مهر نوشت: مجلس شورای اسلامی در سالی که گذشت فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشت. از جمله مهم‌ترین اتفاقات جنجالی در پارلمان می‌توان به «۵ سوال مهم اقتصادی از رئیس جمهور»، «استیضاح پر حاشیه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، «آتش زدن برجام توسط نمایندگان»، «رای ناپلئونی برای ریاست لاریجانی بر مجلس» و «پهن کردن طومار در مجلس بر سر CFT» اشاره کرد. در ادامه اشاره‌ای به وقایع مهم و بعضاً جنجالی خانه ملت در سال ۹۷ شده است.

۱- بی‌ثباتی ارزی

نخستین جلسه علنی مجلس در سال ۹۷، یکشنبه ۱۹ فروردین ماه برگزار شد. نمایندگان از همان ابتدای کار با انتقاد از نوسان قیمت ارز و موضع‌گیری مسئولان دولتی، تذکرات پی در پی به دولتمردان داشتند تا جایی که علی لاریجانی در تاریخ ۲۱ فروردین شنیده شدن چند صدا درباره نرخ ارز از سوی دولت را اشتباه دانست و تاکید کرد که باید اینگونه اقدامات کنترل شود. رئیس مجلس شورای اسلامی به ضرورت تشکیل کمیته‌ای در بانک مرکزی برای رصد مسائل ارزی اشاره کرد و گفت: دولت باید از قبل تدابیر لازم برای ثبات نرخ ارز در سال جدید را در نظر می‌گرفت.

۲- سوال از رئیس جمهور در کمیسیون اقتصاد

در حالی که تنها چند روز از آغاز سال ۹۷ گذشته بود، مجتبی ذوالنور یکی از طراحان سوال از رئیس‌جمهور از ارجاع این سوال به کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد. ماجرای سوال از رئیس‌جمهور در انتهای سال ۹۶ کلید خورد.

۳- دستور ترامپ، آتش مجلس

در پی دستور ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) مجلس اقدام متقابل کرد. نمایندگان مجلس در ۱۹ اردیبهشت ماه ۹۷ در واکنش به اقدام رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج از برجام، با شعار مرگ بر آمریکا، برجام و پرچم آمریکا را در صحن علنی آتش زدند. در ادامه خروج آمریکا از برجام، عباس عراقچی در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۹۷ با حضور در کمیسیون امنیت ملی گفت: اروپایی‌ها ۶۰ روز فرصت دارند که تضمین‌های لازم را درباره تامین منافع ایران و جبران خسارات خروج آمریکا به ایران دهند.

۴- بازگشت نجومی‌

در ادامه روزهای اردیبهشت سال ۹۷ رئیس دیوان محاسبات کل کشور از بازگشت به کار ۱۱ مدیری که پاداش نجومی گرفته‌اند، خبر داد. عادل آذر در خصوص پاداش نجومی برخی مدیران بازنشسته کشور و بازگشت آن‌ها به کار توضیح داد: در اولین نشست بعد از تعطیلات سال با اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات این موضوع مطرح شد و نمایندگان از دیوان محاسبات خواستند گزارشی از مدیرانی که بیش از ۳۰۰ میلیون تومان پاداش دریافت کرده‌اند، تهیه کند.

وی با اشاره به محتوای گزارش ارائه شده گفت: در آن گزارش مشخص شد، در سطح استان‌ها مقامی که پاداش ۳۰۰ میلیونی دریافت و به کار برگشته باشد نداریم، اما در سطح وزارتخانه‌ها ۱۱ نفر در پایان سال ۹۶ بازنشسته شده‌اند و با توجه به اینکه از مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری بوده‌اند، از ظرفیت تبصره ۱ ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان استفاده کرده و به کار بازگشتند.

۵- دستور به توقف

پیرو خروج آمریکا از برجام، ۱۰۰ نماینده در تاریخ ۲۵ اردیبهشت طی نامه‌ای از رئیس مجلس خواستند تا بررسی FATF در کشور متوقف شود. نمایندگان در این نامه عنوان کردند که با توجه به خروج آمریکا از برجام دیگر نیازی نیست که به FATF بپیوندیم لذا به جای این موارد باید قانون مبارزه با رانت‌خواری را پیگیری کنیم و وقت مجلس را صرف سایر موارد نکنیم.

۶- خرداد داغ؛ از رای ناپلئونی تا حمایت فراکسیونی

دویست و سیزدهمین جلسه علنی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی ساعت ۹ و ۱۰ دقیقه چهارشنبه (۹ خرداد) با حضور ۲۰۶ نماینده آغاز شد. در ابتدای این جلسه، امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس، اسامی کاندیداهای ریاست مجلس شامل علی لاریجانی، محمدرضا عارف و حمیدرضا حاجی‌بابایی را قرائت کرد.

در مرحله اول انتخابات علی لاریجانی ۱۰۱ رای، محمدرضا عارف ۱۱۴ رای و حمیدرضا حاجی‌بابایی ۵۴ رای اخذ کردند؛ بنابراین انتخابات به دور دوم کشیده شد. رئیس مجلس پس از اعلام آرا تاکید کرد: با توجه به اینکه هیچیک از کاندیداها موفق به اخذ آرا کافی نشدند، رای‌گیری مجدد انجام می‌شود که این بار رای نسبی مدنظر قرار خواهد گرفت.

شور و هیجان خاصی در مجلس به وجود آمده بود و همه منتظر بودند که ببینند چه کسی بر صندلی سبز ریاست خانه ملت تکیه می‌زند که به یک باره حمیدرضا حاجی‌بابایی اعلام کرد به نفع علی لاریجانی از نامزدی ریاست مجلس کناره‌گیری می‌کند.

پس از شمارش آرای انتخابات مرحله دوم برای انتخاب رئیس مجلس، از مجموع ۲۷۹ رای اخذ شده، علی لاریجانی با ۱۴۷ رای برای سومین سال متوالی رئیس دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شد و محمد رضا عارف نیز توانست ۱۲۳ رای به خود اختصاص دهد.

۷- طومار مجلس‌

نمایندگان در جلسه علنی ۲۰ خرداد با درخواست «مسکوت ماندن دو ماهه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم» موسوم به CFT موافقت کردند. غلامرضا تاج‌گردون رئیس کمیسیون «برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس به نمایندگی از پیشنهاددهندگان، مسکوت ماندن این لایحه را مطرح کرد.

وی گفت: این درخواست با امضای ۵۰ نماینده به هیئت رئیسه مجلس تقدیم شده است تا فرصتی در اختیار دیپلمات‌های کشور قرار گیرد و بتوانند با دست پُر با اروپایی‌ها مذاکره کنند. برخی نمایندگان پیش از مسکوت ماندن دو ماهه CFT، با قرار دادن طوماری در جایگاه هیئت رئیسه مجلس و پهن کردن طوماری دیگر در کف صحن علنی اعتراض خود را نسبت به این لایحه اعلام کردند.

۸- استقلال و پرسپولیس در آفساید

نمایندگان در ادامه روزهای خرداد ماه با تقاضای تحقیق و تفحص از «منابع، مصارف و نظام مدیریت شرکت‌های فرهنگی ورزشی وابسته به وزارت ورزش و جوانان در ۱۰ سال گذشته» موافقت کردند. فرید موسوی یکی از طراحان این تحقیق و تفحص گفت: امروز شاهد سو مدیریت ساختاری در باشگاه‌های ورزشی استقلال و پرسپولیس هستیم که این مسئله موجب ابهامات عملکردی شده و رویه امور در این باشگاه‌ها غیرشفاف است.

۹- قاچاق در مجلس

نمایندگان در یکی از روزهای خرداد ماه کلیات لایحه «اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز» را به تصویب رساندند. رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جریان بررسی این لایحه در مجلس، گفت: اگر این لایحه در مجلس تصویب شود، راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز هموار می‌شود و این لایحه می‌تواند ما را به اهدافمان می‌رساند.

۱۰- برداشت دوم

در پی مطرح شدن موضوع سوال از رئیس‌جمهور، نمایندگان مجدداً در تیرماه این موضوع را پیگیری کردند. یک عضو فراکسیون ولایی مجلس در تاریخ ۵ تیر ماه با بیان اینکه امروز موج جدیدی از استیضاح وزرای اقتصادی در مجلس بلند شد، گفت: برای حضور رئیس‌جمهور در یک جلسه غیرعلنی، مجدداً امروز امضاهایی جمع‌آوری شد که رئیس‌جمهور را ملزم به حضور در مجلس می‌کند.

۱۱- پایان ریاست ده ساله

در تیر ماه ۹۷ «حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی شد. گفتنی است در جریان انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون مزبور، سه تن از نمایندگان به نام‌های علاءالدین بروجردی، مجتبی ذوالنور و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه کاندیدای ریاست این کمیسیون شده بودند که با انتخاب فلاحت‌پیشه، ریاست ده ساله بروجردی در این کمیسیون پایان یافت.

۱۲- سرقت از مجلس

در ادامه روزهای تیر ۹۷ موضوع سرقت خودروی یک نماینده مجلس حاشیه‌ساز شد. پیرو این موضوع مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس ضمن تکذیب خبر سرقت ۲۰ خودروی نمایندگان مجلس، گفت: نماینده‌ای که خودروی دولتی با برچسب و هولوگرام را کنار خیابان و با کمترین ملاحظات امنیتی پارک کرده باید خودش پاسخگو باشد، نه اینکه با جنجال و مصاحبه فرافکنی کند.

۱۳- جستجو در بانک

نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نخستین روزهای مرداد ۹۷ با تحقیق و تفحص از عملکرد بانک مرکزی در پنج سال گذشته در این کمیسیون موافقت کردند.

۱۴- سوال از روحانی در یک قدمی مجلس

سوال جمعی از نمایندگان از رئیس‌جمهور در دهم مرداد ماه با ۸۰ امضا در مجلس اعلام وصول شد. این سوال شامل پنج محور عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق کالا و ارز، استمرار تحریم‌های بانکی، عدم اقدام شایسته دولت درباره کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی شدید چند ساله و افزایش شتابان نرخ ارز خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی بود.

۱۵-و زیر کار بیکار شد

جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تاریخ ۱۷ مرداد ماه سال ۹۷ در مجلس برگزار شد. این جلسه به دلیل ایجاد حواشی و سر و صدای زیاد برخی نمایندگان طرفدار این وزیر متوقف شد و رئیس مجلس برای دقایقی اعلام تنفس کرد. پس از مدتی مجدداً جلسه مجلس علنی شد و موافقان، مخالفان و همچنین وزیر کار، صحبت‌های خود را پشت تریبون مجلس بیان کرده و نهایتاً نمایندگان با استیضاح این وزیر موافقت کردند.

۱۶- بازخواست مجلس از روحانی

شهریور سال ۹۷ با حال و هوای سوال از رئیس جمهور در مجلس آغاز شد. جلسه بررسی «۵ سوال اقتصادی جمعی از نمایندگان مجلس از رئیس جمهور» به صورت علنی و در تاریخ ۶ شهریور در مجلس شورای اسلامی برگزار شد و پس از ارائه پاسخ‌های روحانی، مجلس اعلام کرد که از پاسخ به ۴ سوال رئیس‌جمهور قانع نشد. البته این جلسه حواشی متعددی داشت.

رئیس جمهور در اثنای سخنان خود در پاسخ به سوالات نمایندگان گفت: ما هر وقت با وزرا کار داریم، می‌گویند مجلس هستند و در فلان کمیسیون… علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت در واکنش به این صحبت روحانی با خنده گفت: ما که اینجا آن‌ها را نمی‌بینیم ببینید کجا می‌روند!

۱۷- مضیقه از آب

همچنین جلسه پرحاشیه طرح سوال از رئیس جمهور، مجتبی ذوالنور درخواست آب (آب شرب برای تازه کردن گلو) کرد.

علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده دارد در واکنش به چنین درخواستی با خنده گفت: یک پارچ آب دهید.

ذوالنور نیز در پاسخ به رئیس جلسه گفت: از آب هم مضیقه کردند کوفیان.

لاریجانی در پاسخ گفت: نکند شما کوفی شده‌اید؟

۱۸- ۴ وزیر جدید

روحانی در تاریخ ۲۹ مهر ماه «فرهاد دژپسند»، «محمد شریعتمداری»، «رضا رحمانی» و «محمد اسلامی» را به ترتیب برای تصدی وزارت‌خانه‌های «امور اقتصاد و دارایی»، «کار، تعاون و رفاه اجتماعی»، «صنعت، معدن و تجارت» و «راه و شهرسازی» به مجلس معرفی کرد. بهارستان‌نشینان در تاریخ ۵ آبان ماه هر چهار وزیر پیشنهادی رئیس جمهور را پس از یک جلسه علنی ۱۰ ساعته راهی پاستور کردند.

۱۹- حواشی پخش یک کلیپ از جلسه غیرعلنی

بهروز نعمتی در حاشیه جلسه علنی ۲۷ آذر ماه مجلس با حضور در جمع خبرنگاران، با اشاره به جزئیات جلسه غیرعلنی مجلس، گفت: مجلس امروز درباره کلیپی که از درازهی نماینده سراوان در فضای مجازی منتشر شده بود، جلسه غیرعلنی برگزار کرد.

شامگاه دوشنبه (۲۶ آذر ۹۷) فیلمی در فضای مجازی به صورت گسترده دست به دست شد و درباره آن نوشته شده بود: «اظهارات رکیک نماینده سراوان». در این فیلم اینگونه به نظر می‌رسید که «محمدباسط درازهی» از مسئول یک «محل تردد» درخواست می‌کند تا اجازه ورود دهد، اما وقتی جواب منفی می‌شنود از کلمات نامناسب استفاده می‌کند.

۲۰- تحصن خوزستانی‌ها در مقابل روحانی

بالاخره حسن روحانی در تاریخ ۴ دی ماه در جلسه علنی مجلس حضور یافت و با تاخیری چند روزه لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور را تقدیم خانه ملت کرد. این جلسه همراه با حاشیه‌های بسیاری بود و نمایندگان استان خوزستان به دلیل مشکلات آبی این استان به رئیس‌جمهور اعتراض کرده و قریب به نیم ساعت در مقابل وی تحصن کردند و خواستار حل مشکلاتشان شدند.

۲۱- نمکی جایگزین هاشمی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در یکی از روزهای بهمن ماه در پی استعفای حسن قاضی‌زاده هاشمی، با تصدی سعید نمکی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موافقت کردند.

۲۲- بودجه ۹۸

جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۸ از یکشنبه ۲۸ بهمن ماه در مجلس آغاز شد که یکی از مصوبات پر سر و صدای آن افزایش حقوق ۴۰۰ هزار تومانی بود که بر اساس آن حقوق همه کارکنان دولت و بازنشستگان به صورت ثابت به میزان ۴۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و مابقی آن تا ۱۰ درصد بر اساس اختیار دولت به حقوق کارکنان و بازنشستگان اضافه می‌شود. در نهایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از ۲۷ جلسه بررسی مستمر برای رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ کل‌کشور، دخل و خرج سال آینده را در تاریخ ۱۱ اسفند تعیین و تصویب کردند.

۲۳ - «کل کل» فوتبالی نمایندگان در بهارستان

در یکی از جلسات بهمن ماه خانه ملت، چند تن از نمایندگان در جریان بررسی بحث واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به طرفداری از تیم‌های فوتبال محبوب خود پرداختند. نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه گفت: استقلال و پرسپولیس دو تیم پرطرفدار هستند اما به طرفداران تراکتورسازی تبریز نمی‌رسند. در ادامه جلسه، حمیدرضا فولادگر در زمان ارائه پیشنهاد خود درباره این بند، گفت: ضمن احترام به آقای قاضی‌پور باید بگویم که فعلاً سپاهان اصفهان قهرمان است.

۲۴- کنایه نقوی‌حسینی به لاریجانی

بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، در تاریخ ۱۲ اسفند در مجلس آغاز شد. نمایندگان در تاریخ ۱۲ اسفند و در جریان طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات، ورود نمایندگان برای چهارمین دوره متوالی به مجلس شورای اسلامی را ممنوع کردند. سیدحسین نقوی حسینی در این جلسه خطاب به لاریجانی، گفت: آقای لاریجانی پیشاپیش به شما تبریک می‌گویم که نمایندگان با این مصوبه به شما فرصتی دادند که به کارهای دیگر خود برسید، چرا که این دوره، دوره آخر شما در مجلس است. علی لاریجانی در پاسخ به اظهارات این نماینده با لحن شوخی، گفت: شما هم از دست ما راحت شده و یک نفس راحتی می‌کشید.

۲۵- تریبون یک طرفه مطهری در دفاع از سران فتنه

جلسه علنی ۲۰ اسفند مجلس شورای اسلامی با حواشی زیادی روبرو شد. در این جلسه محمد مهدی زاهدی در بخشی از نطق خود در اعتراض به دیدار اعضای فراکسیون امید با یکی از سران فتنه گفته بود: «دیدار جمعی از اهالی مجلس با فردی که در فتنه ۸۸ باغی انقلاب بوده است، حمایت از طغیان است و انتظار این است که نمایندگان مجلس منافع ملی را بر منافع جناحی و سیاسی ارجح دانسته و همراهی کامل با امام و انقلاب داشته باشند.»

در ادامه جلسه، محمدعلی وکیلی طی اخطار قانون اساسی گفت: خلاف منافع ملی آن جایی انجام گرفت که رئیس جمهور هشت ساله‌ای همچنان در گوشه و کنار کشور حرکت می‌کند، سفر و سخنرانی آزاد دارد و تمام مرزهای رسمی کشور را زیر سوال می‌برد اما کسی به وی معترض نیست، نه رئیس جمهوری که با نجابت سال‌ها در گوشه‌ای نشسته و جز دعوت به رحمت و وحدت حرفی ندارد.

اظهارات وکیلی در حمایت از رئیس دولت اصلاحات منجر به فریاد دو -دو نمایندگان اصولگرای مجلس روبرو شد و جمعی از نمایندگان این طیف از جمله مجتبی ذوالنور، احد آزادیخواه، محمدمهدی زاهدی، عباس گودرزی، جواد کریمی قدوسی، محمدجواد ابطحی و … فریاد می‌زدند که هیات رئیسه باید بی‌طرف باشد چرا که علی مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت، به جای بی‌طرفی از وکیلی دفاع کرد و گفت: «تذکر وکیلی وارد بود. آقای خاتمی ممنوع‌الملاقات نیست، بلکه ممنوع‌التصویر است که خود این هم مبنای قانونی ندارد.»