علی لاریجانی: همچنین برخی جاها در بستر رودخانه نخل کاشته شده است که این موضوع اشکال دارد و این موارد موجب مشکل می‌شوند؛ حریم و بستر رودخانه به وزارت نیرو مربوط می‌شود و باید آن را کنترل کند. مسئولان اجرایی و قوه قضائیه نیز کمک کنند. تجاوز به حریم رودخانه ها باید طبق نظر وزارت نیرو و جدی گرفته شود.
کد خبر: ۷۳۱۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸ 05 April 2019

علی لاریجانی در جلسه ستاد بحران خوزستان، درباره آخرین مسائل و تصمیمات بحران سیل، اظهار کرد: لازم است هماهنگی بیشتری در بحث خدمات‌رسانی به مناطق سیل‌زده و مردم سیل‌زده انجام شود؛ اگر محوریت این کار بر عهده هلال احمر است، نیاز است دیگر دستگاه‌ها همکاری نزدیکی با این جمعیت داشته باشند تا در کمک‌رسانی تسریع شود.

به گزارش"تابناک" وی افزود: هر کدام از نمایندگان و مسؤولین اگر نیازی را احساس می‌کند که باید در اختیار سیل‌زدگان قرار بگیرد، ابتدا با هلال احمر در میان بگذارد و ما نیز فراهم کردن این نیازها را در اولویت کاری خود قرار داده‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: درباره صدور کشت تابستانه نیز به‌نظرم آقای استاندار پیگیری کند که اجرایی شود و وزارت نیرو نیز سخت نگیرد تا این مسئله به مشکل نخورد.

وی با اشاره به بحث پرداخت وام و خسارات به سیل‌زدگان، عنوان کرد: مقرر شده بود که مبالغ از شنبه پرداخت می‌شود که این موضوع مؤید این است که در این راه گام برداشته شده است اما هنوز این که از کدام منبع تأمین شود راه‌هایی بوده است و مشکلاتی در بودجه سال ۹۸ داشتیم که هنوز مشخص نیست و باید راه‌حلی برای آن ایجاد شود؛ درباره پرداخت وام‌ به کشاورزانی که زمین‌شان در معرض سیل بوده، از همان روزهای ابتدایی رخداد بحران سیل در کشور، تصمیماتی اتخاذ شد و در این مورد باز هم تأکید می‌کنم کشاورزان خوزستانی نگران خسارات‌شان نباشند اما اگر جایی مشکلی دیدید در این باره، به ما بگویید که ما به بانک‌ها انتقال دهیم.

لاریجانی گفت: درباره زیرساخت‌ها نیز بنا شده استانداران پیشنهادات‌شان را بدهند تا بودجه‌ای پیش‌بینی شود هر چند یک مقدار اولیه را پیش از این در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: درباره مسئله آب باید یک برخورد ملی داشته باشیم و کشمکش سیاسی بر سر این مسئله رویکرد اشتباهی است؛ رویکرد حال حاضر وزارت نیرو، بهینه‌سازی مصرف آب از طریق برخی آموزش‌های اجتماعی است که روال درستی است.

علی لاریجانی بیان کرد: مسئله آب در ایران که یک کشور خشک است جنبه حیاتی دارد و توجه ویژه نیاز دارد؛ مسئله لایروبی را باید وزارت نیرو در دستور کار قرار داشته باشد که رهبری هم تأکید بسیار درستی به این موضوع دارند و قطعا انجام و اجرای آن می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مورد مهم دیگر مزاحمت‌هایی است که در کنار و بستر رودخانه ایجاد شده است که خود مشکل‌ساز است و وزارت نیرو باید پیگیر باشد که این کمک را بکنند که این مزاحمت‌ها را برطرف کنند.

وی افزود: نکته‌ای که مقام معظم رهبری نیز فرمودند این است که برای پیشگیری بیشتر فکر کنیم؛ مردم روستاها بسیار ضربه دیده‌اند و خانه‌ها و مزارعشان زیر آب رفته که این موضوع ساده نیست و نگران کننده است.

لاریجانی گفت: اولویت نخست ما عبور از بحران است اما باید جایگاهی برای تفکر باشد این آسیب‌ها تکرار نشود که اکنون نیز این تفکر موجود است و رهبری بر این موضوع تأکید کرده‌اند؛ امیدواریم در آینده به نتایجی برسیم که از این ضعف‌ها نداشته باشیم.

وی ادامه داد: مشکلات ایران با جاهای دیگر نباید مقایسه شود، مثلاً آمریکایی‌ها که از نظر شهرسازی کارهای خوبی داشتند حادثه‌ای داشتند که با دو طوفان کل شهر از بین رفت و پس از مدت‌ها آن شهرها را درست نکردند و نتوانسته‌اند این کار را انجام دهند و در کشورهایی مثل ژاپن نیز چنین موردی بوده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار