کد خبر: ۷۴۱۶۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳ 06 May 2019

به گزارش تابناککهگیلویه و بویراحمد
به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان ، خانه تکانی و گردگیری از مساجد از آیین‌های پیشواز از ماه مهمانی خدا در کهگیلویه و بویراحمد است.  
زنان، مردان این خطه از یک هفته پیش از شروع ماه مبارک رمضان شروع به پاکیزه کردن مساجد، حسینیه‌ها وخانه‌های خود می‌کنند.
یکی از آداب و رسوم مردم کهگیلویه و بویراحمد در ماه مبارک رمضان که اکنون با بهبود زیرساخت‌های ارتباطی نظیر رسانه‌ها تلویزیون رنگ باخته این بود که تعدادی از ریش سفیدان علمی بر پا می‌کردند و با طبل و علم در روستا‌ها با نوازندگی و کوبیدن طبل ماه رمضان را نوید می‌دادند.
پختن و توزیع خیرات مردگان، ذخیره غذا از دیگر آئین‌های ماه رمضان در این خطه است که معمولا شامل خوراکی‌هایی مانند شیر برنج یا انواع خرماست.
نگاه کردن در آیینه و فرستادن صلوات یکی از سنت‌های دیرینه مردم این استان است که بعد از اعلام رویت هلال ماه رمضان انجام می‌شود.
مردم این خطه معتقدند که برای ورود به ماه ضیافت الهی باید دلی، چون آیینه صاف و خالی از هر کدورتی داشت.
دادن هدایایی به کودکان و نوجوانان روزه اولی، تشویق آن‌ها به روز‌های کله گنجشکی (کله بنگشتی) از رسوم رایج مردم این خطه برای سهیم کردن نسل نوجوان در آیین‌های ماه مبارک رمضان است.
جمع آوری کمک‌های مردمی، برپایی محافل ادعیه، ختم قرآن، اطعام نیازمندان و توزیع غدا‌های نذری از آیین‌های مرسوم مردم کهگیلویه و بویراحمد در ماه مبارک رمضان است.
یک بانوی کهنسال گچسارانی می‌گوید: در گذشته که یخچال نبود مردم دانه‌های انار، گوجه فرنگی، انگور و انجیر را خشک و برای پختن غذا یا به عنوان آجیل در ماه رمضان استفاده می‌کردند.
مهناز رضایی اظهار داشت: اکنون هم بانوان حبوبات، سبزی و دیگر مواد مورد نیاز خود را فریز می‌کنند.
وی انجام نظافت منزل، مساجد، بقاع متبرکه و قبور مردگان را از سنت‌های ماه رمضان در کهگیلویه و بویراحمد دانست.
این بانوی دوران دیده پیش قدم شدن ریش سفیدان برای آشتی دادن خانواده‌ها یا افرادی که با هم کدورتی دارند را از دیگر رسوم ماه رمضان ذکر کرد.
آئین‌های مرسوم در ماه رمضان
بردن عذا برای همسایه‌های فقیر موسم به کاسه بهره، دور هم نشینی برای تلاوت کلام وحی، خواندن کتاب‌های مذهبی و پختن غذا‌های سنتی از آیین‌های ماه رمضان در کهگیلویه و بویراحمد است.
یک پیرمرد ۸۵ ساله باشتی گفت: بردن خوراکی‌ها هنگام افطار یا سحر برای همسایگان فقیر از مهمترین رسوم ماه رمضان در این خطه است.
مرتضی کریمی افزود: به دلیل نبودن ساعت افراد خاصی در روستا با نگاه کردن به ستاره‌ها زمان خوردن سحری را تشخیص می‌دادند و با خواندن مناجات با صدای بلند مردم را بیدار می‌کردند.
وی گفت: در سال‌های کهن اگر فانوس یا چراغ خانه همسایه روشن نمی‌شد به در خانه اش می‌رفت و او را برای صرف سحری بیدار می‌کرد.
وی افزود: دور هم نشینی‌هایی که در آن قرآن تلاوت می‌شود یا احادیث بزرگان دین روایت می‌شد یکی از آئین‌های زیبای ماه رمضان است که افزون بر احیای فرهنگ دینی باعث همدلی بیشتر مردم می‌شود.
این مردسالخورده گفت: معمولا افرادی که توانایی مالی بهتری دارند پذیرای محافل ماه رمضان می‌شدند.
وی آش ماست، حلوا، دوغ، آبگوشت، قلیه عدس و دم پخت گوشتی را از خوراکی‌های رایج ماه رمضان در این دیار دانست.
آئین‌های بدرقه
ئین‌های بدرقه ماه رمضان نیز با بازدید از وابستگان و آشنایان و انداختن سفره‌های بزرگ عید فطر و دادن عیدی به فقیران پایان می‌پذیرد.
برپایی آیین‌های وداع با ماه رمضان و جشن و شادی در عید فطر از رسوم مردم این دیار است که در پایان ماه رمضان بیشتر در بقاع متبرکه انجام می‌شود.
استان کهگیلویه و بویراحمد متشکل از هشت شهرستان ۱۷ شهر و یک هزار روستا با جمعیت ۷۰۰ هزار نفر در جنوب غربی کشور واقع شده است.
۶ شهرستان گچساران، کهگیلویه، بهمئی، چرام، لنده، باشت در بخش گرمسیری استان و دو شهرستان بویراحمد و دنا در بخش سرسیری در دامنه دنا واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار