وزیر خارجه ترکیه گفت اینکه آمریکا از کشور‌ها مى‌خواهد که از تصمیم یکجانبه آن براى خرید نفت کشورهاى دیگر به جاى نفت ایران تبعیت کنند، به لحاظ سیاسى، اخلاقى و تجارى درست نیست.
کد خبر: ۷۳۷۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶ 23 April 2019

به گزارش تابناک رضوی به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه ان‌تی‌وی، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در یک نشست خبری مشترک با وزیر خارجه تاجیکستان در آنکارا در جمع خبرنگاران در واکنش به تمدید نشدن معافیت‌هاى نفتى ایران گفت: «آمریکا از کشور‌ها مى‌خواهد که از تصمیم یک جانبه آن براى خرید نفت کشورهاى دیگر به جاى نفت ایران تبعیت کنند.»

 

وی افزود: «چنین تصمیمى به لحاظ سیاسى، اخلاقى و تجارى درست نیست. آیا وزیر خارجه آمریکا بازاریاب نفت کشورهاى دیگر شده است؟!»

 

وزیر خارجه ترکیه افزود: «خرید نفت از کشوری دیگر، ساده نیست. باید فناوری پالایشگاه‌ها را تغییر داد، برای این کار هم باید پالایشگاه‌ها را تعطیل کرد و این کار هزینه سنگینی دارد. ایالات متحده تصمیمی یکجانبه می‌گیرد و به همه کشورها می‌گوید به جای خرید نفت از ایران، از کشوری دیگر نفت بخرید. آیا شما قرار است برای آن کشورها بازاریابی کنید؟»

 

چاووش اغلو با بیان اینکه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا اکنون عنوان می‌کند که نفت باید از کشورهای مشخصی خریداری شود که رابطه بهتری با ایالات متحده دارند، گفت این رفتار «کاملا نادرست» است.

 

پامپئو روز دوشنبه در جریان اعلام تصمیم آمریکا علیه ایران، گفت عربستان سعودی و امارات عربی متحده قرار است خلأ ناشی از حذف نفت ایران از بازار را پر کنند و واردکنندگان نفت ایران می‌توانند نفت خود را از این دو کشور تأمین کنند.

 

وزیر خارجه ترکیه در این مورد گفت: «می‌دانند که نفتی که از این کشورها می‌آید بسیار گران تمام می‌شود، ما هم می‌دانیم. اینکه وزیر خارجه یک کشور برای کشورهای دیگر بازاریابی کند، کاملا اشتباه است. این کار چه فکری به ذهن می‌آورد؟ اینکه از ایران نفت نخرید و از کشورهای دیگر بخرید، کشورهایی که همکاری نزدیکی با ایالات متحده دارند. این نه از لحاظ سیاسی و نه از لحاظ اخلاقی، درست نیست. این لحاظ تجاری هم درست نیست و خلاف قواعد سازمان تجارت جهانی است. این خطری برای ثبات منطق است.»

 

وی افزود: «ایالات متحده و اسرائیل با ایران دشمنی می‌کنند و همزمان هم به دنبال افزایش صادرات نفت کشورهایی هستند که با آن‌ها همکاری نزدیکی دارند.»

 

چاووش اغلو پیش از این در توییتر نوشته بود که تصمیم آمریکا به مردم ایران آسیب می‌زند و آنکارا مخالف اقدامات یکجانبه ایالات متحده علیه ایران است.

 

ترکیه یکی از واردکنندگان عمده نفت ایران است و سه ماه پیش هم برای ادامه خرید نفت از ایران از آمریکا معافیت دریافت کرده بود. در حالی که مقام‌های ترکیه‌ای از هفته‌ها قبل برای تمدید این معافیت با آمریکا در حال مذاکره بودند، اما واشنگتن روز دوشنبه اعلام کرد معافیت از تحریم نفتی ایران را برای هیچ کشوری از جمله ترکیه، تمدید نمی‌کند.

 

این تصمیم در حالی اتخاذ شده که کارشناسان و حتی گروهی از مقام‌های وزارتخانه‌های خارجه و انرژی آمریکا پیش از این هشدار داده‌اند که حذف نفت ایران از بازار می‌تواند به افزایش شدید قیمت منجر شود. روز دوشنبه قیمت جهانی نفت به بالاترین حد در سال ۲۰۱۹ رسید. معافیت‌های تحریم نفت ایران روز ۱۲ اردیبهشت (۲ می) به پایان می‌رسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار