حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (شنبه) در همایش یکصد سال تربیت معلم در ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار داشت: بسیار خوشحالم که هفته معلم در آستانه فرارسیدن ماه رحمت و مغفرت الهی قرار گرفته است.

وی گفت: یکی از دلایل عظمت ماه رمضان علاوه بر فضیلت‌هایی که دارد نزول قرآن در آن ماه است.

روحانی افزود: قرآن کتاب هدایت انسان‌ها در مسیر سعادت بشریت است و یکی از دلایل عظمت ماه رمضان، شب قدر است که بهتر از هزار ماه است.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه ویژگی‌های بزرگی که در ماه مبارک رمضان قرار داده شده است اعم از اینکه ماه روزه گرفتن است، ماه بهار قرآن و ماه شب قدر است، به یک نسبت در مدرسه، کلاس، تعلیم و تربیت هم وجود دارد.

وی ادامه داد: فضای ماه رمضان توجه به آسمان‌ها و مستمندان است، ماه تعاون، همکاری، برابری، برادری و کنار هم قرار گرفتن است. همه اینها یک حدی برای فهم و درک کلاس درس هم می‌تواند باشد چراکه کلاس درس کلاس تعلیم و تربیت است.

روحانی بیان کرد: تمام معلمان، هم معلم هستند و هم مربی. در واقع آنها مربیان جامعه ما هستند. بعضی از معلمین در مدرسه محبوب هستند و محبوبیت آنها هم با یکدیگر متفاوت است. برخی خیلی محبوبیت دارند که حالا ممکن است آن فرد که خیلی هم محبوب است معلم ریاضی باشد اما باید گفت که آن معلم ریاضی است که می‌تواند مربی باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه کلاس درس می‌تواند برای معلم شب قدر به حساب آید، افزود: اگر معلمی با رفتار، اخلاق و تعلیمی که دارد فقط یک نفر را هدایت کند و اگر کلاس درسی باشد که معلم بتواند روحیه آن دانش‌آموز و نوجوان را به سمت خدا متحول کند این کلاس ارزش شب قدر را دارد.

وی گفت: اگر سربازی در مرزهای کشور برای حراست و پاسداری از مرزها، شب را به صبح رساند، بنا بر روایتی که از پیامبر (ص) داریم آن شبی که سرباز سپری کرده است برابری با شب قدر می‌کند. معلم هم از مرزهای اخلاق کشور حفاظت و حراست می‌کند بنابراین هر شب آن قدر است. بنابراین جایگاه معلمان جایگاه ویژه ای است و با هیچ وسیله مادی اجر معلمان قابل جبران نیست.

روحانی بیان کرد: اولین معلم خداست. ائمه خدا، عالمان و صالحان همه معلم هستند، بنابراین جایگاه معلم جایگاه بسیار بالایی است و شاید بهترین نمونه معلمان همان مرد نکویی باشد که به یاد شهادت وی روز معلم را نامگذاری کردند یعنی علامه شهید مرتضی مطهری.

به گزارش مهر،رئیس جمهور خاطرنشان کرد: شهید مطهری جزو استثناهای تاریخ روحانیت و دانشگاه‌ها بود. او بسیار مخلص، مؤثر و دلسوز بود و واقعاً به صورت مستمر نظارت داشت بر اینکه در کجاها شبهه وجود دارد، در کجاها ذهن جوانان را منحرف می‌کنند که بتواند برای آنها مقاله بنویسد و سخنرانی کند.

وی با بیان اینکه بهترین عزیزان ما را در همان سال‌ها و ماه‌های اول انقلاب اسلامی به صورت حساب شده از ما گرفتند، گفت: بهترین الگو برای همه معلمان سراسر کشور، تلاش، رفتار و افکار علامه شهید مطهری است که شما می‌بینید کتاب‌های او پس از این همه سال همچنان هدایتگر، روشنگر و حلال مشکلات است. شاید جایگزین کردن شهید بهشتی و مطهری بسیار سخت و مشکل است.

ادامه دارد ...