ابراهیم جلیلی با اشاره به اینکه امسال نیز شعار روز جهانی موزه با عنوان «موزه‌ها به مثابه کانون‌های فرهنگی» نامگذاری شده است گفت: این شعار با هدف بالا بردن آگاهی و فرهنگ مردم نسبت به شناخت موزه‌ها و آداب و رسوم و سنن فراموش شده گذشته و احیای فرهنگ گذشته انتخاب شده است.
کد خبر: ۷۴۴۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱ 13 May 2019
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر از بازدید رایگان عموم مردم از موزه ملایر و تپه نوشیجان همزمان با روز ملی موزه خبر داد و گفت: شعارنویسی‌های دوران انقلاب و تمثال باقیمانده از شهیدان رجایی و باهنر بر دیوار‌های قدیمی دکتر اقبال به موزه منتقل می‌شود.

به گزارش ایسنا، جلیلی با اشاره به اینکه ۲۸ اردیبهشت‌ماه به عنوان «روز جهانی موزه» نامگذاری شده است اظهار کرد: این رویداد هر ساله یک موضوع مشخص را برجسته می‌کند و فرصتی را به متخصصان موزه که امکان دیدار مستقیم با مردم را به دست بیاورند و چالش‌هایی که موزه با آن مواجه است را برجسته می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امسال نیز شعار روز جهانی موزه با عنوان «موزه‌ها به مثابه کانون‌های فرهنگی» نامگذاری شده است گفت: این شعار با هدف بالا بردن آگاهی و فرهنگ مردم نسبت به شناخت موزه‌ها و آداب و رسوم و سنن فراموش شده گذشته و احیای فرهنگ گذشته انتخاب شده است.

 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با اشاره به شروع هفته میراث فرهنگی گفت: در شهرستان ملایر نیز برنامه‌های مختلفی پیش‌بینی شده که توسط اداره میراث فرهنگی شهرستان برگزار می‌شود.

وی از برگزاری مراسم شاهنامه‌خوانی در موزه ملایر همزمان با سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز زبان و ادب فارسی در روز ۲۵ اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: این برنامه توسط انجمن شاهنامه‌خوانی ملایر برگزار می‌شود.

جلیلی از رونمایی کتاب «سیمای گردشگری» نوشته ابراهیم جلیلی با مشارکت اداره امور کتابخانه‌ها در هفته میراث فرهنگی خبر داد و افزود: نشست با دهیاران و حافظان میراث فرهنگی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته میراث فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در ۱۲۸ روستای شهرستان ملایر اثر تاریخی داریم تصریح کرد: در یکصد روستا انجمن میراث فرهنگی و سازمان مردم‌نهاد داریم که در هر روستا پنج نفر به عنوان اعضا با همکاری شورا و دهیاران فعالیت دارند.

 رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر با بیان اینکه حفظ آثار تاریخی همواره یکی از مهمترین وظایف و دغدغه‌های میراث فرهنگی است گفت: شعارنویسی‌های دوران انقلاب و تمثال باقیمانده از شهیدان رجایی و باهنر بر دیوار‌های قدیمی دکتر اقبال یک اثر ارزشمند است که با توجه به اینکه این دیوار‌ها در آستانه تخریب است در نظر داریم آن‌ها را به موزه منتقل کنیم.

 وی برگزاری مسابقه نقاشی کودکان در موزه و برگزاری نمایشگاه آثار مرمتی در شهرستان را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در هفته میراث فرهنکی دانست و اضافه کرد: همزمان با ۲۸ اردیبهشت‌ماه بازدید عموم از موزه لطفعلیان و تپه نوشیجان رایگان است.

 جلیلی با بیان اینکه ۳۴۰ اثر تاریخی و فرهنگی در ملایر وجود دارد گفت: ۲۰۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 وی با اشاره به اینکه یخدان میرفتاح به عنوان یک اثر ارزشمند تاریخی ملایر در نوروز امسال به خاطر بارش‌های سنگین برف و باران فروریخت گفت: در حال حاضر طرح فتوگرامتری (مستندنگاری و وضعیت) این اثر بررسی و انجام شده و بعد از آن طرح مرمت و بازسازی آن انجام می‌شود.

جلیلی با بیان اینکه قرارداد حصارکشی این اثر نیز توسط یک شرکت معتبر انجام شده است افزود: طرح مرمت این اثر تاریخی باید بعد از طی مراحل و تصویب در کمیته فنی سازمان میراث فرهنگی و تایید شود که قرارداد مرمت با پیمانکار بسته شود.

وی با بیان اینکه مرمت این اثر تاریخی نیازمند کار کارشناسی بوده و نمی‌توان با عجله کار را شروع کرد افزود: در اولین فرصت بعد از تایید لازم کار مرمت و بازسازی بنا شروع می‌شود که بعد بر مبنای طرح که به تصویب سازمان رسید به عنوان اولین اولویت کار را شروع کنیم.

 رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با بیان اینکه برای حفظ بنا‌های تاریخی تعدادی از بنا‌های نیازمند مرمت که به عنوان بنا‌های اضطراری از آن‌ها یاد می‌شود مشخص و پیش‌بینی اعتبار را به کمیته برنامه‌ریزی اعلام کرده‌ایم گفت: بیشترین تمرکز ما خانه‌های قدیمی، تپه انوج، گوراب، بام بازار ملایر و امامزاده سام و هام است که امیدواریم بتوانیم با جذب اعتبارات لازم از تخریب و آسیب این بنا‌ها در آینده پیشگیری کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار