بسیاری از مردم بر این باورند که یکی از عوامل رسیدن به شرایط موجود، نظارت ناکافی بر نهادهای اجرایی بوده و در واقع نبود عوامل بازدارنده، باعث شده تا با بحران اقتصادی و معیشتی روبه رو شویم. یکی از نهادهایی هم که بیش از همه در معرض این اتهام قرار دارد، مجلس شورای اسلامی است.
کد خبر: ۷۳۱۱۵۲
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱ 04 April 2019
بسیاری از مردم بر این باورند که یکی از عوامل رسیدن به شرایط موجود، نظارت ناکافی بر نهادهای اجرایی بوده و در واقع نبود عوامل بازدارنده، باعث شده تا با بحران اقتصادی و معیشتی روبه رو شویم. یکی از نهادهایی هم که بیش از همه در معرض این اتهام قرار دارد، مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش «تابناک»؛ برخی اعتقاد دارند مجلس نتوانسته به وظیفه اصلی خود عمل کند و در واقع می گویند، نمایندگان با رفتارهایی که از خود نشان داده اند، این تصور را ایجاد کرده اند که تنها به فکر منافع خود و جمع آوری رأی برای دور بعد هستند و منافع ملی را در اولویت های بعدی قرار داده اند.

اما اغلب نمایندگان ملی چنین اعتقادی ندارند. به اعتقاد آنان، وظایف و مسئولیت ها در کشور به درستی تعریف نشده و درهم‌تنیدگی نهادها باعث شده تا هیچ کس وظیفه خود را به درستی انجام ندهد و همین عوامل باعث شده است تا کشور به این وضعیت دچار شود.

محمد حسن نژاد در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: بزرگترین مشکل کشور ما در همه زمینه‌ها که شامل نظارت، اجرا و و ... می شود ناشی از آدرس های غلطی است که به مردم می دهیم. برای مثال یک نفر گران فروشی و یا فرد دیگری دزدی می کند؛ به جای اینکه مقصر را بگیرند، می گویند فلان نماینده کجاست؟

وی در ادامه گفت: این همان آدرس غلط است، چرا که باعث می شود تا فرد خاطی به حاشیه امن برود، نماینده که نمی تواند به بقالی بگوید گران فروشی نکند. برخی نهادها و اداراتی هم که متولی این کار هستند، یا به هر طریقی با موضوع ارتباط دارند، موضوع را به سمت نماینده ها سوق می دهند تا خودشان را راحت کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی افزود: این مثل آن است که طرف از جایی دزدی می کند. به جای اینکه دزد را بگیرند، می گویند چرا دیوار کوتاه است یا چرا پلیس دیر آمده و یا هزاران مورد دیگر؛ اما کسی با دزد کاری ندارد. وظیفه دولت اجرای قانون است، ولی خود را کنار کشیده و قوانین را اجرا نمی کند و ما هم یقه مجلس را چسبیده ایم.

وی گفت: وقتی نماینده ای هم اعتراض می کند، انگ سیاسی یا چند اتهام به وی می زنند و نمی گذارند به کار خود ادامه دهد و خلاصه به یک روشی دهان او را می بندند. نماینده تذکر می دهد، می گویند برای رأی است؛ تذکر نمی دهد می گویند چرا به مجلس آمده است؛ سؤال می کند، می گویند خواسته شخصی دارند!
آنها این وسط گیر افتاده اند، چند وقت پیش رفته بودم به یک روستایی، روستائیان می گفتند که راه چاله دارد، وقتی گفتم که به من مربوط نیست و اداره راه باید رسیدگی کند، مردم ناراحت شده اند که چرا رسیدگی نمی کنی.

این نماینده در ادامه یادآور شد: متأسفانه فرهنگ مطالبه گری در کشور ما ضعیف است و ما هنوز نمی دانیم از چه کسی چه چیزی را بخواهیم. برخی فکر می کنند که وقتی گفته می شود مجلس ناظر امور است؛ به این معنا که مجلس فضول همه امور است. هر کس هر جا کار خطایی انجام می دهد، یقه نماینده را می گیرند.

وی در پاسخ به این که آیا نمایندگان در ایجاد چنین تفکری سهیم نیستند و یا اینکه هیچ نماینده ای کار خطایی را نکرده است، گفت: به هر حال نماینده ها هم انسان هستند و ممکن است خطاهایی هم داشته باشند؛ اما ما آنقدر کارهای جور و واجور از نماینده ها خواسته ایم که مسیر کار نمایندگی را عوض کرده ایم.

دولت هم تقریبا از همین روش ها استفاده می‌کند، الان اگر نماینده ای تقاضای استیضاح وزیری را بدهد، دیگر آن حوزه خوابیده است. متأسفانه کل ساختار ما مشکل دارد و مردم مانند یک توپ بین دعوای نماینده و دولت گیر کرده اند و حق مردم از بین رفته است.

این نماینده در پایان خاطرنشان کرد: دو سال پیش مجلس در موضوع هدایتی ورود کرد و تخلفات آن را به قوه قضاییه فرستاد. اما امروز قوه قضاییه تازه به آن ورود کرده است. نماینده که نمی تواند خودش حکم صادر کند، تقصیر نماینده این وسط چیست که یک نفر برده و خورده و کسانی که باید نظارت می کردند، نکرده اند؟! باید وظایف شفاف شود و همه چیز مشخص باشد و همه منصفانه در منافع و کتک خوردن شریک شوند. نمی شود یکی فقط از وضعیت موجود به نفع خود بهره ببرد و یک عده هم فقط سرکوفت بشنوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :