار گذاشتن دولت نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا در بخش اقتصادی، دولت کاراکاس را فلج کند اما دولت مادورو تاکنون توانسته در برابر این سیاست های کاخ سفید مقاومت کند و همچنان به دنبال راه‌هایی برای دفع تحریم های آمریکا بوده است. لازم به ذکر است که ماه گذشته وزارت خزانه داری آمریکا بانک مرکزی ونزوئلا را هم به لیست تحریم های خود اضافه کرد.

گوجه سبز هیچ وقت ۲۰۰ هزار تومان نبوده و نیست!

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه قیمت گوجه سبز در بازار کاهش پیدا کرده است، تأکید کرد: هیچ گاه قیمت این محصول به ۲۰۰ هزار تومان و ۳۰۰ هزار تومان و نرخ‌هایی از این دست نرسیده بود و برخی از رسانه‌ها شیطنت می‌کردند اما هم اکنون قیمت گوجه سبز کاهش یافته است و می‌توان گفت بسته به کیفیت و نحوه عرضه آن قیمت هر کیلوگرم گوجه سبز از پنج هزار تومان تا ۲۵ هزار تومان متفاوت است. اسدالله کارگر در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بالا رفتن تقاضا برای انواع میوه و سبزی در ماه رمضان به عنوان یکی از دلایل افزایش قیمت میوه، تصریح کرد: با توجه به افزایش سطح و میزان تولید انواع میوه و سبزی در کشور بالا رفتن تقاضا نمی‌تواند دلیل موجهی برای افزایش قیمت میوه و سبزی باشد، اما یکی از دلایل گران شدن هندوانه این است که کشورهای همسایه به میادین مرکزی میوه و تره‌بار همچون میدان تهران می‌آیند و از همین جا این محصولات را خریداری و به کشورشان می‌برند و افزایش صادرات این میوه‌ها عاملی برای گرانی شده است.

امکان صادرات گندم وجود دارد

علی محمد شاعری عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش میزان تولید گندم در کشور، گفت: باتوجه به میزان بارندگی‌ها در کشور پیش‍ بینی می‌شود میزان خرید گندم در مقایسه با سال گذشته 10 درصد افزایش داشته باشد. شاعری در خصوص احتمال صادرات گندم طی سل جاری، گفت: در صورتی که بیش از نیاز کشور گندم از کشاورزان خریداری شود امکان صادرات آن وجود دارد که می‌تواند گام بسیار مهمی در تداوم خودکفایی این محصول استراتژیک باشد. /خانه ملت

عراق: خروج کارمندان نفتی آمریکا بر تولید نفت تاثیری نخواهد داشت

شرکت نفت بصره عراق روز شنبه در واکنش به جنگ روانی آمریکا برای القای ناامنی در عراق و خارج کردن 20 کارمند خارجی شرکت نفتی اکسون موبیل اطلاعیه ای صادر کرد. این شرکت در این اطلاعیه تأکید کرده است، اقدام اخیر شرکت آمریکایی، هیچ تاثیری بر میزان تولید نفت خام و گاز طبیعی عراق نداشته و نخواهد داشت. شرکت نفت بصره همچنین خاطرنشان کرده است که خروج این کارمندان نفتی آمریکا از عراق بر اجرای طرح های توسعه و یا عملیات سرویس و نگهداری تاسیسات نفت و گاز بصره نیز اثر گذار نخواهد بود. به دنبال جنگ روانی آمریکا برای ناامن جلوه دادن اوضاع عراق، شرکت نفتی «اکسن موبیل» آمریکا متعلق به «رکس تیلرسون» وزیر سابق امور خارجه آمریکا، اعلام کرد، از روز شنبه خارج کردن کارکنان خارجی خود در میدان نفتی «قرنه غربی» در استان بصره را از خاک این کشور آغاز کرده است. متعاقب انتشار این خبر، رسانه های عراقی گزارش کردند که بخشی از کارکنان خارجی این شرکت نفتی آمریکایی به «دبی» در امارات برگشته و برخی نیز در دفتر شرکت در شهر بصره مستقر شده اند. از طرفی منابعی در فرودگاه بین المللی بصره به رسانه های عراق گفته اند که 20 تبعه آمریکایی از کارکنان شرکت اکسن موبیل عراق را به مقصد امارات ترک کرده اند. تصمیم آمریکا برای خارج کردن کارکنان غیر عراقی این شرکت آمریکایی از عراق به دنبال هشدارهای اخیر وزارت امور خارجه آمریکا و سفارت آمریکا در بغداد پیرامون محدودیت شدید تردد اتباع آمریکایی به عراق و عدم سفر به این کشور صورت گرفته است.

سه روز مانده تا لغو رجیستری موبایل غیرمسافری

رجیستری موبایل مسافری از اول خرداد لغو می‌شود و انتهای اردیبهشت آخرین مرحله راه‌اندازی سامانه رجیستری گوشی مسافری خواهد بود؛ به این ترتیب قرار است از ماه آینده این سامانه دیگر روی گوشی‌های غیرمسافری بسته شود. طبق گفته حمید رضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته: این زمان مشخص آخرین مهلت برای راه‌اندازی اتصال سامانه گمرک به نیروی انتظامی است و با توجه به اطلاع رسانی‌های انجام شده به هیچ وجه تمدید نخواهد شد و تمامی فعالان بازار باید تا انتهای این بازه دستگاه‌های تلفن همراه خریداری شده خود را یا بفروشند و یا به طریقی رجیستر کنند. نیاز گوشی تلفن همراه کشور به طور معمول چیزی حدود یک میلیون و 500 هزار دستگاه در ماه است که با توجه به شرایط ارزی کشور در حال حاضر به 900 هزار گوشی در ماه رسیده، اما بر اساس آمار‌های ثبت شده در سامانه همتا از شهریور 97 تا 4 اردیبهشت 98 حدود 4 میلیون و 100 هزار گوشی تلفن همراه از طریق مسافر وارد کشور شده است. /فارس

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار