معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد خبر داد؛
معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد گفت: در حال حاضر روستاهای اطراف حریم شهر حدود ۲۰ درصد رشد جمعیت دارند و این روستاها می توانند آینده بحرانی داشته باشند پس توجه به حریم مشهد امری ضروری محسوب می شود.
کد خبر: ۷۳۷۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳ 24 April 2019

به گزارش تابناک رضوی، شهریار آل شیخ در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های مهم برنامه عملیاتی، اتصال به ساختارهای نرم افزاری است که خروج از آن غیرممکن است.

آل شیخ ادامه داد: موضوعات برنامه ریزی، موضوعات اساسی در کشور است و تفاوت سازمانهای موفق و ناموفق در این حوزه هاست.

وی خاطرنشان کرد: ۵۵۰۰ متغیر ثبتی و غیرثبتی که از طریق سیستم و نرم افزارها خوانده می‌شود و مبنای گزارش‌هایی که ما را به هدف می رساند و 41 نقشه استراتژیک ارزیابی عملکرد سازمانها و مناطق داریم که شاخص ها بر این اساس تدوین می شود.

آل شیخ تصریح کرد: برای پایان سال 98 و ابتدای سال 99 نسبت به عملکردها، گزارش‌های هفته‌ای ارزیابی عملکرد ارائه خواهیم داد و این موضوع اصلی دستور کار حوزه بودجه و برنامه ریزی شهرداری است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در خصوص سامانه اطلاع رسانی شفاف" فاش" اظهار کرد: در گام اول سامانه فاش موضوع قراردادها را لحاظ کردیم و در گام دوم کل اطلاعات املاک شهر از 10 سال گذشته تاکنون اعم از پروانه، پایان کار و تخلفات ساختمانی، جرایم و تذکرات پلیس ساختمان در آن وجود دارد که این امر برای اولین بار در کشور به این گستره در حوزه شهرسازی رقم خورده است.

آل شیخ با بیان اینکه تاکنون حدود یک میلیارد رکورد اطلاعاتی در سامانه‌های مختلف شهرداری در اختیار شهروندان قرار گرفته است، گفت: مرکز نوآوری شهری سال گذشته افتتاح شد که در مجموعه سه شتاب دهنده فعال است و این مرکز حلقه واسط ما و جامعه خلاق است.

وی از کلیه مجموعه های نوآور خواست که شهرداری را در حل مسائل شهری را در کسب و کار نوین یاری کنند و افزود: بانک مطالعات شهرداری‌های کشور در مشهد شکل گرفته است و در واقع پایگاه داده مشترک ایجاد کردیم که هر نوع پژوهشی در حوزه شهری شکل بگیرد در این سامانه ثبت می شود و از موازی کاری ها و کارهای مکرر از طریق این سامانه مشترک با هدف توزیع و انتقال دانش جلوگیری می کنیم.

آل شیخ افزود: ساختار سازمانی شهرداری مشهد سال گذشته تصمیم گیری و ابلاغ و پیاده سازی شد.

وی در خصوص منطقه بندی شهری مشهد اظهار داشت: منطقه بندی جدید شهری به تصویب رسیده است و فرآیندی است که در چند مرحله اجرا می شود.

وی افزود: همچنین محله بندی شهری را به تصویب وزارت کشور رساندیم؛ در موضوع حریم مشهد باید گفت که بیش از 3 برابر شده است و روستاهای جدید به حریم شهر اضافه شده اند.

آل شیخ ادامه داد: اطلس حریم و روستاهای حریم مشهد تهیه شده است که از لحاظ هویتی، تاریخی، آماری و نقشه کشی شناسایی و در قالب کتاب آماده شده است و همزمان در پایگاه اطلاع رسانی باز که شهروندان می توانند آن را تکمیل کنند بارگذاری شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد در خصوص یکپارچه سازی فرم ها و فرآیندها در مجموع شهرداری مناطق گفت: ساختار جدید فرم ها ابلاغ شده است که از مجموعا 700 فرم در گردش به 149 فرم رسیدیم و 43 درصد امضاها در شهرداری کاهش یافته است و قطعا زمان پاسخگویی به مراجعان در نظام پایش کوتاه تر خواهد شد.

آل شیخ در خصوص حوزه شهر هوشمند اظهار کرد: در حوزه شهر هوشمند چند بخش فعالیت تدوین شده است که 232 شاخص و 176 پروژه در 6 حوزه شهر هوشمند داریم.

وی با بیان اینکه ما زیرساخت ها را برای توسعه خدمات بخش خصوصی و شهروندان فراهم می کنیم، اظهار داشت: سرویس "چشم شهر" در اپلیکیشن شهر من به زودی رونمایی خواهد شد که شهروندان می توانند مشکلات محلی و شهری خود را با مدیریت شهر درمیان گذارند.

آل شیخ با اشاره به اینکه اطلاع شهروندان از حقوق خود می تواند تخلفات و فساد را از بین ببرد، افزود: در راستای شفاف سازی مراحل، بعد از ماه مبارک رمضان منطقه ای به عنوان پایلوت انتخاب می شود تا به شهرداری الکترونیکی تبدیل شود و کارها بدون حضور شهروندان در منطقه انجام شود که این امر به بالابردن کیفیت خدمات و کاهش تخلفات کمک می کند.

وی در خصوص تجمیع دکل های اپراتورها خاطرنشان کرد: در حال تجمیع دکل های اپراتورها از سطح شهر و ارتباط بین آنها از طریق فیبر نوری هستیم و این به کاهش امواج در شهر و سلامت شهروندان کمک می کند.

آل شیخ بیان داشت: شهرداری مشهد هم اکنون دارای 14 هزار و 959 نیرو است که از این تعداد 6637 نفر دارای قرارداد مستقیم و 2405 نفر دارای قرارداد تامین نیرو، مشاوره ای و مشمول خدمت سربازی و 6217 نفر پیمانکاران هستند.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری مشهد عنوان کرد: از همان ابتدای ورود به مدیریت شهری اصرار بر این داشتیم که از واژه تعدیل نیرو استفاده نکنیم و تعدیل نیرو در سیاست ما نیست بلکه سیاست ما تغییر الگوی کاری است.

وی افزود: در به کارگیری نیروهای خلاق معتقدیم که هر کسی را وارد بدنه بروکراسی کنیم از خلاقیت دور می شود بنابراین به کارگیری نیروهای خلاق را در قالب نظام پیشنهادات، ایده های شهروندی و جامع خلاق پیگیری می کنیم.

آل شیخ اظهار کرد: وزارت کشور در اسفندماه منطقه‌بندی شهری را به ما ابلاغ کرد اما هنوز اجرا نشده چون باید زیرساخت‌ها فراهم شود که مناطق 9 و 2 در اولویت اجرایی شدن هستند.

وی با بیان اینکه وضعیت حریم مشهد واقعا نگران کننده است، گفت: حریم شهر مشهد حدود سه برابر شده و این حریم تا گلبهار ادامه دارد، حریم مشهد از ۲۵ هزار هکتار به حدود ۸۵ هزار هکتار رسیده است و وظیفه قانونی ما در این زمینه زیاد شده است ولی هنوز پهنه بندی حریم ابلاغ نشده است.

آل شیخ ادامه داد: در حال حاضر روستاهای اطراف حریم شهر حدود ۲۰ درصد رشد جمعیت دارند و این روستاها می توانند آینده بحرانی داشته باشند پس توجه به حریم مشهد امری ضروری محسوب می شود.

وی در خصوص بلندمرتبه سازی و تخلف فروشی در شهرداری مشهد عنوان کرد: بلندمرتبه سازی در مشهد تصویب شده است ولی هنوز ابلاغ نشده است و تخلفات در حوزه شهری تخلفات خرد است که در حوزه ساخت وسازها پیش می آید و در مجموع این تخلفات در سطح کمتری از بودجه شهری لحاظ شده است و می توان گفت عنوان تخلف فروشی از لحاظ ماهیتی قطعا در سال97 وجود نداشته است.

آل شیخ در خصوص دستاوردهای حضور شهرداری مشهد در متروپلیس گفت: شهرداری مشهد در بعضی از مجامع بین المللی متروپلیس و صندوق همکاری حضور دارد که در متروپلیس و صندوق همکاری ها عضو هیات مدیره هستیم و حضور در این محافل برای شهرداری اهمیت دارد.

وی افزود: امسال نشست UCLG با رویکرد فرهنگی انجام شد و در 6 ورکشاپ موضوعات مختلف بررسی شد که در جلسه محوری این جلسه 3 طرح ارائه شد که یکی از این طرح ها طرح محله شلوغ بازار بود.

آل شیخ ادامه داد: موضوع نشست متروپلیس مشارکت شهروندی بود که براساس رای گیری های محلی ارائه داشتیم که سطح مداخله شهروندی در سطح اولویت بندی پروژه های شهری را بیان می کرد که در جمع بندی این بود که مداخلات اجتماعی در سطح پروژه های محلی باشد.

وی گفت: حضور فعال در این نشست ها منجر به برند شدن شهر مشهد در حوزه های شهری و بین المللی خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار