رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:آیت‌الله نوری همدانی: کسانی که دم از مذاکره می‌زنند کاملاً اشتباه می‌کنند/حبس بدهکاران مهریه وجه شرعی ندارد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۳۸۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱ 26 April 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
وکیل سابق حسین هدایتی به قتل رسید

وکیل مدافع حسین هدایتی گفت: قتل حمید حاجیان که قبلا وکالت هدایتی را بر عهده داشته ارتباطی به موکلش ندارد. سیامک مدیرخراسانی با بیان اینکه حاجیان قبلاً وکالت هدایتی را بر عهده داشته و بعد از آن هیچ ارتباطی با هم نداشتند، گفت: هدایتی می‌خواسته از حاجیان شکایت کند و این قتل ارتباطی به موکل که در زندان به سر می‌برد ندارد. این وکیل دادگستری افزود: حمید حاجیان وکیل دادگستری بود که بنا بر اعلام شهریاری؛ سرپرست دادسرای جنایی، شب گذشته بر اثر اصابت ضربات متعدد گلوله به قتل رسیده است. گفتنی است که حسین هدایتی در جلسات محاکمه خود نام این فرد را به زبان آورده و گفته بود: «به سراغ حمید حاجیان که یک وکیل با نفوذ است و ۵۰ میلیارد تومان پول بنده را خورده و برده است بروید. حاجیان گفته اگر اسمش را در دادگاه ببرم از من شکایت می‌کند.»
 
آیا روحانی نامه صدام به هاشمی را افشا کرد؟

حسن روحانی رئیس جمهور گفته بود: این جمهوری اسلامی ایران بود که عربستان را نجات داد و اگر تصمیم دیگری در آن مقطع گرفته بودیم، چه بسا امروز اثری از عربستان و امارات وجود نداشت. آرتی عربی نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز گذشته فحوای نامه صدام حسین به مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی را فاش کرد. آرتی افزود: روحانی روز چهارشنبه گفت که صدام از ایران خواسته بود به وی در اشغال کشور‌های خلیج فارس در ازای دستیابی به هر خواسته ای، کمک کند.

به نقل از آرتی، روحانی افزود: اگر تصمیمات حکیمانه رهبر و رئیس جمهور آن زمان ایران نبود، الان کویت، امارات، عربستان و قطر وجود نداشت. عدم اشغال عربستان و امارات از سوی صدام حسین، به دلیل حکمت، درایت و عقلانیت ایرانی هاست. گفتنی است حسن روحانی روز چهارشنبه طی سخنانی با اشاره به اینکه امروز از روابط بسیار خوبی با اکثر همسایگان خود برخوردار هستیم، اظهار داشت: تنها یکی دو کشور وجود دارند که آن‌ها نیز باید متوجه اعمال و رفتار خود باشند. عربستان و امارات باید بدانند که وجود و بقایشان در سایه تصمیم خردمندانه حکومت جمهوری اسلامی ایران است. چنانچه سران نظام اسلامی و بزرگان کشورمان و مقام معظم رهبری و مرحوم آیت‌الله هاشمی تصمیمات دقیقی را در مقطعی که صدام به کویت حمله کرد، نگرفته بودند امروز اثری از این کشور‌ها وجود نداشت.

روحانی افزود: زمانی که صدام قصد داشت به کویت حمله کند از ما خواست یا کمک کرده و یا سکوت کنیم و تصمیم صدام صرفاً گرفتن کویت نبود و در نامه‌ای که به مرحوم هاشمی نوشته صراحتاً اعلام کرده که در خلیج فارس ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک خواهیم داشت و این نشان می‌دهد که صدام علاوه بر کویت به دنبال اشغال عربستان، عمان، امارات و قطر هم بود. رئیس جمهور خطاب به عربستان و امارات افزود: صدام در آن مقطع مدام پیام‌ها و درخواست‌های متعددی ارسال می‌کرد که کشور‌های حاشیه خلیج فارس را اشغال خواهد کرد و شما نیز بیایید شریک شوید؛ لذا کار بزرگی را که حاکمیت خردمندانه جمهوری اسلامی ایران در آن شرایط کرد، نباید فراموش کنید.

روحانی خاطر نشان کرد: این جمهوری اسلامی ایران بود که عربستان را نجات داد و اگر تصمیم دیگری در آن مقطع گرفته بودیم، چه بسا امروز اثری از عربستان و امارات وجود نداشت. رئیس جمهور اضافه کرد: اولین کشوری بودیم که حمله صدام را به کویت حتی قبل از عربستان و امارات و شورای همکاری خلیج فارس محکوم و بیانیه صریح و قاطعانه‌ای در این زمینه منتشر کردیم.
 
آیت‌الله نوری همدانی: کسانی که دم از مذاکره می‌زنند کاملاً اشتباه می‌کنند

آیت‌الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار جمعی از اساتید حوزه علمیه چیذر با تاکید بر اینکه اگر قلب فردی از حب و علاقه به دنیا، پول، ثروت و ... پر باشد خداوند هرگز حلاوت و شیرینی مناجات خود را به وی نمی‌چشاند اظهار کرد: راز و نیاز عاشقانه با خداوند با قلب تهی از وابستگی‌ها ایجاد می‌شود. آیت‌الله نوری همدانی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه کسانی که دم از مذاکره می‌زنند کاملاً اشتباه می‌کنند گفت: این افراد به دنبال سلطه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... بوده و حجم دشمنی‌های آن‌ها نیز هرروز دامنه‌دارتر می‌شود. وی خاطرنشان کرد: تنش‌ها و چالش‌های نظام اسلامی با دنیای استکبار بعد از این هر روز پیچیده‌تر و دشوارتر می‌شود.

مدیر شبکه سه: اسپانسر «برنده باش» تغییر می‌کند

در پی فرمایشات مقام معظم رهبری، «علی فروغی» مدیر شبکه سه سیما از تغییر اسپانسر مسابقه تلویزیونی «برنده باش» خبر داد. علی فروغی پیرامون برنامه‌های اسپانسر محور گفت: با توجه به رهنمود اخیر رهبر معظم انقلاب و به تبع آن دستور رییس سازمان صداوسیما در سازماندهی اسپانسر‌ها و تعامل با معاون محترم سیما، تصمیم بر این شد تا سازوکار اسپانسری که پشتیبانی مالی برنامه «برنده باش» را انجام می‌دهد، اصلاح و ظرفیت‌های جدیدی به این برنامه اضافه شود. وی افزود: در همین راستا، با این تغییرات پیش برنده از این پس مردم نقش افرینی بیشتری در برنامه "برنده باش" خواهند داشت. او در پایان در مورد شبهه شرعی مطروحه اضافه کرد: همانطور که مرجع بزرگوار در جلسه درس خارج فقه فرمودند: اگر محل تامین جوایز مسابقه از محل وجه دریافتی از شرکت کنندگان مسابقه تفکیک شده باشد، مشکل شرعی ندارد. در همین راستا، با توجه به سابقه دیرینه سازمان در این گونه برنامه‌ها و بررسی‌های شرعی لازم، از همان ابتدا پیش بینی شده بود که محل تامین جوایز از براورد مصوب در شبکه باشد و نه وجه احتمالی دریافتی از شرکت کنندگان؛ لذا مفروض استفتا مصداق این برنامه نیست.

واکنش شمخانی به خبر تخلف دامادش

روزنامه فرهیختگان نوشت: روز گذشته یک منبع آگاه در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به «فرهیختگان» اطلاع داد که با وجود رابطه فامیلی میان حسن میرمحمدعلی و شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، این مهم باعث بروز تخلفات نبوده است و آقای شمخانی هم علاوه بر اینکه اجازه چنین سوءاستفاده‌هایی را نمی‌دهند، خود ناراضی هستند و درحال پیگیری موضوع از مجاری قانونی‌اند، بنابراین رابطه‌ای بین نسب فامیلی و خانوادگی و تخلفات وجود ندارد.

مجلس فعلی در سطح مجلس عوام است

علی ابراهیمی عضو فراکسیون امید مجلس گفت: هم اکنون احزاب نقشی در بدنه جامعه ایفا نکرده و مسئولیت نمی‌پذیرند. تنها دو نگاه سیاسی اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی در کشور داریم. تعدادی حزب هم وجود دارد که در نهایت به یکی از این دو حزب می‌رسد. شاید نیروی سومی هم وجود داشته باشد که ادعای بی‌طرفی کند، اما هیچ‌کدام از این طیف‌ها بر اساس مرام‌نامه و تعهد شکل نگرفته و هیچ‌گاه پاسخگو نبودند. وی ساختار انتخاباتی را غیرقابل قبول دانست و گفت: ما از نظر ساختار و روش انتخاباتی اشکال داریم. ساختار قانون‌گذاری ما نیز نقص بزرگی دارد. می‌توان گفت: مجلس ما در سطح مجلس عوام است. ما به مجلس دوم احتیاج داریم. شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام جای خالی مجلس دوم را پر نمی‌کند. / ایسنا

کف فروش نفت ایران در شرایط جدید تحریمی چقدر خواهد بود

سیدحسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در حال حاضر یک و نیم میلیون بشکه نفت از میعانات را صادر می‌کنیم می‌توانیم این میزان را به سه و نیم میلیون بشکه برسانیم که چنین ظرفیتی هم وجود دارد. اکنون بسیاری از پتروشیمی‌های ما تعطیل هستند اگر دولت به صورت مدون برنامه ریزی داشته باشد می‌تواند این پتروشیمی‌ها را راه اندازی کرده و دو سه برابر فروش نفت فروش میعانات داشته باشیم. با این کار در وهله اول خام فروشی نمی‌شود و در وهله بعدی می‌توانیم درآمد چندین برابری از جایی داشته باشیم که نمی‌تواند ما را تحریم کند. به گزارش ایسنا این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه درباره احتمال همکاری کشور‌ها با تصمیم آمریکا گفت: آمریکا دارای ابزار فشار است که با این ابزار مشکلاتی را برای کشور‌ها ایجاد می‌کند لذا آن‌ها ملزم به رعایت می‌شوند البته که در همه جا چنین ابزاری کاربرد ندارد.

مغایرت طرح استانی شدن انتخابات مجلس با قانون اساسی

سیدمحمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ضمن مخالفت با استانی شدن انتخابات مجلس، گفت: برخی دوستان و موافقان استانی شدن انتخابات مجلس تصور می‌کنند که مشکلات کشور از این طریق حل می‌شود و نمایندگان ملی وارد مجلس می‌شوند. برخی دیگر از موافقان طرح استانی شدن انتخابات مجلس معتقدند که از این طریق، نمایندگان منتخب ملت وقت خود را برای تصمیمات بخشی و منطقه‌ای صرف نمی‌کنند و یا حتی از مراجعات مکرر و کار‌های شخصی افراد به نمایندگان نیز جلوگیری می‌شود. نماینده مردم خمینی‌شهر با طرح این سوال که آیا دوستان موافق استانی شدن انتخابات مجلس محاسبه کرده‌اند که با این طرح، مشارکت عامه مردم، کاهش می‌یابد؟، گفت: طرح استانی شدن انتخابات مجلس به دلیل اینکه موجب کاهش مشارکت عامه مردم در انتخابات می‌شود، مغایر اصل سوم قانون اساسی است. / تسنیم

ماجرای زنی که از پختن تخم مرغ عاجز بود و در رادیو دستور آشپزی می‌داد!

چهارم اردیبهشت روز تولد رادیو و هشتم اردیبهشت سالروز تولد سیمین دانشور داستان‌نویس و مترجم فقید ایرانی است. سیمین دانشور در هفده سالگی و پایان دوره متوسطه، شاگرد اول سراسر کشور شد، به تهران آمد و به دانشگاه رفت. در بیست سالگی، صدیق اعلم به او در اداره تبلیغات خارجی رادیو، کار داد. از همان جا، سیمین برای رادیو تهران هم مطلب می‌نوشت. خودش در کتاب "شناخت و تحسین هنر" نوشته است: "برای رادیو تهران بی‌چشمداشت دستمزد، نقد کتاب نوشته‌ام و حتی دستور آشپزی داده‌ام که خودم از آب پز کردن یک تخم مرغ هم عاجز بودم…"/ایسنا

تلگرام طلایی از روی موبایل‌های آندرویدی حذف شد!

بر مبنای گزارشات ارسالی کاربران در اتفاقی عجیب و قابل تامل، شب گذشته نرم‌افزار طلاگرام (تلگرام طلایی) بدون اطلاع و یا درخواست کاربران، از روی بسیاری از دستگاه‌های با سیستم‌عامل اندروید بصورت خودکار حذف شده است. این اتفاق نقض واضح حریم شخصی افراد است که بدون اطلاع کاربر با دسترسی آسان به دستگاه او، نرم‌افزار از روی دستگاهش پاک می‌شود. /اقتصادنیوز

حبس بدهکاران مهریه وجه شرعی ندارد

آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید در دیدار حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس قوه قضائیه گفت: اخباری که از اختلاس‌ها و دزدی‌ها شنیده می‌شود بسیار نگران‌کننده است. شما باید جدّی وارد شده و جلوی اختلاس‌ها را بگیرید. البته اقدام مهم‌تر اینکه بستر و زمینه اختلاس و دزدی از سیستم اقتصادی کشور برطرف شود. مطمئن باشید اقتدار شما در جلوگیری از اختلاس‌ها، نقش زیادی در رفع مشکلات اقتصادی کشور خواهد داشت. آیت الله صافی گلپایگانی قسمت دیگری از سخنان خود را به موضوع مجازات حبس اختصاص داده و افزود: بار‌ها گفته‌ایم که زندانی‌کردن بدهکاران مالی از جمله برای مهریه، وجه شرعی ندارد و چنانچه بدهکاری، معسر و مفلس شناخته شد، باید احکام شرع برای او اجرا شود و حقّ حبس او را نداریم. /باشگاه خبرنگاران

ایران دکترای دور زدن تحریم دارد

ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با رویترز گفت: ترامپ خواهان جنگ نیست، اما این، نافی این نیست که ممکن است او را به این کار بکشند. کسانی که این سیاست‌ها را طراحی کرده‌اند، دنبال راهکار حاصل از توافق نیستند. ایران به دنبال تقابل نیست، اما از دفاع از خود هم نخواهد گریخت. تحریم سپاه اقدامی پوچ است. ما ملاحظه به خرج می‌دهیم، اما این بدان معنی نیست که اگر ایالات متحده قواعد بازی را تغییر دهد، می‌توان قسر در برود. حضور ایالات متحده در خلیج فارس را ثبات‌زدا می‌دانیم، اما اگر به قواعد تعامل، قواعد بازی و کانال‌های ارتباط و قواعد جاری پایبند باشند، ما اقدامی انجام نخواهیم داد. کشتی‌ها می‌توانند از تنگه هرمز عبور کنند. همیشه راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها هست. ما در این حوزه دکترا داریم/ فارس
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :