دومین برنامه هفته فرهنگی ابرکوه با عنوان «جشنواره سرو»، در قالب همایش تجمع اساتید و فرهیختگان استان فارس در سالن آمفی‌تئاتر اداره ارشاد ابرکوه برگزار شد.
کد خبر: ۷۳۸۵۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹ 27 April 2019

سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با همکاری صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور در نیم سال نخست سال 97 برای 10 شهر کشور که در آن بناهای خاص و فاخر وجود دارد، رویدادهای فرهنگی با محوریت معرفی صنایع‌دستی، آئین‌ها، غذاها و بازی‌های بومی و محلی را تعریف کرده است تا بدین ‌وسیله علاوه بر معرفی ابنیه تاریخی، آثار ملموس و ناملموس آن شهرها نیز در سطح ملی معرفی شود.

ابرکوه نخستین اجرا کننده طرح مذکور است و سپس به ترتیب شهرهای سمنان، شوشتر، گرگان، قم، زنجان، کاشان، اردبیل، مرند و قزوین، ادامه‌دهنده این رویداد ملی خواهند بود.

در همین راستا امسال برای دومین سال متوالی، هفته فرهنگی ابرکوه با عنوان «جشنواره سرو» از سوم اردیبهشت آغاز و تا دهمین روز از این ماه ادامه خواهد داشت که طی آن برنامه‌های متنوعی برگزار خواهد شد.

اهم برنامه‌های هفته فرهنگی ابرکوه برپایی نمایشگاه عکس عکاس فرانسوی در خانه آقازاده، مراسم مجله شفاهی «مفید»، همایش تجمع اساتید و فرهیختگان استان فارس و بازدید از جاذبه‌های گردشگری ابرکوه و آشنایی با آداب ‌و رسوم این شهرستان، بزرگداشت روز سعدی و غيره است.

«حمیدرضا بصیری» ريیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ابرکوه در حاشیه همایش تجمع اساتید و فرهیختگان استان فارس در سالن ارشاد ابرکوه، اظهار کرد: ابرکوه از جمله معدود شهرستان‌های استان یزد است که ظرفیت‌های فرهنگی بسیار قوی و فوق‌العاده‌ای دارد و به دلیل این که در سال‌های دور به استان فارس ملحق بوده است، غرابت‌های فرهنگی زیادی با این استان دارد.

بصیری همچنین از حضور شهر ابرکوه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: به این دلیل که ابرکوه یکی از نامزدهای دریافت عنوان پایتخت کتاب ایران است، امسال برای معرفی ظرفیت‌های این شهر، غرفه‌ای به نام ابرکوه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دایر کرديم.

«علی‌اکبر اسحاقی» معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار ابرکوه نيز به برخی از جاذبه‌های گردشگری ابرکوه از جمله سرو کهن 4500 ساله، گنبد عالی، مجموعه پردیسان که نگین آن خانه آقازاده با بادگیرهای دوطبقه است، خندق‌های سنگی و قلعه‌های متعدد که قلعه شهرآسب اين شهرستان بزرگ‌ترین قلعه بعد از ارگ بم در كشور است، اشاره کرد.

اين مسئول ابراز کرد: ابرکوه شهری است که دارای یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌ها و کهن‌ترین تمدن‌ها در ایران بوده و علاوه بر آثار و جاذبه‌های تاریخی، مشاهیری داشته و دارد که زبانزد و خاص و عام بوده و از سوی دیگر آثار ناملموسی همچون آيین‌های عزاداری ماه محرم، صنایع‌دستی و غذاهای منحصربه‌فردی که به ثبت ملی رسیده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار