ه نظرمی‌رسد مشکل عمده طرح‌های عمرانی کازرون که منجر به تشدید تاخیر در مراحل اجرای پروژه‌های عمرانی می‌شود، عدم تخصیص کامل اعتبارات مصوب است، یعنی همین اعتبارات کم و ناکافی هم به صورت کامل تخصیص نمی‌یابد. شاید بتوان نارسایی در تخصیص اعتبارات را به عنوان مهم‌ترین عامل اعتباری در ایجاد تاخیر در مراحل مختلف پیشرفت پروژه‌های عمرانی کازرون دانست.
کد خبر: ۷۴۵۰۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵ 15 May 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: روال ناکارآمد تصویب و اجرای طرح‌های عمرانی بدون تناسب با ظرفیت‌های مالی و اجرایی، حجم عظیمی از پروژه‌های عمرانی ناتمام و گاهی متوقف را بر شهرستان کازرون تحمیل کرده و از این گذر سبب شده تا دوره احداث بسیاری از آنها طولانی شود.

دراین میان می‌توان به طرحهایی مانند تصفیه خانه فاضلاب کازرون اشاره کرد که شامل احداث تصفیه خانه فاضلاب با فرایند تصفیه به روش DPM با ظرفیت 17000 متر مکعب در شبانه روز در فاز اول است که با بهره‌برداری از فاز اول این تصفیه خانه جمعیتی بالغ بر 103000 نفر از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

عملیات احداث این پروژه از سال 1375 در زمینی به مساحت 40 هکتار آغاز شد. برای این پروژه که در زمره طرح‌های ملی است تاکنون بیش از 180 میلیارد ریال هزینه شده و بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. افزون بر اعتبار2 میلیارد تومانی که امسال برای این پروژه درنظر گرفته شده، اتمام آن هنوز به تخصیص اعتبار نیاز دارد.

پروژه سد نرگسی

مراسم کلنگ‌زنی پروژه ملی سد نرگسی پنج شنبه سال 89 با حضور وزیر نیرو و استاندار وقت فارس، در شهر بالاده انجام شد. احداث سد نرگسی یکی از مصوبات سفر اول ریاست جمهوری وقت به استان فارس بوده و تاکنون این پروژه ملی که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در حال اجرا است بیش از 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

بنابر گفته مدیرعامل آب منطقهای فارس مهم‌ترین مشکل اجرایی سد نرگسی تامین اعتبار است و برای مراحل تکمیل، نیاز به 1400 میلیارد ریال اعتبار دارد.

گرچه نماینده فعلی مردم شهرستان کازرون در مجلس شورای اسلامی اسفند ماه سال 1397 سد نرگسی را پروژه بزرگ و بی‌نظیر در جنوب کشور دانست و این نوید را داد که سال آینده شاهد تخصیص بودجه خوب برای این سد باشیم، سهم سد نرگسی از اعتبارات سال گذشته تاکنون تنها 2 میلیارد تومان از منابع اعتبارات ملّی بوده است.

کتابخانه مرکزی کازرون

پروژه کتابخانه مرکزی کازرون در زمینی به مساحت 2500 مترمربع در بهمن ماه سال 1390 شروع شده است. بودجه ساخت کتابخانه مرکزی کازرون از محل اعتبارات دولتی تأمین می‌شود و در زمان افتتاح پیش‌بینی می‌شد که ساخت این کتابخانه پنج سال به طول انجامد. متاسفانه پروژه کتابخانه مرکزی کازرون در مراحل ابتدایی خود راکد مانده و پیگیری‌ها حاکی از این است که بودجه یک و نیم میلیارد تومانی آن به دلیل نداشتن پروانه ساخت و ساز، تاکنون به پروژه تزریق نشده است.

تونل محرم

از دید مردم کازرون تونل محرم به عنوان اساسی‌ترین پروژه عمرانی کازرون شناخته می‌شود. طول محور در مسیر کازرون – بوشهر 22 کیلومتر است و از سال 13٨5 عملیات اجرایی آن شروع شده که با اتمام این محور مسیر شیراز به بوشهر 20 کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود و در حل مشکل ترافیکی این محور ترانزیتی، نقش عمده‌ای دارد.

پس از گذشت 12 سال از کلنگ‌زنی تونل محرم، این پروژه تنها دارای 25 درصد پیشرفت فیزیکی بوده و بنابر گفته مسئولان تاکنون هفت میلیارد تومان تنها برای احداث 600 متر تونل محرم هزینه شده است. وزیر سابق راه و شهرسازی (آخوندی) در بازدید از این پروژه اردیبهشت ماه 1396، اعتبار لازم برای تکمیل تونل محرم را 140 میلیارد تومان دانست.

گرچه فرماندار کازرون در مهرماه سال 1397 از تامین اعتبار نزدیک به 10 میلیارد تومانی برای این پروژه خبر داده بود ولی روند لاک پشتی و تعطیلی مکرر کار توسط پیمانکار از سال گذشته تاکنون، حکایت دیگری را بیان می‌کند.

پتروشیمی کازرون

کلنگ این پروژه در سال 1387 توسط غلامحسین نوذری وزیر وقت نفت در 35کیلومتری کازرون و در زمینی به مساحت 53 هکتار به زمین زده شده است. با وجود اینکه این پروژه به صورت سهامی عام بوده و اقشار زیادی از مردم کازرون سهامدار آن هستند متأسفانه تاکنون تنها نزدیک به 5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و سهام آن نیز در مقاطعی پایین‌ترین سطح ارزش سهام را به خود اختصاص داده بود. با وجود تاثیرگذار بودن این پروژه در رونق اقتصاد شهرستان متاسفانه در سال‌های اخیر هیچ جایگاهی در بودجه شهرستان نداشته است.

ضعف اصلی متوجه نارسایی تخصیص اعتبار

به نظرمی‌رسد مشکل عمده طرح‌های عمرانی کازرون که منجر به تشدید تاخیر در مراحل اجرای پروژه‌های عمرانی می‌شود، عدم تخصیص کامل اعتبارات مصوب است، یعنی همین اعتبارات کم و ناکافی هم به صورت کامل تخصیص نمی‌یابد. شاید بتوان نارسایی در تخصیص اعتبارات را به عنوان مهم‌ترین عامل اعتباری در ایجاد تاخیر در مراحل مختلف پیشرفت پروژه‌های عمرانی کازرون دانست.

یکی از علت‌های اصلی عدم تخصیص کامل اعتبارات مصوب در بودجه، کاهش درصد تحقق اعتبارات عمرانی است. بر اساس آمار، درصد تحقق اعتبارات عمرانی در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته و به 36 نهایتا 53 درصد رسیده است، این کاهش در درصد تحقق اعتبارات عمرانی در عمل منجر به کاهش تخصیص اعتبارات طرح‌های عمرانی شده و در نهایت پیشرفت طرح‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

پیامدهای حاصل از طولانی شدن دوره احداث پروژه‌های عمرانی علاوه بر پیامدهای اقتصادی نظیر بروز آثار تورمی چند برابر شدن هزینه تمام شده و اشتغال ناپایدار، پیامدهای اجتماعی به مراتب سنگین‌تری همچون افزایش نارضایتی‌های اجتماعی و گسترش شکاف منطقه‌ای را به دنبال دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار