این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت انواع سکه در آخرین روز هفته، تحلیل اسپوتنیک روسیه از بازار ارز ایران، یارانه اردیبهشت ماه واریز شد، تلاطم شاخص سهام آسیایی پس از تحریم هوآوی، جنگ تجاری به اقتصاد جهان آسیب می‌زند، دردسر جدید خریداران نفت عربستان، دریافت تفاوت ۴۸۰۰ تومانی از گوشت‌های وارداتی در گمرک‌مانده و کاهش محسوس شمار میلیاردر‌ها در آسیا را در بر دارد.
کد خبر: ۷۴۵۵۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴ 17 May 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قیمت انواع سکه در آخرین روز هفته، تحلیل اسپوتنیک روسیه از بازار ارز ایران، یارانه اردیبهشت ماه واریز شد، تلاطم شاخص سهام آسیایی پس از تحریم هوآوی، جنگ تجاری به اقتصاد جهان آسیب می‌زند، دردسر جدید خریداران نفت عربستان، دریافت تفاوت ۴۸۰۰ تومانی از گوشت‌های وارداتی در گمرک‌مانده و کاهش محسوس شمار میلیاردر‌ها در آسیا را در بر دارد.

بهای انواع سکه در آخرین روز هفته

روز گذشته هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۶۵ هزار تومانی به رقم ۴ میلیون و ۹۵۵ هزار تومان رسید. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز ۴ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۶۰ هزار تومان ارزان‌تر شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز به رقم ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید که نشان از کاهش ۳۰ هزار تومانی دارد و هر ربع سکه بهار آزادی با افت ۴۰ هزار تومانی، به قیمت یک میلیون و ۷۶۰ هزار تومان فروخته شده است. هر سکه یک گرمی یک میلیون تومان است و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۵۴ هزار تومان ارزشگذاری شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، یک میلیون و ۹۶۷ هزار تومان تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۱۸ هزار تومان ارزان‌تر شد. حباب سکه نیز با توجه به کاهش تقاضا، ۴۹۰ هزار تومان بود که نسبت به روز قبل، ۱۰ هزار تومان کاهش داشت. در مجموع در هفته ای که گذشت، شاهد ریزش قیمت ها در بازار طلا و سکه بودیم، به گونه ای که به عنوان نمونه، هر سکه امامی بیش از 230 هزار تومان ارزان تر شده است.

کاهش 700 تومانی بهای دلار

بازار ارز در آخرین روز هفته شاهد کاهش قیمت ها بود، به گونه ای که بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ 14550 تومان در صرافی های مجاز و بانکی خریداری شد و به قیمت 14650 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد. این رقم نسبت به روز چهارشنبه 200 تومان و نسبت به پنجشنبه هفته گذشته، 700 تومان کاهش قیمت داشته است. همچنین در بازار دیروز، هر اسکناس یورو به نرخ 16500 تومان خریداری شد و به قیمت 16600 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. این رقم نسبت به هفته گذشته، 600 تومان ارزان تر است.

تحلیل اسپوتنیک روسیه از بازار ارز ایران

اسپوتنیک در واکنش به اظهارات اخیر عبدالناصر همتی در خبری با تیتر "تاثیر متغیرهای سیاسی بر نرخ ارز در ایران" نوشت: رئیس کل بانک مرکزی ایران نرخ ارز در این کشور را متأثر از متغیرهای سیاسی دانست. در ادامه گزارش اسپوتنیک آمده است: عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در خصوص افزایش نرخ ارز از زمان شروع فعالیت وی، این نرخ را تابع متغیرهای اقتصادی و سیاسی دانست. این خبرگزاری روس در ادامه بخش دیگری از اظهارات بالاترین مقام بانکی ایران را مورد توجه قرار داده و به نقل از همتی افزود: از بابت اقتصادی ما می‌دانیم وضع چگونه است. ذخایر ارزی و اسکناس ما بهتر شده ولی متغیرهای سیاسی تاثیر می‌گذارد که مبنای اقتصادی ندارد. روزی شایعه می‌کنند قرار است جنگ یا مذاکره شود و عده‌ای از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند تا نرخ را بالا و پایین کنند." توصیه ارزی همتی به مردم از دیگر بخش های مورد توجه خبرگزاری اسپوتنیک روسیه بود. بر اساس این گزارش، رییس کل بانک مرکزی ایران همچنین اظهار داشت: گفته‌ام که مردم نباید با توجه به این متغیرها به ارز نگاه کنند. عده‌ای خواستند پس از تصمیم جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام که هفته پیش اعلام شد، نرخ را بالا ببرند ولی نتوانستند. می‌گویم که مردم روی ارز سرمایه‌گذاری نکنند و نرخ موجود نرخ مدنظر ما نیست.

یارانه اردیبهشت ماه واریز شد

نود و نهمین مرحله یارانه نقدی مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری ساعت ۲۴:۰۰ روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز و قابل برداشت شد. گفتنی است رقم یارانه نقدی همانند ماه‌های گذشته به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

تلاطم شاخص سهام آسیایی پس از تحریم هوآوی

روز پنج‌شنبه، پس از اینکه ایالات متحده آمریکا، غول ارتباطات چین (هوآوی) را تحت تحریم‌های شدید و تهدیدات خود قرار داد، شاخص سهام آسیایی دچار نوسان شدند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا- اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۰.۲ درصد افت کرد و نزدیک به پایین‌ترین سطح خود از اواخر ژانویه تا کنون ماند. در ژاپن با آسیب دیدن سهام بانک‌ها از درآمدهای کم آنها، شاخص نیکی ۰.۶۹ درصد افت کرد. بازارهای چین افت‌های اولیه خود را در ادامه معاملات جبران کردند و در عین حال، کامپوزیت شانگهای ۰.۲۹ درصد بالا رفت. شن‌زن ۰.۲۲ درصد به ارزش خود افزود و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۱۸ درصد رشد کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۳۱ درصد بالا رفت، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی ۱.۰۱ درصد سقوط کرد. وزارت تجارت آمریکا اعلام کرد: شرکت «هوآوی تکنولوژیز» و ۷۰ زیرمجموعه آن را در لیست سیاه خود قرار می‌دهد. این اقدام باعث می‌شود این شرکت نتواند بدون تأییدیه‌های دولتی، هیچ تجهیز یا تکنولوژی را از آمریکا به دست بیاورد. اما اخبار اینکه رئیس‌جمهور ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای به تأخیر انداختن تعرفه‌های واردات خودروست، بازارها را تا حدی آرام کرد. همچنین چهارشنبه شب، کمتر از یک هفته پس از اعمال تعرفه‌های بیشتر توسط آمریکا و چین بر واردات یکدیگر، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرد احتمالاً به زودی به پکن سفر خواهد کرد تا مذاکرات تجاری را با همتایان چینی خود ادامه دهد. در بازار ارز، نرخ برابری دلار با ین ژاپن ۰.۱ درصد افت کرد و به ۱۰۹.۴۹ رسید. یورو ۰.۱ درصد رشد کرد و به نرخ ۱.۱۲۰۸ دلار رسید.

جنگ تجاری به اقتصاد جهان آسیب می‌زند

«ینس ویدمان» رئیس بودنس‌بانک، روز پنج‌شنبه گفت، جنگ تجاری به اقتصاد جهان آسیب می‌زند و تنها به بازنده شدن طرف‌های درگیر می‌انجامد. وی همچنین افزود که منازعات تجاری نمی‌تواند عدم توازن‌ فعلی در حساب جاری را کاهش دهد. ویدمان گفت: «برخی انتظار دارند تعرفه‌های بالاتر عدم توازن فعلی در حساب جاری جهان را بکاهد. اما تحلیل‌گران نشان داده‌اند این امید واهی است.» وی افزود: «تعرفه‌های تلافی‌جویانه دیگر کشورها اقتصاد جهانی و تجارت دنیا را تضعیف می‌کند. جنگ تجاری تنها بازنده به بار می‌آورد.»

وزیر انرژی روسیه: تحریم ایران بازار نفت را در ابهام فرو برد

وزیر نفت روسیه با بیان اینکه تأثیر تحریم نفت ایران از سوی آمریکا هنوز در بازار مشخص نشده و وضعیت مبهم است، اعلام کرد: امکان دارد تا یک ماه آینده اوضاع تغییر کند. الکساندر نوواک توضیح بیشتری در خصوص تغییرات احتمالی در بازار نفت در پی تحریم ایران نداد با این حال گفت: اعضای اوپک پلاس (کشورهای عضو اوپک و تولید کنندگان غیراوپکی) هنوز نمی دانند که تشدید تحریم ها در مورد ایران چه تاثیری بر بازار جهانی نفت می گذارد. وی ادامه داد: هر روز تعرفه های جدید وضع می شود و ابعاد جنگ های تجاری گسترش می یابد و این عوامل بر پیش بینی های مصرف نفت در سطح جهانی تأثیرگذار است. وزیر انرژی روسیه این را هم گفت که وضعیت ایران، ونزوئلا و لیبی کامل مشخص نیست. به رغم اینکه تحریم هایی وضع شده است اما در زمان حاضر نمی دانیم که این تدابیر چه تأثیری بر همکاری های بین کشورها می گذارد. وزیر انرژی روسیه گفت: بطور کامل نمی دانیم خریداران نفت چگونه رفتار می کنند؛ تصمیم نهایی در مورد سطح تولید اوپک پلاس در جریان نشست اوپک در روزهای 25 و 26 ماه ژوئن آینده (4 و 5 تیر ماه) گرفته خواهد شد. به نقل از ایرنا؛ وی افزود: در آن اجلاس اوضاع جاری و آینده بازار نفت را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. آمریکا اخیرا در اقدامی غیرقانونی دست به تحریم نفتی ایران زده است تا با افزایش فشارها بر ملت ایران، به خیال خود تهران را مجبور به پذیرفتن تصمیمات تحمیلی خود کند.

دردسر جدید خریداران نفت عربستان

منابع آگاه پالایشگاهی به "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفتند مشتریان قراردادی شرکتآرامکوی سعودی در کره جنوبی، چین و ژاپن برای بارگیری و انتقال محموله‌های نفت ماه مه خود به تدابیر احتیاطی بیشتری متوسل شده‌اند. یکی از مقام‌های شرکت "اس کی اینوویشن" که بزرگترین پالایشگاه کره جنوبی است، اظهار کرد: ما تماس‌های متعددی با ناخدای کشتی‌ها و پرسنل مدیریت لجستیک مربوط داشته‌ایم تا ایمنی خدمه را تضمین کنیم و همچنان سرگرم رایزنی برای اقدامات ایمنی بیشتر برای محموله‌ها هستیم. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز دوشنبه تأیید کرد در میان کشتی‌هایی که در سواحل فجیره امارات متحده عربی هدف حمله خرابکارانه قرار گرفتند، دو نفتکش متعلق به این کشور بوده‌اند. خبرگزاری عربستان به نقل از فالح گزارش کرده بود، این نفتکش‌ها در مسیر بازگشت بودند و قرار بود یکی از آن‌ها نفت خام عربستان را از بندر رأس تنوره برای تحویل به مشتریان شرکت آرامکوی سعودی در آمریکا بارگیری کند. طبق نظرسنجی پلاتس از پالایشگاه‌های بزرگ در آسیا، حداقل پنج شرکت در کره جنوبی، چین، ژاپن و آسیای جنوب شرقی اظهار کرده‌اند که ممکن است خرید نفت عربستان یا سایر کشورهای خاورمیانه را در کشتی‌های کوچک‌تر مورد ملاحظه قرار دهند. یک منبع آگاه در شرکت سینوپک چین به پلاتس گفت: اگر حوادث اخیر تکرار شود، این شرکت ممکن است دریافت محموله‌های نفت قراردادی در کشتی‌های کوچک‌تر به جای نفتکش‌های بزرگ را بررسی کند. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حدود ۳۰ درصد از تجارت دریایی نفت جهان از طریق تنگه هرمز عبور می‌کند.

واردات لوازم یدکی و قطعات خودرو ممنوع نیست

سرپرست سازمان توسعه تجارت در خصوص واردات لوازم یدکی و قطعات خودرو گفت: واردات لوازم یدکی خودرو آزاد است و مشکلی در ثبت سفارش آن وجود ندارد، چون خودروهای خارجی و یا داخلی تحت لیسانس به این قطعات نیاز دارند و ممنوع بودن آن، بازار را دچار اختلال می‌کند. وی با بیان اینکه توقف واردات قطعات یدکی خودرو موجب ایجاد رانت می‌شود، گفت: تولیدکنندگان قطعات یدکی خودروهای داخلی مواد اولیه را به کشور وارد کرده‌اند اما به دلیل مشکلات ارزی که با بانک ها دارند اقدام به ترخیص از گمرک نمی‌کنند. مودودی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: گاهی به دلیل اختلال در ثبت سفارش و ترخیص بار مشکلاتی به وجود می آید که خود اشخاص حقوقی و حقیقی که اقدام به واردات کرده اند، می توانند رفع ابهام کنند.

دریافت تفاوت ۴۸۰۰ تومانی از گوشت‌های وارداتی در گمرک‌مانده

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌های مختلف، خواستار دریافت تفاوت ۴۸۰۰ تومانی از سوی بانک‌های عامل تخصیص دهنده ارز به محموله‌های گوشت وارداتی شد. بر اساس بخشنامه اداره سیاست‌های و مقررات ارزی به سیستم بانکی کشور، در مواردی که تأمین ارز محموله‌های گوشت وارداتی با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی انجام شده و کالای مربوطه ترخیص نشده پذیرش اسناد حمل مربوطه و صدور اعلامیه تأمین ارز منوط به دریافت مبلغ ۴,۸۰۰ تومان به ازای هر دلار از متقاضی با رعایت سایر مقررات خواهد بود. نکته جالب توجه اینکه در بند ۳ این بخشنامه آمده است، در مواردی که اعلامیه تأمین ارز بر مبنای نرخ رسمی قبل از ابلاغ این بخشنامه صادر شده، در صورت مراجعه واردکننده برای پرداخت ما به التفاوت لازم است آن بانک به دریافت ما به التفاوت اقدام کند.

خروج ارز برای واردات ۱۳۵ تن درزبند پاکت آبمیوه به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۱۳۵ تن نوار درزبندی پاکت آبمیوه وشیر وفرآورده‌های آن ازپلیمر‌های پروپیلن وارد کشور شده است. بر اساس آمار این حجم از واردات موجب خروج یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۱۵۷ دلار ارز به ارزش ریالی ۵ میلیارد و ۴۳۷ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۹۶۷ تومان شده است. گفتنی است نوار درزبندی پاکت آبمیوه وشیر وفرآورده‌های آن ازپلیمر‌های پروپیلن از ۴ کشور چین، ترکیه، پاکستان، امارات وارد شده است. در این میان کشور چین بزرگترین صادر کننده نوار درزبندی پاکت آبمیوه وشیر وفرآورده‌های آن از پلیمر‌های پروپیلن به کشور است که بیش از ۱۰۰ تن صادرات به ارزش ۷۴۳ هزار و ۴۵۸ دلار به ایران داشته است.

واردات ۱۳۵ تن درزبند پاکت آبمیوه به کشور + جدول

کاهش محسوس شمار میلیاردرها در آسیا

مؤسسه "ولث ایکس" در گزارش جدید خود اعلام کرد، شمار افرادی که در آسیا دارای ثروتی بیش از یک میلیارد دلار هستند، در مقایسه با سال قبل ۱۳ درصد کاهش یافته است. همچنین ثروت این افراد با ۸ درصد کاهش همراه شده که معادل ۱۰۹ میلیارد دلار است. طبق اعلام این مؤسسه، شمار میلیاردرهای آسیایی بیش از همه در هنگ کنگ، چین، هند و سنگاپور کاهش داشته است. جنگ تجاری بین آمریکا و چین، عملکرد ضعیف‌تر از حد انتظار بازارهای بورس و تقویت دلار از جمله دلایلی هستند که به کاهش شمار افراد میلیاردر در آسیا منجر شده‌اند. در بین ثروتمندان آسیایی، نام ما هواتنگ، رئیس هولدینگ اینترنتی " تنسنت"، به عنوان ثروتمندترین فرد آسیا و هفدهمین فرد ثروتمند جهان دیده می‌شود که اپلیکیشن معروف آن یعنی " وی چت" حدود ۱ یک میلیارد کاربر در جهان دارد. او در حال حاضر با ۴۵.۳ میلیارد دلار ثروت، بالاتر از جک ما - بنیان گذار شرکت علی بابا، ثروتمندترین فرد آسیا و چین به شمار می‌رود. در بین کشورهای آسیایی، چین دارای بیشترین جمعیت ثروتمند است و پس از این کشور، هنگ کنگ، هند و عربستان قرار دارند. در میان شهرهای مختلف آسیا نیز شهرهای هنگ کنگ، هانگ ژو در چین و توکیو ژاپن بیش از سایر شهرهای آسیایی شاهد کاهش جمعیت میلیاردرهای خود بوده‌اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار