معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با تاکید بر عبرت گرفتن از سیلاب اخیر در خوزستان گفت: با توحه به امکان تکرار مجدد سیلاب در خوزستان ضرورت دارد سند جامع کنترل سیلاب تهیه و تدوین شود.
کد خبر: ۷۴۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰ 18 May 2019

فاضل عبیات شامگاه چهارشنبه در سومین نشست قرارگاه بازسازی و نوسازی در استانداری خوزستان اظهار داشت: باید در ارتباط با سیلاب پهنه بندی نقشه سیلاب،  تقویت سیل بندهاو کارهای جدی صورت گیرد چرا که احتمال تکرار چنین حوادثی وجود دارد.

وی با اشاره به تهیه سند جامع سیلاب در خوزستان گفت: در این سند می توان وضعیت دبی رودخانه ها در سطوح مختلف و تاثیر آن بر مناطق پیرامونی، استفاده از فیوزپلاک،پخش سیلاب و ...استفاده کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به آغاز عملیات بازسازی و نوسازی روستاهای آسیب دیده در اثر سیلاب بیان کرد: هر جایی که امکان بازسازی وجود داشته باشد عملیات بازسازی آن آغاز شده است و این بدین معنا است که عملیات بازسازی به صورت بخش به بخش یا شهر به شهر نیست.

وی افزود: واحدهایی که نیازمند تعمیر هستند باید تا پایان تابستان به طور کامل تعمیر شوند و واحدهایی که تخریب شده اند و نیاز به احداث دارند نیز باید به سرعت کار احداث آنها تمام شود.

عبیات با تاکید بر اهمیت زیرساختهای آسیب دیده از سیل افزود: در کنار بازسازی و احداث واحدهای مسکونی  توجه به زیرساختها نیز باید صورت بگیرد  و یکی از مسایل بسیار مهم راه های روستایی هستند.

وی با تاکید بر ایجاد اشتغال در مناطق سیل زده گفت:  ضرورت دارد کاری کنیم تا مبالغی که وارد روستا می شود در محل خودشان نیز گردش یابد و نیروی کاری که برای بازسازی نیاز است محلی باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: همچنین از این فرصت می توان استفاده کرد و برای مهارت ها مانند آرماتور بندی را که کار ساده ای است توسط اداره کل فنی و حرفه ای به جوانان منطقه یاد داد.

وی بر مشخص شدن وضعیت روستاهای واقع در حریم رودخانه ها تاکید کرد و گفت: ضرورت دارد سازمان اب و برق خوزستان نسبت به این موضوع اقدام کند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز با اشاه به اهم کارهایی که تاکنون در قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق سیل زده خوزستان انجام شده است گفت: در این حوزه در خصوص روستاهای واقع در حریم  و بستر رودخانه ها مباحثی مطرح شد که این مساله همچنان ادامه دارد و بنا شد سازمان آب و برق خوزستان  تا یکشنبه هفته آینده وضعیت مشخص شده آنها را تحویل کمیته بازسازی بدهد.

کیامرث حاجی زاده با اشاره به ثبت خسارات کشاورزی در سامانه سجاد بیان کرد: تا کنون تعداد 379 مورد در این سامانه ثبت شده است که باید سرعت بیشتری در این حوزه صورت گیرد .

وی با بیان اینکه خسارات باید به طور جامع برای همه مناطق سیل زده در نظر گرفته شوند گفت: پرداخت خسارات باید به طور جامع دیده شوند.
وی گفت: سیل در بخش های شمال و شمال شرق خوزستان در روستاهای شوش، اندیمشک، باغملک، اندیکا، دهدز، ایذه و غیره خساراتی برجای گذاشته است.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان ادامه داد: تاکنون 11 شهر،247روستا، 14هزار و 839 واحد مسکونی شامل  2هزار و 752 احداثی و 11هزار و 92 تعمیری و 73واحد تجاری ارزیابی شده است.

وی افزود: در بخش تخلیه اب و ساماندهی اراضی کشاورزی در شوش خوب بوده است و این کار در بسیاری از نقاط در حال انجام است.

اوایل فروردین امسال به دلیل طغیان رودخانه های دز، کارون و کرخه سیلاب در مناطق حاشیه ای این رودخانه ها جاری شد. 

بر اساس گزارش هلال احمر خوزستان 21 شهرستان خوزستان در فروردین امسال دچار سیلاب و آبگرفتگی شدند و در جریان این سیلاب به 250 هزار نفر امدادرسانی شد.

 

منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار