رئیس جهاد کشاورزی دهلران؛
رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دهلران گفت: 10مرکز خرید شامل سیلوهای بخش خصوصی وفضا های تعاون روستایی کار خرید گندم را به عهده دارند وبیش از 200کمباین در شهرستان برای برداشت محصولات کشاورزی گندم وکلزا مستقر شدند.
کد خبر: ۷۳۷۳۰۲
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵ 23 April 2019

تابناک ایلام ، مجتبی کاور:: شهرستان دهلران یکی از شهرستانهای مهم استان ایلام در بحث محصولات کشاورزی محسوب می شود و بیشتر امرار معاش مردم این شهرستان مرزی از طریق کشاورزی و دامپروری است.

این شهرستان به تنهایی توانسته نیمی از تولید گندم با مرغوبیت بالا استان را تامین کند و همین سبب شده لقب سیلوی گندم استان ایلام به این شهرستان داده شود.

در سالهای اخیر دولت در راستای توسعه زمین های آبی در استان ایلام بخصوص شهرستان دهلران اقدام بسیار خوبی انجام داده است که این امر باعث شده سطح زیر کشت محصولات در این شهرستان افزیش پیدا کند.

اجرای سامانه گرمسری ، سد دویرج ، سهم ایلام از عقبه سد کرخه و تکمیل سد میمه نوید بخش توسعه کشاورزی در این شهرستان است هر چند تا رسید به شرایط ایده آل فاصله وجود دارد ولی با برنامه ریزی و از طرفی واگذاری زمین کشاورزی به جوانان بومی و فارغ تحصیل کشاورزی می تواند علاوه بر افزیش تولید ، زمینه اشتغال جوانان جویای کار را فراهم کنند.

این امر زمانی محقق خواهد شد که مسئولان زمینه حضور جوانان و فارغ تحصیلان را در این حوزه فراهم کنند برای برسی آخرین وضعیت کشاورزی شهرستان دهلران ومیزان تولیدات گفتگویی با مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران ویکی از کارشناسان در این حوزه داشته ایم .

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دهلران گفت : باتوجه به تولیدات کشاورزی که در شهرستان اتفاق می افتد دهلران در حوزه کشاورزی یکی از شهرستانهای مهم استان و حتی کشور محسوب می شود.

احمدی درگفتگو با تابناک گفت : امسال 6هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان دهلران به کشت کلزا اختصاص یافته است که پیش بینی می شود 12هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شود.

وی گفت : در سال گذشته 8800تن کلزار در شهرستان برداشت شده بود ولی خوشبختانه امسال ما شاهد افزایش کاشت و برداشت دانه های روغنی کلزا در شهرستان هستیم و در واقع بیشتر کشت کلزا در مرکز استان در دهلران است و برای تسریع در خرید 4 مرکز خرید در شهرستان فعال است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دهلران بیان داشت : امسال 54هزار هکتار از ارضی آبی و دیم شهرستان به کشت گندم اختصاص یافته است که پیش بینی خرید 140هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شود.

وی عنوان کرد : 10مرکز خرید شامل سیلوهای بخش خصوصی وفضا های تعاون روستایی کار خرید گندم را به عهده دارند وبیش از  200کمباین در شهرستان برای برداشت محصولات کشاورزی گندم وکلزا مستقر شدند.

احمدی گفت : بیش از 9هزار بهره بردار در حوزه کشاورزی شهرستان فعالیت می کنند که براساس آمار حدود 50درصد جمعیت شهرستان از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند.

وی عنوان کرد : در حوزه دام و طیور اقدام خوبی در شهرستان صورت گرفته است وکل جمعیت دامی شهرستان 400هزار راس دام سبک و120هزار راس دام سنگین وجود دارد که سالیانه 2700تن گوشت قرمز بیش از 5هزارو 700تن گوشت سفید و10هزار تن شیر در شهرستان تولید می شود.

احمدی تصریح کرد : ارزش سالیانه محصولات کشاورزی شهرزستان دهلران بیش از 800میلیارد تومان است.

وی گفت :بر اثر بارندگی های اخیر بیش از 63میلیارد تومان خسارت به بخش های مختلف حوزه کشاورزی شهرستان دهلران خسارت وارد شده است.

لزوم توجه و توسعه صنایع تبدیلی در استان

یک کارشناس کشاورزی گفت : توجه و توسعه صنایع تبدیلی ،تكمیلی در استان یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باید در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

هدایت افسرده در گفتگو با تابناک بیان داشت : در سال های اخیر اقدمات بسیار خوبی در حوزه کشاورزی استان بخصوص شهرستان دهلران اتفاق افتاده است ولی باید اقدمات بیشتری برای توسعه علمی و فنی کشاورزی صورت بگیرد.

وی اظهار داشت : باتوجه به تنوع محصولات کشاورزی و از طرفی وجود مرز مهران و در آینده چیلات دهلران مسئولان باید از الان زمینه برای برای صادرت محصولات کشاورزی در استان فراهم کنند و این امر زمانی محقق خواهد شد که صنایع تكمیلی در این حوزه در استان فراهم شود.

این کارشناس کشاورزی اظهار داشت : باتوجه به استعداد های موجود کشاورزی در استان مسئولان باید زمینه سرمایه گذاری در بخش های مختلف را فراهم کنند تا زمینه افزایش تولیدات و از طرفی تنوع محصولات کشاورزی در استان فراهم شود چرا که افزیش تولیدات کشاورزی استان سبب افزایش تولیدات ناخالص می شود ویکی از شاخص های توسعه اقتصادی که به رفاه اقتصادی منجر می شود افزایش تولید ناخالص ملی است./م

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار