وزیر دولت نهم تاکید کرد: ما الان در جنگ اقتصادی اعلام نشده هستیم و در این شرایط، خیلی ناجوانمردی می‌خواهد در شرایطی که کشور تحت فشار اقتصادی است بودجه به جای رفع مشکلات، خرج چیزهای دیگر شود، توجه به اینکه مخارج درست هزینه و وقت‌ها درست صرف شود و صرف وظایف بشود نه اینکه صرف آرزومندی‌های سیاسی، خیلی مهم است و کسانی که در هر مسئولیتی هستند خیلی آزمون سختی جلویشان قرار دارد.
کد خبر: ۷۴۴۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸ 15 May 2019

تابناک فارس به نقل از مهر:باقری لنکرانی در پاسخ به سوالی پیرامون فضای انتخابات پیش روی و دغدغه‌های موجود در این بخش گفت: متأسفانه با یک رویکرد قدرت طلبی در بین برخی از فعالان سیاسی رو به رو هستیم یعنی بر خلاف سال‌های اول انقلاب اسلامی که اگر کسی در صحنه می‌آمد از سر تکلیف و با اصرار دیگران بود، اکنون شاهد هستیم خیلی‌ها برای اینکه به قدرتی برسند و از آن منافعی ببرند در صحنه‌های مختلف خودشان را جلو می‌اندازند.

وی بیان کرد: این افراد گاهی وقت‌ها بدون صلاحیت و گاهی وقت‌ها با وجود افرادی که صلاحیتشان از آنها بیشتر است این اتفاق را رقمی می‌زنند و یا گاهی وقت‌ها نیز صلاحیت لازم را دارند اما وقتی چنین انگیزه‌ای داشته باشند خروجی آن نیز مناسب نخواهد بود.

دغدغه داریم افرادی در انتخابات خودشان را به مردم تحمیل کنند که دغدغه رفع مشکلات نداشته باشند

وزیر کابینه دولت نهم ادامه داد: نگرانی ما در همه انتخابات به خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی این است که افرادی خودشان را به مردم تحمیل کنند که دغدغه رفع مشکلات مردم و انجام وظیفه مهم نمایندگی مجلس شورای اسلامی را نداشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه کسی که وارد مجلس شورای اسلامی می‌شود باید بداند که نماینده همه ۸۲ میلیون ایرانی است و وظیفه دارد برای گره گشایی از مشکلات کشور اقدام کند و نگاه کلان داشته باشد، گفت: چنین فردی باید بفهمد مشکل چیست و برای آن راه حل داشته باشد. متأسفانه در این دوره اخیر مجلس شورای اسلامی، ما اقداماتی که بتوان اسمش را یک جهش در سیاست گزاری و یا تقنین بگذاریم یا کم می‌بینیم یا اصلاً دیده نمی‌شود.

باقری لنکرانی ادامه داد: این موضوع برمی گردد به اینکه ما چه کسی را به مجلس شورای اسلامی فرستادیم، بالاخره مجلس با آرای مردم شکل می‌گیرد و اگر این نگاه غالب نباشد که کسی که وارد این عرصه می‌شود باید در مجلس مفید باشد، وضعیت تقنین تضعیف می‌شود و وظیفه دوم که نظارت هست نیز تضعیف می‌شود و کارکرد خودش را نمی‌تواند انجام دهد.

وی بیان کرد: خیلی از کسانی که دنبال قدرت هستند اینقدر متوجه هستند که این موضوع را پرچم کار خودشان نکنند. این افراد در واقع در گروه‌های سیاسی خودشان را جا می‌گذارند. اگر خدای متعال کمک کند و انتخابات آینده فضا به جای این پرچم‌های بعضاً دروغین تبدیل بشود به انتخاب بین مدافعان انقلاب اسلامی و کسانی که به کارآمدی نظام باور دارند و تلاش دارند که این نظام را کارآمدتر کنند و کسانی که این را قبول ندارند و نا امید هستند و اگر اسم امید را روی خودشان می‌گذارند کارنامه شأن بسط نا امیدی بوده است، و بر همین مبنا چنین رقابتی پیش بیاید اتفاق بزرگی رخ خواهد داد و گرنه مجلس کماکان در پینگ پنگ های سیاسی بین جناح‌ها، سرنوشتش به نفع قدرت طلب‌ها رقم می‌خورد.

کارنامه منتخبان و مسئولان باید بررسی شود

وی در عین حال توضیح داد: شاید مهم‌ترین کاری که رسانه‌ها باید انجام دهند این است که ضمن اینکه به بررسی کارنامه نماینده‌های موجود بپردازند به تراز نمایندگی در دهه پنجم انقلاب اسلامی توجه کنند که در این دهه نمی‌توان شاهد حرف‌های تکرای، شعارهای بی ثمر، ایجاد نا امیدی، حرکت‌های سلیقه‌ای، عدم پاسخگویی و شفاف نبودن باشیم بلکه این دهه باید با استواری شروع شود و این سرمایه‌ای که از بیانیه گام دوم رهبر انقلاب اسلامی می‌توانیم ارتزاق کنیم اینکه این دهه را محکم‌تر از دهه‌های قبل آغاز کنیم و یکی از صحنه‌های مهمش همین انتخابات پیش رو است.

 

وزیر اسبق بهداشت در پاسخ به این سوال که «در انتخابات شورای شهر و مجلس شورای اسلامی فضایی احساسی شکل گرفت و نتیجه آن پیروزی لیست‌هایی شد که رفته رفته در بسیاری از نقاط کشور ازجمله شیراز کارکرد خوبی نداشتند که نمود آن سیل شیراز بود، در چنین شرایطی چه باید کرد که تعقل جای انتخاب احساسی را بگیرد» پاسخ داد: به هر حال انتخابات با آرای مردم شکل می‌گیرد و همه باید به رأی مردم احترام بگذاریم و باید فصل الخطاب باشد، بنابر این به خاطر اینکه این انتخابات آگاهانه‌تر باشد یکی از مهمترین کارهایی که رسانه‌ها می‌توانند انجام دهند نوعی بررسی کارنامه منتخبان و مسئولان است.

وی اضافه کرد: بالاخره اگر آن فضای احساساتی در انتخابات به وجود می‌آید بعد از آن فرصت تعقل نیز هست و الان صرف نظر از بد یا خوب بودن لیست‌هایی که پیروز انتخابات شدند، کارنامه شأن را باید در معرض بررسی قرار بدهیم، کارنامه افرادی که در مجلس شورای اسلامی نمایندگی استان پر افتخار فارس یا شهر مقدس شیراز را بر عهده داشتند و یا در شورای شهر بودند یا به عنوان شهردار یا برای سایر ارگان‌های مدیریت شهری انتخاب شدند باید در فضای دوستانه ارائه شود و البته بدون پیش داوری باشد که اگر این قائده را قرار بدهیم که هر کسی گزارش عملکرد خودش را داشته باشد شاهد پیشرفت خواهیم بود.

وعده گزارش صد روزه رئیس جمهور فقط یک بار انجام شد

باقری لنکرانی ادامه داد: اقای روحانی در دوره اول ریاست جمهوریشان حرفی زدند مبنی بر اینکه من هر صد روز گزارش می‌دهم، صد روز اول را دیدیم و بعد از آن هیچ گزارش صد روزه‌ای را ندیدیم. این امر کار را خیلی دچار اشکال می‌کند و بایدگفت اگر هر مسئولی و یا منتخب مردم با مردم حرف بزند و گزارش کار بدهد بعد از مدتی معلوم می‌شود که این دست‌ها پر یا خالی است.

 

وی عنوان کرد: ما الان نمی‌خواهیم قضاوت کنیم که دست‌ها در این مسندها پر یا خالی است ولی هرچه که هست باید مردم در جریان قرار بگیرند، فرافکنی و اینکه نگذاشتند ما کار کنیم یا اینکه می‌خواستیم کار کنیم امکاناتش را نداشتیم اینها مقبول نیست.

آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری قسم جلاله خوردند که اگر می‌دانستم مشکلات مملکت راه حل ندارد به میدان نمی‌آمدم، خوب الان اگر کسی بگوید نگذاشتند کار کنم این پذیرفته نیست وی ادامه داد: به عنوان مثال خود آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری قسم جلاله خوردند که اگر می‌دانستم مشکلات مملکت راه حل ندارد به میدان نمی‌آمدم، خوب الان اگر کسی بگوید نگذاشتند کار کنم این پذیرفته نیست و این پاسخ را می‌شنود که شما یا می‌دانستید که چه ظرفیت‌هایی در اختیارت هست یا نمی‌دانستید؟ و وقتی می‌دانستید چه ظرفیت‌هایی دارید چرا وعده‌های دادید که نمی‌توانستید انجام دهید.

وزیر اسبق بهداشت اضافه کرد: الان موقعیت خوبی است که وعده‌ها را پیگیری کنیم. هر فهرستی با یکسری وعده‌هایی به میدان آمده که مثلاً در شورای شهر وعده مطرح شده موضوع «شفایت» بوده خوب الان باید پرسید که در حوزه شفافیت چه اقدامی شده و مردم در حوزه مدیریت شهری چگونه می‌توانند اطلاعات بگیرند.

باقری لنگرانی ادامه داد: در انتخابات مجلس خود افراد با شعارهای خاصی رفتند و اینکه گفتید شیراز را چه می‌کنم یا چه نمی‌کنم چه قدمی برداشته شده؟ و این سوالات باعث می‌شود انتخابات از حالت احساسی صرف خارج شود و مبتنی بر عملکرد و توانمندی‌ها انجام شود. افراد منتخب هم بدانند که بایدپاسخگوی افکار عمومی باشند و این امر چه در سطح شهرستان، استان یا و در سطح کلان ملی قابل پیگیری و قابل ارائه به مردم است و بر همین اساس انتخابات در مسیر درست و صحیحش قرار می‌گیرد.

وی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است دوم اسفند انجام شود و نگرانی ما در این انتخابات این است که از خیلی زودتر فضای کشور انتخاباتی شود که یک آفت برای کشور محسوب می‌شود و یا اینکه به جای اینکه مسئولان به فضای کاری خودشان بپردازند تلاش کنند فلان نماینده رأی آورد یا نه که این یکی از آفات مهم است که رسانه‌ها باید در این زمینه مثل چشمان بصیر مردم عمل کنند و آنچه فعالیت انتخاباتی است از کارهایی که انجام وظیفه است را جدا کرده و نگذارند مسیر کشور از مسیر کارآمدی خارج و در مسیر رأی آوردن این و آن شود.

ناجوانمردی است که در شرایط اقتصادی کشور بودجه در فضای رفع مشکلات خرج نشود

وزیر دولت نهم تاکید کرد: ما الان در جنگ اقتصادی اعلام نشده هستیم و در این شرایط، خیلی ناجوانمردی می‌خواهد در شرایطی که کشور تحت فشار اقتصادی است بودجه به جای رفع مشکلات، خرج چیزهای دیگر شود، توجه به اینکه مخارج درست هزینه و وقت‌ها درست صرف شود و صرف وظایف بشود نه اینکه صرف آرزومندی‌های سیاسی، خیلی مهم است و کسانی که در هر مسئولیتی هستند خیلی آزمون سختی جلویشان قرار دارد.

 

وی متذکر شد: خیلی سخت است در این شرایط، افراد به جای اینکه به وظایفشان بپردازند و افراد تحت مدیریتشان را برای انجام وظایف شأن به خط کنند شاهد کارهای تشریفاتی، تصنعی و به خیال رأی آوردن باشند و البته مردم نیز خیلی هوشیار تر از گذشته شدند و این مسائل را فراموش نخواهند کرد.

وی گفت: به عنوان نمونه در شب قبل از سیل شیراز، در دروازه قرآن برنامه نور و صدا داشتیم، نمی دانم چقدر برای این برنامه هزینه شده اما می دانم برای برگزاری آن مدت‌ها برنامه ریزی شده بود اما ای کاش نیمی از این برنامه ریزی برای سیلی که از ۲۰ اسفند هشدارش را سازمان هواشناسی داد، شده بود.

باقری لنکرانی ادامه داد: الان برنامه نور و صدا گذشت و شاید بعضی از حضار آن مراسم جزو افرادی بودند که فردایش در سیل آسیب دیدند، ممکن است یک خوشحالی آنی چند لحظه‌ای داشت اما خاطره تلخی که ماند این است که سیلی در شهر ما و کل کشور به وقوع پیوست و مرگ ۷۳ نفر را در پی داشت که ۲۳ نفر از آنها مربوط به سیل استان ما بود در حالی که میزان بارش استان ما در مقایسه با خیلی از استان‌ها قابل مقایسه نبود.

وی گفت: من چون طبابت می‌کنم بیمارانی زیادی از هرمزگان دارم اما بیماران هرمزگانی می‌گفتند ما از مدیریت استان و شهر بندرعباس با وجودیکه تلاطم دریا می‌توانست خطرساز باشد راضی هستیم چون همه چیز پیش بینی شده بود. این کارنامه برای کسانی که مسئولیت داشتند در اذهان خواهد ماند و این مقایسه صورت خواهد گرفت.

 

وی در پاسخ به این سوال که «با توجه به شرایط اقتصادی که مردم با آن مواجه هستند ممکن است عده‌ای شعارها و یا وعده‌هایی بدهند که خارج از اختیارات یا عقلانیت باشد و در این خصوص راه حل چیست؟» گفت: یادم هست یک نفر که الان به آمریکا پناهنده و جیره خوار جورج بوش در بنیاد آزادی شده یک زمانی کاندیدای شورای شهر تهران شده بود و شعارش این بود که می‌خواهم با آمریکا رابطه برقرار کنیم و این مربوط به دهه ۷۰ است و همان موقع به او گفته شده بود که شما کاندیدای شورای شهر هستید و کار شما به ارتباط با آمریکا ربطی ندارد.

لنکرانی گفت: این نحوه رفتار منتج به این شد که مردم به او رأی ندادند و الان سرنوشت او حقوق بگیری بنیاد آزادی جورج بوش شده است. بر این اساس باید خاطرات این چنینی را بازخوانی کنیم تا مردم انتخاب هوشمندانه ای داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار