رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: واکنش وزارت خارجه به خبرِ اختلاف ظریف و زنگنه/نظر علی مطهری درباره حضور نیرو‌های حشد الشعبی در خوزستان/واکنش ظریف به اعدام ۳۷ نفر در عربستان سعودی و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۳۷۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱ 24 April 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
سکته همزمان ۳ متهم بانک سرمایه
رییس شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا حکم سه تن از مدیران بانک سرمایه اجرا شد؟ گفت: زمانی که متهمان برای اجرای حکم احضار شدند، نمی‌دانم چرا هر سه نفر همزمان سکته کردند و در بیمارستان بستری شدند.
 
طرح دو فوریتی مجلس در حمایت از سپاه پاسداران عیناً تایید شد
عباسعلی کدخدایی در گفتگو با ایسنا از تأیید طرح دو فوریتی مجلس شورای اسلامی در حمایت از سپاه پاسداران توسط شورای نگهبان خبر داد و گفت: این طرح دو فوریتی امروز در جلسه عمومی شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار گرفت که اعضا با اتفاق آرا این طرح را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی ندانستند و آن را تأیید کردند. سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با جزئیات این طرح دو فوریتی، اظهار کرد: این طرح در قالب ۱۳ ماده توسط مجلس شورای اسلامی برای مقابله با آمریکا تدوین شده یود تا ترتیباتی در این زمینه اتخاذ شود که متن ارسالی عیناً در شورای نگهبان تأیید شد.
 
دادستان کل کشور: یکی از خطراتی که قاضی را تهدید می کند خطر مسائل جنسی است
منتظری، دادستان کل کشور گفت: سه خطر شما را در مقام قضاوت تهدید می‌کند. یکی خطر پول است. دومین خطری که قاضی را تهدید می کند خطر مسائل جنسی است. ما متاسفانه دیده‌ایم قاضی به دلیل ضعف نفسانی گرفتار مسائل نفسانی عجیبی می شود. خطر سومی که قاضی را تهدید می کند توصیه‌هایی است که از باب دوستی و رفاقت، همکار و ... گرفتار می کند. قاضی ممکن است رشوه نگیرد پای مسائل جنسی هم نیست اما یک توصیه، رفاقت و آشنایی قلم قاضی را از مسیر عدالت منحرف می کند. نکته قابل توجه دیگر این است که قاضی امروز به لحاظ گستردگی عناوین کیفری جرایمی یا عناوین حقوقی با پیشرفت روزانه علوم مواجه هستیم توصیه من این است که بخشی از اوقات خود را یا به صورت روزانه یا هفتگی به مطالعه و بالابردن سطح علم و دانش و مباحث با همکار اختصاص دهید. سعی کنید امروزتان شبیه دیروز خود نباشد.

موضع‌گیری مجدد آیت الله مکارم درباره مسابقه برنده باش
آیت الله مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه گفت: بدون این که اسم دستگاهی را ببرم اگر یک دستگاهی پیدا شود، سؤالاتی مطرح کند و بگوید هرکس جواب بدهد ما جایزه می‌دهیم، آیا درست است یا نیست؟ سؤالات نیز باید معقولانه باشد چراکه گاهی اوقات حتی سؤالات مذهبی نامعقولی مطرح می‌کنند. فرض بگیریم سؤالات خوب، اگر پول جوایز را از خودشان بدهند اشکالی ندارد، در واقع می‌خواهند برای کار خیر و مسائل علمی و آموزشی خرج کنند، در اینجا مانعی ندارد. اما اگر پول را از شرکت کنندگان بگیرند کما این که عده زیادی به روش‌های مختلف این کار را می‌کنند و غالباً بخش اعظم پول به جیب برگزار کننده مسابقات می‌رود و درصد اندکی به شرکت کنندگان می‌دهند، در اینجا هر دو حرام می‌شود. این مساله نوعی بخت آزمایی و قمار است. سایر حضرات آقایان هم همین نظر را گفته‌اند و ما البته با صراحت بیشتری بیان کرده‌ایم. / فارس
 
چرا کارشناس هواشناسی ممنوع‌التصویر شد؟
محمد اصغری با حضور در یک برنامه تلویزیونی ضمن تشریح چگونگی حضور خود در سازمان هواشناسی و بعد هم تلویزیون، به اتفاقات بهار امسال و عملکرد سازمان هواشناسی اشاره کرد. اصغری در خصوص ممنوع‌التصویر شدنش گفت: من برای آمدن به این برنامه از پخش سیما اجازه گرفتم؛ چند وقت پیش به علت این که بدون اجازه در یک برنامه تلویزیونی شبکه سه (حالا خورشید) حضور پیدا کردم، مدتی ممنوع‌التصویر شدم. او در پایان گفت: آرزو دارم یک شبکه اختصاصی برای هواشناسی داشته باشم و پیش‌بینی می‌کنم که شبکه پربیننده‌ای هم بشود. او در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سوال کپی برداری از اجراهای شبکه‌های خارجی گفت: ایرادی در این کار نمی‌بینم. من اعتقاد دارم در رسانه رقابت زیاد است. شبکه‌های مختلف تلویزیونی مثل CNN، BBC و شبکه‌های مختلفی وجود دارند. ما باید کاری کنیم که مخاطب شبکه را عوض نکند. این رقابت سنگین است. من تریجیحا شبکه CNN را انتخاب کردم چرا که گراف‌های بهتری هم دارد و امیدوارم به جایی برسیم که بتوانیم از چنین تصاویری استفاده کنیم.

با دو گیگ اینترنت چه کاری می‌توان انجام داد؟
روح‌الله مو‌من‌نسب، نظریه‌پرداز دوگیگ اینترنت و بارداری در گفتگو با روزنامه «هفت صبح» گفته با دو گیگ اینترنت می‌توان ۲۰۰ فیلم مستهجن و پورنوگرافی دانلود کرد. /هفت صبح

خداحافظی سامسونگ و ال‌جی از بازار ایران
دو برند کره‌ای که حدود یک دهه از فعالیت آن‌ها در ایران می‌گذرد نیز پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های علیه ایران، اعلام کردند بازار ایران را ترک خواهند کرد. اگرچه در ابتدا گفته می‌شد این اقدام ال‌جی و سامسونگ تنها در حد یک شایعه در فضای مجازی است، اما شواهد نشان می‌دهد در سال ۹۸ تولید دو شرکت بزرگ لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ به یک‌پنجم روز‌های پایانی سال گذشته رسیده است. / روزنامه فرهیختگان

واکنش ظریف به اعدام ۳۷ نفر در عربستان سعودی
وزیر خارجه کشورمان در توئیتر نوشت: «بعد از چشم بستن به روی قطع عضو یک روزنامه‌نگار منتقد سعودی، از دولت ترامپ هنگامی که عربستان سعودی سر ۳۷ نفر را در یک روز از تن جدا می‌کند- و حتی یک نفر را دو روز بعد از عید پاک به صلیب می‌کشد- کوچکترین صدایی شنیده نمی‌شود. عضویت در "تیم B" -بولتون، بن‌سلمان، بن‌زاید و بی‌بی‌- بابت ارتکاب هر جنایتی مصونیت می‌دهد.»

قارچ‌های پوستی جدی‌ترین بیماری کنونی سیل‌زدگان است
حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به رویداد۲۴ گفته در مناطق سیل‌زده چند نوع خطر که سلامت مردم منطقه را تهدید می‌کند، وجود دارد. از بیماری‌هایی که از آب آلوده به مدفوع رخ می‌دهد، حصبه و وبا است که البته با مدیریت در آبررسانی‌ها، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شده است. یکسری از بیماری‌ها هم ناشی از وجود حشراتی است که در این محیط‌ها ظاهر می‌شوند که بیماری مالاریا و سالک از این دست هستند. این بیماری‌ها همزمان با سیل، خود را نشان نمی‌دهند و گاهی تا شش ماه زمان می‌برد که نشانه‌های آن دیده شود. تا امروز گزاشی از وجود بیماری مالاریا و سالک در مناطق سیل زده گزارش نشده، اما مشکل اصلی این است که این بیماری‌ها اگر هم وجود داشته باشد در شش ماه آینده خود را نشان می‌دهد.

ثروت داعش و رهبرانش کجا پنهان شده است؟
به گفته منابع آگاه، با وجود بازجویی‌های صورت‌گرفته از ده‌ها نفر از سرکردگان گروه داعش، تاکنون نتیجه قابل توجه و ملموسی در رابطه با سرنوشت بسیاری از ربوده‌شدگان، گروگان‌ها و اسرای گرفتار در دست داعش وجود ندارد. عبدالرحمن الحاج، یکی از کارشناسان گروه‌های افراطی، معتقد است: با وجود اینکه می‌توان درباره سرنوشت گروگان‌ها و مفقودین به سرنخ‌ها و نتایجی رسید، اما به طور حتم مشخص کردن سرنوشت پول و طلا‌های به‌یغما‌رفته توسط این گروه تروریستی همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی خواهد ماند؛ به ویژه اینکه اطلاعاتی در مورد مصادره مقادیری از این ثروت وجود دارد، اما همچنان طرفی که از این مصادره بهره‌مند شده مشخص نیست. این کارشناس در رابطه با رهبران رده‌اول داعش نیز می‌گوید: بسیاری از رهبران رده‌اول داعش، و در رأس آن‌ها ابوبکر بغدادی، در مناطق بیابانی عراق حضور دارند و بقایای گروه را به اشکال جدیدی مدیریت می‌کنند.

نظر علی مطهری درباره حضور نیرو‌های حشد الشعبی در خوزستان
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نباید به آمدن نیرو‌های حشدالشعبی هنگامی که با موافقت دولت است، بدبین باشیم. او درباره اینکه گفته می‌شود حشدالشعبی نیرو‌های نظامی کشور عراق هستند نه نیرو‌های امدادی و بیشتر انتقادات هم از سوی افکار عمومی نسبت به همین موضوع است، بیان کرد: حشدالشعبی نیرو‌های بسیج مردمی عراق هستند ارتش این کشور که نیامده است آن چیزی که در میان مهم است مساله اخوت و برادری اسلامی است که ما باید به یکدیگر کمک کنیم. این موضوع هم مساله مهمی نیست. مطهری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس دادگاه‌های انقلاب طی سخنانی مطرح کرد «اگر ما انقلاب را یاری نکنیم حشدالشعبی عراق، فاطمیون افغانستان، زینبیون پاکستان و حوثی‌ها ما را یاری خواهند» و همین اظهارنظر باعث جبهه گیری‌های اخیر شده است، گفت: صحبت ایشان در این مورد خیلی ضروری نبوده است. او ادامه داد: اصل موضوع هیچ اشکالی ندارد کشور‌های اسلامی باید روابط بسیار آسانی با یکدیگر داشته باشند، مرز‌های آبی و خاکی یک قرارداد مصنوعی است وطن آنجاست که اسلام باشد والا ایران و عراق که اسم‌گذاری است. / ایلنا

تصمیم مجلس برای ساماندهی تعطیلات رسمی کشور
سلمان خدادادی با اشاره آخرین وضعیت بررسی طرح ساماندهی تعطیلات رسمی در مجلس، گفت:این طرح برای کار کارشناسی بیشتر فعلاً مسکوت مانده است. خدادادی با اعلام اینکه در طرح ساماندهی تعطیلات پیشنهاد شده که به جای پنج‌شنبه‌ها، شنبه‌ها تعطیل شود، گفت:به دلیل اینکه روز پنج‌شنبه برای مردم ایران روز مقدسی است نمی‌توان این کار را انجام داد و جابه‌جایی آن تبعاتی را خواهد داشت. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اضافه کرد:به طور نمونه اگر بخواهیم تعطیلی ۲۹ اسفند را از تقویم حذف کنیم این موضوع جنبه سیاسی پیدا می‌کند یا اگر بخواهیم تعطیلی ۱۵ خرداد را که امام خمینی (ره) عزای عمومی اعلام کرده‌اند را از تقویم حذف کنیم این موضوع نیز جنبه اعتقادی پیدا می‌کند. /تسنیم
 
واکنش وزارت خارجه به خبرِ اختلاف ظریف و زنگنه
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه شنبه شب هر گونه گلایه مندی وزیر امور خارجه از وزیر نفت را تکذیب کرد و گفت که چنین ادعا‌هایی کذب محض و بی اساس است. «سید عباس موسوی» در گفت: وگو با ایرنا ضمن اظهار تعجب از خبر منتشره در برخی رسانه‌ها مبنی بر گلایه مندی «محمدجواد ظریف» از «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت، تصریح کرد: بر خلاف چنین ادعا‌هایی آقای ظریف، وزیر محترم نفت را یکی از وزیران موفق و پرتلاش دولت می‌داند که اتفاقاً عملکرد موفقی در عرصه بین الملل داشته و بخوبی توانسته است از جایگاه ایران در اوپک و بازار جهانی نفت دفاع کند.پیشتر برخی رسانه‌ها به نقل از یک نماینده مجلس مدعی شدند که ظریف از کوتاهی زنگنه گلایه کرده است. این نماینده مجلس ادعا کرده بود: یکی از مباحث اصلی استعفای اخیر ظریف به نحوه برخورد‌های زنگنه بازمی‌گردد؛ چرا که ظریف نسبت به کوتاهی‌هایی که وزیر نفت در عرصه‌های بین‌المللی در خصوص وظایفش داشته، گلایه دارد.
 
حضور دختر یک نماینده در وزارت نفت
نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اعلام این که دخترش دارای مدرک مرتبط با نفت است، گفت که انتقال وی به وزارت نفت هم به صورت ماموریت موقت است. عزت الله یوسفیان ملا افزود که دخترش دارای مدرک دکترای شیمی فیزیک با گرایش نفت است و به دعوت وزارت نفت به عنوان مامور به پژوهشگاه این وزارتخانه رفته است. وی گفت که وزارت نفت به خاطر نیاز به رشته تحصیلی شیمی فیزیک از خانم زهره یوسفیان ملا دعوت به همکاری کرده است. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اعلام این که دخترش پیش از این در دانشگاه فرهنگیان مشغول تدریس بود، افزود که وی از ۱۷ سال پیش مدرک دکترایش را گرفته و در بیشتر نشست‌های مرتبط با نفت در پژوهشگاه نفت شرکت می‌کرد. وی ادامه داد: این انتقال نه تنها هیچ گونه مزایای حقوقی و شغلی برای دخترم در پی نداشته، بلکه هم از لحاظ رتبه شغلی و هم میزان حقوق، کاهش دریافتی داشته است. زهره یوسفیان ملا دارای مدرک دکترا رشته شیمی فیزیک از دانشگاه آزاد اسلامی است و پیش از این در استخدام دانشگاه فرهنگیان بود. موضوع انتقال دختر نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی طی روز‌های اخیر در شبکه اجتماعی مطرح و اعلام شد که وی با نفوذ پدرش به عنوان نماینده و اثرپذیری وزیرنفت به وزارت نفت رفته است.
 
پیشنهاد فلاحت‌پیشه برای مذاکره درباره تنگه هرمز
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که ایران باید در مورد تنگه هرمز با دبیر کل سازمان ملل و اتحادیه اروپا وارد مذاکره جدی شود. حشمت‌الله فلاحت پیشه در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «ایران باید در مورد تنگه هرمز با دبیر کل سازمان ملل و بازیگرانی همچون اتحادیه اروپا وارد مذاکره جدی شود.» وی همچنین در توئیتی دیگر نوشت: «کشور‌ها فریب وعده پمپئو را نخورند آینده ثابت خواهد کرد امارات و عربستان ناپایدارترین منابع نفت دنیا خواهند بود.» چند روز گذشته کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا معافیت ۸ کشور برای خرید نفت ایران را تمدید نخواهد کرد موضوعی که با واکنش وزیر نفت در مجلس رو به رو شد و او تاکید کرد که خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نخواهد شد.
 
دو گزینه سخنگویی دولت انتخاب شدند
رئیس دفتر رئیس جمهور اظهار داشت: هفته گذشته با مشورت کمیته‌ای که آقای رئیس جمهور برای انتخاب سخنگو از داخل دولت تشکیل داده بودند چهار گزینه را به رئیس جمهور پیشنهاد دادیم و آقای رئیس جمهور خواستند که با دو نفر از این افراد صحبت شود.
 
خاطره کدخدایی از بهمن کشاورز
عباسعلی کدخدایی سخنگو و عضو حقوقدان شورای نگهبان درگذشت بهمن کشاورز وکیل پایه دادگستری را در صفحه شخصی خود در اینستاگرام تسلیت گفت. متن کامل این متن بدین شرح است:
در سوگ همکلاسی سابق
سال‌های دهه شصت خاطرات زیادی را در خود دارد. دانشگاه‌ها تازه دوره‌های ارشد را برگزار می‌کردند و جمعی در دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شدند. جاده خاکی که با ریگ فرش شده بود و ساختمان قدیمی دانشکده حقوق برای ما که از دانشگاه تهران بودیم علیرغم سختی رفتن دل انگیز بود. با اساتید مرحوم، چون دکتر شهیدی، دکتر صادقی، دکتر فخاری، و... در همان روز‌های اول با دانشجویی که خیلی مرتب با دستمال گردن و رسمی بود آشنا شدم. وکیل رسمی دادگستری بود و خوش برخورد و البته جدی. بعد‌ها رئیس کانون وکلا شد و دستی در نوشتن در مطبوعات داشت. از آن روز‌ها فقط خاطرات خوش باقی مانده است. دیروز در خبر‌ها خواندم که بهمن کشاورز، وکیل پایه یک دادگستری و همکلاسی سابق به سرای باقی شتافت.
این مصیبت را به خانواده او تسلیت می‌گویم و از خداوند بزرگ برای او رحمت و مغفرت مسئلت دارم. روحش شاد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار