کد خبر: ۷۴۰۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱ 03 May 2019

تابناک رضوی: فضای مجازی، مثل کاغذِ سفید است. این ما هستیم که باید در آن به تولید معرفت و روشنی بپردازیم و ارزش افزا شویم والا، دیگران آن را به خدمت خواهند گرفت و چیز هایی خواهند نگاشت که فروکاهنده ارزش های انسانی باشد. خالی ماندنِ این فضا، با فرض این که دیگران هم آن را پر نمی کنند باز به نوعی "کفرانِ نعمت" های موجود است و برای ما مسئولیت آور. قطعا در قیامت هم ذیل دریافت آیه کریمه "بای ذنب قتلت" از ما باز خواهند پرسید که فرصت ها را به کدام دلیل، کشتید؟ چرا از این فضا، بستری نساختید برای روشن کردن چراغ تا بی خبران در تاریکی، شکار شیطان نشوند؟ مگر نخوانده اید این سخن سعدی را که ؛ 

بنی آدم اعضای یک پیکرند

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضو ها را نماند قرار

پس این چه روزگاری است که برخی از اعضای این پیکره، زخم برمی دارند و برخی از آوردن نوشدارو، خودداری می کنند؟ چرا به رفعِ غم، از چهره "ناشاد" گرفتاران در چنبره به شکارگاه تبدیل شده این فضا، دستی از آستین تدبیر بیرون نمی آورند؟ مگر قرار است فقط زلزله از زمین برخیزد یا سیل در زمین بنشیند و آوراگی ها را عیان ببینیم که به همت برخیزیم؟ نمی بینیم این زلزله های هولناک و سیل های بنیان کن را که در فضای مجازی هر روز فراوان قربانی می گیرد؟ نسبت به این قربانیان احساس همدردی و تکلیف نمی کنیم؟

بگذریم، فکر می کنم نسبت به این حوزه و کارکردش، تکلیف دینی و ماموریت ملی داریم. باید بکوشیم و از این ظرفیت تعاملی، با عمل شایسته و اندیشه متعالی استفاده کنیم. در این راهبرد هم باید از ظرفیت های متعدد بهره گیریم به ویژه ظرفیت ممتاز معلمان که در تعامل با نسل نو و فعالان فضای مجازی، جایگاهی ویژه و صاحب احترام دارند. آنان همان طور که دفتر ذهن و درس دانش آموزان را به کلام روشن، نورافشانی می کنند، می توانند با نقش آفرینی در این عرصه که بهتر است، این جبهه بخوانیم، ما را از وضع موجود به سوی وضع مطلوب راه نمایی کنند. ما پیشتر خوانده ایم که معلمانی چند با گذشتن از جان خود، برای نجات دانش آموزان خود از چنگ حوادث، اقدام کرده اند. هنوز به یاد داریم آموزگاران فرهیخته و جوانمردی را که خود سوختند تا لهیب آتش بر گونه نازک و معصوم دانش آموزان ننشیند. امروز هم آنان اند که می توانند از سوختن فرصت ها و ظرفیت دانش آموزان در این فضا جلوگیری کنند. امید به فردای بهتر هم همین را اقتضا می کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار