این روزها همنوایی نسل نوجوان کشور با ساسی مانکن آنچنان صدا کرد که توانست با شوکه نمودن مسئولین تراز اول کشور ،در آنی پایایه های فرهنگی بنا شده بر میلیاردها تومان هزینه سازمانها ، تشکلات وبنیادهای رنگارنگ را متزلزل نموده و وچهارپایه اریکه عالیترین مقام آموزشی وفرهنگی کشور را به لرزه درآورد.
کد خبر: ۷۴۳۲۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹ 10 May 2019

تابناک ایلام علی اصغراسدی ::ماجرا از انتشار یک کلیپ در فضای مجازی آغاز شد،کلیپی از دانش آموزان  برخی مدارس کشور، که روز معلم را با همخوانی ترانه " آقامون جنتلمنه" گرامی داشتند.یک گرامی داشت کاملا متفاوت تر از گذشته به همراه رقص وآوازی که "ساسی مانکن" از فرسنگ ها دورتر در آن میدان داری می کند.

"ساسان حیدری یافته" (بیشتر بدانید) خواننده جوان دهه شصتی که سالهای نه چندان دور به مدد سخت گیری های  وممیزی های نفس گیر فرهنگی از زیر زمین ها رشد ونمو کرد واینک آوازهایش شهره شهر شده وحتی بزرگان کشور را به چالش دعوت می کند.جوان رپ خوان جنوبی که این روزها تمامی نوجوانان کشور ،سرود هایش را از بر شده  و از فرسنگ ها دورتر ،تمامی مرزهای آموزشی وتربیتی کشور را درنوردیده  و همچنین ساختارهای فرهنگی را به چالش کشیده است.

این روزها همنوایی نسل نوجوان کشور با ساسی مانکن آنچنان صدا کرد که توانست با شوکه نمودن مسئولین تراز اول کشور ،در آنی پایایه های فرهنگی بنا شده بر میلیاردها تومان هزینه سازمانها ، تشکلات وبنیادهای رنگارنگ را متزلزل نموده و وچهارپایه اریکه عالیترین مقام آموزشی وفرهنگی کشور را به لرزه درآورد.

در این وادی بسیاری از منتقدان سفت وسخت دولت تدبیر وامید که همواره دستگاههای فرهنگی و آموزشی کشور در راس آنها وزارت آموزش وپرورش و همچنین برخی از اعضای کابینه دولت نظیر وزیر جوان ارتباطات را به اجرای پنهانی سند 2030 متهم کرده اند،فرصت را مغتنم شمرده و انتشار این کلیپ و همخوانی دانش آموزان را  پس لرزه های اجرای این طرح در مدارس کشور قلمداد می کنند.

با این وجود پس از انتشار این کلیپ ها در قضای مجازی دو برداشت متفاوت از این موضوع  صورت گرفته است:

برداشت اول :همزمانی طرح موضوع سند 2030 واهداف استحاله فکری و فرهنگی آن  در هفته معلم با انتشار یک کلیپ هماهنگ در پایگاههای اصلی و جامعه هدف اجرای سند 2030 یعنی مدارس بعنوان قوام دهنده چارچوب فکری وفرهنگی کشور ،این گمانه را برجسته نموده است که  همخوانی ها وانتشار همزمان کلیپ های آن درفضای مجازی از یک برنامه ریزی سازمانی منسجم در راستای اقناع افکارعمومی مبنی بر اجرای پنهانی این سند در مدارس کشور به منظور تهییج وبسیج افکار عمومی برعلیه دولت نشات گرفته است .

تلاشی موازی وکاملا هماهنگ با سایر مولفه هایی که تخریب ارکان مختلف دولت به بهانه های وادادگی ،نفوذ و استحاله فرهنگی را در دستور کار خود قرار داده اند.تلاشی مستمر که القاء نظریه دوگانگی دولت و حاکمیت در بین افکار عمومی در راس دیگر اهداف حزبی وسیاسی آنان خودنمایی می کند.

برداشت دوم: این برداشت را می توان استنباطی منبعث از واقعیت های فرهنگی قلمداد کرد،براساس این نوع نگاه  همخوانی ترانه مبتذل جنتلمن از سوی دانش آموزان ،واکنشی طبیعی به تلاش های بی حاصل برای تغییر ذائقه ها وتحمیل گزاره های فرهنگی به طیف نوجوان جامعه به  حساب می آید .به واقع می توان این حرکت دانش آموزان مدارس کشور را پرده افکنی از چهره فرهنگی جامعه و نمایش عریان وبدون روتوش آن نامید.

چهره واقعی از فرهنگی که سالهاست بخشی از حاکمیت  با تحمیل هزینه های سرسام آور به اقتصاد کشور ،از طریق تعریف ردیف بودجه های بدون حساب وکتاب، تمامی مساعی خود را درراستای طراحی چهره دلخواه خود از فرهنگی متمرکز کرده اند که در پرتو انقلاب اسلامی و برنامه های ایدئولوژیک آن متولد شده است .چهره ای که یک شومن دهه شصتی توانست با کمترین هزینه ،تصویر واقعی و بدون روتوش آن را  در معرض نمایش همگانی قرار دهد.

این ارکستر بزرگ که توانست از بطن فضای فرهنگی و آموزشی کشور ،ارایه دهنده آهنگی در تضاد وتباین با اندیشه های فرهنگی و ایدئولوژی کشور باشد ،صرفنظر از سنخیت وقرابت باهرکدام از  نظریه های صدرالاشاره حاوی نکات مهمی است که بایستی مورد اهتمام مسئولین و برنامه ریزان فرهنگی کشور قرار گیرد:

نخست -تفاوت صریح وغیر قابل انکار ذائقه فرهنگی و نوع نگاه متولدین دهه های هفتاد وهشتاد با متولیدن دهه های پیشین کشور است ،تقاوتی که لازم است در برنامه ریزی های آموزشی وفرهنگی کشور بعنوان یک پیوست قابل اعتنا ملحوظ دانسته شده وبرهمین اساس شاهد تجدید نظرهایی در سیاستگذاری های فرهنگی وآموزشی وبروز سازی آن بر اساس مدلهای مورد خواست نوجوانان باشیم . مدلهایی که در آن هم گزاره های دینی دیده شوند، هم اینکه ذائقه نسل جدید درآن گنجانیده شده باشد.

دوم -لزوم تغییر در نگاه مسئولین خصوصا مسئولین به وضعیت فرهنگی حاکم بر جامعه ؛ز آنجاییکه قاطبه مسئولین کشور بدلیل دوری مزمن با لایه های پایین دست جامعه و برخوردازی از شیوه خاص آموزشی فرزندان و عدم بهره مندی از شیوه های ارتباطی رایج در جامعه، همچون نشست وبرخاست با قشرهای پایین دست جامعه  بعنوان قوام دهندگان واقعی منشورهای فرهنگی اجتماعی جامعه ،وضعیت فرهنگی جامعه را در سبد زندگی وآموزش فرزندان خویش مورد مقایسه قرار داده وبرهمان اساس مبادرت به برنامه ریزی فرهنگی می کنند.

برهمین اساس آنان بر این باورند که فضای فرهنگی حاکم بر جامعه همچنان بر محور اندیشه های دهه شصت در حال چرخش  است و انتظار آنان از نسل دهه هفتاد وهشتاد بر اساس همان مدل فکری  شکل گرفته است . لذا تغییرات واقعی فکری وفرهنگی براساس مدل های جدید را برنتابیده وواکنش آنان به چالش های فرهنگی نیز متناسب با انتظارات فرهنگی اشان از جامعه صورت می گیرد ،واکنشی از جنس توهم توطئه! 

سوم- با وجود سرعت روبه رشد تکنولوژی و فراگیر شدن چند رسانه ای های الکترونیکی و سهولت دسترسی ها به دنیای دوردست ،مقایسه نحوه اندیشیدن ،رفتار کردن وسخن گفتن نوجوانی که از خروس خوان سحر تا بوق سگ !با این تکنولوژی سروکار دارد با یک جوان دهه شصتی که مهمترین ابزار رسانه ای وفرهنگی او یک شبکه تلویزونی شش ساعته و بزرگترین سرگرمی و دلخوشی او الصاق تصاویر بازیگران سریال اوشین وجنگجویان کوهستان در کنج اتاق گلی اش بود قیاسی مع الفارق است.

قصعا  همین قیاس نادرست والبته نگاههای ناقص منبعث از دوری مزمن مسئولین از جامعه باعث شد تا انتشار کلیپ همخوانی دانش آموزان  چند مدرسه در لانه آنان آب ریخته و کوس بی اثر بودن آموزه های فرهنگی واخلاقی اشان را به صدا درآورد . وسپس منفعلانه این حرکت و واکنش طبیعی نسل نوجوان کشور به اتفاقات فرهنگی  را در قاموس یک توطئه بزرگ معنا ومفهوم کنند.

چهارم - مسئولین ما بایستی از لاک خوش بینی تاثیر گذاری طرح های تحمیلی فرهنگی خارج شده وخود را با وا قعیات جامعه ایرانی وفق دهند ،لازم است در این راه با تجدید نظر در شیوه ها ومشی فکری خویش ،به این باور نایل آیند که شاید با تشرهای ناظم مدرسه وتهدید وارعاب بتوانتد در کوتاه مدت دانش آموزان را به تمکین اراده های مسئولین آموزشی وفرهنگی وادار  بکنند ،یا اینکه با استقرار پلیس امنیت اخلاقی برای لحظه ای کوتاه زن ویا دختری را وادار به جمع وجور کردن پوشش ظاهری خود کنند ،اما واقعیت فرهنگی جامعه ما همین است که در ترانه خوانی دانش آموزان تبلور یافته است.

واقعیت فرهنگی جامعه ما آن نیست که در سخنرانی ها ،جلسات و تریبون های نماز جمعه تبیین می شود ،واقعیت همین وضعیت ظاهری جوانان ونوجوانان ما ،آهنگ هایی است که در فضای خلوت خودروهابه آن گوش فرا داده  ویا در پارتی ها  و کنسرت ها به نمایش گذاشته می شود . بازخوانی واژه‌های اروتیک ترانه جنتلمن ساسی مانکن توسط دانش آموزان، نمایش چهره واقعی فرهنگی کشور است که سالهاست در زیر اندیشه های سخت گیرانه وتحمیل فرهنگی خلاف مزاج طیف نوجوان کشور مدفون شده است.

ممکن است بنا به خواست نایب رییس مجلس شورای اسلامی و یا پس از بررسی های تیم حقیقت یاب وزارت آموزش وپرورش ،پس لرزه های این زلزله فرهنگی  آنهم بخاطر پاک کردن صورت مساله دامن تعدادی مدیر وناظم را  بگیرد ،اما مسئولین باید بدانند که رویکرد عمومی مردم ،خصوصا نسل نوجوان و جوان جامعه نسبت به حوزه های مختلف سیاسی ،فرهنگی واجتماعی دچار دگرگونی عمیقی شده است . لذا آنان لاجرم باید با کنار زدن حصارها ،نزدیکی  وارتباط با مردم ،اعتنا به خواست وذائقه های فرهنگی نسل نوجوان وپذیرش واقعیت فرهنگی جامعه ،براساس واقعیت های موجود به دنبال عینیت بخشیدن به طرح های فرهنگی باشند ،طرح هایی که واکنش برخلاف میل آنان از سوی بخش اعظمی از جامعه را بدنبال نداشته باشند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
جاتون خالی درمراسم روزمعلم یکی ازشهرستانهای شمالی ایلام هم خواننده آورده بودن باران بارانه میخوند ودخترااون آخرپشت سرمسئولین باهاش میرقصیدن تاجایی که مجری ازبلندگوخطاب به رییس آموزش وپرورش تذکرداد.مسئولین هم ردیف جلونشسته بودن .متاسفانه فراگیرشده بی هویتی
هادی فرید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
مشکل تهاجم فرهنگی بیماری واگیر جامعه ایرانی سالهاست توسط برنامه ریزان و متولیان حاکمیت انشالله که قناری است کتمان می شود. عارضه این بیماری این است که حاکمیت دینی تلاش دارد تمام جامعه ابرانی را با متد و اخلاق و تمایلات بیت روحانیون همنوا کند. و این در جامعه کثرت گستر و عمیقا دوستدار مدرنیته یک چالش وحشتناک بوجود میاورد. درست معادله قبل و بعد از انقلاب وارونه شده.در قبا از انقلاب حاکمیت در تلاش برای غربی کردن جامعه در همه عرضه ها بود که با لایه های اجتماعی با مقاومت روبرو شد و دمارش درامد و در عصر بعد ازانقلاب هم به شکلی وارونه قصد تزریق یک شیوه سنتی و کمتر مقبول برای زندگی عموم مردم انجام شده. هیچکس نیست نداند چگونه؟ بنابراین باید تا دمار این حاکمیت از این ناهنجاری های اجتماعی در نیامده علما قوم و نخبگان با روش علمی راهکاری بیاندیشند که قبول اکثریت باشد وگرنه از مائو که قویتر نیستیم روح اسلامی حکومت وا خواهیم داد. ما در مقایسه با همه جوامع اسلامی مشکل رفتاری جامعه حادتر داریم. باید با مردم و فرهنگ عمومی متعادل رفتار کنیم وگرنه علماهدی نتیجه اش همین اقامون جنتلمن است....
هادی فرید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
مشکل تهاجم فرهنگی بیماری واگیر جامعه ایرانی سالهاست توسط برنامه ریزان و متولیان حاکمیت انشالله که قناری است کتمان می شود. عارضه این بیماری این است که حاکمیت دینی تلاش دارد تمام جامعه ابرانی را با متد و اخلاق و تمایلات بیت روحانیون همنوا کند. و این در جامعه کثرت گستر و عمیقا دوستدار مدرنیته یک چالش وحشتناک بوجود میاورد. درست معادله قبل و بعد از انقلاب وارونه شده.در قبا از انقلاب حاکمیت در تلاش برای غربی کردن جامعه در همه عرضه ها بود که با لایه های اجتماعی با مقاومت روبرو شد و دمارش درامد و در عصر بعد ازانقلاب هم به شکلی وارونه قصد تزریق یک شیوه سنتی و کمتر مقبول برای زندگی عموم مردم انجام شده. هیچکس نیست نداند چگونه؟ بنابراین باید تا دمار این حاکمیت از این ناهنجاری های اجتماعی در نیامده علما قوم و نخبگان با روش علمی راهکاری بیاندیشند که قبول اکثریت باشد وگرنه از مائو که قویتر نیستیم روح اسلامی حکومت وا خواهیم داد. ما در مقایسه با همه جوامع اسلامی مشکل رفتاری جامعه حادتر داریم. باید با مردم و فرهنگ عمومی متعادل رفتار کنیم وگرنه علماهدی نتیجه اش همین اقامون جنتلمن است....
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار