نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: بانو گوهرشاد با ایجاد تحول در اندیشه و نظام سیاسی تیموریان، جریان آن سلسله را از آدم‌کشی به حاکمیت فرهنگی، هنردوستی و علم‌دوستی مبدل کرد‌.
کد خبر: ۷۴۴۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰ 15 May 2019

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در مراسم بزرگداشت بانو گوهرشاد،  با بیان این مطلب افزود: عمده امتیاز شاخص شخصیت بانو در تحول‌سازی، فرهنگی و فکری این بانوی واقف بوده است و بانو گوهرشاد با ایجاد تحول در اندیشه و نظام سیاسی تیموریان، جریان آن سلسله را از آدم‌کشی به حاکمیت فرهنگی، هنردوستی و علم‌دوستی مبدل کرد‌.

وی ضمن پرداختن به شخصیت و عظمت زن در اسلام، افزود: در غرب زن و مرد در یک موقعیت قرار دارند و در دفاع از حقوق زن به یکسان‌‌سازی حقوق او با مرد پرداخته است، اما اسلام به عنوان مکتب حقوق انسانی زن، موارد خاصی همچون هنر، نخبگی، اراده، تصمیم، سیاست و مدیریت اجتماعی را مدنظر قرار داده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه بانو گوهرشاد الگویی بسیار موفق در ترویج امور وقف در میان زنان واقف است، خاطرنشان کرد: عظمت مرحومه گوهرشاد در یک بنای مسجد و منشا خیرات و برکات نیست، بلکه اگر در زندگانی این زن دقت کنیم می‌بینیم که کار عمده او ایجاد تحول در جریان فرهنگی است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به نقش و جایگاه حضرت زنیب کبری(س) در طول عمر شریفشان، تصریح کرد: حضرت زینب کبری(س) به عنوان بانویی نمونه و قهرمان در طول تاریخ هستند و عمده نقش‌آفرینی این بانوی بزرگوار ایجاد تحول در جامعه انسانی بود و عقیله بنی هاشم مردم شام متحول کردند.

وی تاکید کرد: جامعه‌ای که همه‌چیز را در قدرت و سلطه استکبار می‌دید در اثر برخورد حضرت زینب کبری(س) دگرگون شد و شهر شامی که در روز ورود کاروان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) آذین‌بندی شده بود همگی یکپارچه عزادار شده و در سوگ ائمه اطهار(ع) گریستند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خواستار ترویج فرهنگ وقف شد و گفت: در جامعه دینی، اسلامی، قرآنی و امام رضایی باید فرهنگ وقف به‌خوبی در میان نسل‌های مختلف ترویج یابد و در این مسیر تحقق این مهم عموم واقفان نیک‌اندیش به‌ویژه زنان واقف نقشی موثر و کلیدی دارند.

*بانو گوهرشاد با وقف‌های خود نامی نیک از خود برجای گذاشت

در این مراسم، حجت‌الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، اظهار داشت: فردا نهم رمضان سالروز وفات بانو گوهرشاد و پس فردا وفات ام‌الائمه، حضرت خدیجه کبری(س) است، دو بانوی شاخصی که نامشان آسمانی شد، حضرت خدیجه(س) بانویی همچون کوثر نبی را مادری کردند و بانو گوهرشاد هم واقفی شاخص در جوار امام مهربانی‌ها شد.

وی افزود: انسان‌های مومن و معتقد در همین دنیا بار خود را می‌بندند و واقفان زیادی بودند که از آنان به نیکی یاد می‌شود و یکی از آن‌ها بانو گوهرشاد است و به برکت وقف و موقوفات اشتغال‌های مستقیم و غیرمستقیم زیادی ایجاد شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه بانو گوهرشاد با وقف‌های خود نامی نیک از خود برجای گذاشت، گفت: امیدواریم که همه در زمره واقفان نیک‌اندیش همچون بانو گوهرشاد قرار بگیریم و فرهنگ وقف را در میان آحاد جامعه به‌خوبی تبلیغ و ترویج کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار