مرور روزنامه‌های دوشنبه نهم اردبیهشت ماه
حمله به تیم «ب»، نمایش تکراری انتقال پایتخت، استانی شدن انتخابات در ایستگاه شورای نگهبان، چشم بادامی‌ها از بازار لوازم خانگی نمی‌روند، انتخابات ۹۸ یک انتخابات متفاوت، قهرمانی آسیا برای تیم ملی کشتی فرنگی ایران، انقلابیون سودان، یک قدم جلوتر، بیانات رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی درباره فضای مجازی، در انتظار آلترناتیو‌های واقع‌بینانه برای بودجه غیرواقعی، مواضع صریح سرلشکر و دیپلمات و چرا نباید شفر را اخراج کرد از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۷۳۹۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۶ 29 April 2019

حمله به تیم «ب»، نمایش تکراری انتقال پایتخت، استانی شدن انتخابات در ایستگاه شورای نگهبان، چشم بادامی‌ها از بازار لوازم خانگی نمی‌روند، انتخابات ۹۸ یک انتخابات متفاوت، قهرمانی آسیا برای تیم ملی کشتی فرنگی ایران، انقلابیون سودان، یک قدم جلوتر، بیانات رهبر انقلاب در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی درباره فضای مجازی، در انتظار آلترناتیو‌های واقع‌بینانه برای بودجه غیرواقعی، مواضع صریح سرلشکر و دیپلمات و چرا نباید شفر را اخراج کرد از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز دوشنبه نهم اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شدند که مصاحبه ظریف با شبکه فاکس نیوز با تصاویر و تیتر‌های مرتبط در صفحات نخست بیشتر روزنامه‌ها مورد توجه سردبیران قرار گرفته است. بیشتر روزنامه‌ها با گنجاندن تصویری از وزیر خارجه کشورمان در حال گفتگو با مجری برنامه فاکس نیوز تیتر‌هایی حاوی حمله به تیم بی(ایران)، دیپلماسی مصاحبه (ابتکار)و ترامپ بدون خواندن برجام از این توافق کناره گیری کرد(ایران) به نقل از ظریف را در صفحات نخست خود برجسته کرده اند. اظهارات سرلشکر باقری درباره توانایی ایران در مدیریت تنگه هرمز نیز در تعدادی از روزنامه‌ها برجسته شد. روزنامه خراسان با چاپ تصویری از دکتر ظریف و سرلشکر باقری عنوان مواضع صریح سرلشکر و دیپلمات را به عنوان تیتر یک انتخاب کرده است.
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی با عنوان با قاچاق و عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی برخورد جدی کنید نیز از دیگر موضوعاتی است که در صفحات نخست بیشتر روزنامه‌ها مورد توجه قرار گرفته و برجسته شده است. جنون قیمت‌ها در بازار خودرو، نمایش تکراری انتقال پایتخت، ویژگی‌های خاص انتخابات اسفند ۹۸ و نحوه حضور جریان‌های سیاسی در آن نیز از دیگر عناوینی است که موضوع گزارش‌های اصلی تعدادی از روزنامه‌های امروز قرار گرفته است.

 
 

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و گزارش‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

چه کسی به وزیر اطلاعات گفت: تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی است؟
روزنامه جوان در گزارشی به حواشی پوسته‌های وطنی تلگرام پرداخت و نوشت: با توجه به حذف هاتگرام و تلگرام طلایی از گوشی‌های کاربران ایرانی به نقش وزیر ارتباطات در این موضوع پرداخته است. در این نوشته آمده که «پیش از این وزیر اطلاعات تلگرام طلایی را شبکه اجتماعی جمهوری اسلامی معرفی کرده بود و برخی کاربران هماهنگ! در فضای مجازی هم این دو شبکه اجتماعی - تلگرام طلایی و هاتگرام- را بخشی از تدابیر ویژه وزیر جوان روحانی در حمایت از کاربران ایران برای ادامه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌کردند. بدین ترتیب وزارت ارتباطات نیز با حمایت کامل از این دو پوسته، توانست ارتباط بیش از ۳۰ میلیون کاربر را دوباره با تلگرام برقرار کند. در حالی که فرصت بسیار خوبی بود تا یک کوچ دسته‌جمعی توسط ایرانی‌ها به شبکه‌های اجتماعی بومی صورت بگیرد. از سویی هنوز معلوم نیست چه مقدار هزینه صرف پوسته‌های تلگرام در ایران شده است. پولی که شاید می‌توانست به شبکه‌های داخلی یا پروژه اینترنت ملی کمک حالی باشد.»
خشم برانگیخته بولتون از مواضع ظریف/جنون قیمت‌ها در بازار خودرو/ «دیپلماسی فوتبالِ» اصلاحات/ چه کسی به وزیر اطلاعات گفت: تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی است؟
جهان نیوز سپس در مورد آذری جهرمی می‌نویسد: «او پیش از این نیز با مدیر تلگرام دیدار داشته و بر اساس آنچه در رسانه‌ها منتشر شده با مدیر روسی تلگرام توافقاتی کرده که پس از مدتی نه تنها بسیاری از آن‌ها اجرایی نشد بلکه تلگرام عملاً مسیر دیگری بر خلاف امنیت ملی ایران نیز در پیش گرفت.» جهان نیوز در ادامه به خطر امنیتی این ماجرا هم اشاره می‌کند: «بدتر از همه الان معلوم شده که این دو پوسته امنیت نداشته و اطلاعات خصوصی مردم ایران نیز معلوم نیست در اختیار چه کسانی قرار دارد!» و بعد به وزیر اطلاعات می‌پردازد: «تلخ‌تر از بی‌تدبیری وزیر جوان، اظهارات وزیر اطلاعات به عنوان یکی از چهره‌های اصلی امنیتی کشور است که گفته بود: تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی است! وزیر محترم اطلاعات دقیقاً می‌توانند به مردم بگویند که چه کسی به او گفت: تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی هست.»
توضیح ضرغامی هم در این مورد جالب توجه است: «مدیریت تلگرام می‌توانست یک سال پیش پوسته‌ها را حذف کند، ولی نکرد! چون قرار بود پیام رسان‌های نوپا و پرانگیزه، در آغاز کار منفعل و ناامید شوند. حالا که خیالشان از تداوم «بلاهت‌ها» (خوش‌بینانه) راحت شد، از طریق گوگل اپلیکیشن‌های پوسته‌ها را از روی گوشی‌ها حذف کردند! به همین سادگی؟!»

«دیپلماسی فوتبالِ» اصلاحات
هرمز شریفیان در بخشی از یادداشتی با عنوان «دیپلماسی فوتبالِ» اصلاحات در شماره امروز همدلی نوشت: درسال ۱۳۷۸، تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران به دعوت رسمی فدراسیون فوتبال آمریکا برای انجام دو دیدار دوستانه راهی این کشور و شهر لس‌آنجلس شد که ایرانیان بسیاری در آن ساکن هستند.
«دیپلماسی فوتبال» تا آنجا ادامه یافت که رئیس جمهور وقت آمریکا، «بیل کلینتون» زمان‌بندی حرکت خود در راهرو‌های ساختمان مقر سازمان ملل متحد در نیویورک را طوری تنظیم کرد که با رئیس جمهوری وقت ایران روبرو شود و باب گفتگو را بگشاید.
حال پس از گذشت دو دهه درگیری‌های فیزیکی در ورزشگاه‌های ایران از داخل زمین و بازیکنان به سکو‌ها و بین هواداران منتقل شده و سطح خشونت، ناهنجاری و بی‌اخلاقی در ورزشگاه‌های ایران با دو دهه پیش قابل مقایسه نیست و می‌توان تحلیل کرد که تنش از سیاست خارجی به جامعه ایران و آن‌هم به خشن‌ترین شکل آن رسوخ پیدا کرده است.
خشم برانگیخته بولتون از مواضع ظریف/جنون قیمت‌ها در بازار خودرو/ «دیپلماسی فوتبالِ» اصلاحات/ چه کسی به وزیر اطلاعات گفت: تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی است؟
۲۰ سال پیش دیپلماسی دولت ایران برای گفتگو، دیپلماسی فوتبال و از کانال ورزش، این آیین فتوت و جوانمردی بود و در حال حاضر دیپلماسی دستگاه سیاسی کشور برای گفتگو به حد مبادله زندانیان نزول کرده است.
۲۰ سال پیش رئیس جمهور آمریکا در تدارک دیدار با رئیس دولت اصلاحات بود و امروز رئیس جمهور آمریکا با وجود غیرمتعارف بودنش دائم در حال شاخ‌وشانه کشیدن برای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران است.
این اختلاف سطح برخورد بی‌تردید به دلیل سیاست‌های تنش‌زدای دولت اصلاحات در سطح منطقه و جهان بود که پس از روی کار آمدن «معجزه هزاره سوم» طوری تخریب شد که منجر به صدور ۶ قطعنامه تحریمی از سوی سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران شد که منافع ملی و معیشت مردم را مورد هدف مستقیم قرار داد.
دستگاه دیپلماسی یک بار دیگر توانست برنامه‌های سیاست خارجی را با توافق برجام تا حدودی ترمیم کند هرچند که سطح مناسبات با کشور‌های همسایه هرگز به سطحی عالی و توام با احترام متقابل در زمان استقرار دولت اصلاحات نرسید.
حال که سیاست خارجی کشور از سطح مقبول دیپلماسی فوتبال به سطح منزول دیپلماسی مبادله زندانیان رسیده، می‌توان یک بار دیگر از متولی آن سیاست که آثار تنش‌زدایی خارجی و داخلی آن که می‌توان گوشه‌ای از آن را در فوتبال کشور دید، کمک طلبید.
اصلاحات سیاسی در زمان اصلاحات سبب شد تا این تصحیح‌ها از حوزه سیاسی به سایر حوزه‌ها نیز سرایت کند و مهار تنش در بیرون از مرز‌ها سبب شد تا تنش درون مرز‌ها نیز به کمینه برسد و در عین حال روی اقتصاد و معیشت مردم تاثیر مستقیم بگذارد.
مقایسه نرخ ارز در دولت اصلاحات با امروز حاصل همان تنش‌زدایی و تاکیدبر گفتگو بود و یکی از نتایج از بین رفتن «گفتمان غالب» دوران اصلاحات که بر محور گفت‌وشنود و تنش‌زدایی بود سبب شده بود که معیشت ایرانیان به‌دلیل تورم و بالا رفتن نرخ ارز اینطور به خطر نیفتد و با اعصاب و روان ایرانیان به‌دلیل تنگدستی، این‌طور بازی نشود.

جنون قیمت‌ها در بازار خودرو
خراسان طی گزارشی کوتاه درباره وضعیت قیمت خودرو با عنوان جنون قیمت‌ها در بازار خودرو نوشت: این روز‌ها آشفته بازار خودرو وارد فاز جدیدی شده به نحوی که خرید و فروش قفل و رشد قیمت‌ها سبب شده خریداران واقعی سرگردان و برخی هم با هدف سوداگری سرمایه خود را به این بازار بیاورند. به گزارش ایران آنلاین، بنا بر اعلام فروشندگان بازار، در ۲۰ روز گذشته، پراید از ۴۷ به ۵۱ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ از ۶۸.۵ به ۸۲ میلیون تومان، پژو پارس از ۸۶ به ۱۰۱ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ از ۷۲ به ۹۵ میلیون تومان و سمند از ۷۲ به ۸۵ میلیون تومان رسیده است. در این بین قیمت ساندرو و اچ ۳۰ کراس رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. به طوری که اچ ۳۰ از ۱۱۴ به ۱۴۵ میلیون تومان و استپ وی از ۱۵۶ به ۲۰۱ میلیون تومان صعود کرده است.
خشم برانگیخته بولتون از مواضع ظریف/جنون قیمت‌ها در بازار خودرو/ «دیپلماسی فوتبالِ» اصلاحات/ چه کسی به وزیر اطلاعات گفت: تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی است؟
این افزایش قیمت‌ها و ایجاد تفاوت قیمت بین بازار و کارخانه در شرایطی رخ می‌دهد که به نظر می‌رسد در سال جدید عرضه خودرو از سوی خودروسازان هنوز چندان به راه نیفتاده است. همچنین مصوبه وزارت صنعت در سال گذشته مبنی بر تعیین قیمت خودرو‌ها بر اساس حاشیه بازار که گفته می‌شد موتور عرضه خودروسازان را روشن کرده و به کاهش تفاوت قیمت بازار و کارخانه منتهی شود، چندان عملی نشده است. به طوری که نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان در گفت: وگو با خبرگزاری شبستان تصریح کرده است که فروش این روز‌های کارخانه‌ها با ملاک قیمت‌های بهمن انجام می‌شود. وی در این زمینه، با بیان این که قیمت‌های کنونی بازار خودرو، حبابی است افزایش ۴۵ درصد هزینه پرسنلی فعالان صنعت خودرو، افزایش قیمت مواد اولیه در اثر افزایش نرخ ارز (که به مرور تاثیرات خود را بر قیمت خودرو نشان می‌دهد)، به همراه رشد فزاینده نقدینگی در کشور را از دیگر عوامل افزایش قیمت خودرو بر شمرده است.

خشم برانگیخته بولتون از مواضع ظریف
روزنامه ایران در گزارشی از بازتاب‌های مصاحبه اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به واکنش جان بولتون به این مصاحبه پرداخت و نوشت: پس از پخش مصاحبه ظریف، جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا که ظریف از او به عنوان یکی از اعضای تیم ب. یاد می‌کند اظهارات وزیر امور خارجه ایران را «پروپاگاندایی» طراحی شده برای اثرگذاری بر فضای سیاسی ایالات متحده ارزیابی کرد و در گفتگو با فاکس نیوز گفت: این سخنان ارائه اطلاعات غلط از سوی ایران است و سیاست رئیس جمهور امریکا در قبال ایران پیش از آنکه من به دولت ملحق شوم کاملاً شفاف بوده و این سیاست اعمال حداکثر فشار به ایران برای تغییر رفتارش است و فکر می‌کنم که این سیاست تأثیرگذار خواهد بود.
خشم برانگیخته بولتون از مواضع ظریف/جنون قیمت‌ها در بازار خودرو/ «دیپلماسی فوتبالِ» اصلاحات/ چه کسی به وزیر اطلاعات گفت: تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی است؟
بولتون در پاسخ به سؤالی درباره سیاست تغییر رژیم در ایران مدعی شد: ایران همچنان به سرکوب مردم خود و حمایت از تروریسم بین‌المللی ادامه می‌دهد و توسعه برنامه موشک‌های بالستیک را در پیش گرفته که تنها هدف واقعی از توسعه آن توانایی برای حمل تسلیحات هسته‌ای است و به همین دلیل است که معتقدیم فشار‌ها می‌تواند تأثیر چشمگیری علیه ایران داشته باشد. وی افزود: یک سال پیش زمانی که «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه با ترامپ دیدار داشت اعلام کرد که قصد دارد از توافق هسته‌ای خارج شود تا به توافقی دیگر با ایران دست یابد که طی آن موضوع برنامه هسته‌ای ایران، موشک‌های بالستیک و حمایت از تروریسم در آن وجود داشته باشد و هر زمان که ایران برای مذاکره درباره این موضوعات آماده باشد، رئیس جمهوری نیز آمادگی خواهد داشت.
مشاور امنیت ملی امریکا درباره عدم تمدید معافیت تحریم‌های نفتی ایران نیز گفت: فکر می‌کنم که از یک سال پیش و از زمانی که رئیس جمهوری ترامپ گفت که قصد داریم از توافق هسته‌ای با ایران خارج شویم و تحریم‌ها علیه این کشور را با هدف اعمال فشار بازگردانیم این فشار‌ها تأثیرات بسیار چشمگیری داشتند و پایان معافیت‌ها نیز تأثیرات بیشتری بر ایران خواهند داشت./ح

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار